• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • Nightingale

Fuskade för första gången igår med en kycklingrulle och en skål popcorn....

+ 1 kg imorse.. Inte så kul.. Men det beror nog mest på vätska jag tar inte åt mig av det har jag bestämt mig för. Tänker inte avstå från kycklingrulle för resten av mitt liv.

Min sambo fick mig att avstå från att gå och köpa godis igår iallafall. Första kvällen på 12 dagar som jag har haft ett "gammalt" hederligt enormt godissug.

Men idag känns det bättre, jag kör ett par dagar till med modifierad Fas 1 (äter yougurt och hallon samt dricker fun light ändå).

Vi får se hur det går. Kommer att lägga till en skiva osötat fullkornsbröd från och med onsdag oxå....

• opus

Sussili:

Kanske står du still för att du äter för lite? Att hamna i platåer är ju iofs vanligt, men ibland kan det bero på att man äter för lite alt. för ensidigt.

Om du känner för att dela med dig av en av dina exempelmenyer, kanske vi andra kan bistå med lite tankar.

Min egen viktminskning i fas två har annars varit "varannan vecka".

Ha det gott!

Opus

Ha det gott!

• Sussili

opus:

Ja, det var ju förstås en tanke, att jag äter för lite. har även funderat på om jag äter för lite fett (olivolja).

Nåväl: gårdagens matsedal såg ut enligt följande:
    Frukost 1 tallrik fiberhavregrynsgröt med linfrön och sötningsmedel samt lättmjölk på samt 1 kokt ägg

Mellanmål: 1 stor smoothie på vaniljyoghurt (Vitalinea 0%fett, utan vanligt socker), sötningsmedel samt frysta blandade bär (blåbär, hallon, röda vinbär och björnbär)

Senare blev det även 1 äpple

Lunch: "köbbe" som jag skrev om tidigare, men andra dagar kanske jag äter kyckling och sallad

Mellanmål/fika: 1 kopp koffeinfritt kaffe samt 1 linfrömuffins + 1 jordnötssmörkaka (2cm bred, ½ cm hög)

Middag/kvällsmat: Squash och köttfärs i ugn med ost (17%) ovanpå. (igår åt jag även 1½ avokado som förrätt, men det beror på att det hade blivit över från i lördags, avokado äter jag väldigt sällan annars)

Drack ca. 4-5 glas vatten under hela dagen - vet att det är för lite. Vanligtvis brukar jag ha en flaska vatten stående vid datorn så att jag är tvungen att dricka

Ibland äter jag några mandlar eller nötter också eller några ostskivor under dagen

Kan det vara för lite?

• Sussili

Jordnötssmörkakor (enligt min modifiering för att få dem mer SB-vänliga)Jag har skrivit originalingrediensen inom parentes:

40 kakor

125 g jordnötssmör (osockrat, med stora bitar i)
    185 ml Kelda laga lätt (grädde)
    75g hackade nötter (pecannötter står det i receptet, jag hittade bara pistagenötter så jag tod det)
    2 krm vaniljessens (2 tsk vaniljsocker)
    2½ msk sockerersättning
    2 msk dinkelsikt (sojamjöl)
    1 tsk bakpulver

Värm ugnen till 190 grader
    Olja in en bakplåt eller använd bakplåtspapper.
    Blanda alla ingredienserna i en bunke och klicka ut smeten, 1 full tsk/kaka på plåten och grädda i ca. 10 min tills kakorna är gyllenbruna.

Jag fick inte plats på plåten så jag gjorde mina kakor små men smaken är ju densamma. Min sambo blev i alla fall överlycklig eftersom han älskar nötter.
    Vet heller inte om sojamjöl är OK enligt SBD. Dinkelsikt (stenmalet) har ju bra GI så därför använde jag det och med tanke på hur lite det är i så tror jag inte att det gör någon större skada.

• elefantia

;)halloj!

Då va storfuskaren tebax, suck! ni gnatar på och är urduktiga!själv vet jag inte riktigt vilket spår jag är på, lite blandat skulle jag tro.
    men det är väldigt lätt att trilla dit när ALLA andra kan äta pizza, rabarberpaj eller vad det nu rör sig om.
    men fuskande eller inte jag behöver mer tips och hjälp än innan!
    ha det!

• Mimmi27

Sussili, vad gott det låter med kakor! Men jag hittar inte vaniljessens någonstans. Var handlar ni det? Är linfrömuffins något som du gör själv? Jag har tyvärr inga expertråd att komma med ang din matsedel, men hoppas att ngn annan här kan hjälpa dig. Det enda jag kan se, som jag själv är dålig på är vattnet, men det vet du ju redan.

Jag känner mig ganska peppad nu, så jag hoppas på en bra vecka. Denna dagen har gått bra! Nu hoppas jag att vikten börjar minska igen.

Sedan måste jag säga Nightingale, bra att stå emot godissuget! Det har inte jag gjort i helgen...

Ok, ny vecka, nya tag!

• Mimmi27

PS, ngn som har mellanmålstips för fas 1? Trött på nötter!

• Mrs. Robinson

Tips pa mellanmal:

Rulla in en skiva ost i nagra skivor skivad skinka el kyckling och doppa i hummous. Mycket mattande. Kan man ju gora med gronsaker ocksa.

• opus

Sussili:
    Tyckte att det verkade bra - men jag är ju inte heller någon expert.

Kanske veteranen Mrs Robinsson vet mer?

Opus

• Sussili

Nu ikväll åt vi grillade ribbs, det är väl inte så bra? Igår grillade vi fläskkarré. Naturligtvis med egen sockerfri!!!! marinad.

Är det OK att äta fett kött (som ovan) ibland? Men det hör inte till vanlighterna att vi äter sådant, men det finns risk att det blir mer sånt framöver nu när grillkvällarna har satt in på allvar...

Annars så kan jag berätta för er att nu har grannen och jag kommit igång med motionen. Vi var ute 2 ggr förra veckan och sedan har vi varit ute 1 timme både igår och idag (onsdag) samt endast 35 minuter i måndags - det började hagla så vi gick snabbt hem.

Svar på tråden South Beach 2005