• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • Anna77

Ni verkar vara experter på det här, så jag testar att fråga er en sak: Jag läser ofta att potatis är förbjudet, men så läste jag också att potatis, kokt, kyld och sedan återuppvärmd endast har gi 33. Stämmer det? *hoppas*

• eyescream

Så, mitt i husbygget går man och bryter armen... Så, för att göra pinan lite mindre har jag sedan i söndags svullat!!!

Men mne, nu har jag kommit på tekniken att jobba med vänster hand och insett att det går att göra duktiga matlådor i alla fall!

Så, detta är dag 1 , fas 1!

• *Line

det med potatisen stämmer utmärkt, men man ska nog passa sig för att frossa i den

• Anna77

*Line, tack! Jag åt det i går och har haft lite dåligt samvete, tills nu då

Potatis som tillagats på det sättet har ju lägre gi än bönor i Gi-tabellen, så stämmer det så borde det ju inte vara någon fara!?

Spelar det förresten någon roll hur man värmer potatisen efter nedkylning? Mikro, stekning eller ugn? Och går det bra att äta den kall med? Många frågor, sorry!

• opus

Sussili:
    Så långe du har ett långsiktigt perspektiv så spelar inte lite fetare kött någon gång så stor roll. Jag tycker alltid att det är skillnad på att göra medvetna avsteg vid valda tillfällen från "det bästa matvalet" och att känna att man sveps med, tappar kontrollen och ger efter för olika sug. Alltid bättre med medvetna val. På detta sätt tar man tillbaka kontrollen, men oxå ansvaret för vad man väljer att äta.
    Nu när grilltiderna är här tex.

Men kom ihåg att det finns många härliga sunda alternativ att lägga på grillen oxå.

Sommaren är här! Fanatastico!
    Opus

• opus

Angående det här med sommarmat!

Grilla tex kycklingfile, fläskfile eller lax. Servera med grillade grönsaker och en härlig hemgjord potatissallad. Potatisen kokas med fördel dagen innan, så att den hinner kylas ned, för att få lågt GI. Ett annat härligt tips för grillen är Chili-fetaost-tomat i foliepaket.

Mums!
    Opus

• Sussili

opus:
    Jag har ett lånsiktigt tänkande och jag har tänkt mig att ändra mina vanor till de bättre - har ju ätit bra i 3 månader nu, men inte gått ner mer än 3 kg trots att jag har ca 30 kgs övervikt. Naturligtvis hoppas jag på att det bara börjar rasa, såsom det gör på de flesta andra och visst har jag många gånger tänkt på att ge upp, just pga att jag inte går ner i vikt, MEN och detta är ett viktigt MEN jag märker att jag mår bättre. Nu har jag även börjat äta nötter och frön (sitter just nu med solroskärnor bredvid mig) och efter detta har jag sett förändringar på min hud. Jag hade hälar med självsprickor tidigare, nu har sprickorna "växt igen" och det tror jag beror på kostomläggningen.

Vi äter alltid någon typ av grönsaker till våra måltider, även till grillat, för jag har inte velat införa varken bröd, ris eller pasta än. Appropå potatissallad så gör min sambo världens godaste så skulle jag bli sugen på det så är det inga problem, men jag vill gärna försöka hålla mig ifrån potatisen.

Har i alla fall varit ute på promenad tillsammans med min granne och mina stavar idag igen, 1 timmer blev det ännu en gång. Skulle så gärna vilja se lite resultat snart....

Må så gott i solen och värmen

• Mrs. Robinson

Hej!

Som Opus sager sa kan man ata allt men inte alltid, dock tycker jag pa sa som ni beskriver att ni ater, att definitionen pa "allt" har forandrats. Ni ater ju inte chips, godis och annat tjafs lange, och pa bara potatis ar det ingen som har blivit tjock...

Sussili: Jag forstar att det ar frustrerande att du inte har gatt ner mer an 3 kilo pa 3 manader, men du mar ju battre! Det ar oerhort viktigt. Samma for mig, min magkatarr forsvann nar jag borjade med SB. Det enda jag kan tanka mig anledningen ar ar mangden mat du konsumerar. Varje gang du ater, om du jamfor med hur du at innan, har sjalva mangden minskat? I och med att man ater sa mattande mat (proteiner) sa minskar portionerna automatiskt, har det gjort det for dig?

Ni ar valdigt duktiga iallafall:)

PS. Sojadinkel ska inte vara nagra problem, ligger kolhydratmangden pa 10 gram eller under?

• Sussili

Mrs. Robinson:

Ja, det stämmer nog att mängden mat har minskat och det kanske är därför jag inte går ner. Nu har jag i alla fall börjat proppa i mig pistagenötter, mandlar och solroskärnor för att se om det kan hjälpa mig att gå ner i vikt. Har även infört en stoooor smoothie på förmiddagen. Visserligen väger jag mig varje dag och ser att vikten i princip står stilla, men det kanske tar några dagar för kroppen att reagera på min nya föda

• Mimmi27

Hej alla!

Det är en sak jag inte blir klok på ang nötter och frön. Är det något som är bättre och sämre? Jag brukar äta sötmandlar, rostade sojabönor och solrosfrön (saltade, kanske bättre med osaltade egentligen).

Svar på tråden South Beach 2005