• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • elefantia

thevowegang!

tack för all hjälp! jag behövde lite motivation. hur går det själv annars är det 57kg forfarande? vilken fas är du i?
    vi hörs snart

• thevovvegang

elefanta:

Jag är nu i fas två, har hållt på med fas ett tre veckor och fas två i två veckor. Men jag började efter två veckor i fas ett att sakta sakta gå över till fas två och det har gått bra.
    Nu är det 57,2 (ska ha mens snart) är glad att jag inte har gått upp mer. Får världens sug dagarna innan mens + att jag lägger på mig massa vätska. Inte kul alls. Men det verkar ju gå bra nu.

Hur går det för dig?

• *Line

hej hej allihoppa! jag har nästan läst varenda sida och följt er som en liten smygis under lång tid =) jag går in på min fjärde vecka men kör nästan fas 1 hela tiden! är det jätte fel? Eller man kan säga att jag kör en blandning, förra måndagen borde jag ha börjat med fas två men de enda jag har infört är frukt och jag dricker lite minimjölk. Vågar inte riktigt börja med pasta, ris, potatis och bröd. Är rädd för återfall då. Tror ni de är så farligt att man gör så? Jag måste säga att godissuget inte riktigt försvinner som Agatston skriver att de gör efter två veckor, däremot finns inget sug efter pasta, potatis, ris mm... Vill föresten berömma er alla ni är så otroligt dukiga, så fort modet sjunker går jag in och läser i forumet så får ni mej på topp igen! Kul tjejer `=)

• elefantia

hej hej igen!

ja det går väl sådär men jag håller med dig line väl inne på forumet får man lite power!
    är inne på min tredje vecka i fas 1 men det har varit mycket fusk innan så en extra vecka behövs.
    det går ganska bra men frukost och mellanmål är värst.
    hoppas det går bra för er! kram kram

• opus

Hej på er allihop!

Lite tankar kring detta med att fortsätta längre än rekommenderat med fas 1:

Om suget och begären efter snabba kolhydrater är borta så har fas 1 gjort sitt. Det är en "avgiftningsfas", och inte själva kuren, eller hur jag ska uttrycka det. Den har sitt syfte, men är inte långsiktigt hållbar ur flera synvinklar. Näringsmässigt och psykologiskt. Den tillåter inte tillräckligt mycket variation.

Det är lätt att ramla i fällan att eftersträva snabba viktminskningar, men - då får man heller inga varaktiga resultat.
    Det man förlorar under den första fasen är till största delen vätska. Inte fett.

Det är i fas 2 först som den genuina viktminskningen sker, även om den går långsammare. Man kan även råka i platåer - helt naturligt. Då ska man bara fortsätta, i trygg förvissning om att man är på rätt väg och akta sig för att i panik kasta sig tillbaka in i fas 1.

Jag gissar att vi är flera som jojo-bantat.
    Vi kan vara väldigt motiverade och "duktiga" och kämpa oss igenom olika kurer med framgångsrikt resultat, för att sedan betrakta oss som "färdiga", med resultatet att vi snart står där igen med samma vikt.

För min egen del känner jag att jag inte vill lura mig själv på det sättet längre.
    Hellre får det ta lite längre tid, men ske på ett sätt att jag känner att jag inte "bantar" utan har börjat äta på ett annat sätt. Långsiktigt. Väger mig inte mer än en gång i veckan.

Jag vandrar hellre i lugn och avslappnad takt men mycket målmedvetet här "på stranden", som de säger på den amerikanska South Beach-sajten.

Lycka till och ha en bra dag!

Opus

• Erica78

Hejsan.. Jag har kört med south beach dieten förut och gått ner 6 kilo till 60 kilo vilket jag var mkt nöjd med. men nu har jag tyvärr börjat lägga på mig igen, har gått upp tre kilo. Skulle gärna vilja köra igen på south beach men motivationen finns inte som förut. Tänkte börja att hänga här på tråden för att finna motivationen igen.. snälla peppa igång mig igen för jag vet att detta funkar, har ju provat det själv förut! Tacksam för all hjälp jag kan få för att komma igång! Erica

• opus

Erica:
    Sen du nådde ditt mål - har du kört efter fas 3, eller har du återgått till dina "gamla vanor"?

Opus

• Erica78

Opus.. jag nådde mitt mål strax innan jul, men sen kom julen och all dess mat som hör till, sen kom nyår och sen gick det bara av farten att jag gick tillbaka till mina gamla vanor.. kom aldrig till fas tre. Men jag äter inte som jag gjorde förut heller riktigt.. äter bara fullkornsbröd och pasta, äter inte potatis och ris, men sen är det kakor och godis och snabbmat som jag har börjat äta igen.. söker motivation att köra igång igen

• opus

Erica:
    Vad är det som hindrar dig? Motivationen finns inom dig själv. Eftersom du redan äter hyfsat bra och vet var skon klämmer så får du väga för och emot. Om du inte har ett väldigt sug efter sött, kan du ta det långsiktigt och gå direkt till fas 2. Om du bara har tre kilo att bli av med, kanske du kan tänka klokt och inte jäkta. Om du har starkt sug efter kakor och sånt kanske du kan köra en kortare fas 1 för bota det.
    Om du bara vill så kommer du att fixa det!
    Lycka till!
    Opus

• thevovvegang

Appråpå detta med att stanna kvar i fas ett...

Jag var också inne på att göra det och det är tydligen vanligt att man är rädd för att börja äta pasta, ris och annat igen. Men jag fick rådet att avbryta fas ett och gå in på fas två när jag hade kört tre veckor av opus härinne =) Jag gjorde det och i slutet av fas ett hade vikten stannat upp, nu går den långsamt nedåt igen. Eftersom man mest förlorar vätska i fas ett kan man mest se det som en liten komigång grej som man blir peppad av. Fettet försvinner inte förän i fas två när man lär sig att behärska kolhydraterna. Och sålänge man håller sig till långsamma kolhydrater fortsätter man att gå ner i vikt, men på ett mer hälsosamt sätt. Och kommer sötsuget får man väl äta nått sockerfritt. Det gör jag.
    Blandar kesella, lättvispgrädde (vispad), sötningsmedel och bär. Eller så äter jag hemglass vaniljglass som inte innehåller nått vanligt socker. Eller sockerfritt godis, eller nån ruta mörk choklad. Det finns massor att äta. Skulle nog inte fixa det här om jag inte kunde äta nått "sött" så detta hjälper mig oerhört mycket.

Kan inte tänka mig att äta vanligt godis nu när jag har hittat så många goda ersättningar, som är så "smala"

Kämpa på!!!

Svar på tråden South Beach 2005