• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • Sussili

Jag kan också ge rapport. Jag har minskat 1 kg sedan igår - det kilo som jag gick upp i början av veckan, när jag hoppade in i SBD fas 2. Vad underbart det är att få äta frukt och bär!!!! Det är något jag längta efter i 10 veckor och nu äntligen!

• Sussili

Nightingale:

Du kommer säkert klara fas 1 med glans. jag körde ju Atkins fas 1 i 10 veckor (vilket väl var i längsta laget och jag gick ju dessutom inte ner mer än 3 kg men...) visst var det väl lite långtråkigt och min matfantasi försvann väldigt fort, men jag ahde bestämt mig så det funkade att hålla på så länge. Du klarar säkert också 2 veckor i fas 1. Kämpa på!!!!

• opus

Nightingale:

Om du vill kan du prova att hälla lite Fun light över keson. Det tipset har jag fått här tidigare och gillar det själv. Men det passar säkert inte alla.
    Opus

• Sussili

Får man äta kokos i fas 2? I så fall har jag tänkt göra kokoskakor.

• gollings

bra fråga med kokos, hur är det med kokosmjölk?

• *Line

jag är inte säker, men jag var på en föreläsning om GI och hon som höll i den (minns inte vad hon hette) tyckte nog inte att kokos var så jätte bra, de innehåller väldigt mkt dåliga fetter, visst finns det bra fett i kokos oxå.. men ja är inte säker på vad sb tycker om de, atkins skulle säkert tillåta det =)

• thevovvegang

Hej allihop!

Jag är en fd. flitig anhängare av den här tråden men har inte varit här så mycket på senaste tiden eftersom jag har lyckats så bra med min diet. Jag har lärt mig en ny livsstil och för alla er som känner att det går segt ibland: KÄMPA PÅ! Ibland stannar vågen upp, ibland rasar dem, ibland går vikten upp, men totalt sett så har jag gått ner 4, 4 kg sen i efter påsk. Mitt "drömmål" var att gå ner fem kg innan sommaren. Jag är 1.68 cm och väger nu 56 kg. Jag är jättenöjd. Det var de sista kilona som skulle bort och jag trodde aldrig att jag skulle lyckas för jag har provat på så mycket för att gå ner i vikt under en lång period. Men inget har fungerat. Jag har antagit att min kropp helt enkelt vill väga över 60 kg och att det inte går att göra ngt åt det. Men det gjorde det. Igår provade jag min bikini och jag kan nu, för första sommaren nånsin, gå ner på stranden och känna mig fin.

Några råd till er som kämpar:
    Ge inte upp! Ett snedsteg och ni är tillbaka där ni började.

Vi som inte behöver gå ner mer än 5 kg kan inte räkna med att rasa i vikt som de som har mycket övervikt att bli av med. Det tar längre tid, särskilt om man redan innan SB åt hyfsat enligt GI metoden.

Gå inte slaviskt efter boken eller sajten om SB. Känn er fram jälva. Vad funkar för er? Alla har olika kroppar och alla kroppar reagerar annorlunda.

Var noga med att inte dra ner för mycket på fettet. Det kan leda till att man stannar upp i viktnedgången. Detta har hänt mig flera gånger. En "ätardag" kan alltså vara bra om man har kört fast. men då handlar det inte om att frossa i onyttiga fetter och kolhydrater...

Ta en rask morgonpromenad innan frukost varje dag. Hela dagen kommer kännas annorlunda, jag lovar. (Och har man vovvar som jag, kommer de bli jättenöjda!)

Lycka till!

• Sussili

Finns det något man kan baka i fas 2 som man kan ha och även bjuda på till det koffeinfria kaffet?
    Har inte lust att bjuda grannarna på ricottakräm till fikat - nu när de äntligen har accepterat koffeinfritt kaffe
    Nu när sommaren har kommit och man jobbar ute i trädgården är det ju trevligt att kunna bjuda, så snälla dela med er av era recept så ska jag sätta igång och baka. Linfrömuffins har jag provat men jag vill gärna ha flera recept.

• Mimmi27

Tack, thevovvegang för din peppning!

Jaha, då tog min motivation slut... Sedan i fredags har jag ätit konstant (känns det som iallafall) och ätit allt jag inte ska äta... Godis, Mc D, kanelbullar, you name it! Fasen vad tråkigt det känns, jag har inte vågat väga mig heller. Men nu är det dags för nya tag, tråkigt att inte kunna gå över till fas 2 som tänkt.

• Mimmi27

Ang kokos, jag har läst antingen i boken eller här på tråden att kokosmjölk ska man helst inte använda.

Svar på tråden South Beach 2005