• smultronet

Hatar at vara tjockis.

Hatar att vara en riktig tjockis!!
    Varför lät jag jag mig bli såhär, jag som hade blivit så fin. Jag vägde mig som mest 77kg till mina 1,65cm, sen ville jag gå ner i vikt, min mamma hade börjat med en pulver diet, hon hade mycket övervikt.
    Då när jag såg reultat på henne, så ville jag med prova, det var inte kul, och det smakade verkligen inte gott, men jag gick ner 10kg på 2 veckor, *hurra* jag var verkligen fin då.
    Sen Efter någon månad började jag äta onyttigt, och gick inte upp något, sen fotsatte jag äta, sen sa det pang, och nu 1 år senare väger jag mellan 96-100kg.
    har fått gropar på bena, har fått fula röda sträck på magen under armarna, ser för jävlig ut, har försökt gå ner till antal massa högtider, typ först skulle jag gå ner till sommaren, det gick inte sen till midsommar icke sa nickr, sen en fest, nope, sen till min mammas bröllop, jag var tärna, nix, sen nu till ett julbord nope nej nix, gått ner typ 2-3kg men inte kommer jag i några vackra kläder, jag mår så illa över detta.
    jag har inget jobb, är delvis deppremerad utav det, men ennu mer utav att vara instängd i en kropp jag inte vill vara i.
    Det här är det hemska jag varit med om.

//Olycklig!

• Svar på tråden Hatar at vara tjockis.
  • Kickii

Smultronet!
    Efter att har läst vad du äter vissa dagar så är jag osäker på om det bara var pulvret som fick dig att gå upp!
    Jag är rädd för att de kanske bara var en liten bidragade orsak!

Och som Ellte säger så lär dig de 3 M:en först!

Själv är jag 21 år, i somras när jag började på Itrim så vägde jag nästan 85 kilo å är bara 159 cm lång.

Genom att lära mig en hel del om kost träning och motivation gick jag ner ca6 kilo från Augusti till Januari.
    Nu i Januari började min underbara svägerska med att bara äta pulver. Detta gjorde att jag blev dunder motiverad och hängde på. Självklart under övervakning från itrim och nu är jag bara 4 kilo från mål och ska börja äta på torsdag!

Jag skulle gärna vilja upplysa dig om hur farligt det är för kroppen att äta en pulver diet utan att den övervaks. När du äter så lite så kommer kroppen in i något som heter Ketonfasen vilket är något som skuddar muskler och hjärna så att de inte ska skadas medan du förbränner dina fett celler.
    Om man inte har koll på vad ketoner är eller riskerna med det, så tycker jag inte att man ska ge sig på de!
    Du kan i värsta fall leka med döden!!!
    Genom itrim kollar man mina ketoner så att de ligger i en bra fas!

Lycka till å täng dig för innan du gör något!

Kram

• smultronet

Ellte!

Jag har läst egenom dina svar redan.
    Jo till en stor del var det pulvrets fel.
    nature own heter det kan ha glömt någon boksav, man blandade med minimjölk, 2 olika tabletter, och med banansmak, när det blandats i orning, var det som en frätande dryck.
    Jag drack det kanske i 2 och en halv vecka och gick ner 10kg, efter det mixade jag med mat, bra och nyttig mat, gick er några kg till.
    sen började jag ät bra och nyttig mat, jättelänge,
    sen efter några månader började jag äta mer sötsaker, men gick inte upp något alls, sen sa det bara pang, och så vägde ag rätt mkt, tänkte inte mer på det, och fortsatte, sen tänkte jag, ähhh jag går ner så lätt med pulver, bara lite till, ja till slut vägde man jättemkt,
    självklart är det också att jag ätit sötsaker som jaag gick upp i vikt, men kunde man gå upp hur mkt som helst. förut låg jag stilla på 77kg innan pulvret jätte länge även om jag åt sötsaker mer än 1 gång i veckan och stog kvar.
    då efter pulvret, gick man upp hela tiden efter ett tag, vad man än åt.
    som tur är gick jag bara upp än massa i vikt, som inte var så kul, till skilldnad från vissa andra som fick problem med tarmarna, och tänderna.
    ----------------------------------------------

men nu tänkte jag testa själv igen kanske eller mixa, eller om jag väntar tills jag har gått ner 10kg först på egen hand.
    nu med en annan sort som man inte får ta mer än 2 veckor, och jag tänkte i såfall bara 10dagar.
    varför skulle jag inte klara det på egen hand?
    sen vet jag att man helst ska testa själv, för att alla här inte kan veta helt, men frågor för att höra vad andra har att säga.
    och NEJ, jag struntar inte i hänghuden vill ju höra mig för, det e nog lika jobbigt med smal med hänghud,
    som att vara fet.

• smultronet

Kickii!
    varför e det farligt på egen hand och jag vet att man kommer in i en Ketonfasen.
    vad menar du med att leka med döden?

vad för pulver har du drukigt på hur lång tid och hur mkt har du gått ner? har du fått hänghud?

kanske du dricker just det pulver som jag gjorde, har sett att dom på itrim har det bakom disken.

ta hand om dig.

kram

• smultronet

jag läste i ett annat forum, då det var en tje som drack en sort pulverdiet och frågade lite, hon hade drukit i 2 veckor och gått ner 5kg och ville ner 10 till,

en svarade så här :
    tänk bara på att aldrig återgå till dina vanliga matvanor sen. måste lägga om skiten helt för att du ska kunna behålla det du gått ner. annars får du tillbaka varje gram efter ett tag.. och lite till =/
    och det stämmer, man kan verkligen inte äta som innan.

• smultronet

ocj jag åt bra en bra tid efter, sen började man äta sötsaker för att man varit utan det så länge,
    sen vet jag inte varför jag åt så fruktansvärt mkt, kan ju säga innan pulvret så hade jag inte sånna problem, men fick mu efter pulvret, sockerberoende,
    som e så jobbigt,
    och ja jag tycker egentligen inte bra om pulver, men tänkte som en start, eftersom jag inte verkar klara att vara i från sötsaker.

• smultronet

nu ska jag sova i igen.

go natt!

• Kickii

Det är en super bra tanke smultronet med att göra en drastisk ändring, för att kunna hålla dig i från sockret.
    Men du måste lova att göra det under övervakade former! För det kan vara farligt!

Hoppas du sover gott.
    Själv kan jag inte sova... 3:e natten i rad nu. Min sambo är borrest å kommer inte hem förrens på söndag!
    Så det kommer att bli många vakna nätter nu! *suck*
    å go natt

• Leone

Men smultronet, las sjalv vad du har skrivit:

sen började jag ät bra och nyttig mat, jättelänge,
    sen efter några månader började jag äta mer sötsaker, men gick inte upp något alls, sen sa det bara pang, och så vägde ag rätt mkt, tänkte inte mer på det, och fortsatte, sen tänkte jag, ähhh jag går ner så lätt med pulver, bara lite till, ja till slut vägde man jättemkt,
    självklart är det också att jag ätit sötsaker som jaag gick upp i vikt, men kunde man gå upp hur mkt som helst. förut låg jag stilla på 77kg innan pulvret jätte länge även om jag åt sötsaker mer än 1 gång i veckan och stog kvar.
    då efter pulvret, gick man upp hela tiden efter ett tag, vad man än åt.

--
    Tror du verkligen att det ar pa grund av *pulvret* som du har gatt upp i vikt?

Och om det nu ar det - jamen desto storre anledning att *inte* gora om det misstaget igen da! Hanghud eller inte. Du sager sjalv att det inte funkar i langa loppet, anda vill du gora om det.

Tror du att du kommer att lata bli vaniljbullarna och Marabous choklad efter pulverkuren ar slut? Som du sjalv sager, risken ar att du kommer att ata *annu mer* eftersom du kommer att vara sa otroligt sugen pa sant efter att inte ha fatt ata det pa flera veckor. Och da ar du ju tillbaka dar du borjade igen - bara fattigare, efter att ha slangt pengarna i sjon pa pulverkurer.

• smultronet

Kickii!
    hoppas du med har sovit gott

Leone!
    ja till en del tror jag att det var pga pulvret.
    men det var varjefall utav pulvret jag vart så sockerberoende.
    ja vaniljbullarna är inget problem, det e maraboun som blir svårast, det e ju som en drog, dom måste hälla i något som är beroendeframkallande
    För det e ju samma tillverkare som gör malboro, å det e ju beroendeframkallande för vissa,
    jag röker inte, och dricker inte alkohol något ofta heller, kom på att det var nån som undrade tidigare.
    så du tror man får hänghud utav pulverkur på 10 dagar? även om man har en mindre övervikt,
    tänkte isåfall köra det senare.

• Ellte

Jag äter Natures pulver ;) Inte ett dugg frätande och jag har ingen hänghud. Jag har såklart tränat massor under tiden vilket är viktigt för att man inte ska få en massa hud över.

MEN jag vidhåller fortfararande, vad du än säger, att det ÄR bra med pulverkurer OM man samtidigt har någon som kontrollerar en (att man mår bra, det där med ketoner som kicki skriver om) OCH att man samtidigt LÄR sig att förstå sig på mat! I ett flertal tillfällen har du beskrivit att du inte har någon kontroll på mat och att du inte heller vet vad som är bra mat och inte. Därför tror jag helt säkert att du måste gå hos en dietist eller på en matkurs och lära dig mängder, måttlighet och förståelse för mat.

Jag hade rätt bra koll på mat innan men har lärt mig ÄNNU MER genom att gå kurser och läsa massor...och jag är helt övertygad om att detta samt att jag nu faktiskt kommit igång att träna ordentligt kommer göra att jag kan hålla min vikt framgent.

Och så det där med huden :D Du är ung och du går ner långsamt...du behöver inte bekymra dig. Jag har en bekant som gick ner FEMTIO kilo på en bra bit under ett år...han hade mycket hud över eftersom den inte hängde med. Han fortsatte dock oförtrutet att träna och att äta bra kost och efter ett år var han "ihopdragen" :) Det blir svårare ju äldre huden blir meeeeeeen du behöver inte bekymra dig. Som sagt: Glöm det och koncentrera dig på motivation, mat och motion!

Det finns faktiskt en väldigt bra kommaigångkurs på AB som är kostnadsfri + att det forum som mrs har rekommenderat dig flera gånger verkar väldigt bra! Varför vägrar du att ta bra inlägg till dig?

Svar på tråden Hatar at vara tjockis.