• öb-brud

Österbotten 2005!(ny 4.3.05)

Hallå Österbotten! Hoppas ni hittar mig! Tydligen hade vi varit för aktiva och gamla tråden var stängd. Sökte efter ny tråd men hittade ingen...

Satt just och läste VBL och såg att kvällens "Satuhäät" från fin2 kl 21 ska handla om ett par från vasa!

Började min vintersemester idag! Sköönt! Hade inget mer på hjärtat för denna gång men ville bara tipsa er!

• Svar på tråden Österbotten 2005!(ny 4.3.05)
  • Linn00

öb-brud: Samma här! Min karaktär är på noll nu.... Ska också ha bort några kilon till slutet av juni för då ska jag till Vasa och en sista provning av brudklänningen. Men hur göra när jag är så svag för choklad????
    Angående p-piller. Jag började äta Yasmin för 5 månader sedan och min gynekolog sa att de hjälper också mot oren hy. Så jag är mycket nöjd med dem!!

• september05

Hej på er!

Ser att det har startats en ny tråd för oss österbottenbrudar. Har inte varit inne här på en tid då vi nyligen köpt hus och det har varit fullt opp med det nu ett tag. Gud va skönt det är att få bo i eget hus! :) I och med husköpet har bröllopsplanerandet stannat opp lite men nu måste vi ni ta tag i det igen.

Har maten, festlokalen, klänningen, frissan, kyrkan och all det fixat. Inbjudningskorten har jag planerat klart och material finns så nu ska det pysslas snart. Funderar på att sända ut dem i början av maj, bröllop e i september. Såg att det v anågon som nämde salkari och deras bröllpstillställning. Va in där igår och kollade ringar och måste säga att bättre service har jag inte fått på länge! Mycket ringar hade de med. Själv ska jag göra om mormors förlovningsring till vigselring men har inte beställt mig för hur den ska se ut ännu.

Är det någon här som kan säga var man kan hyra kläder åt mannen? HÖrde att Boutique Beaty slutat med uthyrningen, är detta sant?

Nej nu ska jag ta och sluta. Sitter på jobbet och skall snart stänga...

Ha en skön helg alla!

• pepperoni

Hejsan september!

Jag håller fullständigt med dig! Vi hade en "drive" genom Vasas alla guldsmedsbutiker igår också och kan hålla med om att Salkaris både service och urval var mycket bra!

Angående BB:s uthyrning av kläder, så hyr de nog ut kläder ännu. Jag köpte dock inte min klänning där, så då jag ringde dit och undrade ang. att hyra min gubbes kläder, så sade de att de hade en riktig bröllopsboom i år, och att de ville garantera att de som köpt klänningen där skulle få hyra kläder åt de andra i brudföljet också före de hyrde ut åt andra. Vilket man faktist kan förstå, tycker att det inte är något fel med det. Hon sade även att jag kunde återkomma i Maj, om jag vågade riskera att vänta så länge, och se vad som fanns kvar, men det vågade jag inte.

Vi hyrde istället gubben och Bestmannens kläder på en liten butik på innergården där vid Birra som BB rekomenderade. Blev nog helt nöjda. Hyr även min underkjol där. Det finns ju också ett annat ställe i Vasa oxå för festkläder, Basic heter det, men vet inte om de har kläder för brudnäbbar.

Var ska ni annars köpa era skor? Det är mest i blickpunkten för mig just nu.. samt att bestämma oss om vi bara ska fota oss i studio eller även ta utomhusfotografier..

• 23.7-brud

Jag som tänkte tipsa om Salkaris enormt fina kundbetjäning, men ser att ni andra redan gjort det! Som sagt, helt suverän! Vänliga och kunniga och inte för mycket PÅ (om ni förstår...). Jag hade nästan bestämt mig för Sandbergs T64, men eftersom min förlovningsring är i ganska gult guld och T64:an i lite mer rött guld så tvekade jag. Nu har jag gjort min egen kombination som jag tror att det blir! En vitgulds ring från Tillander (18K) med 7*0.03 diamanter plus en slät gult guld ring från Kalevala. Detta tillsammans med min förlovningsring, SÅÅÅÅ snyggt!!!!!

Angående BB. Jo, det stämmer att brudpar där bruden köper eller hyr har förträde. Jag har köpt och gubben hyr.

Take care!
  • 23.7-brud

Läste just lite om hindersprövning i en annan tråd. Vet ngn hur det går till för oss i Finland? Är det bara att gå till pastorsexpeditionen? Och vilken isåfall? I den församling man gifter sig (min gamla) eller den man hör till nu? Och NÄR borde man göra det? Har någon av er fixat den än?

Skulle ju också skriva en sak till om gårdagens Vasabesök. Jag gick om en guldsmedsaffär som ligger mellan Wasasport och den nya skoaffären. Har aldrig lagt märke till den förut så jag gick in och skulle fråga lite om priser och utbud. Direkt då man kom in genom dörren så skulle man ha velat vända om. Smutsigt, sjabbigt, äckligt och råddigt. Till på köpet så var karln ganska sjabbig också (FÖRLÅT!). Eftersom jag inte "texta" gå ut före jag ens frågat ngt så stannade jag en stund. Utbudet var nästan lika med noll och han hade ETT foto på en ring som han gjort. Konstigt att affären ens existerar...

• Maricken

Goddag på er!
    23.7-brud:
    Vi har gjort hindersprövningen i förra veckan. Vi var till vår församlings pastorsexpedition och fyllde i två papper. Det var namn och adress, vilket efternamn vi ska ta och sånt. Gick snabbt. Så fick vi två broschyrer bl a om den juridiska biten med äktenskapet. Hindersprövningen är i kraft 4 månader. Gå in till församlings pastorsexpedition som ni hör till nu och fråga. Kanske ni kan fylla i papprena där?
    Angående guldsmedsaffären du var in till (Näsmans torde det ha varit) så läste jag en tidningsartikel om honom för en tid sen och där framkom det att han gör smycken till souvenirshoppar i Lappland och sånt. Länge sen jag varit in i hans butik, den är kanske inte så estetisk...

Vacker dag idag, måste nog ut och sola näsan snart

• 23.7-brud

Maricken:

Tack för den infon! Och ja, butiken hette så men tänkte vara snäll och inte säga namnet

Jag skall också ut och sola näsan snart

• pepperoni

Jag har också läst att man kan göra hindersprövningen 4 månader på förhand, men är det inte så att de läser upp o kyrkan då efter att man ska gifta sig? I såfall är det inte så kul ifall man vill ha bröllopsplanerna hemliga före man skickar ut inbjudningarna.

• Maricken

Ooops, då avslöjade jag butiken! Men han har säkert konkurrenskraftiga priser

pepperoni: Det är nog lysningen du tänker på, det får man avgöra själv om man vill att de gör, dvs läser upp namnen på gudstjänsten söndagen innan man gifter sig (har jag för mig att det är). Så inte avslöjar de hemligheter...hoppas jag

• pampasbruden

Jag har jobbat på ett pastorskansli de tre senaste somrarna och i alla fall i den församlingen är det så att lysningen görs söndagen efter man tagit ut hindersprövning! Men man kan säkert göra egna önskemål om saken och lysningen är ju som sagt frivillig. Hindersprövningen håller i fyra månader men ska göras senast en vecka före vigseln.

Svar på tråden Österbotten 2005!(ny 4.3.05)