• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • opus

thevovvehang:

Tja, kanske 6-7 kilo ungefär. Vägde mig imorse och hade konstigt nog ökat sen sist - ca 700 gram?!
    Väldigt mysko eftersom jag inte varit på några utsvävningar. Men jag väljer att inte drabbas av någon panik. Kanske var det något tillfälligt! Jag ser det här som ett långsiktigt projekt, och försöker akta mig för att bli fixerad.

Fast det förstås, skulle jag fortsätta att öka så kan man ju börja undra.

Väger 67 kilo nu och är 164 lång, så jag satsar inte på att bli trådsmal ...men mer bekväm med min vikt. :)

Hur mycket har du själv?
    Opus

• thevovvegang

Hur ofta väger du dig? Jag blev beroende av vågen de första veckorna så nu sista veckan ska jag inte väga mig förän i slutet och hoppas på det bästa. Viktuppgången kan tydligen bero på det mesta, man pendlar tydligen jämt upp och ner några hundra gram, men om trenden fortsätter kanske du ska tänka över vad du kan göra för fel. Jag skriver upp allt jag stoppar i mig under dagarna för att få bättre koll.

Jag är 1,68 cm lång. Vägde för några år sen 72 kg, gick sen ner till 57 av egen maskin. För några veckor sen hade jag börjat öka igen och vägde 60,5. Fick panik och började med detta. Ska ner till 55 bara för att testa om min kropp kan må bra vid en sån (för mig låg) vikt. Nu väger jag 58 och är egentligen ganska nöjd. Nu kan jag ha alla mina kläder igen och går jag ner mer får jag nog köpa nytt, men jag vill testa iaf.

Nu har jag mest ångest för hur jag ska lägga om matvanorna till fas två. Går in i den nästa måndag? Du? vI får hjälpas åt med tips inför fas två.

/Heléne

• opus

thevovvegang:

Jag gjorde ju misstaget att inte väga mig innan men jag tror att jag låg runt 70. Försöker att hålla mig till en gång i veckan, högst två.

Nu ska jag försöka vänta till slutet av denna vecka, men har inte riktigt bestämt mig. Då missar jag ju iofs om vikten fortsätter att öka.

Ja, det där med fas 2 kan jag tänka mig blir knepigt - särskillt om jag ser en ökning alldeles utan att gå in i den.

Funderar en hel del kring vad jag skulle kunna göra för fel ....

Opus

• Katten

thevovvegang:
    Angaende att det för mättnadskänslan är bättre att äta ngt som innehaller mer fett sa länge det är nyttigt fett sa stämmer ju det exakt, men samtidigt sa är ju Ricotta en sorts ost och fettet i mjölkprodukter räknas tyvärr till daligt fett. Det nyttiga fettet herr South Beach Diet pratar om är nog snarare feta fiskar, olivolja, nötter etc.

• Katten

Ledsen om jag verkar otrevlig. Det var inte alls meningen. Har själv just avslutat fas I men synbara resultat och känner mig glad över att sakta kunna aterinföra lite produkter.
    Tyvärr är utbudet här i Tyskland ganska daligt. Finns ingen keso med 2% fett, den magraste mjölken innehaller 1.5% och ricotta light ska vi inte ens tala om. Sa tur för er att ni har det. Jag menade förresten inte att 9% Ricotta inte skulle ga bra...bara att man in allmänhet inte ska utga fran att feta ostar är bra eftersom de mättar längre. :D

• thevovvegang

Katten:
    Det var ju precis det jag skrev: Att det ju är bättre att få i sig fettet från de nyttiga källorna som fet fisk, nötter och olja.
    Men om han rekommenderar detta som en efterrätt och nuförtiden säger att vi måste äta mer mejeriprodukter under fas ett för att inte hamna i ketos så ser jag ingen anledning till att sluta med ricottan, äter det ju inte varje dag. Äter knappt några andra mejeriprodukter utöver detta.

• thevovvegang

opus:

Är också orolig för att vågen ska ha knallat uppåt nästa gång jag väger mig så jag ska nog väga mig imorrn, då blir det två ggr denna vecka. Känns dock inte om om jag har gått ner nått mer... Tror att det blir tufft att få kroppen att släppa ifrån sig de sista kilona, alla är vi ju skapta olika. Och även fast jag skulle lyckas tror jag nog att vågen skulle krypa tillbaka till denna nivån igen när jag sen går in i fas tre...
    Men jag hoppas...

• opus

thevovvegang & alla andra!

Jag har idag klivit över tröskeln till fas 2!!!
    Jag var ju inne på att köra en tredje vecka av fas 1, men efter att ha läst och tagit del av en massa kloka och erfarna SB-veteraner på det amerikanske forumet, så bestämde jag mig för att ändå följa rekommendationerna. Ur ett långsiktigt perspektiv verkar det vara klokare, och min avsikt är att detta ska vara en långsiktig omläggning av matvanor.

Enligt alla rekommendationer ska man ta det väldigt långsamt och försiktigt, så det tar ändå några veckor innan man är helt inne i fas 2.
    Jag tänker pröva mig fram försiktigt och se hur kroppen reagerar! :)
    Åt alltså en tunn skiva osötat fullkornsbröd till min lunch-sallad.

Det här känns spännande!

Ha det bra allihop!

Opus

• Katten

thevovvegang:
    Sa bra att vi menade samma sak. Tänkte bara papeka det eftersom det inte riktigt framgick ur sammanhanget vad du menade. Bra att du visste det ända :D
    Jag gjorde själv lite fel i fas 1 eftersom jag at ärtor nagra ganger (hade för mig att de var tillatna) och nagra crabsticks (som jag trodde tillhörde "sea food") sa jag kör nagra dagar extra. Vet inte rikigt hur jag ska börja ändra när fas 2 börjar. Är det nagon som har nagra tips? Är rädd för att bums ga upp allt igen. :(

• opus

katten:

Här är en mycket bra och informativ länk:
    www.southbeach-diet-plan.com/forum/viewtopic.php

Jag kommer själv att följa rådet att börja introducera endast en kolhydratkälla för fas 2 i taget, i mitt fall fullkornsbröd. Jag tänker äta en skiva om dagen i några dagar och se vad som händer. Om suget kommer tillbaka eller vågen börjar bråka så provar jag något annat, kanske en frukt.
    Om allt går bra kan man succesivt lägga till ytterligare något från fas 2-maten. Osv... Lugnt och fint!

Vad jag har förstått så är det avgörande för om man ska nå långsiktig framgång att man tar det lugnt och har tålamod och inte faller för frestelsen att stanna i fas 1 alt. gå tillbaka dit om man hamnar i platå eller blir otålig.

Lycka till!

Opus

Svar på tråden South Beach 2005