• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • opus

Hej allihop!
    Jag är på dag 2 i fas 1 och än så länge känns det bara fint.
    Inspirerande att läsa alla inlägg i detta forum!

Jag har en liten fråga angående alkohol-restriktionen i fas 1:

Finns restriktionen pga av att den hindrar något slags förbränningsprocess, alltså - kemi? Eller handlar det mer om att man inte ska tappa omdömet och äta dumheter?

Direkt orsak till min fråga är att jag igår kväll drack ett halvt glas vitt, utspätt med mineralvatten.

Indirekt orsak är att man ju säger i dieten att man inte räknar kalorier och kolhydrater.

Någon som har en teori?

//Opus

• Kattiz

opus:

Det har nog helt enkelt med sockret att göra. Malt i öl osv.

• Mary Poppins

Alkohol omvandlas till socker i kroppen. Torrt vitt vin är dock antagligen det bästa om man tänker tillåta sig alkohol, för det innehåller inte så mycket socker i sig.(som ju söta viner, cider...gör)

• opus

Nu är det lunchtid, men jag känner absolut ingen hunger alls!

Är detta normalt under de allra första dagarna, eller är det något skumt på gång?

Opus

• Bröllopstokiig

Har inte varit inne här på ett tag, men nu när jag har läst era inlägg så har jag rannsakat mig själv. Jag tror att jag antagligen äter för lite. Ett par ägg och nån grönsak eller grynost till frukost, stadig och bra lunch och ett par kaffe under dagen. Middagen blir ofta typ, spenat eller tomatsoppa eller sallad. Ibland ett par morötter på kvällen för att ha nåt att knapra på. Hur hinner ni äta allt, och laga maten?!? Jag kommer ofta hem sextiden, utsvulten och ska sen vara på nästa ställe kl sju. Vad hinner man laga på den tiden?? Har ni några bra snabbisar?

• thevovvegang

Kattiz:

Varför får man inte äta ärtsoppa? Får man äta det i fas två? *Suck, jag som hade tänkt äta ärtsoppa till lunch idag*

Alla: Hur är det med sockerfritt godis i fas ett? Man ska ju äta en efterätt varje dag med sötningsmedel, så om man hellre vill äta några sockerfria godisar borde väl det gå bra? Eller är det ett önsketänkande? Jag har också gjort fun-light isglassar som man kan svalka sig med nu när det är så fint vårväder.

Tycker förövrigt att det går väldigt bra, dumt att väga mig redan men jag har gjort det och jag har gått ner ett kg på tre dagar! Är nu inne på dag fyra och illamåendet har flytt sin kos verkar det som, känner mig inte konstig på nått sätt längre!!!

• eyescream

Ärtsoppan kan jag tänka mig dels är för fläsket, och sedan att det är ett "helfabrikat". Läser du på "korven", kommer kolhydrathalten vara ganska bra mycket högre än proteinhalten... Kanske om du gör den själv? Eller så är det ärtorna som är "boven i dramat", kan inte säga att jag har större koll på ärtor faktiskt.. Men "split peas" är ju ok under första fasen...

• Sussili

Mary Poppins:
    Angående att du inte har tid att laga mat på kvällen så skulle jag föreslå att du kanske tar helgen till matlagning för hela veckan. Laga mat och frys in i matlådor. Då har du ju båda lunch och middag klart, kanske bara att värma några minuter i micron. Sallad till maten är ju inte så svårt att fixa lite snabbt. Det är väl värt att offra en dag under helgen till att fixa maten, då vet du ju att du får i dig något nyttigt i alla fall.

Själv kan jag upplysa om att jag har gått ner 200 g sedan igår - jag klagade ju på att jag hade gått upp 1 kg mellan måndag och tisdag. Så, nu är jag lite gladare och hoppas på ett viktras - tur att man har måttbandet och kan se att det inte blivit någon ökning där

• opus

Lite sökhjälp:

När jag tidigare läst in mig på dessa SB-trådar vet jag att jag har sett recept på linfrömuffins - men nu lyckas jag inte hitta det. Någon vänlig själv som kan dela med sig, alterantivt vet var jag kan hitta det?
    Opus

• Kattiz

Opus:

mkt vanligt, det går över, man kan oxå känna att man blir väldigt mätt snabbt. Men det är bara att äta på.

thevovvegang:

Om man gör själv så är det kanske ok, har bara för mig att ärter är "big no no" i Fas1.
    75kcal/dag får vara sockerfritt godis typ Dietorelle eller annat. Viss försiktighet dock...man blir hastigt knasig i magen av dessa light-varianter. =/

Mary Poppins:

Är hemma om dagarna, jobbar vissa nätter. Kanske därför jag får det att funka. Har småbarn. Vet inte, det hade nog varit svårt om man jobba 100%. Se till att få med kött oxå i middagen!

Svar på tråden South Beach 2005