Nu är jag tillbaka igen. Jag fick börja om på min Atkins-south beach-diet. Efter en vecka med min mixade diet föll jag för frestelsen och satte i mig allt jag kunde med socker och vetemjöl. Jag trodde jag kunde avbryta hela frestelsens begär, vilket jag lyckades i nån dag, men sen höll det inte längre. Frosseriet pågick över en vecka. Sedan insåg jag att jag mådde allt sämre efter allt frossande. Huvudvärk, ständig hunger och sug, irritation etc.
Nu har jag tagit mig i kragen igen och börjat med en förenklad diet. Eftersom jag har svårt att följa recept och dieter (det blir så inrutat och känns som ett måste) bestämde mig för att plocka bort socker och vetemjöl och allt för höga GI livsmedel. Hittills fungerar det, är inne på 7:e dagen.
Jag hoppas jag orkar och stålsätter mig denna gången. Vi har en oöppnad Alladin hemma, jag är ständigt sugen på att öppna den, men har lovat att inte göra det. Borde slänga skiten, men kan inte förmå mig att göra det.
Egentligen har jag inga större viktproblem, visst hänger lite veck över byxlinningen, men det är inte katastrof bara fult. Varför jag vill ändra matbeteendet har med framtiden att göra. Jag vill inte få blodpropp, stroke, diabetes 2, vara trött och hängig vid 60 års ålder. Jag vill vara en aktiv pensionär. Låter konstigt att redan tänka på sånt. Men faktum är att jag redan idag sår framtidens pensionärskropp och hälsa. Så jag vill verkligen bättra mig och har gjort framsteg om man ser på en två års period. Då åt jag aldrig fullkorns makaroner, grovt rågbröd, sockrade alltid filen, åt hur mycket potatis som helst, var rädd för fett men öste i mig kolhydrater, kunde inte gå förbi en godisaffär utan att köpa något(200 gram mjölkchoklad) etc.
Fortsätt kämpa alla! Jag önskar jag var en av er som kommit in på vecka 4,5,6 .....
Jag återkommer med mitt flum.