• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • Mimmi27

*Line
    Åååhh vad bra, då kan jag äta Läkerol och dricka Cola light!
    Hur har det gått med chokladen? Det är jättesvårt att stå emot när man vet att det finns inom räckhåll! Jag HOPPAS att du har klarat det!

Jag är nervös för torsdag, då brukar mitt värsta sötsug sätta in... Jag tänkte försöka planera helgen noga, så att det inte blir några utsvävningar. Men det blir inte krogen i helgen iallafall... Suck!

• *Line

Mimmi27
    jag klarade det =) åkte och köpte mig läkerol! mina var slut =) jag är otroligt stolt över mig själv =) hehee! ska se du är vad du äter ikväll så kanske jag blir mer peppad! nån annan som sett det? men visst är det skönt att kunna trycka i sig några läkerol o lite cola light när suget sätter till? lycka till

• Sussili

Kan jag få fråga en sak; nu har jag ätit Atkins i 9 veckor!!!! och har endast gått ner 3 kg, ja, du läste rätt 3 kg. Min sambo har dock gått ner 9 kg under denna tid. Nu har jag fått för mig att jag saknar något näringsämne som gör att jag inte går ner i vikt eftersom jag ju knappast har ätit kolhydrater under denna period (inget bröd, ris, pasta, potatis, godis, kakor, frukt eller så). Till min fråga; om jag nu går över till SBD, kan jag gå direkt in i fas 2 då? Jag menar, jag har ju hållit på och renat kroppen från alla gamla kolhydrater i mer än 2 månader nu (och jag gillar inte grönsaksjuice som jag såg att det stog om i boken)? Vad tror ni? Jag håller på att bli desperat med min 30 kilos övervikt och ingen viktnedgång trots att jag kämpat och INTE fuskat.

• elefantia

hej hej!

gollings den där sojalimpan får jag prova!
    egentligen är det min pojkvän som är vegetarian men vi har bara ätit sån mat innan hemma. nu har jag ätit kött eftersom dieten sagt det. men det är bra med veggietips för då kan vi äta lite mer som förr. jag har ätit veggesnitsel en gång med hyfsade kolhydrater har du ätit nåt halvfabrikat?

• elefantia

sussili

välkommen hit! hur ser dina matvanor ut för en dag?
    gick du ner de där 3 kg i början och sen inget eller hur har det funkat för dig?
    jag står själv rätt still men det är antagligen för att jag undviker en del kolhydrater på vardagarna men fuskar en hel del på helgerna! suck det är inte lätt..

• opus

Sussili:
    Om du inte upplever något sug efter snabba kolhydrater och sött, borde du kunna gå direkt till fas 2.

Känner du att du har klart för dig vilka som är de grundläggande skillnaderna mellan dessa två kosthållningar?
    SB är ju inte alls en lågkolhydratkost, utan en rätt kolhydrat-rätt fett kost.

Takten på viktminskningen under fas 2 är i regel ca 0,5 kilo per vecka. Vilken effekt du skulle få beror nog på vilken typ och mängs av fett du ätit under Atkins.
    Lycka till!
    Opus

• gollings

Hej
    Är det nån som hittar ricotta smalare än 9% och i sådana fall var?

Har fortfarande inte riktigt fått klarhet i om det är ok att blanda friskt i måltidsplanen?

Mimmi27: hur går det med dieten?

• Sussili

elefantia:

jag har skrivit inlägg tidigare på denna tråd, så jag tror att jag har redogjort för ungefär det jag har ätit. Ja, jag gick ner i början, sedan har jag pendlat upp och ner 0,5 kg hela tiden, men sammantaget blir det en nergång på 3 kg. jag har dock minskat 4 cm i midjan, men det gjorde jag också i början.

opus:

Jag tror att jag har ätit lite för lite fett med Atkins. Ibland har jag hällt på extra olivolja på grönsalladen för att få i mig mera fett men det gör varken till eller från. Annat fett jag ätit är smör, men endast i samband med matlagning, men oftast har det varit olivolja som varit fettkällan. Har även haft 40%-ig grädde i mitt koffeinfria kaffe (började dricka kaffe - koffeinfritt - efter 6 veckor på dieten).

Jag har INGET sug efter snabba kolhydrater förutom att jag kan vara sugen på choklad (vilket jag inte var någon jätteälskare av innan jag började med dieten). Vitt bröd, ris, pasta och potatis skulle jag klara mig utan hela livet, inga problem där inte.

Ska försöka sätta mig in i SBD nu, då går jag direkt på fas 2 och börjar i morgon med recepten som finns i boken. SBD går väl ut på att man ska försöka undvika socker, vitt mjöl samt vissa kolhydrater? Ska jag fortsätta med grädde i kaffet (kanske dricker högst 2 koppar/dag nu, ibland ingen kopp på flera dagar) eller ska jag köra med mjölk istället? Får man äta havregrynsgröt (fiberhavregryn) i fas 2? Det var min frukost innan jag började med dieten. Under nästan hela min Atkinstid har min frukost bestått av ägg och bacon.

• opus

Sussili:
    Ja, under fas 2 får man äta havregrynsgröt.
    Grädde skulle jag nog undvika, men är detta livets guldkant för dig så ska du kanske behålla den ändå. Kruxet är ju att hela tiden leva på ett sätt så att man inte upplever att man försakar en massa saker. Upplever man det så, ramlar man för eller senare tillbaka i gamla vanor. Om du är sugen på choklad så är det okey i fas 2. Så länge som du håller dig till mörk choklad med hög kakaohalt och inte vräker i dig.
    Det låter som du redan i stort sätt äter bra fett annars. Den stora förändringen blir isåfall att du kommer äta mer kolhydrater - av bra sort. Det går säkert bra! Ta det steg för steg och känn efter hur din kroppp svarar.
    Gör bra och medvetna val, unna dig det som är DIN guldkant, ha inte bråttom och gå inte hungrig.
    Opus

• Sussili

opus:

Grädde har inte tidigare varit något jag använt i kaffet, men jag har börjat med det nu eftersom det var OK i Atkins samt att ju fetare grädde det var desto färre kolhydrater. Men jag har ju tänkt köra GI i framtiden (hade tänkt att det ska få vara något jag lever efter) så det gör mig absolut inget om jag ändrar grädde till mjölk igen, bara jag går ner. 0,5 kilo/vecka är helt OK för mig, nu har jag ju tragglat och inte gått ner något vissa veckor, och dessutom ska man ju gå ner lite långsamt för att kroppen och huden ska hänga med.

Den choklad som jag gillar är ju deffinitivt inte mörk - har aldrig gillat mörk choklad, men äter jag det inte så ofta (vilket jag inte gjort tidigare, då hard et varit kaffebröd och glass som varit mitt stora problem - svårt att motstå)så kan jag nog äta några bitar ibland utan problem.

Hur ska jag göra med omställningen till fas 2, är det bara att kasta sig in i den eller ska man trappa upp på något sätt? Jag skulle ju förstås föredra om det bara gick att kasta sig direkt in i den fasen.

Är det några speciella saker som jag måste tänka på när jag går över från låg-kolhydratdiet där jag i princip endast ätit kött, tonfisk, ägg, bacon, majonnäs, grönsallad och olivolja och när jag ska hoppa in i SBD-fas 2? (Kan tala om att jag längtar efter frukt, har ju inte ätit det på så länge. I dag åt jag faktiskt en citron men det är ju ingen frukt.

Jag är tacksam för alla tips gällande min övergång som kanske är lite speciell på denna tråd då ni ju har kört med SBD från början (om jag inte misstar mig).
    Maila gärna tipsen till mig på sussielindgren@hotmail.com

Svar på tråden South Beach 2005