• smultronet

Hatar at vara tjockis.

Hatar att vara en riktig tjockis!!
    Varför lät jag jag mig bli såhär, jag som hade blivit så fin. Jag vägde mig som mest 77kg till mina 1,65cm, sen ville jag gå ner i vikt, min mamma hade börjat med en pulver diet, hon hade mycket övervikt.
    Då när jag såg reultat på henne, så ville jag med prova, det var inte kul, och det smakade verkligen inte gott, men jag gick ner 10kg på 2 veckor, *hurra* jag var verkligen fin då.
    Sen Efter någon månad började jag äta onyttigt, och gick inte upp något, sen fotsatte jag äta, sen sa det pang, och nu 1 år senare väger jag mellan 96-100kg.
    har fått gropar på bena, har fått fula röda sträck på magen under armarna, ser för jävlig ut, har försökt gå ner till antal massa högtider, typ först skulle jag gå ner till sommaren, det gick inte sen till midsommar icke sa nickr, sen en fest, nope, sen till min mammas bröllop, jag var tärna, nix, sen nu till ett julbord nope nej nix, gått ner typ 2-3kg men inte kommer jag i några vackra kläder, jag mår så illa över detta.
    jag har inget jobb, är delvis deppremerad utav det, men ennu mer utav att vara instängd i en kropp jag inte vill vara i.
    Det här är det hemska jag varit med om.

//Olycklig!

• Svar på tråden Hatar at vara tjockis.
  • smultronet

ia´s!

Vad f*n menar du med att jag drömmer i en drömvärld egentligen?
    inte så kul att läsa det precis när man har vaknat

Jag är arbetslös, af krånglar, jag och min kille har jobbigt för det mesta, har knappt nå pengar sen vi flyttade, har övervikt, har knappt någon riktig vän, m.m.
    Oj! vilken drömvärld verkligen, NOT

du får väl tänka efter innan du kanske sårar eller gör någon förbanad.

• smultronet

Hej!

En vecka nya möjligheter

Vägde mig nyss vägde 95,8kg lika mkt som förra måndagen

ska snart äta frukost all bran och naturell yoghurt.

• smultronet

ia´s
    menade lever i en drömmvärld inte drömmer i en drömmvärld

• smultronet

kan ju inte skriva nu känner mig sårad men ni förstår nog att jag menade en ny vecka med nya möjligheter

• Ellte

smultronet: Näe, några sojabönor är inte hela världen MEN det är utanför mitt program... Jag borde alltså inte ätit dem!

Jag tycker att du, för att du ska förstå hur illa det är, ska bli medlem i viktklubben och räkna ut exakt hur många kalorier du ätit i helgen. Jag kan lätt säga att bara din "kvällsfika" på lördagen är en hel dags energibehov! Jag tror du behöver SE hur mycket det egentligen är du äter eftersom du inte verkar fatta det! Kanske kan någon som är med i VK hjälpa dig...men jag tycker det verkar vara ett bra alternativ för dig själv. Det är inte dyrt och du behöver inte träffa andra ;)

En ätardag i veckan är som Kicki mycket riktigt säger EN dag (alltså inte 3 av 7) som man äter NÅGOT extra (t.ex EN chokladkaka om det är ens största längtan)...och detta är heller inget som man borde ha under en viktminskning, iallafall inte varje vecka. Det är något du ska ha SEN när du är KLAR för att lyckas hålla din vikt!

Slutligen... Anledningen till att du får mycket mothugg till skillnad från många andra är att du:
    1. gör samma sak VARJE vecka
    2. inte verkar ha någon ånger över att du äter
    3. har bett om hjälp och stöd

Det är ju ok att du inte har gått upp nåt sedan förra veckan MEN du är ju inne i en viktminskningsperiod eller hur? Att hålla vikten är bra men du säger ju att du vill GÅ NER... Hur kan du då vara nöjd med att ha hållit vikten en hel vecka? Du hade ju gått ner nästan ett kilo några dagar in på veckan... Det innebär ju att du på ditt frossande i helgen gått upp minst ett kilo... Var det värt det? :?

Jag vill verkligen inte vara elak men jag känner så väl igen ditt beteende, trots att jag aldrig varit riktigt lika illa ute... Jag har dock haft perioder då jag, i anfall av självförakt (för det är det det är det kan jag sätta en bunte pengar på) har hetsätit. DÅ kunde jag klämma i mig typ en paket mumsmums, en chokladbit och två glassar... Det låter som att det för dig är ett normalt "kvällsfika" och du måste tänka om där vännen!

• Ellte

Den sista gula smajlyn är en slutparentes...för det är verkligen inget skämt!

En sista sak... Du säger att du känner dig sårad... Låt inte det bli ännu ett skäl att äta mer! Det är inte vi som sårar dig, det är du själv! Det är inte vi som kan få dig att må bättre, det är du själv! Och du är VÄRD att låta dig själv må bättre!

• Gloriousgirl

Hej Smultronet,

Jag undrade vad du hade ätit för att jag tycker det är intressant att veta vad du anser vara godsaker osv. Vissa anser att morötter är likamed godsaker och andra inte. Sen frågade jag för att få reda på hur du värderar ditt matintag. Som tjock person så vet jag att man ofta underdriver sitt matintag och tycker man äter lite osv, men att man i själva verket äter mycket mer. Man ljuger lite för sig själv kan man säga. Jag har gjort det hela mitt liv, så jag förstår det fullt ut.

Nu har du fått respons av alla andra här på forumet, men jag räknade ut genom kaloritabeller hur mycket kalorier du ätit samt gjort av med under helgen. Nu vet jag ju inte hur mycket av varje sak du åt, men jag utgick från måttet 1 portion, men har du ätit mer än 1 portion så bör du lägga till kalorier och vice versa om du ätit mindre.

Under lördagen fick du i dig cirka 3836 kcal och gjorde av med 240 kcal genom promenad (OM den var i rask takt och pågick i minst 1 timme, med rask takt menas att du ska bli lite svettig samt kunna hålla ett normalt samtal med någon under tiden). Du gör av med ungeför 1500kcal varje dag bara genom att leva, men som du då kan räkna ut blir överskottet: 2096 kcal. Detta är mer än du skull äta om du INTE försökte gå ner i vikt. Ditt kaloriintag bör ligga på max 1300-1400 kcal per dag för att du ska gå ner i vikt med cirka 0,5 kg per vecka.

Lördagen ser det "bättre" ut, då har du fått i dig 2526 kcal och du förbrände genom dina promenader (OM de var på minst 1 timme VARDERA i rask takt) 720 kcal. Fortfarande ett visst överskott, men nu kanske du ser kopplingen med hur mycket du måste röra på dig om du vill gå ner i vikt. För att förbränna det du ätit under helgen skulle du alltså behöva promenera i rask takt i 10 ½ timme. Har du gjort detta? Nej...

Nu vet jag inte vad du druckit till maten osv, men jag utgår från att du dricker vatten...?

Jag föreslår att du lär dig lite mer om kostlära och ätardagar och allt vad det är genom att köpa Fredrik Pauluns böcker, alternativt gå in på hemsidan www.paulun.com där du kan läsa mer om detta. Tyvärr kommer du alltid vara tjock om du fortsätter "unna" dig sånt här.

• Nightingale

Ja, det verkar verkligen som du missförstått begreppet ätardagar. När jag har "ätardag" då äter jag en Marabou chokladkaka på 24 g

• ia´s

Smultronet...

Jag ska förklara!!!!

Du ber varje dag om hjälp...alla här ger dig hjälp..till vilken nytta!!!!!

Du skiter ju i det ändå!!!

Vad jag menar med att leva i en drömvärld e enkelt....

Du tro att det räcker med att äta nyttigt 1 gång/dag..å då ska dina kg rasa....
    Vakna upp...!!!!!

Citat:
    Jag är arbetslös, af krånglar, jag och min kille har jobbigt för det mesta, har knappt nå pengar sen vi flyttade, har övervikt, har knappt någon riktig vän, m.m.
    Oj! vilken drömvärld verkligen, NOT

jag har oxså varit arbetslös...under längre tid....så jag vet!!
    Men inte lät jag detta påverka min vikt på negativt sätt....NOPE.
    Jag var ute å gick 2 gånger dagligen, jag åt nyttigt, jag tog hand om mig!!!!
    Jag ansåg att det var NU jag hade tid att ta hand om mig och min kropp!!!!

Om ni knappt har några pengar.....
    varför köper ni onyttigt då i stort varje dag....varför käka på MCDonalds....
    Detta fattar jag inte!!!!!!

Din övervikt..tja den kan inte jag el någon annan här hjälpa...det är inte vårt fel....
    Vi är dom som verkligen ger dig råd, tips, ideér osv...
    m
    Men detta känns som totalt bortkastat!!!!!

Ang vänner....
    Japp, detta kan vara jobbigt....men UT...träffa folk...
    Man får inga vänner av att sitta inne å tycka synd om sig själv...
    Gå på biblioteket, gå med i någon förening....
    Har du inga intressen???
    Det finns massor av möjligheter...men man måste UT!!!!!!

Jag har själv varit mycket överviktig, så kom inte å säg ..att jag INTE vet!!!!!!

• mrs.

Hejsan Smultronet!

Jag har hoppat av att skriva till dig, varför joo... det vet du nog.

Men jag vill hjälpa dig!

Jag skickar över nu en link:

overvikt.netdoktor.passagen.se/

Gå snälla in på den och kolla!!!!
    den är GRATIS och funkar lite som Viktklubben el andra, men... du ser då vad du får i dig den gör diagram på fibrer, fett, kolhydrater osv och om du vill kan du få tips t din mail-box.
    Dvs den räknar kcal. där finns det massor av människor i alla stl. tips osv kryllar, liksom på denna spalt.

Jag vill inte utav elakhet skicka detta utan för att jag vill vara snäll, och eftersom den är gratis så... kommer du igång även om du inte har "extra" pengar!!!!!!!!!!!!!!

Jag måste säga en viktig sak till:
    - Bra att du kommit iväg och röra på dig och börjat äta bättre!

Ang. arbetslös,
    jag är utomlands och hemma (frivilligt men... och jag talar inte tyska så bra), jag hittar på saker kollar på hälsosidor, motionerar, ritar, syr, städar, och började läsa distans..... inget är omöjligt när man är hemma.
    Jag kan säga att sen jag blev hemma förlorade jag mina 20kg, för då hade jag äntligen tid att röra på mig och göra bra mat, och söka efter kunskap.
    Jag njuter utav min tid nuför tiden, den tiden är för mig, och min hälsa.

Om du har lite vänner, jaa jag förstår att det kan vara jobbigt, men ta till vara på de du har och fler kommer ju mer du utökar dina vyer.

Pengar, är svårt för många.
    Kanske ska du och gubben din sätta er ner och kolla över er ekonomi, vart tar pengarna vägen?!
    Vart går det onödiga saker, tex kan ni dra in på något tex mindre alkohol (om det är mycket), rökning (om du gör det).... och mat är en stor källa.
    Bra mat kostar inte massor, en stor säck potatis är billigt och utav det kan du göra koktpotatis, stektpotatis, potatisklyftor, egna chips, potatismos (allt utan extra fett).
    Morötter det är supergott om du skalar och sedan gör det t stänger kanske göra en dipp utav lite light joghurt med kryddor.
    fisk/kött/fågel... bra mat.
    Grönsaker kan ätas råa, kokta el wookade.
    bär är en delikatess med kanske lite joghurt om man saknar något till och köp socker-ersättning om du vill ha "sött".

Så nästa gång på Mc Donalds (vilket du kan gå på nån gång) ta tex. de produkter som kostar 10kr, dvs en vanlig hamburgare, en cola light, sallad, joghurt med bär.
    Skippa allt annat i deras meny, eller så unna dig 1gång i månaden tex 1.hamburgarmeny (stripsen utbytta till sallad). eller 1 paj/glass....osv.
    Eller kebab 1gång kanske varannan el en gång i månaden, och ätar dag kanske 1gång i månaden i början så du får fart på det hela :)
    Och en 100gr chokladkaka är ju inte Hurra, men se kanske det som varje månadsbyte-choklad eller annat, hitta på något bra när du får 1 och that's it.

Nåja nu ska jag inte skriva mer, men jag önskar dig all lycka och en riktigt underbar Alla hjärtans dag!

Lika så till alla andra: ha en underbar alla hjärtans dag!!!

Kram /mrs.

Svar på tråden Hatar at vara tjockis.