• öb-brud

Österbotten 2005!(ny 4.3.05)

Hallå Österbotten! Hoppas ni hittar mig! Tydligen hade vi varit för aktiva och gamla tråden var stängd. Sökte efter ny tråd men hittade ingen...

Satt just och läste VBL och såg att kvällens "Satuhäät" från fin2 kl 21 ska handla om ett par från vasa!

Började min vintersemester idag! Sköönt! Hade inget mer på hjärtat för denna gång men ville bara tipsa er!

• Svar på tråden Österbotten 2005!(ny 4.3.05)
  • cam03092005

Hej!
    B 2005

Det är Pargas kyrka som blev det naturliga valet eftersom vi bor i Pargas. (och m2b är uppväxt där)
    Eftersom jag flyttat för gått från Österbotten är det roligt att ställa till med bröllop i Pargas så får släkten se var det är jag bor.

• dubbelbröllop05

Man kan väl säga att jag planerar mitt bröllop på distans. Bor i Sundsvall men ska gifta mig i Vasa. Men eftersom det blir dubbelbröllop så får syrran som bor i Vasa ordna med det praktiska. Så det funkar ändå...

• Assi

Här är en till som distansplanerar. Vi bor i Esbo men gifter oss i Sydösterbotten, i min hemkyrka. Min m2b kommer från Korsholm och vi hade först planerat att gifta oss i Korsholms kyrka, men man fick boka kyrkan först i januari och det var lite svårt att hitta ett ställe att ha festen på, 200 personer packar man inte in hur lätt som helst. Så nu blir allt i min hemby. Praktiskt, mina föräldrar bor 300 m från kyrkan och festplatsen är 50 från kyrkan.

Visst går det att plaera på distans, det gäller bara att var ute i tid och verkligen passa på när man rör sig i hemtrakterna.

• pampasbruden

Jag planerar också på distans, jag studerar i Åbo men vi gifter oss i Österbotten. Det går riktigt bra när ändå bådas föräldrar bor i Österbotten och det mesta går ju via telefon och e-post.

• 23.7-brud

Vad kul med en egen Österbotten-tråd mitt i bröllopsdjungeln! För det är så jag känner det, en djungel! Är det ingen annan än jag som har svårt att få ordning på allt, veta hur och när man BORDE göra/beställa saker osv. Jag är sååå ute... Efter några timmar framför datorn med surfande på en massa bröllopssidor känns det inte heller lättare - tvärtom! Börjar få panik fast det är några månader kvar till dagen D. Klänningen köpte jag för två veckor sedan, men kunde inte bestämma mig för vilken tiara jag skulle ta så jag gör nytt försök imorgon... Min blivande kommer med och väljer kläder till sig själv. Egentligen borde han väl inte få se klänningen... Måste pröva i skilda rum...
    Skall titta på Satuhäät ikväll, hoppas det är lika fint som förra gången!

• 23.7-brud

Kom på att jag glömde fråga en sak. Ungefär vad har ni räknat att maten kommer att kosta? Enligt offerten från catering-firman vi har tänkt ha skulle det bli uppmot 30 ? per person. Är inte så insatt i vilken prisklass det brukar ligga, men tycker det låter mycket. Tillägas bör väl att servis och övrigt ingår, men ändå! Bara servering är 5 ? per person och diskning 1.50 per person. Maten är inte heller sååå speciell... Borde jag leta ny catering?

• Maricken

Hej 23.7 brud!
    Jag tycker priset låter ganska rimligt, förstås det beror väl på vad som bjuds i mat och dryck-väg.
    Vi har räknat att vårt bli (i stora drag) ca 26?/pers. Då ingår mat, dryck, efterrätt, kaffe, tårta, vin, öl, konjak, likör...
    Maten som bjuds är ox yttrefilé, röding (fisk), potatisgratäng, portvinssås och sallader, efterrätten heter havtornsdröm.

Då handlar vi maten själva, har egna bestick, tallrikar mm. Kockens betalning ingår givetvis i det uppskattade priset - och då är det också "vänskapspris".
    Så jämfört med det verkar ju nästan vårt dyrt...

• pepperoni

Hejsan!
    Minns att vi tidigare pratat om frystorkade rosenblad här. Nu har jag beställt dem från USA! Bara väntar på att de ska komma. Tror och hoppas att de är underbara, tog två slags blandningar. Återkommer med närmare info då de kommit fram! :)

• 23.7-brud

Maricken:

Ingen dricka ingår, förutom kotikalja. Därför blir det ju en ganska stor summa till...

Som förrätt har vi menat ha en hjärtformad laxtoast toppad med rommousse på färsk björkstam (det kommer annars också att vara mycket björkar...). Till huvudrätt har vi tänkt ha helstekt grisfile på spegel av rödvinssås, bearnisesås, potatisgratäng, sirapstuvade kålrötter, dragonrostade morötter plus tre olika sallader.

Som efterrätt har vi tänkt ha hallonsorbe med likörsås och som tårta en hallon-gräddtårta. Nattmat - smörgåstårta. Summan för detta är 32,70 per pers, utan dricka alltså!

Visst låter det gott, men kanske vi måste ta kantarellsoppan, griskarre med kokt potatis, jordgubbskräm som gästerna tar själv och jordgubbstårta. Nattmaten, tja räksoppa?? Och så får släkten stå och diska... *suck*

Nä, roligare saker nu. Idag var vi och såg på kläder till min blivande. Själv passade jag på och prova min klänning och köpte en tiara på samma gång . Karln fick naturligtvis inte vara med, han fick gå och göra andra saker .

• pampasbruden

Hej alla!

På förra tråden talde vi om vi skulle ha dans eller inte och då sa jag att vi inte skulle dans. Men nu har vi ångrat oss! Vi tycker att dans skulle bli en bra avslutning på bröllopsfesten helt enkelt. Jag undrar nu vilken låt ni andra ska dansa brudvalsen? Ska ni ha orkester, DJ eller spela skivor själv?

Svar på tråden Österbotten 2005!(ny 4.3.05)