• smultronet

Hatar at vara tjockis.

Hatar att vara en riktig tjockis!!
    Varför lät jag jag mig bli såhär, jag som hade blivit så fin. Jag vägde mig som mest 77kg till mina 1,65cm, sen ville jag gå ner i vikt, min mamma hade börjat med en pulver diet, hon hade mycket övervikt.
    Då när jag såg reultat på henne, så ville jag med prova, det var inte kul, och det smakade verkligen inte gott, men jag gick ner 10kg på 2 veckor, *hurra* jag var verkligen fin då.
    Sen Efter någon månad började jag äta onyttigt, och gick inte upp något, sen fotsatte jag äta, sen sa det pang, och nu 1 år senare väger jag mellan 96-100kg.
    har fått gropar på bena, har fått fula röda sträck på magen under armarna, ser för jävlig ut, har försökt gå ner till antal massa högtider, typ först skulle jag gå ner till sommaren, det gick inte sen till midsommar icke sa nickr, sen en fest, nope, sen till min mammas bröllop, jag var tärna, nix, sen nu till ett julbord nope nej nix, gått ner typ 2-3kg men inte kommer jag i några vackra kläder, jag mår så illa över detta.
    jag har inget jobb, är delvis deppremerad utav det, men ennu mer utav att vara instängd i en kropp jag inte vill vara i.
    Det här är det hemska jag varit med om.

//Olycklig!

• Svar på tråden Hatar at vara tjockis.
  • Leone

3 dl ar alldeles for mycket flingor, aven om det ar nyttiga flingor. VV rekommenderar 40-50 gram - det ar typ en halv kopp!
    Bara for att nat ar nyttigt kan man inte ata hur mycket som helst av det.

• mrs.

God morgon!

Har du tagit dig tid ännu att kolla upp sidan ang. liknande vk?
    Vad tyckte du om den och ska du ge den ett försök?
    Hur mycket kcal rekomenderade den till dig?

Ja havregryns gröt är nyttigt och en bra frukost.
    Jag själv åt cornf. 1dl med 2dl(ett glas-stl.) minimjölk. till det kan du skiva just en banan eller ett äpple och om du gillar kanel, ha i det då ;)

Den morgonen som känns tråkig och ingen lust att äta ta morötter eller kokt ägg med light ost eller oliver....
    gröt kan göras lätt och det är ju bra om du äter det så kan ni göra samma frukost på en gång med sambon.

Att din sambo går ner fortare, ja det kan bero på massor men tex, rör han på sig mer? Är han längre/större än du, och äter lika mycket? (han är ju man ändå), äter han kanske mindre utav något fett under dagen som du inte tänkt på.....osv osv.
    Tänk på att en kvinna ska äta mindre generellt.

Ha det bra.

• smultronet

Hej!
    mrs.
    Jag har inte fått något mail från dig, vet inte om det blivit nåt fel, jag kollade i gen om jag hade skrivit rätt mail och det hade jag gjort.

min sambo är rätt mkt längre än mig, vi äter typ samma mat, vi äter lika på helgerna.
    fast han rör sig ju mer på dagarna eftersom att han jobbar.

Tack, ha det bra du med.

klart att jag har dl mått hemma, brukar ta 1dl när jag gör fullkornpasta.
    det kanske är 2dl det brukar bli ändå, fast jag e inte helt säker eftersom jag har hällt upp lite bara.

I morse åt jag havrefibrergröt med lågkaloriäppelmos och grön mjölk. åt för 1 port som det tog på paketet, 1dl havre och 2,5dl vatten.

• smultronet

ooopppss kan bli fel läst nu,
    menade när jag tar 2dl till all bran, men kan missuppfattas att det e 2dl fullkornpasta

• shalimar

hej smultronet,
    egentligen är det nog inte skillnaden mellan 1 och 2 (eller tom 3) dl All Bran som har någon betydelse... ibland tycker jag att folk här hakar upp sig på småsaker... ät du 2-3 dl ifall du behöver det för att bli mätt. Faktiskt så tycker jag att du äter en väldigt liten frukost, jag tror att det är därför du blir så hungrig att du ibland överäter vid lunch och middag. Det typiska bantar-syndromet: man håller igen så länge man kan men till slut så tar kroppen över och då blir det mycket mer och mycket onyttigare mat än om man ätit ordentligt med nyttig mat hela tiden. En bra frukost är en rejäl frukost, tex lättyoghurt (osockrad!!) med fiberrika flingor (som sagt, 2 dl bran flakes är heeeeelt OK!), och dessutom kan man lägga till 1-2 smörgåsar av osötat bröd eller rågknäcke, med mjukost, light leverpastej, rökt skinka, messmör eller något annat vettigt pålägg (helst inte smör, fet ost och fet korv). En bra lunch är en lunch som håller dig mätt, tex kycklingfilé med wokade grönsaker (wokade i ca 1 tsk olja) och (om man behöver det) 1-2 dl kokt ris eller fullkornspasta eller 1-2 potatisar. Middag: något liknande lunchen. Sedan är det bättre att räkna med att man blir sugen på kvällen och ha en färdig plan för det; tex "kl 21.00 ska jag äta en tallrik gröt om jag är hungrig" (alternativt en frukt och en macka av osötat bröd, eller något annat man gillar). Annars är det lätt hänt att man efter middagen tänker "nu ska jag inte äta något mer ikväll" och så blir man jättesugen och plockar i sig något litet, sen något mer litet och vips har man ätit upp hela godisskålen/chipspåsen/kakförpackningen, etc.

Bara några råd från en som förstår att du verkligen kämpar. Som sagt, ibland tycker jag att vissa uttrycker sig lite ohyfsat mot dig, och du, så länge du inte äter tre delicatobollar (och allt vad det nu var) som mellis, i kombination med crème fraîche-såser, strips osv till lunch och middag, så kan du äta bra mycket av nyttig mat och ändå gå ner i vikt!

• Cybermamman

smultronet: hur går det med praktikplats - och skolfunderingarna? En sak som jag brukar fundera över är att man inte riktigt blir tagen på allvar när man är överviktig, ungefär som om man skulle vara dummare ju fler kilo man bär på kroppen. Eller på dansen, jag dansar faktiskt lika bra när jag väger 67 kilo som 85 men blir man uppbjuden lika ofta? Näppeligen. Dålig karaktär kan ju yttra sig på många vis, men det syns inte alltid på kroppen. Orättvist

• Fru Kirta

Shalimar, du har en poäng, men jag tror att de flesta som har diskuterat dl-mått och liknande gör det i gott syfte: jag har i alla fall haft helt konstig bild över vad som är normal portion, och det är det jag försöker ändra på nu, och där är ju dl-mått väldigt bra hjälp. Om man bara häller tex flingor ur paketet, blir det lätt ganska stora mängder och mycket kalorier, eftersom i alla fall sockrade flingor är ganska energitäta.

• Cybermamman

Fru Kirta: så sant så sant. Det man verkligen får träna sig på hos VV är man får en känsla för vad som är rimliga portioner och vilken mat man inte får äta så mycket av och vilka bättre alternativ som finns. Personligen så kan jag känna att jag tappat känslan för vad som är rimligt ibland. Man behöver ju inte kosta på sig att gå på deras möten om kassan är skral för det går ju att hitta VV-recept lite överallt som man kan använda.

• Ellte

Jag tror det ligger något i vad Shalimar säger faktiskt... Jag tror också att alldeles för många går ut för hårt på dagen... Frukosten är dagens viktigaste mål!

Ca 30% av dagens intag ska vara på frukosten...lika mycket på lunchen och ca 20% på middagen.

Resterande 20% är mellanmål...för man BÖR äta var tredje timma för att hålla blodsockerkurvan jämn och därmed slippa de akuta SUGEN man lätt får annars. Man bör äta innan man är hungrig...hur knäppt det än låter :) Ta en grov macka med keso mellan frukost och lunch! Ta en liten sallad med avocado i mellan lunch och middag! Ta en lättyoghurt (obs kolla sockerinnehållet!!!) till kvällsmat..eller under sen eftermiddag om du äter middag sent.

Om man får blodsockerdippar (som yttrar sig som supersug, aphunger eller yrselimössan) behöver kroppen producera massor med extra insulin...och för varje insulinutpumpning ökar fettinlagringen i kroppen. Alltså blir man fetare av att äta mindre (eller iallafall för sällan) ;) det ni :D

Dessutom ligger det något i kolhydratstänket (särskilt när man är sockerberoende som smultronet m.fl visar tecken på att vara)... Kroppen behöver kolhydrater till en viss gräns, särskilt när man rör på sig. Ät därför (långsamma) kolhydrater till frukost för att komma igång (grovt bröd, gröt, bra flingor) och givetvis mycket proteiner. Ta en macka med skinka och keso eller lätt leverpastej och gurka på :D En extra skiva skinka är gott OCH kroppen behöver den för att bygga upp viktiga delar. Eller ät en omelett gjord på ett helt ägg, en äggvita, 0,25 dl mjölk och 0,25 dl vatten. Krydda, stek och lägg i svamp, skinka, keso... Smaskens till frukost :D Även till detta kan du ta en macka (grovt bröd, få kolhydrater och mycket fibrer t.ex polarkraft) med skinka!

Ät även kolhydrater till lunch. OM du "måste" äta pasta, potatis eller så så ät det på lunchen...då har du fortfarande en stor del av dagen kvar och kroppen kan utnyttja energin. Givetvis behövs proteiner även här. Kött, fisk, keso...

Däremot på kvällen...middagen...hoppa gärna ÖVER kolhydraterna och ät istället (som exempel) wokade grönsaker med mycket kyckling....eller ugnsrostade grönsaker med fisk. Eller en svampomelett (receptet finns under frukost ;))...
    Proteiner hjälper till att bygga upp muskler även under natten men du förbrukar ingen energi när du sover och kolhydraterna du äter innan du går och lägger dig är helt outnyttjade och *vips* förvandlas till fett istället...

Uj så långt det blev som vanligt... Jag upprepar de viktiga punkterna för säkerhets skull lite kortare ;)

* Frukosten bör vara 30% av dagens intag och bestå av långsamma kolhydrater och proteiner.

* Lunchen bör vara 30% av dagens intag och bestå av kolhydrater och proteiner. OM du äter pasta, ris, potatis gör det till lunch.

* Middagen som är 20% av dagens intag bör bestå till största delen proteiner för att kolhydrater som äts innan sovdags inte förbränns.

* MELLANMÅL (2-3/dag) ska bestå av sammanlagt 20% av dagens intag. Man bör äta ca var tredje timma för att INTE öka fettinlagringen!

//Linda - som uppenbart älskar att föreläsa ;)

• shalimar

Ja det var sannerligen en föreläsning - men oj så bra! Respekt! Stiligt, Linda! ;)

Svar på tråden Hatar at vara tjockis.