• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • tarz

måste fråga en sak: hur är det med grillad kyckling (sån som man köper färdiggrillad i affären)? Är den ok att äta?

• opus

Tarz:

Om jag inte tar fel så ska man akta sig för vingarna och låren, men bröstet ska väl inte vara något problem. Sen skulle jag skippa skinnet, men det är kanske mer en smaksak!

Opus

• Katten

Tack för länken. Jag tror att kycklingbröstet gar bra att äta men inte resten eftersom det andra köttet är fetare och ohälsosammare.

• thevovvegang

Hej alla!

Jag blir galen! Jag tycker att det verkar som om det är socker iallt! Köpte kycklingfilé och dom var marinerade med vaddå? Jo socker. Matindustrin tar livet av oss. Såg nån Jamie Olivers program om att införa bättre skolmat i England?
    Den vägen måste vi gå också. Det börjar ju med barnen och som det ser ut idag kommer barnen dö före deras föräldrar. Jag är glad att ha börjat med SB för det är ingen tokdiet som säger åt en att leva på kaffe och bananer eller liknande. Detta är en ny livvstil och jag känner mig så nöjd med att ha slopat sockret och alla raffinerade kolhydrater. Jag hoppas att det håller i sig bara. Är rädd att suget kommer tillbaka i fas två ska nog göra som opus och vara extremt försikig, ta en mellanvecka först kanske... Bara börja med att lägga till en frukt. Men det kanske är bättre med osötat bröd än med frukt? Vad säger ni?

Jag har nu hållt på med fas ett i 18 dagar och jag har nu kommit till min första målvikt, 58 kg. Men jag trodde att det skulle gå mycket snabbare. I början gick det ju jättefort och nu står vågen still. Känns lite hopplöst. Vad gör jag för fel? Är rädd att jag äter för lite fett, men det kan ju också vara så att man äter för mycket. Jag skriver upp hur en typisk dag ser ut så får ni jättegärna kommentera, behöver hjälp!

Frukost:
    Morgonpromenad på minst 40 min.
    3 baconskivor, ett ägg, te

Lunch:
    Frittata med grönsaker och skinka och ost. (17% en aning för hög fetthalt?)

Mellanmål:
    Kaffe, advokade med keso (4%)

Middag:
    chili con carne på nötfärs (10%) och egenblötade och kokade bönor.

Övrigt: En ask läkerol + 100 gr. ricotta (9%) med sötningsmedel, lite kakao och vaniljessens

Har en skvätt lättmjölk i kaffet och tet. Är det mejeriprodukterna som förstör? Eller behöver jag ta in mer nyttigt fett? (avokado och nötter ex.)
    Steker allt i olja, använder inte smör alls.

Usch, vilket långt inlägg. Ni som inte orkar kan hoppa över det ;)

• opus

thevovvegang:

Om jag ska gå efter den kunskap jag har fått från det forum som jag gav en länk till i tidigare inlägg så är svaret att du borde gå över till fas 2. Fas 1 är inte själva dieten, det är avgiftningsfasen. Dieten är i fas 2. Uppmaningen är tydlig från de mer erfarna där, när denna typ av frågor dyker upp. Och - ha inte bråttom! Detta är ju en långsiktig livsstilsförändring.

Av menyn du gav skulle jag oxå tro att du äter för lite grönsaker.

Opus

• thevovvegang

Opus:
    Ska kolla länken du hänvisade till. Nu tappar man mest vätska va? Det är väl först i fas två man verkligen tappar fett? Då ska jag nog gå över till fas två så smått i helgen...

Jag äter massor med grönsaker och jag är aldrig hungrig. Som middag och lunch blir det mycket grytor med mycket grönsaker, jag äter också gurka och tomat till frukosten (glömde skriva det) och knaprar ofta kål när jag är sugen på nått... men det är klart, det blir inte så mcyket grönsallad, men har det nån betydelse?
    Du har rätt i att jag borde ta det lugnt, men alla andra som kör den här dieten utan att fuska (vilket jag tycker att jag inte gör) går ju ner 3-6 kg första två veckorna. Jag har kört 2 1/2 vecka och "bara" gått ner 2,4 kg...

Man är ju så rädd att det inte ska funka på mig och att man snart ska gå upp i vikt igen, särskilt när man börjar med kolhydrater igen. Hur går det för dig?
    Vad lade du till fösta och andra dan i fas två?

• opus

thevovvegang:

Jag har lagt till en skiva rågbröd till lunchen igår och idag.

På fredag tänkte jag laga libanesikt - de flesta libanesiska paradrätterna är rena rama GI-kosten.

Tänkte då använda bulgur tex.

Jag rekommenderar dig verkligen att läsa det som står under den länken! Forumet isn helhet är oxå mycket "matnyttigt".

_Alla_ går inte ner 3-6 kilo under utrensingsfasen, särskilt inte om man inte har mycket att gå ner. effekten bli även mindre dramatisk om man redan tidigare haft en hyfsad sund kosthållning.

Det är riktigt att det är mest vatten i fas 1 och att den mer verkliga minskningen kommer under fas 2.

Var beredd på en långsammare takt! Var beredd på att det kan komma platåer på sikt!
    Men OM man har ett långsiktigt mål så spelar det inte någon roll, eller hur?
    Ett halvt kilo i veckan blir många kilo ganska fort.

A och O är att man äter på ett sätt som man mår bra av och inte tycker är tråkigt för då är risken väldigt stor att man faller tillbaka i gamla vanor.

Var istället tillåtande och tålmodig :)

Om du äter de grönsaker du säger är det ju toppen! Salladsblad tillför inte mycket.

Jag tror att din viktminskning stannat av därför att du är klar i fas 1.

Lycka till!
    Opus

• Mrs. Robinson

Hej allesammans!

Jag ver med har pa forumet for ett ar sedan ungefar, och gick ner 20 pounds (ca 10 kg). Jag gick upp lite i hostas och ar nu tillbaka pa fas 1, detta ar andra veckan. Hittills har jag gatt ner 7 pounds (ca 3,5 kg). Mitt mal ar 10 pounds till (ca 5 kg).

Hursomhelst, jag ar med e det amerikanska south Beach forumet och det ar faktiskt ratt bra. Roligast ar att man har sin egen profil och nar man vager in sig sa visar den sma tabeller etc pa ens viktminskning.

Till saken:

The Vovvegang:

Jag tror inte att du ater tillrackligt, du ater inte 3 servings av mejeriprodukter varje dag och ater du inte notter?

Enligt Dr. Agatstons transkript pa hemsidan ska man ata 3 servings dairy och 1 serving notter for att fa i sig tillrackligt med fett.

Hade jag varit som du hade jag lagt till ett glas mjolk och en ostskiva om du tycker att det ar gott.

Har kommer ocksa nagra tips fran Dr. Agatston ang att stanna i fas 1 for lange:

Member Question: What's the downside to staying in Phase 1 for five weeks? I've been in Phase 1 since February 20. From February 20 to March 16 I lost 17 pounds. I started at 245 pounds and my goal is 220 (though I may now adjust downward).

Dr. Agatston: The problem with staying in Phase 1 for too long is that too rapid weight loss can include some loss of muscle and bone tissue, as well as fat, and this can lower metabolism and can result in yo-yo dieting. Also, you are missing the nutrient value of whole fruits. For those with a lot of weight to lose and prominent belly fat, you can extend Phase 1, but make sure that you get plenty of fluids to overcome water loss and that you exercise regularly to maintain your muscle and bone mass ? and therefore your metabolism.

Member Question: This is the third week of Phase 2 for me and my weight is fluctuating up. I've only added back one whole grain and one fruit. I have also started an exercise program this week. Is there anything else I can do?

Dr. Agatston: The test as to whether the diet has worked is loss of cravings and control of what you are eating. If you have indeed lost cravings, you can decrease portion size, but please do not leave a meal hungry or unsatisfied. If you are having large portions due to cravings or hunger that would be an indication to return to Phase 1. Another possibility is that carbs or sugars maybe sneaking into your diet ? discussing a food journal with our nutritionist would be a good idea. Also take into consideration that weight loss on Phase 2 is generally slower and there may be some fluctuations during the weight-loss process.

Member Question: Are long plateaus in between periods of weight loss common? Or can I expect to just keep losing a little at a time for an extend period?

Dr. Agatston: While it is often frustrating for those who are looking to lose weight quickly, slower weight loss is more permanent weight loss. As long as you've moved beyond cravings, please do not be discouraged by slow weight loss, because it is a more permanent loss. Individual plateaus may occur at different levels of the program due to different physiology and metabolism. If you've lost cravings and have control of your eating yet are still unhappy at where you have plateaued, the best choice is increased exercise. Especially toning and weight bearing exercises, which will increase resting metabolism.

Dr. Agatston: Severe calorie restriction will invariably lead to yo-yo dieting. But please hang in there and don't be discouraged by slower weight loss.

• tarz

har återigen en fråga (har läst den svenska versionen av SB men fick inte svar på min fråga). Hur är det med de smaksatta kesona ex. feta-och oliv, grillad paprika osv. Är de tillåtna eller e det bara en "vanliga" som e ok?

• thevovvegang

Opus:
    Jag lade till ett halvt äpple igår, tar det superlugnt ;)
    Jag ska köpa yoghurt också och lägga till, sen går jag vidare till bröd. Är glad att du tipsade mig om att gå in i fas två. Vill ju inte förlora muskler. Jag hade ganska sund kosthållning innan så det är väl därför jag inte "rasar" i vikt.

Mrs. Robinson

Var inne på den amerikanska sidan igår och kikade runt en del. Jag äter nötter, men inte varje dag. Ska försöka lägga till mer, men inte för mycket för då blir det väl motsatt effekt?
    Hur mycket mejeriprodukter rör det sig om? "Three servings per day", hur mycket är det? Ska börja dricka mer mjölk och även köpa yoghurt.
    Det känns som om det hela tiden är en kamp mellan att äta mer fetter så att förbränningen ökar och att inte äta för mycket fett. Jag har ju som sagt bara 3 kg till att bli av med och då är jag nästan för smal egentligen, enligt BMI. Är rädd att jag ska gå upp i vikt så fort jag börjar lägga på lite extra kolhydrater. Men det verkar vara ett vanligt fenomen bland SB:are...

Nu en fråga till dig: Har läst mycket i de gamla forumen där du var med. Du skrev nu att du hade gått upp i vikt igen, det verkar vara en del som gör det. Har du hålls kosthållningen i fas tre eller beror viktuppgången på att du har fuskat? Sen verkar det som att de som ger sig på dieten för andra gången har svårare att tappa vikt... Vad säger du om detta? Man vill ju inte komma in i en ond cirkel...
    Tack för alla tips!

Slutligen, Tarz:

Hur går det för dig?
    Smaksatt keso innehåller socker vad jag har fattat det, och andra onyttigheter. Det bästa är att äta naturella produkter om det inte bara är smaksatt med ett bra sötningsmedel, men jag läste nånstans att smaksatt keso innehåller vanligt socker. Kolla innehållsförteckningen!

Tack allihop! /Heléne

Svar på tråden South Beach 2005