• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • opus

Sussili:
    Bortsett från att Atkins tillåter kött och fett från "sämre" källor, som tex bacon och feta ostar/grädde så påminner ju dieten mycket om SB fas 1.
    Föreslår att du successivt lägger till en god kolhydratkälla om dagen under några dagar och känner efter hur du reagerar. Tex om det triggas igång ett sug, eller ej.
    Om det gör det, byt till något annat. Om det inte gör det, lägg sedan till ytterligare någon kolhydrat. När man är i full fas 2 vilket tar några veckor, så äter man 2-3 frukter/dag samt tre kolhydratkällor av god kvalitet/dag.
    Om du längtar efter frukt - börja med att lägga till en sådan, som mellanmål eller till en måltid, under några dagar.
    Byt samtidigt ut dina Atkins-fetter (ost/mjölk/kött) mot magrare alternativ.
    Men framförallt, skaffa en bok alt. läs på internet allt du kan om riktlinjer för SBD.
    Besök gärna den amerikanska sajten som jag rekommenderat flera gånger tidigare :)

Opus

• Mimmi27

Gollings:
    Jotack, det går bra. Nu ska jag på after work och dricka Ramlösa, hmmm... Känns lite tråkigt, men det får jag ta. Jag vägde mig igårkväll, hade gått ner 1 kg, säkert mest vätska, men ändå. Jag kissar hela tiden!!! Jag är inte så nöjd med mitt Läkerol-intag, tycker att jag äter fler än vanligt.
    Jag har ju inte heller blivit klok på om vi kan blanda fas 1-måltiderna, men jag gör det iallafall!?
    Hur går det själv? Har du provat några nya maträtter? Jag gjorde Saftig kycklinggryta (tror jag den hette) med lade till lite tomat och broccoli. Den var god!

• gollings

Mimmi27:
    Bra att det går bra! För mig har det tyvärr gått lite sämre. lämnade in min C-uppsats igår och var uppe nästan hela natten innan, orkade inte riktigt tänka på vad jag inte skulle äta då...
    Har så svårt att hålla mig borta från godiset och har en tendens att tänka imorgon då...
    Annars provade jag jättegoda crepes till frukost. Smeten bestod endast av ricotta och ägg och så fyllning m spenat, mager ost, champ. och vitlök. Mkt gott!
    Ikväll blir det blomkålsmos, tror jag!

• gollings

Har nån koll på var man köper sötningsmedel och vad det heter?

• *Line

Gollings: Canderel sötningsmedel är jätte bra tycker jag, och mkt bra pris, 20 kr för 1 kg på willys! går även att baka med mm..

• Mimmi27

Gollings:
    Jag hoppas att du kommer igång ordentligt med nya friska tag nu när C-uppsatsen är inlämnad! Hittade du crepes-receptet i boken? Det lät gott!

Line:
    Hur har det gått med chokladen? Jag har varit jättesugen på allt möjligt idag! Imorgon kommer det är vara ännu svårare... och helgen närmar sig.

• Mimmi27

Jag trodde inte att Canderel var ett godkänt sötningsmedel i Sb, men det är det alltså?
    Är det förresten någon som har något bra tips på dessert, börjar tröttna på ricottan nu...

• *Line

det kanske inte är godkänt? jag vet inte, men jag vet att andra här in på forumet har tipsat mig tidigare! *hmm*

Mimmi27: näää chokladen kan jag inte påstå har gått så bra *usch* sitter med min studentgrupp hela dagarna och förbereder examintaions uppg och då är det svårt att hålla sig ifrån, huvudet blir så slött fort och då tar man till det söta! usch, men det blir väl bättre när jag är klar med allt! Måste verkligen skärpa mig! hur går det för dig då? har du fått in C-uppsatsen?

• *Line

Hej allihoppa! tänkte kolla en sak! solrosfrön (och iof alla frön ska ju vara nyttiga och man ska äta dem) jag har nu köpt solrosfrön som är saltade och rostade, hittade nämligen inga andra, dem innehåller ungefär samma sak som jordnötter med skal på! vad tror ni?

• gollings

Mimmi27:
    Hoppas du kan håla dig borta från chokladen. JAg har väldigt svårt att äta överhuvudtaget av SB-maten. Mår mkt illa men det kanske har att göra med stress och nervositet inför uppsats etc.
    Crepesreceptet fanns på den där länken som nån på den här sidan tipsade om för några dagar sedan. Men jag hade som sagt bara lite ricotta och några ägg. Typ 30 g ricotta/ägg.

Hur var det med canderelen, var den ok?

Svar på tråden South Beach 2005