• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • elefantia

Hej hej jag är alldeles ny och kan behöva alla råd i världen angående south beach

• wera

Nu är jag tillbaka igen. Jag fick börja om på min Atkins-south beach-diet. Efter en vecka med min mixade diet föll jag för frestelsen och satte i mig allt jag kunde med socker och vetemjöl. Jag trodde jag kunde avbryta hela frestelsens begär, vilket jag lyckades i nån dag, men sen höll det inte längre. Frosseriet pågick över en vecka. Sedan insåg jag att jag mådde allt sämre efter allt frossande. Huvudvärk, ständig hunger och sug, irritation etc.

Nu har jag tagit mig i kragen igen och börjat med en förenklad diet. Eftersom jag har svårt att följa recept och dieter (det blir så inrutat och känns som ett måste) bestämde mig för att plocka bort socker och vetemjöl och allt för höga GI livsmedel. Hittills fungerar det, är inne på 7:e dagen.

Jag hoppas jag orkar och stålsätter mig denna gången. Vi har en oöppnad Alladin hemma, jag är ständigt sugen på att öppna den, men har lovat att inte göra det. Borde slänga skiten, men kan inte förmå mig att göra det.

Egentligen har jag inga större viktproblem, visst hänger lite veck över byxlinningen, men det är inte katastrof bara fult. Varför jag vill ändra matbeteendet har med framtiden att göra. Jag vill inte få blodpropp, stroke, diabetes 2, vara trött och hängig vid 60 års ålder. Jag vill vara en aktiv pensionär. Låter konstigt att redan tänka på sånt. Men faktum är att jag redan idag sår framtidens pensionärskropp och hälsa. Så jag vill verkligen bättra mig och har gjort framsteg om man ser på en två års period. Då åt jag aldrig fullkorns makaroner, grovt rågbröd, sockrade alltid filen, åt hur mycket potatis som helst, var rädd för fett men öste i mig kolhydrater, kunde inte gå förbi en godisaffär utan att köpa något(200 gram mjölkchoklad) etc.

Fortsätt kämpa alla! Jag önskar jag var en av er som kommit in på vecka 4,5,6 .....

Jag återkommer med mitt flum.

• eyescream

Så, då gjorde jag ett fall... Min far var här, käkade lunch med honom , och sen blev det en tur till Ejes Cholkad... Och det blev mintchokladbitar därifrån!!! Illa, men gott. Visserligen stod vågen på målvikten även denna morgon, men det är irriterande att "falla dit". Dock blev det ju över 2 timmars aktivitet med hunden, och träningen har ju kommit igång riktigt bra, ser ju tillochmed musklerna på armarna nu... Nåja, chokladen var gudomlig kan jag hälsa, och det var tur att det inte var "gamla" jag som var där, då hade butiken fått stänga tidigt för att godiset var slut... Har till och med kvar påsen med deras egna, supergoda geléhallon kvar... SÅ, det är mitt tips om ni söker något extra till bröllopsmottagningar... Ejes Chokladfabrik på Erik Dahlbergsgatan i Stockholm... They rock!

• thevovvegang

elefantia:

Välkommen hit! Jag heter Heléne och har hållt på med SB i fyra veckor. Jag hade fem kilo att bli av med och har tappat 3,4 kg. Det går segt nu på slutet men jag är väldigt nöjd som det är nu för jag väger 57 kg och är 1.68 cm.
    Du kan fråga mig vad som helst (inte säkert att jag kan svara på allt dock)...
    Lycka till!

eyescream och wera:
    Trist att falla tillbaka i de gamla vanorna igen, jag vet hur hemskt det käns och vilken ångest man har dagen därpå. Men det är ju bara att ta nya tag. Man är ju inte mer än mänsklig. Och efter några dagar kommer ju straffet visa sig på vågen och då kan man ju fråga sig om det var värt det.
    Jag skrev faktiskt ner de känslorna jag kände efter att ha tryckt i mig den sista godispåsen (den var på nästan 10 hg!) innan jag gick in i SB. När jag läser det jag skrev blir jag avskräckt. Och om inte det hjälper så tar jag fram bilder på mig själv när jag vägde 70 kg, det hjälper mer än allt annat. Jag har inte fallit för någon frestelse än. har nog snarare blivit besatt av att inte få i mig minsta gnutta riktigt socker. Inte så bra det heller... Men jag var verkligen beroende av godis på samma sätt som en alkoholist eller en rökare är beroende, och då funkar det inte att ta "lite godis nån gång" här är det total avhållsamhet som gäller. Jag äter dock mörk choklad ibland, det känns tillåtet (det har ju så många bra effekter intalar jag mig).
    Hoppas att jag så småningom kan lära mig att unna mig godsaker och äta dom med måtta, men jag är inte redo för det än på lääänge...

Håll ut!

• eyescream

Japp, mörk choklad var det... och tyvärr råkade det smita in minttryffel.. Så.. men som sagt, träningen kommer ju igång mer och mer, så det får räknas som denna månads "ätar dag"

• elefantia

undrar är det någon annan som är i fas 1?
    i såfall äter ni fil/ yogurt? enligt topphälsas tidning får man inte äta mejeri produkter
    hmmm lite krångligt det här måste jag säga.

nån som har bra recept. en fråga till får ´vi ungsbaka och steka mat hur mycket som helst?
    ha det bra alla kämpare

• MimmiMus

Jag är ingen fantast av choklad men till och med jag kan gå i god för att Ejes Chokladfabrik rockar fetttttt!

De får endast ett besök om året av mig och det är när jag åker dit och plocker ihop en specialkompott av praliner som vi sedan ger våra kunder i juklapp.

• elefantia

halloj är det ingen kvar här längre?
    eller har ni redan kommit i badkläderna?
    hoppas det!!
    jag är kvar och behöver motivations hjälp och svar på mina förra frågor.

• thevovvegang

Jag är här!!!
    Jag är deppad nu bara för jag ska snart ha mens igen och självklart har jag gå¨tt upp. Jag sonm äntligen hade kommit ner till 57,0. Igår stod vågen på 57,7 och idag på 57,3. Men jag är glad att vara kvar på 57 iaf!
    Ikväll ska jag gå på bio, då ska jag unna mig en cola light och kanske några viktväktargodisar!

elefantia:

Enligt de nya sb reglerna får man äta mejeriprodukter även under fas ett. Men inte för mycket (ett par dl tror jag är lagom) och det ska vara lättvarianter och inte yoghurtar med tillsatt socker. Äter man för lite mejeriprodukter kan man komma in i ketos (du kanske har hört uttrycket förknippat med arkins?) Det är inte bra. Kroppen bränner då helt fel saker. Så drick du lite mjölk och ät lite fil!

När det gäller att steka och ungsbaka saker så går det kanon (tror jag iaf) Men använd bara olja och inte smör.
    Om jag vill ha nått gott till kött brukar jag skära upp en aubergine i skivor, lägger sen på mager creme fraiche på skivorna, saltar och pepprar och sen på med mager ost. Sen låter jag auberginen stå i ugnen tills osten har smält. Det blir jättegott!!!
    Moussaka med aubergine är också jättegott!

En fråga till alla:

I föregående trådar om SB har jag sett att många använde hermesetas som sötningsmedel så jag köpte sånt och har använt det sen jag började med SB. Men det står på att det innehåller fruktos... Nu går det ju bra när jag är i fas två, men i fas ett hade det varit bättre om jag hade använt nått annat. Vill ha tips på bra sötningsmedel!

• mimzzie

Hej!

Apropå sötningsmedel så använder jag canderel. Det innehåller aspartam. Vet inte vilket som är bättre, det har då funkat bra för mig.

thevovvegang - vilket bra tips på aubergine, måste provas!

Mimzzie

Svar på tråden South Beach 2005