• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • SB_Helena

Härligt att höra att det går så bra för er. Jag har bestämt att väga mig en gång i veckan. Men det är svårt att låta bli för som sagt man vill ju se resultat så man håller motivationen uppe=)

Keep up the good work

• opus

Mrs Robinsson:

Skulle du kunna bistå mig med översättningar av olika ingredienser?
    Läser mycket på det engelskspråkiga forumet och blir ibland osäker över vad som menas med vissa matvaror. Även vad gäller vikter och mått är det lite förvirrande. Tex vilket viktsystem är det man refererar till - engelskt eller amerikanskt? Verkar skilja sig lite åt vad gäller motsvarande på svenska....
    Svårt att veta hur mycket menar med "cup" i tex deciliter och gram. För att inte tala om "oz" och "fluid oz".
    Orkar du, vill du?

Vore tacksam!
    Opus

• Mrs. Robinson

Hej Opus!

Jag har sjalv inte anvant mig av det engelska (brittiska) volym matt, endast amerikanska. De amerikanska mattenheterna ar de som anvands pa de amerikanska sidorna. Sa har kommer de vanligaste:

1 cup [US] = 2.3658824 deciliter
    1 ounce [US, liquid] = 0.2957353 deciliter (ounce motsvarar forkortningen "oz")
    1 Tablespoon [US] = 14.7867648 milliliter
    1 Teaspoon [US] = 4.9289216 milliliter
    1 gallon [US, liquid] = 3.7854118 liter
    1 pound = 0.4535924 kilogram

Du kan anvanda dig av foljande sida for att konvertera alla vikt/volym enheter:

www.onlineconversion.com/, de har bade amerikanska, engelska och meter systemen.

Nar det galler en "cup" brukar jag anvanda mig av en vanlig kaffekopp, inte en mugg. Nar det galler tablespoons brukar jag ta en mellanstor tesked (matskedarna har ar sa stora). Jag tror att det stammer pa ett ungefar.

Lycka till!

PS. I morse stod vagen pa 140.1 lbs! Det verkar lossna nu.....

• Mrs. Robinson

Glomde saga:

En ounce (oz) av t e x notter ar det som ryms i din handflata sa att du kan "stanga" handen. Later kanske konstigt, men det ar den vanligaste beskrivningen, och salanga man inte har dasslock till hander.....

• opus

Mrs. Robinson:

Tusen tack - jag kan alltså utgå ifrån att det är de amerikanska måtten som används på sajten (www.southbeach-diet-plan.com/)- inte de engelska.
    Har hittat en sån konverteringsida, men kruxet var att det engelska och amerikanska var snarlika till begreppen, men skillde sig vad gällde hur mycket det var.

Det ounce-mått som gällde tex nötter, används det även ofta för andra torra varor?

Hoppas att det är okey om jag emmellanåt även ställer någon fråga om ingredienser ...lexikon är ofta inte så utförliga vad gäller olika matvaror. ;) Tack för hjälpen!

Opus

• Mrs. Robinson

Ja, precis som du sager sa galler det mattet for torra varor.

Jag har aldrig varit pa det forumet som du ar, men efter att ha tittat pa det (tack for tipset) sa verkar det vara en amerikansk host.

Om du behover oversatta, sa anvander jag mig jattemycket av www-lexikon.nada.kth.se/skolverket/swe-eng.shtml

Har anvant mig av dem i oversattningsjobb, och det har varit ratt hittills.

Fraga pa bara. Jag ska aka hem till sommaren, och jag vet inte vad ni har for varor i Sverige som ar bra (framforallt brod), sa jag kommer nog att fraga dig ocksa nar det ar dags!

• opus

Mrs. Robinson:

Ja, det är en SB-superbra sajt och lexikonet du nämnde är en av mina favoritlänkar, men vad gäller olika matprodukter finns det mycket som inte ger någon träff.

Tjingeling!
    Opus

• eyescream

Kanske fel forum, men är det någon som testat proteinbars under sin SBDiet? Såg på Ica Maxi idag, att de har "Atkins Bars" för en Low Carb diet... Och detta kanske funkar som "mellis" även här...

• opus

eyescream:

Har ätit Atikns bar (den lite tunnare varianten) 2 gånger under SB. Tänkte att den borde vara okey, men jag kan inte garantera att den ÄR enligt reglerna :)
    Gott var det iallfall!

Opus

• thevovvegang

Har jag fattat fel eller är det så att man i fas två väljer en gång om dagen som man lägger till fiberpasta, couscous eller liknande?
    Alltså att man bara äter nått sånt en gång om dagen och sen som vanligt fast en frukt om dagen också.

Usch, vad rörigt det blev. Förstod ni?

Svar på tråden South Beach 2005