• öb-brud

Österbotten 2005!(ny 4.3.05)

Hallå Österbotten! Hoppas ni hittar mig! Tydligen hade vi varit för aktiva och gamla tråden var stängd. Sökte efter ny tråd men hittade ingen...

Satt just och läste VBL och såg att kvällens "Satuhäät" från fin2 kl 21 ska handla om ett par från vasa!

Började min vintersemester idag! Sköönt! Hade inget mer på hjärtat för denna gång men ville bara tipsa er!

• Svar på tråden Österbotten 2005!(ny 4.3.05)
  • magdalena80

oravisbo;

Jag e åxå hemma från Oravais, kanske vi känner varann?

Vi har det mesta under kontroll nu, det som är kvar är att prata med prästen, bestämma musik i kyrkan, hitta kläder åt blivande mannen o så fixa med vigselprogrammen o festprogrammen förstås. Känns skönt att ha det så här pass under kontroll fastän det är några månader kvar till den stora dagen. Vi kommer nog att ha fullt upp i sommar med huset o dottern så då e det bra att ha allt klart med bröllopet, kan bli lite mycket annars.

• magdalena80

Hindersprövningen ja... den har vi inte fixat än heller, men tror vi måste vänta lite med den så att den nu är i kraft då vi ska gifta oss... Visst är den i kraft i tre månader?

• Maricken

Hindersprövningen har vi klarat av. Pastorskansliet har öppet så konstiga tider så vi fick det fixat en sen eftermiddag. Sambon jobbar så mycket för närvarande och har inte så lätt att hinna till pastorskansliet före kl.12 en vardag.
    Svärmor kunde jag tyvärr pladdra hur mycket som helst om. Sambon var smått upprörd över henne ikväll också och tyckte att det går inte att diskutera med henne alls.
    En månad kvar till bröllopet och hon tycker att det är ett år!

Du gör säkert helt rätt att inte bjuda henne. Antagligen förstår systern också varför hon inte blir bjuden.

• Lilla My i Finland

öb-brud: 30.7 sker det! :)

oravaisbo: jag kommer också att gifta mig i Munsala kyrka! :)

Vad jobbit med svärmödrarna, tjejer! Jag har turen att ha fått världens bästa svärmor! Inte lägger hon sig i mera än jag vill att hon ska lägga sig i och hon är snäll och trevlig... Och tur är det, för annars skulle jag få spunk, då jag inte har nån mamma att beklaga mig åt...

• öb-brud

Tack Maricken! Ska inte ha dåligt samvete mer för att jag inte bjuder systern !

Magdalena80: var ska ni gifta er? Vi gifter oss i Vörå kyrka, jag är hemma härifrån medan gubben e från oravais. Efter din nick är du säkert född-80 så vi har inte gått i högstadiet samtidigt?!?
    Jo hindersprövningen är i kraft 3 månader, imorgon är det 1 månad kvar till vårt bröllop!!! Hjälp nu börjar den verkliga nedräkningen!!!

Lilla My: vad tur att det finns nån med trevlig svärmor, men det är säkert tungt att inte ha sin mamma med?!?

• Maricken

Jisses, en månad kvar i morgon

Ska gå till en fotvårdare i morgon och fixa fötterna. Efter det vågar jag prova stay upsen.
    Nu börjar det kännas att allt är under kontroll. Men kan tänka mig en salladsmånad efter att jag provade klänningen i går... Har nog varit lite slarvig med vad jag stoppat i mig

Räknade ihop alla kvitton idag. Usch, men kalla fakta att det blir dyrare än man tänkt från början - åtminstone för oss. Nå det ordnar sig (hoppas jag ) Hälften är redan betalt.

Lilla my: Vad skönt med en härlig svärmor.

• Lilla My i Finland

Javisst är det tungt att vara utan mamma, men hon har varit död i över 10 år, så jag tänker inte på det på samma sätt mera. Men nog kommer det att vara tomt i kyrkan då jag gifter mig då det bara är min pappa som är där... Fysiskt i alla fall... Har insett att det finns en mening med allt, och det ger tröst i svåra stunder. Så en uppmaning till alla som är arga eller ledsna över sina nära och kära... Ta ingenting för givet, och man vet aldrig vad som händer eller när det händer. Lite djupt, men tänk på det ibland. :)

• Linn00

Hej igen alla Österbottenbrudar?
    Längesen jag varit in på BT. Har varit en vecka i Sverige med barnen och hälsat på släktingar + att vi passade på att se var min blivande man jobbar för tillfället. Barnen och jag kom hem i söndags och gubben kommer nu på fredag. Passade också på att dela ut några inbjudningsbiljetter till släkten och nu måste inbjudningarna ut denna vecka här hemma!!!
    Började få smått panik när jag gick in här på BT och läste vad ni allt hunnit med så länge jag latat mig en vecka i Sverige...
    Har de senaste nätterna drömt om bröllopsfesten, att maten tar slut, att gästerna ej får plats mm. Ska det hålla på sådär framtill bröllopet så är man väl helt slut när den dagen kommer!! Jag undrar om de blivande männen känner sig sådär opp i varv som vi, åtminstone min blivande verkar ta det ganska lungt ännu...
    Åtminstone så har ringen kommit och nog har den lilla asken öppnats några gånger... Det blev tillsist en ring från Lahtinen, en större diamant i mitten och två små på sidorna!
    Nej nu ska jag fara å skriva på några kuvert som ska postas imorgon!
    God Natt och Sov Gott!

• öb-brud

Ett soligt gomårron alla brudar!!!

Fick gjort hyfsat mycket igår angåendet bröllopet. Ringarna är in för gravering och putsning, klänningen är upp- och insydd, servetterna inlämnade för tryckning och hindersprövningen gjord! Insåg att vi inte har all tid i världen längre utan tiden går... Fick dessutom lagat dekorationshjärtan till vårt bord samt att min mamma håller på att sy vinröda dukar som vi ska ha på de vita i festlokalen. Hon hade blivit inspirerad av förra veckans satuhäät var de hade dukarna i blått .
    Då jag var till BB och lånade underkjolen så passade jag med detsamma på att köpa "hårsnurror" dvs dekorationerna till håret som sitter på nå spiraler. Har nån annan av dessa och har hunnit prova hur de sitter i håret?!?
    Vad ska ni har för bål? Om jag känner våra gäster rätt så kommer det att gå åt en hel del bål på vårt bröllop så istället för en variant med hallonlikör, vodka, rosevin och sprite tänkte vi köra med vodka, fanta wild berries och grapelimsa. Hittade receptet på naimisiin.info och blir betydligt billigare och kanske även skonsammare med tanke på att det bara finns en spritsort och inte 3 inblandade . Hur mycket bål ska ni laga? Vi funderade på ca 35l på 39 pers. Därtill ska vi ha skummvin till välkomstskål, vit-o rödvin o öl till maten.

Ha det så bra alla!

• Maricken

God morgon på er!
    Soligt och fint! Skönt!
    Lämnade in gubbens kostym til kemtvätt i går, ska hämta den i eftermiddag. Köpte också hans födelsedagspresent, ett par manschettknappar, eftersom skjortan han ska ha på bröllopet kräver det.Oj, så stilig han kommer att vara ;-D
    Annars har jag väl inte fixat så mycket till bröllopet, bara haft en allmän städnoja
    Bålen har vi skippat. Enda i alkoholväg som vi bjuder på är vin och öl till maten, sen konjak eller likör till kaffet. Undviker fylleslag.
    Vi räknar med att åka iväg rätt tidigt på kvällen så en egen skumpaflaska ska nog ner i väskan Sen får släkten fira med egen midsommarsprit bäst de vill på egen hand. Så behöver inte vi se den fyllan

En sjal måste jag fixa åt mig än, är inte nöjd med tyget jag skaffat till den. Hittade inget jag riktigt gillade på Eurokangas.

Svar på tråden Österbotten 2005!(ny 4.3.05)