• öb-brud

Österbotten 2005!(ny 4.3.05)

Hallå Österbotten! Hoppas ni hittar mig! Tydligen hade vi varit för aktiva och gamla tråden var stängd. Sökte efter ny tråd men hittade ingen...

Satt just och läste VBL och såg att kvällens "Satuhäät" från fin2 kl 21 ska handla om ett par från vasa!

Började min vintersemester idag! Sköönt! Hade inget mer på hjärtat för denna gång men ville bara tipsa er!

• Svar på tråden Österbotten 2005!(ny 4.3.05)
  • Lilla My i Finland

Voi surkea!!! Nu är jag sur... :( Talade just med den präst som jag trott skulle viga oss... För tillfället finns det inte nån präst i Munsala kyrka 30.7, men det kommer nog att vara någon. Vem det blir, är osäkert, och eventuellt nästa vecka blir det klart... Sååå.... Suck! Vill inte ha mera motgångar nu...

• Maricken

Lilla My: Äsch va trist. Utan präst blir ni knappast, men tråkigt att de inte ännu vet vem som jobbar då.
    Vi hade tur dock och fick både prästen och kantorn som vi ville ha, men det är förstås för att de inte börjat sina semestrar ännu på midsommar.

Börjar ha klart mycket nu, konstaterade jag idag då jag kryssade av på listan...
    Handlade hem en gästbok också i dag, men den ska jag klä över pärmen på, tyckte de var rätt trista de två sorterna som de sålde på tiimari, dessutom var de finska. Ska ,tror jag, klä över pärmen med nåt fint tyg, får rota i tygkorgen och pyssla nån kväll.

• Assi

Har tur när det gäller prästen. Den präst vi vill ha planerade sin semester utgående från det datum vi bokat. Fast det är ju inte så många precis som gifter sig i min hemkyrka varje sommar.

Borde ta mig i kragen och faktiskt se över vad som ännu behöver göras. Tycker att datumet bara kommer närmare och närmare och jag inte får nåt gjort.

• Linn00

Lilla My
    Vi hade också samma bekymmer tidigare i våras. Dom kunde ej säga på pastorskansliet vem som skulle viga oss. Dom sa att det kan komma en präst från en annan församling ifall vår egen präst var på semester. Men för någon vecka tillbaks så fick vi bekräftat att vår egen präst är i arbete och det är vi förstås glad över! Det kan ju också hända att prästerna där också cirkulerar runt i olika församlingar under semestertiderna. Men du ska se att allt ordnar sig!!! Har du annars ut alla inbjudningskorten? Jag börjar ha det nu...

• öb-brud

Höh, varför i hela friden valde man att gifta sig på midsommar... Begärde just offert från nabben för maten och hela kalaset skulle landa på 24e/person. med endast varm mat(ingen dricka, bröd, sallad, efterrätt osv) gick det löst på 16,50 per person. Det var väl Hej och Hopp som hade fått både varm och efterrätt för priset 13,50... Vet att det är bråd helg och priset berodde på att de hamnade att ta in extra personal men känns ändå hutlöst dyrt för grisfile, sås och pariserpotatis+transport. Ska fråga mig för här i Vörå vad de tar(om nu nån kokar då...) Har alltså bestämt oss för att försöka få färdig mat.

• mn75

öb-brud
    Kolla in Furuholmens delikatesser, som finns i Bertby. Hon kan tänkas ställa upp fastän det är midsommar. Pröva går

• öb-brud

mn75: Tack för ditt tips men har redan frågat henne, hon är värdinna för stället vi ska ha festen på. Hon hade tyvärr en konfirmand i släkten så hon kunde inte ställa upp... Nu har jag frågat på ett till ställe men de hade så många bröllop inbokade så de hade sagt att de inte tar på sig fler. Tråkigt.
    Nå nu har vi börjat igen tänka om, vad skulle ni tycka om att man serverar soppa på bröllop? Har ett recept på en ljuvlig laxsoppa men alla gillar ju inte fisk men om man kokar en kött till?!? Någon som vet hur mycket man ska beräkna per person?!? Eller blir det för "fisit" med bara soppa? Till det hembakt limpa och rågbröd och till efterrätt nån muoussé(eller hur det nu skrivs?!?) Och förståss kaffe och tårta. Jag drömmer mardrömmar om maten redan!!!

• pepperoni

Jag tycker inte alls att det är "fisit" med soppa! Ha ni soppa ifall ni tycker det! Laxsoppa som är såå gott! Det var ju väldigt vanligt och traditionellt med soppa "förr i världen". Och tänk så mycket ni kunde spara på det. Nej, jag säger nog, kör på en gräddig fisksoppa med nybakt rågdbröd! Mums!

• Lilla My i Finland

Linn00:
    Jag har inte ut inbjudningarna ännu, men nu i helgen ska vi köra runt och dela ut dem.

Jag har varit på ett bröllop där det var köttsoppa och plommonkräm, och det var absolut inte gott... :( Kan hända för att soppan serverades från ett fältkök, på engångstallrikar och krämen var seg som tapetklister... Vi var hungriga efter det bröllopet. Men det kan vara för att soppan var väldigt tunn och brödet tog slut förrän alla fått... Inte sååå lyckat...

Så vi bestämde oss då att vi absolut inte skulle ha soppa... Kan ju vara ett tips att ha lite kraftigare efterrätt än kräm, så att ingen behöver fara till grillen på väg hem..

• Maricken

öb-brud:
    Ja, maten blir fort till pengar, tror inte vårt blir direkt billigt heller även om det heter vänskapspris. Fast vi köper ingredienserna själva så då får vi ju ner kostnaderna.
    Vi har också varit på ett bröllop där det serverades köttsoppa, soppa är tacksamt att bjuda på för det är lätt att hålla varmt. Vår kock har plattor och fältkök och attiraljer, en jättewokpanna har han också att hyra ut ifall ni är intresserade (kan förmedla kontakten). En del behöver han visserligen på vår fest (ugn och värmeplattor iaf), men knappast allt.
    Potatisgratäng hålls ju också varmt länge och kanske nån sorts kalops/gryta/sås till.
    Vi kommer att ha mousse till efterrätt, det kan göras dagen innan.
    Annars rekommenderade en bekant en cateringfirma på fredsgatan (vad den nu hette?), mittemot Haanpää finns den. Går ju alltid att fråga.
    Du ska se att det löser sig

Svar på tråden Österbotten 2005!(ny 4.3.05)