• Gemma

Summan av allt, blott och bart.

Och det omfattar bland annat - men långt ifrån bara - champagnebubblor, bröllop såklart, skidåkning, skogspromenader, trädgårdspyssel, skärgårdsmys, storstadskaos, resor, jobb, semestrar, en oerhörd massa god mat, ett och annat klädesplagg, träningspass, dagar, nätter, små hundar, stora hästar, bebisar, nya tapeter, nya hus och lägenheter samt en och annan man som befinner sig på resa, eller smyger omkring ute i kulisserna.

Men det bästa är ändå ni själva. Jag tror jag tar ett glas rosé och stannar här ett tag.
    Kram, G

• Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.
  • Lapinette

En till som inte hunnit titta in här så mycket på sistone. Har pappa på besök och det har varit härligt, intensivt och jag är mycket, mycket trött efter många sena nätter med en massa vin och livliga diskussioner. Imorgon åker han tillbaka till Japan.

• Izunia

Här har det också varit stressigt de senaste dagarna och vet ni vad tjejer?? Jag börjar jobba imorgon!!
    Det känns väldigt nervöst och jag är lite orolig även om jag vet att det kommer att bli hur kul som helst. Det är väl bara det att man varit borta från det ett tag nu och man tvivlar verkligen lite på sin egen kunskap och intelligens. Men jag kan ju!
    Så jag lär vara borta från tråden säkert hela veckan, men sen är det lugnt igen! Min andra oro är att lämna miss J hela dagarna.. med sin pappa... och min pappa. Jag vet att mannen säkert klarar sig bra, men han har ju en tendens (!) att glömma saker (mat, sovtider, blöja) om man inte konstant påminner honom och det går mig minst sagt på nerverna!! Hoppas att han tar på sig det ansvaret själv när han vet att jag inte är här för att tjata...

Ok.. vi hörs snart!

• Gemma

Izunia, stort lycka till på jobbet! Har helt missat det, sist vi pratade hade du ju inget jobb kvar... är det samma som tidigare? Det går säkert bra med Miss J, men jag förstår hur du tänker, jag är likadan.

Lapinette, vad spännande med din pappas besök. Har ni lyckats bonda lite nu, efter all hans bortavaro? Hur länge var han hos er?

Dewi Sri och Mlle M: Kul att höra hur ni har det. Och den där risotton hade man gärna provsmakat. Åt för övrigt jättegod risotto själv nu i helgen, med lax och cevice och syndig vitchoklad-jordgubbsdessert, hos min författarväninna och hennes make i deras nyrenoverade tjugotalsvilla. Vi bodde över mellan lördag och söndag, mycket snack om hennes debutroman och de efterföljande lyriska recensionerna (som hon av förklarliga skäl varit rätt nervös för), en massa tittut-lekar med monstret och deras åttaårige supergulliga son och komalik sömn i den susande skogstystnaden. Det enda jobbiga var att mitt liv på sistone har varit "a sea of pee". Vi hade skrotat monstrets blöjor för gott dagen innan och hon ville absolut inte kissa på pottan så vi kröp i princip omkring på alla fyra och torkade pölar på deras fiskbensparkett i ett dygn. Men sedan vi kom hem har hon varit supermotiverad, knappt en enda pöl på golvet, nästan allt hamnar där det ska (i pottan). Vi gick också på simning igår medan mannen oljade lilla husets ytterdörr. Den här morgonen började med två lyckade pottbesök, innan jag lämnade över monstret i dagisets ömma famn, och fick samtliga blöjor med mig hem, till nästa barn. Känns onekligen rätt vuxet och nästan nostalgiskt. Hon har ju blivit så stor! Kände det extra mycket i morse när hon bekymrat försökte peta på omeletten på gaffeln och hela tiden sa: Nej! Det går inte! Det går inte! Som en liten orolig tant. Att så mycket kan hända på nitton månader, kan inte fatta det.

Själv tvättar jag tvätt, mumsar halsbrännetabletter (japp, det är dags igen) och spanar ut mot den gråtunga himlen, i hopp om lite promenadvänligare tider. Ska nog tillbringa veckan i eller nära hemmet för att undvika små monsterolyckor längs vägen, det går ju upp och ner hela tiden. Mannen ska dessutom vara bortrest heeela veckan, så det blir nog lite tungt.

Hoppas ni andra har det bra..? Kram, G

• Gemma

Nåja, oavsett hur ni andra mår (det kan man ju bara gissa sig till) så har vi i alla fall haft en bra dag! Strålande sommarsol IGEN, började dagen med att träna, sen jobbade jag och bokade en tur och returresa för monstret och mig, mina SAS-bonuspoäng räckte precis. Hämtade den lilla och fick höra idel lovord om lyckade pottbesök, alltså inte som igår då den lilla rackaren hade knipit i fem timmar. Hon ville absolut inte gå på dagispottan men så fort hon fick se mig så släppte alltihop rätt ner på golvet. Prestationsångest, antagligen. Här hemma har vi inte haft en enda liten "olycka" sen i söndags, så skönt att slippa blöjorna! Och det efter bara fyra dagar. Hade en väninna på besök hela eftermiddagen, jag gjorde ostkaka som vi åt i trädgården medan vi pladdrade om hennes nya bok (hon är fotograf och föredetta kollega och har åkt runt på kaféer i hela Europa) och mina och monstrets, eh, toalettbestyr. Har känt mig en smula inspärrad den här helgen för hittills har det bara lyckats här hemma och på dagis, men nu i eftermiddag började hon haja det här med att kissa i gräset också. Vilket för min del väl i stort sett innebär frihet, igen. Man vill ju kunna utnyttja toaletter och gräsmattor och liknande, för att undvika att springa runt med en golvmopp inne i klädbutiker och liknande... Ja, det är helt enkelt den typen av problem som har överskuggat allt på sistone, men som man är helt och lyckligt förskonad från som barnfri. Tack och lov har man ett läraktigt monster. "Roligt kissa!" utbrast hon när hon för säkert tolfte gången småskvätt i sin potta och stolt stjälpt ner innehållet i toan, vinkat bye bye och fått trycka på knappen.
    Fortsatte min karriär som praktmamma genom att trilla en massa köttbullar som vi sedan åt upp tillsammans med de vanliga tillbehören (fast en del hamnade i frysen). Nu har jag precis tittat på slutförslaget på vårt utbyggda hus, och shit vilket fint hus det blir om vi får lov för bygglovsnämnden! Känns helt overkligt.

I morgon blir ytterligare en alldeles vanlig dag, med slutbonusen att mannen kommer tillbaka från sin tredagarsresa till Baltikum. I helgen får vi påhälsning från kompisar från Shanghai.

Annars mår ni? Kram, G

• Gemma

Missade att skriva att vår resa är till Stockholm (eller rättare sagt monstrets gudmor i Täby och kusinerna i Nyköping). Inte mer exotiskt än så men väldigt kul, tror jag.

• Dewi Sri

Kurar under täcket idag. Hoppas det bara är en höstförkylning. Känner mig inte särskilt sjuk, men budskapet på kontoret är obevekligt: håll er hemma om ni är det minsta sjuka - kom inte hit och smitta hela bygget! Det kan man ju förstå, jag gillar inte själv när kollegor snörvlar över mötes- och fikabord. Jaja, hur som helst, nu kanske jag kan lägga lite tid på bröllopsplanerade vilket inte behöver vara fel. Har mailat lite med prästen om utformningen av vigseln och med finaste vännen som ska vara tärna. Ska också googla lite bilder som inspiration för dukningen. Det här kanske inte blir en bortkastad dag ändå!

• Gemma

Dewi Sri: Låter som att din dag blir precis så bra som den kan bli, när man är sjuk ;) Hur går det med dukningarna? Några speciella ideer? Vi lät floristen anlägga små "miniskogar" på varje bord, låga breda glasvaser med mossa, riktiga svampar, stenar och "träd", och så placerade vi ett skogsdjur i varje landskap, älg, ripa, vildsvin etc. Det blev "namnet" på varje bord, och djuret gick igenom i placeringstabellen, det var så man hittade sitt bord.
    Placeringskorten var nyplockade, nerfallna höstlöv i regnbågens alla färger, vi skrev namnen med vit penna och la dem på tallriken.
    I övrigt höll vi det enkelt.

Apropå höstbröllop.

• Izunia

Tack för lyckönskningarna! Yes jag är tillbaka på samma jobb fast under andra förutsättningar. Just nu duger väl det. Har haft kurs i 3 dagar, en till imorgon sen high in the sky! Hade tester idag och fick (såklart) 100 %! Klappar mig själv på axeln och förbereder mig menntalt iunför fredag! Jag är nervös faktiskt!

• Gemma

Wow izunia, du är grym! Grattis och bra jobbat! Hoppas få flyga med dig en dag, vore kul. Så får du hålla mig i handen när det skumpar.

Sitter här och gläds och våndas över hus-förslaget, in i det sista. Tur att man har en arkitekt som gör det mesta jobbet, eller rättare sagt hade känts snudd på omöjligt utan.

Kram och gnatt, G

• Izunia

Gemma när vet ni om ni får bygglov? Låter spännande med alla planer.

Ja du får boka in en resa dit jag vet att jag ska flyga! haha! Så ska jag ta väl hand om dig? Champange hela vägen kanske??

• Gemma

Izunia: Först måste vi såklart lämna in anmälan, sen måste nämnden ta ställning till om vi får bygglov för det inlämnade förslaget, eventuellt måste vi modifiera det. Brukar ta några veckor att få besked.

Champagne - absolut! Brukar dricka det på Air France, de är rätt frikostiga av sig, fortfarande.

• Gemma

Förhoppningis, Mlle M, Ankan och... alla andra, man vill ju inte glömma vilka ni är, vore kul att höra hur ni har det. För att inte tala om Margaux, Stålis och alla andra gamlingar. Titta in och säg hej vettja! Inga åtaganden eller så, bara "hej".

Kram, G

Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.