• Gemma

Bubbel, brasa, bröllop (blöja)

Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.

• Svar på tråden Bubbel, brasa, bröllop (blöja)
  • Gemma

Dewi Sri, hej! Här är vi trogna Moet & Chandon-fans för den runda fina smakens skull, fast de bästa bubblorna tycker vi att Laurent Perrier har. Om man bortser från årgångschampagne såklart. En annan god champagne är Demoiselle.

• Gemma

Dewi Sri igen: Här i lilla hålan Limhamn tog det betydligt längre tid för folket att bli varse om de orange glöggflaskorna inne på systemet. Nästan alla här, handlar öl eller vin i tetra. Det är helt fascinerande vad mycket öl folk drar i sig. Jag brukar vara den enda som står där med min Côte de Rhône eller vad jag nu har fått för mig att överraska mannen med. Till och med Chapel Hill sparkling känns exotiskt i sammanhanget.

I år ska vi öppna vår Lucia choklad också, plus en av FEM boxar med småflaskor blossa årgångsglögg som pappa och diverse snälla väninnor kämpade ihjäl sig för att ordna åt mig (vinteräpple!!), vi lyckades ju inte få med dem till Shanghai förra året utan vi fick hålla till godo med vanlig blossa vinglögg från Ikea, plus egenblandad äppel-ingefärsglögg med honung.

• Gemma

... Lucia choklad är alltså en glögg.

• Dewi Sri

Såg på Systemet att flera producenter börjat med småflaskor i presentförpackningar - det är ju en riktigt trevlig present att ta med på adventsbjudningar framöver! Chokladglögg låter riktigt intressant!

• Happyasahippo

Lapinette: Later som en skon middag. Inte helt olika var gardagskvall hos en van som lagade mat och ville minska sitt vinforrad. Inte oss emot och vi hjalpte gladeligen till att fira att han antligen blivit tillsammans med hans "Perfect Match" efter sig sa dar 6 ar genom att dricka rosa Laurent Perrier, foljt av en glad fargblandning av riesling, sauvignon blanc och bordeaux...Sen kvall och seg morgon i dag men roligt var det!

Dewi Sri: Ruinart Blanc de Blancs ar en suverant god champagne och snapet battre an Moet, som ju snnars alltid ar ett sakert kort.

Forhoppning: Ah vad avis jag blir pa bade skyltsondag och NKs julskyltning. Stod och dromde mig bort till en massivt skyltfonster fullt av nallar som gjorde spannande saker i gar och saknade Macys och NK...

Ehh...julpoang...inte manga alls ar jag radd och da ar bade jag och maken anda stora julfans. Har liksom inte hunnit med att ens tanka sa langt da vi ju forst ska flytta 12/12 och sen 3 dagar senare aka till New York pa jobb. Maken joinar 2 dagar senare sa da far vi val kopa julklappar till alla nar vi ar dar...
    Hoppas dock att jag kommer fa automatiska julpoang av att ha en riktigt autentisk julmarknad utanfor dorren pa jobbet som oppnar i helgen. Lar vara fantastisk sa jag ar nyfiken!

Vad innebar lucis chokladglogg??? Har tillhandahaller vi med Blossa 09 annu sa lange.

Bokade for ovrigt om floatingaventyret da vi hade for mkt for oss i dag. Livet ar ju alldeles valdigt spannande med att forska pa koksinredningar, koksmaskiner och nya garderober...

• Gemma

Happyasahippo: Å vad jag längtar till den dagen när jag också kan avboka saker för att gå ner mig i inredningsträsket.

• Lapinette

De där småförpackningarna har vi till förbannelse hemma. Maken gillar inte glögg så det blir att ta med som present när vi själva går iväg på glöggmottagningar som börjar nu till helgen.

Tips på champagne så säger jag som alltid Pol Roger eller Bollinger. Sen gillar jag även Gosset Grand Reserve (beställningssortimentet på Systembolaget). Kan aldrig bli fel! Själva drack vi Veuve clicquot i helgen. Har tidigare inte tyckt om den men smaken förändras ju med tiden !

Annars inte mycket julpoäng här. Är så pass trist att jag tycker att glögg och lussebullar hör december till. Har däremot gjort några fotoalbum som ska bli julkappar och beställt lite dansbiljetter. Försöker få maken att samla in lite önskelistor från Frankrike och ska själv försöka knåpa ihop en.

Middagen blev lyckad och väldigt sen. Kommer inte ihåg när jag sov till 12.20 senast. Huvudet var mycket tungt igår.

Gemma - chevren läggs så simpelt på en toast och så lite ringlad honung på innan den går in i ugnen. Gör sedan en sallad med ruccola, rödlök och coctailtomater som jag lägger toasten på. Lite rostade pinjenötter och lite rosmarin. Enkelt men väldigt gott. Har även gjort en med plommon, dill, lök och chevre (inget bröd och sallad till den). Den var också väldigt god men då krävs plommonsäsong.

• FelizLane

någon som har tips på julgodis?! :D

• Happyasahippo

Lapinette: Vad kul att Gosset Grand Reserve är god! Vi har nämligen en flaska som ligger hemma och väntar.

Gemma: Jo, jag är egentligen överförtjust i hela inredningsgrejen, men nu innan vi kan sätta i gang pa riktigt känns det segt. Vi har nämligen insett att köket är fyllt av vinklar och vrar och det verkligen maste bli ett mattbeställt kök vilket gör att vi inte kan beställa innan den lille mannen som ska mäta kommer i morgon. Misstänker att ägarna visste detta och därför glatt lät oss sta för kalaset... Detta a sido kändes det härligt att i fredags kväll dricka bubblor i nya lyan!

• Izunia

Tack för receptet Gemma!

Jag sitter på hotell i Århus och ugglar lite framför tv och dator efter att ha klämt i mig en enorm hamburgare med tillhörande pommes.. och nu sitter jag med lite godis. Men trött är jag! Har jobbat sedan 07.20, men det känns som om jag varit vaken en i en vecka.

Jag hade tänkt att kanske julhandla lite på stan här, men är så trött att jag bara deckat i sängen. Men jag har inhandlat en present och den är till miss J. Och jag tackar Gemma för tipset! Jag köpte nyckelpigan. Det är en nyckelpiga men hjul på som man sitter på och åker runt med. Jättefin.

Behöver klapptips till maken. Har absolut ingen fantasi. Funderar över en Narciso Rodrigez parfym till pappa eller Ray Ban brillor.
    Till mamma vet jag inte heller..

Svar på tråden Bubbel, brasa, bröllop (blöja)