• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • Tjejen_21

Hejsan...nu har jag hittat hit... har levt lite "halvt" på sb 2 dagar nu...försöker vänja av mej...men känner att jag vet för lite för att börja 100% ...var kan man få recept på vad som gäller i fas 1 ???

• wera

Är inne på min 7 dag och det går riktigt bra, bortsett från alla nötter och mandlar jag stoppar i mig. Ett annat problem är att jag äter grädde - 3 matskedar om dagen eller massvis av ost. Annars går allt fin fint. Jag har aldrig varit ost och gräddfantast men med SB har jag blivit det. Vet ännu inte hur jag skall kunna bli av med beroendet. Nån viktminskning vet jag inget om eftersom min våg ej fungerar. Men jag är glad att sötbehovet har stillats något liksaom spannmålsberoendet.

• thevovvegang

Välkommen Tjejen_21 och tarz!!!

Jag har köpt south beach boken, den hjälpte mig igenom de första dagarna för där står det massa recept. Annars finns det en amerikans south beach sida (sök på google) men det kan vara svårt att översätta allt själv. Senaste numret av Topphälsa tog också upp denna diet och skrev upp några recept + tips och råd.
    Lycka till!

• tarz

The vovvegang! Tack för tipset, hade köpt Topphälsa tidigare och har nu införskaffat boken oxå. Förhoppningsvis blir man mer inspirerad av den..

Hur gör ni med era måltider, lagar ni nya rätter varje dag eller "större lass" av allt och äter samma mat flera dar i rad? Har det sistnämnda alernativet någon inverkan på viktminskningen?

E nu inne på tredje dan och det känns bra, var dock otroligt nära på att ta några godisbitar igår kväll (min pojkvän hade köpt en stor påse när vi skulle se på film)men jag lät bli och är väldigt stolt idag! Låter kanske inte som världens uppoffring men för mig, som i vanliga fall äter mängder m godis varje dag, var det ett stort steg!

Tack för alla tips! Njut av solskenet och ha en riktigt bra dag!

-Tarz

• tarz

Ps. Eyescream- tacoblandningen lät riktigt god (men den färdigblandade innehåller ju socker), skulle i likhet med EmC gärna ha receptet på din kryddblandning..

• thevovvegang

Tarz:

Vad duktig du var som struntade i godiset. Tro mig, jag vet vilken uppoffring det är. Jag är världens godisråtta, skulle kunna leva på sallad om jag bara fick äta godis... Men jag kan säga att nu efter nio dagar (eller snarare redan efter några dagar) så försvann mitt sötsug, det har jag aldrig varit med om. Nu kan jag vara lite sugen men jag behöver verkligen inte ha nått godis. Förr var jag tvungen att köpa godis bara jag snuddade vid tanken =) Blir du sugen så ät liute sockerfritt godis eller läkerol eller annat. Men ät inte för mycket, man får lätt ont i magen ;)

Angående mat så lär man sig ju fler dagar man äter så här. Man måste ju vända uppochner på sitt tankesätt, förr åt man ju jämt pasta, ris, potatis och bröd till allt. Men man lär sig att komma på egna roliga rätter, till dess kan man ju använda recepten. Jag har läst in mig på vilka råvaror man får äta resp. inte får äta och sen är det bara att kombinera.
    Jag lagar alltid en ny rätt varje middag för att inte bli uttråkad, men blir det nått över kan man ju ta det till lunch nästa dag. Men jag rekommenderar inga "storkok" för att man lätt tröttnar på att äta samma mat hela tiden och för att man ju ska kunna leva såhär resten av livet (förhoppningsvis).

Långt svar, hoppas att du fick lite tips!

• thevovvegang

Vindla:

Hur mycket har du lyckats gå ner under dina 13 dagar? Om du känner att du är näsa ditt mål kan du ju börja med fas två och låtsas som om du tog en belöningsdag. Annars kan du ju fortsätta med fas ett en vecka till, eller några dagar och sen gå över till fas två... Allt beror på hur mycket "sug" du känner. Om du ofta blir sugen måste du nog köra fas ett ett tag för att bli av med begäret innan du lägger på fler kolhydrater (fas två). Dr Agaston (som kommit på dieten) rekommenderar ju bara att man kör fas ett två veckor för att inte bli uttråkad, men om man tycker att det går bra och att det inte känns som en uppoffring säger han att man kan fortsätta en vecka till, men ej mer. Och om man sabbar sig och äter massa kolhydrater och går upp lite i vikt rekommenderar han ju också att man ska gå tillbaka till fas ett. Det ska liksom bli som ett vapen man har om man börjar gå upp i vikt i igen eller om suget kommer tillbaka.

Själv ska jag köra på med fas ett i tre veckor för nu har jag just börjat på vecka två och vågen står kanonstill, utom idag för då hade jag gått upp ett hg :( Jag ska nämligen ha röda veckan nu så jag antar att det beror på det, så då lägger jag på en vecka extra för jag känner att jag inte mår dåligt som jag äter nu och att jag har hittat många smaskiga recept!

Lycka till

• Nimis

Är det någon som har äppelcidervinäger i sitt dricksvatten? Det ska ju sänka GI ngt och kan väl knappast vara negativt att dricka i samband med SB-dieten?

• eyescream

tacoblandningen har inga bestämda mått, men för att få "tacosmaken" är det spiskummin som gäller. Jag brukar ta : Spiskummin, paprikapulver, lökpulver, jalapenopepparpulver, och kanske lite chili.... Testa göra det i en skål första gången så du får till den riktiga "tacolukten"... Den kan bli lite starkare ään kryddmixen, men jag tycker den funkar!

• eyescream

Nimis

Jag brukar köra ett glas äppelcidervatten på morgonen, och sedan ge mig ut på morgonpromenad med hunden. Jag vet inte om det ger något resultat, men jag hörde något någon gång att det ska öka förbränningen och minska sötsuget och hungerkänslorna...

Svar på tråden South Beach 2005