• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • Tvåbarnsmamman

Opus

Vi finns här i bakgrunden o kämpar vidare. Har själv gått på en mina denna vecka o ätit både ostbågar en sallad med nudlar och lite godis - bra va! Men jag kände att det inte var gott och att det här med att äta mindre kolhydrater nog kommer att bli en livsstil för mig. Jag mår bättre av det känner jag och jag går inte upp i vikt av det som jag lätt gör när jag äter mycket kolisar. Visserligen har vikten stått stilla denna vecka, men jag mätte mig igår och kunde konstatera att ett antal cm försvunnit lite här å där, jag känner mig även fastare i kroppen och överlag smalare än innan. Nu ska jag lägga i överväxeln o börja jogga lite varannan dag, då borde man få ytterligare en skjuts i kampen mot de sista 3,5kg. Kör hårt så ses vi här åtminstone ibland

• EmC

Jag är också här och läser, även om jag mest smyger omkring och inte skriver något.
    Nu har jag dock en fråga att ställa igen; makrillfileer i tomatsås, äter ni det? får man äta det i fas 1? enl. innehållsförteckningen så är det inget socker i så jag antar att det är fritt fram men vill gärna kolla med er först.

• Tvåbarnsmamman

Emc

Så länge de inte innehåller massa kolhydrater o de gör de förmodligen inte om det inte är socker i, för mjöl ingår väl knappast heller. Ät på du, jag har hört att dessa makrillar är jättebra mat, tyvärr gillar jag dem inte själv...

• Tvåbarnsmamman

thevovvegang

Det låter inte bra med ditt sötningsmedelberoende...jag har inga egna erfarenheter dock, jag tycker inte om sötningsmedel, tycker att det smakar illa. Man kan säkert bli beroende av det, kan du inte hitta några inte söta alternativ till kvällssnacket, man får ju äta ju, ta lite gurkstavar o dippa i kesella som du kryddat, några ostskivor lite nötter vad vet jag. Det är ju meningen att sötsuget ska försvinna så om du längtar efter sött fortfarande kanske du ska försöka minska på det sockerfria godiset eftersom det verkar få in dig i ngn slags ond cirkel. Ja, det är ju lätt att säga för mig, men det verkar som det inte finns någon annan lösning. Om det inte funkar att vara av med det så tror jag inte heller att det är någon katastrof, jag tror inte att det hindrar dig från att gå ner i vikt på något sätt, 75kcal är ju ingenting. Det kan snarare vara så att du inte går ner för att du kanske äter för några kalorier - glöm inte att du inte ska räkna kalorier på denna diet och framförallt - ha inte dåligt samvete, det blir inget bättre av det. Ät det du äter och känn att det är ok att njuta av det man helst vill ha, men inte för ofta kanske. Försök fokusera på de saker du får äta som är goda!

Hoppas du slutar ha dåligt samvete snart och att du lyckas byta ut det sockerfria mot något annat.

Lycka till.

• Kattiz

thevovvegang

*asg* stackarn, kan bara inte förstå hur du fixar det?? Min mage blir i uppror efter dessa light-godis och därför så behärskar jag mitt intag. Visst slinker det ner ngn xylitol ask nu som då. Tror inte att du kan förstöra nåt i dieten om du äter det du ska och håller dig inom ramarna. Kanske det finns nåt annat som kan få dig att bryta trenden, nåt som är godare och ger samma kick?
    "Man ska ju äta ricottan varje dag"..nä den kan du nog skippa om du vill. Har inte ätit det en enda gång faktist och bra går det ändå!
    Lycka till!

• Kattiz

LINFRÖMUFFINS 8-10st

3ägg (vispa vitt)

Blanda i:
    0.5dl vaniljyoghurt (sockerfri)
    0.75dl sötn.medel
    2msk olja
    2msk vatten
    1msk kanel (tror jag det var)
    1tsk bakpulver
    1tsk baksoda
    2.5dl krossade linfrön (kan till viss del bytas ut mot hackade nötter)
    ~1krm salt (efter smak)
    Låt smeten vila 5min, grädda i 175grader 12-15min.

Funkar bra att lägga på muffinsplåt!
    Dessa är tillåtna redan i Fas1, förvänta er INTE _muffins_ med god smak, detta är mer mellismuffins.

Varit off ett tag, haft mkt att göra. Kör på med min SBD och mitt BMI förbättras hela tiden :)

• thevovvegang

men jag gillar ju rocottan juh! Och dietorelle och viktväktargodis oxå! Äter jag för mycket blir jag dålig i magen så därför blir det inte så mycket. Och Dr. Agaston säger ju att det är ok med 75 kcal om dan av dessa saker... Så om det inte hindrar min viktminskning kan det väl inte vara nån fara... eller? Jag blir ju inte så sugen så att jag trycker i mig andra saker med riktigt socker.

Menar ni härinne att ni inte äter nått med sötningsmedel i?

• EmC

Tvåbarnsmamman: Tack för snabbt svar!

Har en fråga till. Min mamma fyller år idag och jag ska hem och fira. Har precis klarat av min första vecka i fas 1 och känner att behovet och suget av sötsaker har försvunnit nästan helt efter 2 jobbiga första dagar.
    Ikväll ska vi ut och äta på resturang, och jag vill verkligen äta det som bjuds, älskar god mat. Är detta ett jätteproblem? Om jag äter idag och sen fortsätter med fas 1 i 1½ vecka till, helt enligt planen. Jag förstår att det blir tuffare ett par dagar nu, men tycker inte att jag haft några större problem med att säga nej till mig själv innan.
    Är det jättedumt? Kommer viktminskningen att bli mindre? Vad tror ni???

• Kattiz

thevovvegang

Ojaa du är inte ensam. Dubbelkolla verkligen på VV´s godis tyckte mig läsa mig till att de inte bara innehåller sötningsmedel. Jag brukar inte äta Dietorelle utan mest godisaskar sötat med xylitol..
    Det är nog luugnt...mumsa på du :)

• eyescream

Restaurangbesöket behöver nog inte vara något problem, jag "fuskade" med restaurangbesök och meningen är ju att man jag hitta en "ny livsstil", inte bli astråkig! Många a la carte-ställen brukar ju ställa fram en grönsallad och lite bröd innan maten, så där har du svaret... Ät sallad inne, samt beställ in en skål TILL maten istället för bakadpotatis eller något... Jag menar, är det under första fasen kanske du inte behöver beställa in den allra fetaste pastan... En god köttbit eller kanske en schysst kycklingfilé...

Svar på tråden South Beach 2005