• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • opus

thevovvegang:

Bra att du klev över till fas 2 tror jag och att man liksom fasar in sig genom att försiktigt lägga till olika saker.

Har du funderat något över varför du tycker det är viktigt att gå ner lite till, om du redan har en hälsosam vikt?

Lyssna på kroppen så att du inte försöker pressa den till nivåer som den inte mår bra av. Knoppen och kroppen är ju inte altid överens ;) Bara en tanke, alltså.

Du kan ju annars ha som mål att bibehålla din vikt och istället fokusera på att vara sund och stark - istället för att fokusera på kilon och gram.

Opus

• Mrs. Robinson

The vovvegang:

Trevligt med svar! :)
    Jo, det verkar att folk som har gatt ner innan med SB har svarare andra gangen. Jag gick upp i vikt for att jag blev lat och trodde att jag kunde rakna kalorier istallet. Om jag at chips en kvall sa tankte jag "Ja, men da ater jag bara det en gang i veckan" sen glomde jag bort vad jag hade sagt 2 dagar senare...
    Jag har inte sa mycket att ga ner heller, precis som du sager tror jag att det ar svarer om man inte motionerar, som jag HATAR!!! Jag ar 173 och vager 63, jag vill under 60, helst 58. Du vet ju sjalv, det spelar liksom ingen roll vad folk sager, det ar ju vad man kanner sig bekvam med. Men jag ar ocksa nervos pa att ga in i Fas 2, just av samma anledning som du sager, att man ska ga upp. Vet inte riktigt hur jag ska gora pa mandag. Jag ar liksom radd att nar jag borjar ata frukt eller brod igen att suget ska komma tillbaka.

3 servings av dairy ar t e x, 1 ostskiva med lag fetthalt (har i USA har vi fettfri, jag vet inte om ni har det i Sverige), men Mozzarella brukar vara valdigt lag fetthalt. Alltsa, 1 ostskiva + ett glas mjolk + 2 mateskedar av tex sourcream (low fat) ar 3 servings. Sen kan du ju kombinera det hur du vill. Jag sjalv ater ost, sour cream till maten samt att jag har mjolk i kaffet. Det blir nog inte riktigt 3 servings, men jag kanner iallafall att jag far mig i det.

Tarz: Jag vet inte hur det ar med den produkten du sager, men kolla innehallet. Kolla att fetthalten ligger under 6 g samt att det inte innehaller socker. Ar det lag carb (socker eller kolhydrater) innehall (under 4 g) sa ar det inga problem.

Har kommer fran hemsidan ett utkast om dairy i Fas 1:

MILK/DAIRY
    (2 cups allowed daily, including yogurt)
    Low-fat milk (fat-free and 1%)
    Fat-free 1/2 & 1/2 (less than 2 tablespoons)
    Low-fat plain, vanilla, or sucralose-containing soy milk (4 grams of fat or less per 8 ounce serving). Be sure the product does not contain high fructose corn syrup
    1% or fat-free buttermilk
    Fat-free plain yogurt

Lycka till allesammans och ni ar valdigt duktiga!

• Katten

Hur mkt ska man egentligen äta? När jag tittar i boken sa far man intrycket att det inte är tänkt att man ska äta sa mkt. Tex när de säger att man ska äta en omelett pa tva ägg till frukost. Skulle jag aldrig bli mätt pa. Brukar göra pa tva hela ägg och tva äggvitor. Och samma med nötterna när en portion sägs vara 15st mandlar...skulle gärna äta 20 osv. Hur gör ni andra?

• tarz

Hej allihopa!

Tack för era svar och ert stöd. Har varit en väldigt stressig och allmänt jobbig vecka (m jobb o tentor) så det har gått upp o ner bra m SB men jag försöker. Dessutom e min yngre bror här på besök och han e ju inne på allt annat än "low carb mat"...
    Ett annat problem e att det ju e Valborg nästa vecka och jag vet hurdant festande det blir varje år(kan avstå från all "dålig mat" men några glas vin vill man ju ändå ha till middan med vännerna)så jag har dragit ner på allt succesivt och målet e att köra en "halvvariant" av SB nu i veckan (bort m allt utom frukt, märker att jag får ont i huvudet om jag tar bort allt på en gång. e dessutom beroende av cola-light, då jag inte dricker kaffe, och det e ju inte direkt bra att dricka för mkt av det) o sen efter 1a maj helgen köra fas 1 "på riktigt". Vad säger ni om det? Kämpa på allihopa, ni e verkligen hur duktiga som helst!!! Trevlig helg! :)

• thevovvegang

Tarz:

Bara man vill så går det! Tycker att SB är väldigt tillåtande ändå. Själv drack jag rödvin igår, jag har ju gått in i fas två. Så känner du att du måste dricka så välj då rödvin. Igår var jag också ut och åt tacos. Åt köttfärsen, grönsaker och gräddfil och hoppade över kryddan, såserna och brödet. Det var smaskigt ändå! Tror dock att köttfärsen var stekt i väääldigt mycket smör... men, men... äter aldrig det annars så det fick gå bra ändå.
    Kämpa på!

Mrs Robinson:

Jag har börjat lägga till mer mejeriprodukter nu och har börjat lägga till frukt.
    I Sverige är det dock dåligt med fettfria ostar och hittar man nått fettsnålt är de svindyra... och jag är fattig student...

Kan det vara så att de som redan gått ner en gång med Sb och vill göra det en omgång igen är som jag: att de hade ganska bra matvanor innan andra omgången och att de inte har lika mycket att gå ner? Det måste ju vara det det beror på. För om de har gått upp massor i vikt igen och har katastrofala matvanor igen borde det väl gå lika snabbt som första gången att gå ner? Vad tror du?

Vet precis hur det känns att vilja bli av med de där sista kilona. Jag svet att jag inte är tjock men jag skulle vilja kunna vara nöjd med mig själv även när jag har bikini den här sommaren, har alltid varit lite mullig och nångång vill man ju känna på hur det är att vara smal. Jag är som du, jag hatar att träna så de kilona jag har består inte av muskler, annars kunde man ju vara nöjd med den här vikten...
    Lycka till med fas ett!

• thevovvegang

Katten:

När jag gör omelett så gör jag den med massa grönsaker i, sen vispar jag ihop lite keso, mjölk och ett ägg. Det blir jättemättande! Men det är ju inte så noga med hur mycket man äter bara man inte går och är hungrig för då stannar man lätt i vikt istället. Om du inte tycker att portionerna mättar: lägg till MASSA grönsaker.

Lycka till!

• Katten

thevovvegang:
    Vilka grönsaker brukar du använda? Äter du vanlig keso med 4% fett (eller vad det nu är) eller finns det smalare i sverige?

• eyescream

Katten

Sverige har fått tillökning i kesohyllan, finns en på 1,5% också...

Har varit inne på sidan och läst en hel del, men inte skrivit på länge... Igår hade jag en "kaosdag", och jag tillät den kaosa helt... Blev 3 typ havrebollar till mellis, och en chorizo på shell till middag... illa illa, så nu ska jag vara flitigare inne på sidan, för att peppa mig själv lite... Och visst, felaktiga kolisar syntes på vågen i morse, +0,5... inge kul! Men det kan ju vara att kroppen säger ifrån lite också.. är förkyld och hängig.. Nåja, dax att knalla iväg till affären, frukostbären är slut...

• opus

Hej allihopa!
    Fjärde dagen i fas 2 och allt känns toppen faktiskt! Jag lade ju till bröd till lunchen som första matvara och var nog lite orolig för att det skulle utlösa sug efter mer, men det har det inte gjort. Bröd och vin/öl är mina svaga punkter och viktfällor.

Igår lagade jag libanesisk buffé vilket ju är rena rama GI-kosten och det var underbart att äta bulghur-sallad. Hade köpt fullkornsbaguette som jag tänkte unna mig, men när jag var mätt så insåg jag att jag inte hade rört brödet :)

Jag åt även en bit 70% choklad - mums, och vin!

Fas 2 är härlig!!!

Ha det bra allihop!
    Opus

• thevovvegang

Katten:
    På välsorterade affärer har de nya 1,5% keson, jag kör med 4%, det är typ bara en matsked. Sen tar jag de grönsaker jag har hemma: paprika, tomater, squash, lök, spenat... Ja, man kan blanda lite hur som helst. Sen kan man avsluta med ett lager ost på och ställa in den i ugnen en stund. MUMS!

Svar på tråden South Beach 2005