• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • eyescream

thevovvegang

var har du läst att man ska äta ricottan varje dag? Och hur fet har du lyckats hitta i sverige? Jag menar, jag trodde den magraste var runt 15 procent...

• opus

Kattiz:
    Tack för receptet!
    Opus

• thevovvegang

Kattiz:

Va? Innehåller vv:s godis inte bara sötningsmedel? Det är väl typiskt! Bara för att de är så goda.. *surar*. Ska genast kolla innehållsförteckningen. Tack för tipset!

eyescream:
    Det står i South beach boken att man ska ha ricottan som efterätt varje dag, klart man inte måste äta den, men om man gillar den så är den väl ok? Har inte kollat fettprocenten... Dumma jag trodde inte att det skulle vara så farligt, men det lär jag ju kolla upp. Iofs så är jag rädd att jag äter för lite fett så det skadar ju inte med lite mer, men det skulle nog vara bättre om fettet kom från oljor eller nötter och inte ricotta ost.

Nu ska jag surfa runt lite och kolla innehållsförteckningar!

• *tildis*

Hej allihop!
    Måste fråga.. vad är det för glass från Gb ni talar om? Soleros eller?
    Är så nyfiken, har kollat i alla affärer men hittar ingen fettfri och sockerfri glass inte...

• Nimis

Har precis börjar äta enligt SB (gick på "halvfart" förra veckan, men mer på allvar nu) och känner att jag fått lite värk i lederna, tillsammans med en kliande känsla. Är det vanligt? Vad kan det bero på? Känns som att jag har ätit något giftigt...

• Tvåbarnsmamman

thevovvegang

Jag äter inte gärna något med sötningsmedel för jag gillar inte smaken. Jag o sambon har dock investerat i ett proteinpulver precis o det innehåller tyvärr aspartam, smakar inget vidare, men det får gå, behöver det extra proteinet. Men som jag skrev tidigare: håller du dig inom ramarna är det säkert inget problem, om du däremot mår dåligt (av samvetet) när du äter detta kanske du ska försöka låta bli, det är inte bra att ha dåligt samvete för ofta, då känner man sig bara dålig (iaf jag) och då är det lätt att ge upp efter som man ju "ändå" är en dålig människa.

Hur går det för er som kommit till fas två? Vad har ni fört in i kosten o hur mycket? Börjar idag på fas2 o är lite nyfiken.

Keep up the good work!

• thevovvegang

Tildis:

Den enda glassen jag har hittat som är sockerfri och fettsnål finns hos hemglass, alltså i glassbilen. Det är en enlitersförpackning som kostar runt 35:-
    Och den är faktiskt riktigt god!

Kollade upp viktväktargodiset och det är lite grädde i dom, jag antar att det är därifrån sockret (0,2 g per 100 g) kommer ifrån. Så lite ska man väl passa sig för dom. Dietorelle däremot verkar helt lugnt. (Förutom mjölkkolorna) Ricottan jag köper har 9% fetthalt och det tycker jag är accdeptabelt. Tror inte att det är meningen att man ska ha så mycket smalare ricotta. Dr. Agaston skriver ju att det är bättre att ta saker med lite högre fetthalt för då blir man fortare mätt. (Om det inte är dåligt fett alltså).

Nu går jag in på min tredje, och sista, vecka i fas ett. Har "bara" gått ner 2,1 kg på två veckor så jag kör på ett tag till, mycket oxå eftersom jag fick mens förra veckan och kroppen samlade på sig massa vätska. Tror att min kropp inte är så villig att släppa ifrån sig fettet eftersom jag ändå väger 58 kg och är 1.68 cm lång. Tror att 58 är min matchvikt men jag vill ändå prova om jag kan gå ner till 55 och ändå må bra.

Finns det fler än jag som snart ska gå över till fas två och ät osäkra på hur de ska lägga om kosthållningen? Vilka förändringar gör ni? Börjar ni med att bara lägga till en frukt om dan eller går ni direkt på ris, pasta och gryn? Och ni som har börjat med fas två: Hur går det?

*Nyfiken*

• opus

thevovvegang:

Vi verkar ligga precis i samma fas du och jag! Imorgon är dag 14, fas 1. Även jag tänker köra en vecka till på detta sätt. Hade oxå mens förra veckan och vill ge kroppen lite mer tid.

Eftersom jag inte vägde mig innan jag började så vet jag inte riktigt hur mycket jag minskat, men kanske drygt 3.

Har tillåtit mig små mängder vitt vin till helgen, annars inga utsvävningar att tala om.

Opus

• tarz

Hallå!

Då var man tillbax från mini-semestern. Det var fantastiskt väder och det fanns även en del snö i backarna så det blev en hel del åkning vilket var bra. Matvanorna var dock en katastrof (varför känns det som man bara äter när man e på skidsemester)? Höll mig till de tillåtna födoämnena under de första 2 dagarna men sen gick det bara utför (det började med en alldeles för hård afterski o sen var det kört;) Åt godis och andra onyttigheter i stora mängder men måste erkänna att det inte var riktigt lika gott längre vilket kändes jättebra.
    Nu e det bara att börja om så det e bara att kavla upp ärmarna och ta sig igenom fas 1.. :)

• thevovvegang

opus:
    Kul att vi ligger lika i tidsplanen, då får vi stötta varandra!
    Hur mycket övervikt vill du bli av med?

tarz:
    Det är bara att ta nya tag igen. Det är nog enklare att börja när du vet att du inte ska göra nått speciellt under två veckor, annars är det lätt att man faller för frestelser.
    Hoppas att du hade kul i Åre iaf!

Svar på tråden South Beach 2005