Bubbel, brasa, bröllop (blöja)
Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.
Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.
Stackars lilla monster! Det kan inte var lätt för henne. Skönt att ni tar tag i det och kollar upp det ordentligt.
Gemma jag köpte den större nyckelpigan. Den andra var ju pytteliten. Hon blir nog väldigt glad för den!
Vi har hälsat på dagiset idag och J var storförtjust som vanligt. Vet ni att Montessoridagiset som vi sökte in till nu hört av sig och vill ge oss plats... Tyvärr har vi tackat ja till en annan och är nöjda med det beslutet. Så går det när man är så sen..
Jag har vaccinerat mig idag.. Hade inte tänkt att vaccinera mig och vill absolut inte vaccinera miss J och mannen vill inte heller. Men jag tillhör riskgruppen så jag beslutade mig hastigt idag efter många om och men. Inga biverkningar än.
Glögg har vi redan invigt tillsammans med våra amerikanska vänner som varit på besök. Min bästa vännina som flyttat och tog med sin karl. Han var väl inte helt förtjust men min vännina har saknat det!
Vad är den nya glöggen? Finns den på systemet?
Julgardinerna kom upp i går (jul och jul, de är röda..) men inget annat än.
Aj aj aj stackars Monstret och stackars Gemma! Fy vad orattvisst att en san liten en ska behova fa oroninflammation. Krya pa henne! Maste erkanna att jag log stort nar jag laste om det hjartformade plastret. Helt enkelt briljant.
Tankte pa er och er uteblivna julmarknad nar jag lamnade jobbet i kvall och sag att de tant en gigantisk julgran pa julmarknaden utanfor jobbet. Den oppnar pa sondag officiellt men varje dag poppar nya saker upp. Spannande faktiskt. Samlar pa sa satt indirekta julpoang tycker jag. Annars kan jag bara rapportera att jag kopt och skickat enorma chokladjulkalendrar till mina foraldrar (marsipan och mozartkulevarianten) till expediterna pa Postens stora hapnad. De menade att man inte kan skicka sana triviala saker i jattelador (fick inte plats i kuvert ju) till Sverige och dessutom till ens foraldrar for en smarre formogenhet. Men se det kan man visst det. Kande mig lite latt revolutionar, sa dar som man bara gor i Bayern...
Mlle M: Ar rejalt avis pa ditt tranade da jag nu ar inne pa en veckas forkylning med hosta som man inte skojar bort. Kanns en smula poanglost att springa nar man maste stanna och hosta upp lungorna var 15;e meter. Hoppas snart alla droger hjalper for mitt talamod tog slut for lange sen. Ar i alla fall inte svininfluensan enligt apoteket, vilket ju maste ses som positivt da jag mitt resande till trots inte kannt mig nod till tvungen att vaccinera mig annu.
I ovrigt jagar jag flyttbolag och koksmaskinstillverkare (hjalper inte ens att de ar fran samma foretag dar jag jobbar- de ringer anda inte tillbaka ) for fulla muggor i fast forhoppning om att vi faktiskt flyttar 12/12...Kan verkligen identifiera mig med den dar overklighetskanslan Gemma.
Nu ska jag ta och terrorisera maken med mitt hostande en stund...Ta hand om er och krya pa monstret Gemma!
Gemma
Stackars ditt monster, och stackars dig som inte får någon julmarknad. Har alltid velat se en tysk julmarknad, alla säger att det är väl värt ett besök. Skrattade dock högt när jag läste om monstrets plåster! Håller med ovanstående att det nog är bra att ni kollar upp allt ordentligt, och även om de inte hittar något så vet ni ju att ni har försökt.
Jag åt pepparkakor i måndags igen, men det var inte premiären dock. Så gott!! Julmusiken gick varm här igår när jag lagade middag. Tror inte jag ska köpa så mycket glögg iår, det brukar alltid bli över.
Mll M
Vad duktig du är som tränar! Sprang en halvmil i fredags och det var första gången på länge. Min kompis som PTar mig har blivit jättesjuk och ligger nerbäddad sen i måndags så nu blir det inte någon träning alls mer än ridningen. Har visserligen fortfarande träningsvärk sen hoppningen i tisdags så det kanske är lika bra det.
Izunia
DÅ håller jag tummarna för att du klarar dig ifrån biverkningarna, en del har verkligen blivit sjuka, andra har mest fått ont i armen ett par dagar.
Även om gardinerna bara är röda så är det dina julgardiner, det ger julpoäng tycker i vart fall jag.
Dew Sri
Låter som ett ypperligt val, jag vet att jag kommer dricka Pol Roger (träffa Polaren Roger) både på fredag och lördag.
Happy
Haha, först läste jag att du hade stickat julkalendrarna, var mycket imponerad! Men skickat dem som du beskriver är även det ytterst berömvärt. Jag började brodera en julkalender för 2 år sedan, den är fortfarande inte klar.
Men om det är samma bolag, kan du inte bara gå ner/upp och skrika lite på dem då? Eller om ni sitter på olika ställen så kanske du känner någon som jobbar där som kan skrika på dem... Du anar inte hur effektivt det kan vara, min brors bygglov/bygganmälan gick väldigt mycket smidigare på det sättet tex.
Nu blir det soffan och samla kraft inför helgen, i morgon blir det coctails på Grand i ett par timmar innan jag går hem och lägger mig som en duktig flicka, förhoppningsvis utan att ha druckit för mycket champagne så jag är pigg på lördag.
oj, förhoppningsis, brodera en jukalender! Väldigt imponerande. Det bästa med julkalendrar är ju att de aldrig blir inaktuella, i alla fall inte när det gäller datumen. Fast för några dagar sedan tog jag fram den som jag målade och tecknade åt mannen för exakt två år sedan, den hade många Shanghai- och Malaysiarelaterade inslag, stränder, skyskrapor, en varan och en Birkin-bag i ett stort och menande, orange paket. Plus de obligatoriska porriga inslagen (uppblåsbar docka och fultomten).
Måste också passa på att fråga dig hur det har gått med de otäcka upptäckterna som doktorn gjorde. Vad blir nästa steg?
Tack för alla era sympatier. Monstret är fortfarande hemma och jag pysslar om henne men det är mycket bättre nu. Nästan alla besvär är borta, hudproblem, hosta, snorighet, allt det där som hon har dragits med sedan juli-augusti. Det måste såklart vara antibiotikans förtjänst. Har varit väldigt anti antibiotika men just nu känner jag att det är en välsignelse. Hoppas att det håller i sig en smula.
I morse rände jag runt och fixade de sista namnunderskrifterna, sen skickade jag iväg de påskrivna ritningarna till stadsbyggnadskontoret - i rekommenderat brev! Kändes som om en liten sten föll från hjärtat.
I eftermiddags tog vi en mysig promenad på Limhamns smågator och tittade på när gubbarna i den stora kranen höll på att sätta upp julbelysningen, sen handlade vi några presenter till kusinerna som vi ju inte får träffa den här gången (de Tyska, de svenska skulle vi ju ha träffat på Grand Saltis helgen därpå men även detta hoppar vi över).
Sen satt vi och fikade jättelänge på ett litet italienskt fik, jag drack cappuccino och monstret fick ett väldigt pepparkakshjärta men bjöd inte på minsta lilla smula. Pratade lite med en trevlig dansk mamma som hade en dotter i samma ålder, sen läste vi tidningar tillsammans, monstret och jag. I morgon ska vi till mina föräldrar, tanken är att monstret ska vila upp sig riktigt ordentligt, och sen får hon gå tillbaka till dagis nästa vecka, på tisdag. För näe Fru Fräken, jag får inte jobba nåt alls, även om jag har några timmar till mitt förfogande under middagssömn och efter läggning så har jag helt enkelt varit för trött och för ledsen.
Och även om det känns mycket roligare och bättre med allt, så kan jag inte låta bli att tycka lite synd om mig själv för de två uteblivna resorna. Ringde upp mannen och föreslog att vi bokar in oss på en hotellhelg, nästa lördag, med tillhörande julbord. Det blir på ett Värdshus vid en fin sjö någon timme härifrån, härliga promenadvägar, sekelskiftsatmosfär och, tja, lagom jobbig resa för oss just nu helt enkelt. Vi blev lovade deras bästa rum. Känns jättekul faktiskt, även om vi kommer att sakna våra släktingar.
Nu ska jag jobba litegrann, sen ska jag åter lägga mig i god tid och sova ikapp ännu lite till.
Kram på er, G.
Ha ha stickad julkalender! Det vore nagot det! Onskar att jag vore sa kreativ men befarar att det ar verkligen bara iskall outsourcing som galler har, men mamma & pappa verkar minst lika glada for det eftersom de tydligen fatt sina efterlangtade kalendrar redan i dag.
Tyska julmarkander ar speciella aven om det just nu kanns totalt ojuligt har pga varmt vader, men det sag ganska mysigt ut nar folk stod och drack Feuerzangbowle (en form av varm stark gloggliknande historia) i kvall nar jag gick hem fran jobbet. Denna avfard var i dag tidigarelagd sa att vi kunde ga till foretagets B-Lager och kolla in kylskap, diskmaskin, tvatt/torkmaskin samt spis till pastadda formanspriser for anstallda. (Forhoppning: Det visade sig att lite honung samt en vanligt paminnelse rackte da de slarvat bort lappen sist...). Typiskt nog sa stod jag mitt i valet av kylskap nar min toppchef ringde och gav mig ett supercoolt uppdrag sa jag gjorde min basta imitation av nagon som har allt under kontroll, full mottagning pa blackberryn (inte latt i en lagerhall) och latt overrostar stangningsmusiken de spelade. Bluffen verkar ha funkat bra och jag ar milt sagt uppspelt infor detta uppdrag som ar bade utmanande, spannande och forhoppningsvis givande. Firade med sushi med maken efterat!
Gemma: Vad harligt det later med minisemester och vad skont att Monstret verkar svara pa antibiotikan. Saga vad man vill men ibland ar det ju det enda som funkar till slut, aven om jag ar likaledes tveksam till den tex USA typiska tendensen att ge antibiotika i forebyggande syfte.
Forhoppning: Forblir avis pa din ridning...Men stolt over att du uppehaller champagnekvoten at oss andra. Kan sjalv meddela att maken just bokat in mina fodelsedagspresent till nasta helg: ett champagne seminarium!
Kan knappt fatta att det ar helg nu igen..Vad har ni for planer?
Vi far besok fran Amsterdam av goda vanner som vi inte sett pa 4 ar. Ska bli jatteharligt! Fredagkvallen har dock en overhangande risk att bli IKEA orienterad..
Ta hand om er!
GÖr en snabbvisit på tråden, har tillbringat ett par timar i stan med en killkompis och bara pratat strunt och shoppat, bla nya skor till mig. Hemma och vänder, äter lite middag för att snart hoppa i LBDn och de nya skorna och ge mig av mot först T-bar för att träffa en bekant och ta en drink och sen vidare till Cadierebaren för champagne och coctails halva natten.
Gemma,
Det är en klar fördel med adventskalenderdatum, även om jag borde ha dåligt samvete för att den ännu inte är klar. Mest käns det lite jobbigt för tanken var att det var mitt blivande gudbarn som skulle ha fått den men det verkar inte bli något, efter inseminationer och IVF mm så är det fortfarande inte något gudbarn på G.
Ang läkarens "fynd" så opererades jag i somras och efter div problem med att det aldrig slutade blöda, kan ha haft något med ridningen att göra, så försöker jag att inte tänka så mycket på det. Efter jul kommer jag att kallas för ny provtagning.
Superskönt att antibiotikan funkar, hoppas hon blir riktigt frisk nu så att hon kan gå på dagis igen och du får vila/jobba och bli en gladare monstermamma igen.
Happy
har ändå en känsla av att de tyska är speciella även om vädret talar emot julkänslan just nu, har hört att Lübeck ska vara extra bra. Spännande med uppdraget, övertygad om att din chef inte alls noterade att du var i en stor lokal mm med brus och oljud. Vad blev det för köksmaskiner tillslut?
Champagne seminarium låter mycket spännande, är det provsmakning och föreläsning?
Ha en trevlig kväll!
Forhoppning: Din dag i gar lat verkligen skon och kvallen lovande. Kanns tryggt att du haller fanan hogt. I synnerhet nar man sjalv verkar ha fastnat helt i kokstrasket...
Var i gar kvall (alldeles for sent) pa IKEA...Det sager sig ju sjalvt att IKEA pa en fredagskvall ar fullkomligt vansinne och dessutom lyckades vi fa en av deras minst kompetenta och totalt livstrotta Kitchenplanners. Manniskan lyckades med konsten att dra all livsgladje ur oss bada pa mindre an 20 minuter da allt verkligen var svart, fel, gnalligt osv. Borde ha anat orad nar hon tog 10 minuter pa sig att identifiera den jordade anslutningen for spisen...Resultat: vi har fortfarande inget kok for vara geniala hyrsevardar har 'glomt' att lagga in en diskmaskinsanslutning. I gar kvall ville vi mest emmigrera till Australien och skita i alltihop. Trostade oss med att utforska en ny restaurang som visade sig vara hipp och fin men maten var inte sa imponerande. Chokladfondanten till efterratt var by far bast...
I dag borjade dagen dock i ottan (med tanke pa att det ar lordag) med besok av en flyttfirma som inspekterade for att ge prisuppgift. Kandes antligen lite "pa riktigt" aven om vi med storsta sannolikhet kommer att fa ata ute och grilla korv over var latsasbrasa de forsta veckorna...
Nu ska vi snart ut och springa i det underbart fina hostvadret (ni vet sa dar soligt och klar bla himmel) innan vi aker i vag och bestaller koksmaskiner. Forhoppning: Det blir huvudsakligen Siemens el Bosch maskiner. Inte utav arbetsgivarlojalitet utan for att jag gillar dem och de ar nagot billigare for anstallda
Champagne seminariet lar vara en mix av forelasning och provsmakning. Langtar...
Tack for att ni lyssnar pa mina tuffa i-landsproblem och ha en fortsatt trevlig helg!
Gemma - hoppas lilla monstret mår bättre nu och vad skönt det låter med en helg vid en liten sjö. Hoppas ni får det jättemysigt!
förhoppning - har det blivit någon champagne i helgen? Trist att det inte blir något gudbarn ... I know that feeling.
happyasahippo - hur går det med köksplanerna?
ego - jag har så mycket jobb just nu så jag har inte hunnit in här så mycket. Skoj för dt innebär ju samtidigt att jag sålt bra men de senaste veckorna har varit helt galet mycket och så lär det vara i minst ett par veckor till. Sa till maken att jag behöver semester och igår råkade jag boka en resa till Thailand. Så direkt efter nyår sticker vi iväg en vecka till Kaoh Lak. Ska bara ligga vid poolen alt. stranden och läsa böcker, äta kyckling med wokade cashewnötter och dricka annanasjuice. Inte alls planerat men vi kände båda att vi verkligen behöver ett break och det snart för att orka resterande vintern.
Ska nu hoppa i en klänning och fixa till mig för att åka iväg ut till förorten på inflyttningsfest.
Inflyttningsfesten igår var även en bröllopsfest. Väninnan hade gått och gift sig i smyg. Superhärligt!
Nu börjar mina julpoäng trilla in så sakteliga. Jag är ju så där trist att jag tycker att lussebullar hör till Lucia och glögg ska man dricka i december. Just nu städas och julpyntas det i casa Z och snart ska vi iväg till en vacker våning på Östermalm för adventsglögg. Igår köptes det även några julklappar, 4 st vita adventsstjärnor till svärmor + syster (ska kanske börja exportera till Frankrike?) och lite mys från Body Shop till svägerskan. En blus med en massa krås och lite puffärm slank ned i en påse också . Ska inviga blusen snart på glöggtillställningen.
We did it!!
Bestallde kok pa IKEA alltsa. Extraordinart traumatisk upplevelse (barnafodande, kidnappning, bankran mm you name it: inget mot den inkompetens som motte upp i dag for att stalla sig emellan oss och vart sk. dromkok.) som resulterade i ett kok som inte ar det i egentligen tankt oss, inte kommer att fa koksbank pa ett par manader och inte heller da inte den ratta variant pa koksbank. Jo, vi ar rent ut sagt ystra av gladje att ha bestallt detta kok for en smarre formogenhet som ni forstar. Toppen helt enkelt. jippie jippie yah....Ser med spanning framemot att de ringer i morgon och sager att detta dromkok inte kan installeras fore jul. Aterkommer med rapport och hoppas intensivt att jag har fel. Roffade snabbt at oss en burk pepparkakor pa vagen ut, till kvallens rodvinexploration, vilken man anda far saga har hjalpt att dova angesten som byggt upp sig...
I ovrigt planerar jag den privata delen av jobbresan till New York i december (som jag i dag fick reda pa att jag far gora ensam da min knasiga kollega inte far folja med enligt chefsbeslut. Har inget emot det men ser inte frameot hennes reaktion nar hon far reda pa det...) da maken joinar fre-sondag. Overvager mellan Gramercy Park Hotel eller The Standard: nagon som har synpunkter eller tips???? Vill garna aven hitta en schysst restaurang att overtraffa paskresans Nobu besok med...
Nog ego...
Lapinette: Vad harligt med Thailand! Jatteavis! Har ni varit dar forrut? Vi var i Thailand forra aret och bodde 2 natter pa helt otroliga Mom Tri Villa's i Kata Beach, som aven har en helt fantastisk restaurang (samma komcept som Boathouse och Livingroom). Rekommenderas verkligen om ni ger er i vag fran Khao Lak.
Gemma: Hur mar Monstret? Battre hoppas jag.
Dewi Sri: Nar ar egentligen "D day" for er?
Ta hand om er!