• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • *Line

läste att jag skrivit fel ang C-uppsatsen, den var ju till Gollings

• Bröllopstokiig

Hej på er!
    Jag vet inte var jag har fått det där med Canderel ifrån... jag har snålat med det bara för att jag trodde det var fel sockerersättning. Men nu ska jag ta lite extra på ricottan, det behövs...
    Idag har varit en pärs! I helgen ska jag till chokladbutiken och köpa ett par praliner. Jag känner att jag måste unna mig något, för att inte frossa massor.
    Jag är jättenervös för helgen!
    Gollings, hur är det med dig? Inte bra att du mår illa! Har du fler uppsatser el likn framför dig, eller kan du koppla av nu? Ikväll åt jag sallad med kött för sista ggn på ett tag. Fy vad trött jag är på det, stod mig upp i halsen. Måste försöka att tänka ut nya maträtter.

• gollings

Jo det går ok. Jag har ett problem. Jag jobbar ofta natt komb. med studier och där blir det alltid en massa fikande trots att jag inte vill. Det är som att ngt annat styr på jobbet. Det går ok hemma för att det inte finns godsaker men på jobbt fallerar det alltid.

Mimmi27: Unna dig mat istället för praliner om du kan . Risken är kanske att man bara vill ha mer. Prova crêpes, de var jättegoda. Sen har jag ätit laxfile i ugn med zuccini och sallad m dressing. Och även quornfilé i ugn.

• gollings

Mimmi27: Nej, inga fler uppsatser nu, opponeringen är på tors. Men sen ska jag till England en vecka och direkt efter det kryssning. Ska hålla igen under den tiden men det går ju inte att utesluta allt. Det passar sig visst aldrig. Sen from midsommar då ska jag bara jobba, då kanske man får köra från fas 1 igen , fast jag kör på nu med, med fas 1-mat.

Lycka till!

• Mimmi27

Var ute och åt igår, det fick bli råbiff, det var inte riktigt det jag var sugen på, men det var det bästa på menyn.

*Line
    Solrosfrön borde väl vara ok. Jag har köpt rostade sojabönor, tror jag dom hette. Goda om chipssuget sätter in.

• Sussili

Nu har jag så smått gått in, från Atkins, i SBD fas 2. Har ätit äpplen (högst 2/dag) under helgen och mer grönsaker än jag tidigare gjort (under min diettid). Vi grillade fläskkarré men det kanske inte är tillåtet (ska ju vara magert kött). Tog dock bort fettet innan jag började äta. Testade ricotta igår kväll och idag har jag äntligen sluppit ägg och bacon till frukost. Havregrynsgröt med lättmjölk (sambon vägrar använda minimjölk) + ägg blev det.

Jag har börjat läsa i SBD-boken och kommit ca. 1/4. Men jag kör på med en typ av "upptrappning" till fas 2. Kan dock berätta att jag har gått upp 1,1 kg på 1 vecka. Det är ju inte så kul, men jag tror att det beror på att jag nu har lagt på mig vattnet som försvann när jag slutade äta kolhydrater. Hoppas dock på nedgång när jag helt kommer över i fas 2.

Måste man äta efterrätt varje dag? Ska den vara i samband med middagen eller kan man ta den senare på kvällen? Vi tog ricottan igår kväll med koffeinfritt kaffe till. Det blev dock rätt sent, ca. 1½ timme innan sängdags. Hur är det med maten överhuvudtaget; finns det någon tidsgräns på hur många timmar innan sängdags man ska äta. Atkins säger att man inte ska äta något på minst 3 timmar innan man går och lägger sig.

• hoppetossa

Oj, oj, oj! Ställde mig på vågen imorse för första gången på väldigt länge och jag väger typ 8 kilo mer än jag trodde (och då trodde jag att jag hade 10 kilos övervikt men det är alltså mer...) :(

Tänkte i januari att jag måste "ta tag" i min vikt innan sommaren och att det då var god tid kvar. Men nu är det ju försommar och jag är större än jag nånsin varit så SB verkas som ett rimligt alternativ att haka på.

Har läst igenom denna tråd och undrar, ni som är experter, hur jag lättast kommer igång. Är den svenska SB_boken värd att köpa och hur många kilo kan jag räkna med att tappa på en månad ca?

• Mimmi27

hoppetossa

Jag känner precis som dig, nu är det hög tid att göra något åt fläsket! Jag har ca 10 kg att gå ner. Men följer man bara SB, så har vi ju lite tid kvar, sommaren skulle ju inte komma förrän i augusti eller hur var det nu...

Detta är min andra vecka med SB, så jag kan inte kalla mig expert, men boken är iallafall värd att köpa, det finns bra recept och måltidsplaner för alla tre faserna och annan intressant läsning. Jag gick ner totalt 2.2 kg förra veckan, men fuskade lite i lördags, så till slut blev det 2 kg.

Lycka till och välkommen till klubben!

• hoppetossa

Hej och tack Mimmi27!

Du har rätt, i augusti är det ju också ett tag av sommaren kvar och det är ju bättre att börja än att inte göra nåt alls.

Önskar att jag kunde komma igång redan imorgon men har en hel bunt med ursäkter på lager...är uppe i en flytt och har heller inte hittat Sb-boken där jag bor så jag måste nog beställa efter den. Men, men nästa vecka finns inga ursäkter (förhoppningsvis)!

2 kilo på en vecka låter ju jättebra, just en sådan kickstart skulle jag vilja ha! Ska följa den här tråden för att lära mig mer!

• Sussili

Måste man äta efterrätt varje dag? Ska den vara i samband med middagen eller kan man ta den senare på kvällen?

Hur är det med maten överhuvudtaget; finns det någon tidsgräns på hur många timmar innan sängdags man ska äta. Atkins säger att man inte ska äta något på minst 3 timmar innan man går och lägger sig, är det samma med SBD?

Svar på tråden South Beach 2005