• smultronet

Hatar at vara tjockis.

Hatar att vara en riktig tjockis!!
    Varför lät jag jag mig bli såhär, jag som hade blivit så fin. Jag vägde mig som mest 77kg till mina 1,65cm, sen ville jag gå ner i vikt, min mamma hade börjat med en pulver diet, hon hade mycket övervikt.
    Då när jag såg reultat på henne, så ville jag med prova, det var inte kul, och det smakade verkligen inte gott, men jag gick ner 10kg på 2 veckor, *hurra* jag var verkligen fin då.
    Sen Efter någon månad började jag äta onyttigt, och gick inte upp något, sen fotsatte jag äta, sen sa det pang, och nu 1 år senare väger jag mellan 96-100kg.
    har fått gropar på bena, har fått fula röda sträck på magen under armarna, ser för jävlig ut, har försökt gå ner till antal massa högtider, typ först skulle jag gå ner till sommaren, det gick inte sen till midsommar icke sa nickr, sen en fest, nope, sen till min mammas bröllop, jag var tärna, nix, sen nu till ett julbord nope nej nix, gått ner typ 2-3kg men inte kommer jag i några vackra kläder, jag mår så illa över detta.
    jag har inget jobb, är delvis deppremerad utav det, men ennu mer utav att vara instängd i en kropp jag inte vill vara i.
    Det här är det hemska jag varit med om.

//Olycklig!

• Svar på tråden Hatar at vara tjockis.
  • Kickii

Jag äter en produkt som heter natures å sant det är den som finns på itrim.

Det jag menar med ketonfasen är att när kroppen går in i svältfasen vilket den gör när man äter pulver, skapar kroppen en aminosyra som heter ketoner. När kroppen börjar skapa detta är det för att vi ska må bra och för att skydda hjärnan och musklerna.
    Genom att vara i ketonfasen blir man pigg, glad och får lite lycko kännslor.
    Eftersom alla vi är olika byggda m.m. Så kan ingen som bara tittar på dig säga hur många mål mat du ska äta om dan (pulver).
    Detta måste man testa med hjälp av keton tester för att se så att du inte ligger för högt.
    Ju högre man ligger desto farligre är det!

Om ingen testar dina kestoner och du sköter det på egen han finns det alltid en risk för att du kan hamna i en Ketoacidos vilket jätte farligt.
    I en ketoacidos hamnar du i koma och om du har otur börjar alla dian organ svikta.
    dvs multipell organ svikt.

Detta är ett tillstånd jag inte önskar någon.
    Nu hoppas jag att du lärt dig lite mer om ketoner och hur otroligt farligt det är!

Ä förresten har jag inte fått någon häng hud för jag har all min övervikt väldigt delat över hela kroppen!

hej å hå!

• Ellte

Gu så gott mrs *stönar*

Imorgon ska jag börja äta lunch...kanske att det blir chilispätta med räkor :D

• Kickii

Vill bara säga det med smultronet sen jag slutade äta tänker jag bara på mat och godis så jag kommer få slå mig själv på händerna när jag börjar äta igen.

• mrs.

maräng pavlova
    per portion | 2 POINTS
    portioner | 8
    4 äggvitor
    en nypa salt
    2 1/2 dl socker
    1 msk majsstärkelse
    2 tsk vaniljsocker
    1 tsk citronsaft

4-5 dl frukt och bär t ex vindruvor, kiwi, jordgubbar, banan, persikor, nektariner?

Vispa äggvitor och salt till hårt skum (bunken ska kunna vändas upp och ner), tillsätt socker, lite i taget, under fortsatt vispning. Vispa länge, 8-10 minuter, smeten ska bli lite seg och glansig, ungefär som smeten i en kokosboll. Tillsätt majsstärkelse, vaniljsocker och citronsaft under lite mer försiktig vispning. Lägg smeten i en cirkel, ca 20 cm i diameter, på ett bakplåtspapper. Cirkeln ska se ut ungefär som ett uppläggningsfat, med kanter och en liten fördjupning i mitten.

Sätt in kakan i 225° ugn, sänk genast värmen till 125°. Grädda i 90 min. Stäng av ugnen men låt marängen stå kvar tills ugnen svalnat. Skiva, hacka och skär frukten. Fyll marängen med skalade, hackade och skivade frukter och bär. Servera med en klick vaniljvisp, glass eller vaniljyoghurt.

kumminkransar
    per st | 2,5 POINTS
    antal | ca 30 st
    pkt jäst (50 g)
    4 dl fingervarmt vatten
    ca 14 dl vetemjöl
    ca 2 dl grahamsmjöl
    1 tsk salt
    3 msk flytande margarin
    1 msk socker
    2 ägg
    2 msk kummin

Pensling och garnering

1 ägg
    kumminfrön

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt margarin, salt, socker och nästan allt mjöl. Vispa äggen och blanda ner. Knåda väl och låt jäsa 40 min. Dela degen i 30 bitar som rullas ut till 1 cm tjocka längder, 20 cm långa. Vik längderna dubbla, snurra dem och sätt ihop ändarna. Forma till kransar och lägg på bakplåtspapper. Låt jäsa minst 30 min. Pensla med ägg, strö på kumminfrön och grädda sedan ca 10 min i 250°

bärfrestelse
    per portion | 2,5 POINTS
    portioner | 4
    200 g frysta lättsockrade hallon och blåbär
    1/2 dl florsocker
    250 g kesella

Häll de otinade bären (spara några till garnering), socker och kesella i en matberedare.
    Kör tills allt är blandat. Häll upp i fina glas, garnera och servera genast.

Maränger
    Per styck | POINTS värde 1
    Antal | ca 15

Ingredienser
    3 äggvitor
    2 dl strösocker
    20 st hasselnötter
    3 msk ättika 24%

Sätt ugnen på 125°. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt strösocker, hackade hasselnötter och till slut ättikan. Klicka eller spritsa ut marängerna på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda tills marängerna fått färg i ca 60 min.

Choklad med krisp

Per styck | POINTS värde 0,5
    Antal | ca 35

Ingredienser
    ca 100 g mörk eller ljus choklad
    1 1/2 dl puffat ris
    2 dl flingor utan socker

Smält chokladen i ett vattenbad (bryt chokladen i mindre bitar, lägg i en djup tallrik eller liknande. Placera tallriken på en gryta med sjudande vatten. Rör om då och då), eller i mikrovågsugn på låg effekt. Blanda i ris och flingor i chokladen och klicka ut ca 12 st på smörgåspapper.

Knäck

Per styck | POINTS värde 0,5
    Antal | 60

Ingredienser
    2 dl matlagningsgrädde
    2 dl sirap
    2 dl socker
    2 msk hackat apelsinskal

Blanda grädde, socker och sirap i en gryta. Koka kraftigt utan lock ca 10-15 minuter. Rör om då och då. Tillsätt apelsinskalet. Gör ett kulprov genom att droppa lite knäcksmet i en skål med kallt vatten. När provet kan rullas till en kula är smeten färdig.

Ställ ut knäckformar på en plåt eller bricka och fyll sedan knäckformarna med smeten. Förvara knäcken svalt i en burk med lock och med smörgåspapper mellan varje lager.

Italienska Soppan
    Per portion | POINTS värde 0
    Portioner | 4
    6 dl passerade tomater
    6 soltorkade tomater
    1 gul lök
    1 dl färsk basilika
    2 vitlöksklyftor
    4-6 champinjoner
    salt
    svartpeppar
    2 dl vatten

Dela de soltorkade tomaterna, lägg dem i blöt i de passerade tomaterna ca 10 minuter. Hacka basilika och lök, pressa vitlök och dela champinjoner. Fräs lök, vitlök och champinjoner i lite vatten och tillsätt sedan tomatpasseringen. Låt koka några minuter och smaka av med basilika, salt och peppar. Tillsätt vatten och låt allt bli varmt.

Grönsaker med mera

syltlök (1/2 dl ger POINTS värde 0,5)
    paprika
    gurkstavar
    färska champinjoner
    morötter i stavar
    rädisor
    oliver (10 små, 20 g ger POINTS värde 0,5)

Spenat & skinkpasta
    Per portion | POINTS värde 3,5
    Portioner | 4
    1 pkt (250 g) tinad bladspenat
    2 vitlöksklyftor
    1 msk flytande margarin
    1 msk vetemjöl
    1 dl lättmjölk
    1 dl matlagningsgrädde (max 7%)
    5 dl kokt pasta
    100 g rökt skinka
    salt, svartpeppar

Skär spenaten i bitar. Fräs tillsammans med pressade vitlöksklyftor. Strö över vetemjöl, rör om. Tillsätt mjölk och grädde. Låt puttra några minuter. Rör ner pastan. Hacka skinkan och strö över.

borsjtij
    per portion | 1,5 POINTS
    portioner | 4
    5-6 rödbetor
    2 gula lökar
    1 morot
    1 klyfta vitkål
    1 msk flytande margarin eller olja
    1 liter buljong av tärning
    vitpeppar och salt
    1 lagerblad
    1 msk vinäger
    persilja
    1 dl gräddfil

Ansa och skär alla grönsakerna i fina strimlor - men spara en av rödbetorna. Smält fettet i en gryta eller kastrull och fräs de strimlade grönsakerna ett par minuter. Tillsätt buljong, vitpeppar, lagerblad och eventuellt salt. Koka under lock på svag värme ca 30 min. Råriv den sparade rödbetan direkt ner i soppan 5 minuter innan servering - soppan får då en mörkröd färg. Smaksätt med vinäger och strö persilja över. Servera med gräddfil.

santorinifyllning till paj
    per portion | 3 POINTS
    portioner | 4
    10 st cocktailtomater, röda och gula
    40 g svarta oliver
    100 g fetaost max 16%
    2 dl färsk bladspenat
    15 cm purjolök
    5 klyftor vitlök
    2 ägg
    2 dl lättmjölk
    salt och peppar

Sätt ugnen på 200°. Dela tomater, bryt ut vitlöksklyftorna (men behåll skalet på) salta, peppra och lägg på en behandlad plåt. Värm i ugn ca 30 min, tag sedan av skalet på vitlöksklyftorna. Sänk därefter värmen till 175°. Skiva under tiden purjolök, dela bladspenat och fetaost i mindre bitar. Lägg samtliga ingredienser i pajskalet. Dela eventuellt vitlöksklyftorna i mindre bitar. Vispa ägg och mjölk lätt, krydda med salt och peppar och häll stanningen över pajen. Gräddas ca 40 min tills pajen fått fin färg.

Tipset! För att spara tid hoppa över stegen med tomat och vitlök i ugn och använd dessa färska

rotsaksgratäng
    per portion | 3 POINTS
    portioner | 8
    2 tsk olja eller flytande margarin
    1 kg medelstora potatisar
    2 morötter
    1 stor palsternacka
    ca 15 cm purjolök
    2-3 tsk örtsalt
    1/2 tsk basilika
    2 dl riven mager ost, max 17 %
    1 dl matlagningsgrädde
    2 dl lättmjölk

Smörj formen med olja eller det flytande margarinet. Skala potatis och rotsaker. Strimla allt grovt. Strimla purjon. Varva allt i formen med örtsalt, basilika och riven ost (spara lite till att ha ovanpå formen) mellan varven, avsluta med kryddor. Häll över matlagningsgrädde och lättmjölk. Strö över resten av osten. Grädda ca 50 min i 200° till potatisen känns mjuk.

Grön wok, cashewnötter och nudlar
    Per portion | POINTS värde 2
    Portioner | 4
    1 litet blomkålshuvud
    100 g shiitakesvamp
    1 röd paprika
    1 gul paprika
    2 morötter
    1 pkt (250 g) minimajs
    1 purjolök
    2 vitlöksklyftor
    1 msk olja
    3 msk ostronsås
    2 msk sötsur sås
    1 msk färsk riven ingefära
    1 msk grönsaksfond
    2 dl vatten
    1 tsk såsredning
    2 msk cashewnötter
    salt, peppar

Skär blomkålen i små buketter. Dela shiitaken. Skär paprika i bitar, morötter och purjolök i skivor. Hacka vitlöksklyftorna.
    Fräs alltsammans i olja. Tillsätt ostronsås, sötsur sås, ingefära och fond. Skaka samman vatten
    och såsredning, häll ner i pannan. Låt allt bli varmt.
    Krydda med salt och peppar. Strö över hackade cashewnötter.
    Servera med nudlar.

nyttiga köttfärssåsen
    per portion | 4 POINTS
    portioner | 4
    400 g nötfärs
    2 tsk flytande margarin
    1 burk krossade tomater
    1 gul lök
    1 burk konserverad svamp
    3 morötter
    salt
    paprikapulver
    svartpeppar
    torkad basilika, salvia och oregano efter smak
    1 pressad vitlöksklyfta
    ev vatten

Skala och riv morötterna fint. Skala och finhacka löken. Bryn löken i fettet, utan att den tar färg. Tillsätt färsen och rör med gaffel så att köttet smulas sönder. Tillsätt morötter, svamp, krossade tomater och krydda efter smak. Späd ev med vatten för att få lösare konsistens. Låt puttra tills köttet är genomstekt. Servera med pasta och en sallad.

Där har du nu några bra recept, det betyder inte Ät massor utan kolla pointsen/port. och ät efter det, men.... recepten är bra, du kan nog äta runt 22points/dagen

så vet ungefär var skalan går.

• smultronet

Jag har inte blivit medlem, jag har bara kollat sidan än så länge.

Jag tycker att vissa här är jätteotrevliga, ser fel på vad jag än gör, känns faktiskt rätt jobbigt.
    Så finns det dom som är snälla och verkligen vill hjälpa mig, och för er är jag väldigt tacksam för ni vet nog vilka ni är. mrs du är en utav dom, även ellte och brudimaj. skriver inte ner alla jag tycker bra om här inne.

För några månader sen stog det i aftonbladet
    (jag vet att det inte är en seriös tidning)
    att sånna som skriver i forum tex, med vikten mår sämre och det går sämre för dom.

Jag skriver nu i varjefall att jag tänker inte skriva här mer, mår dåligt utav vissa här.
    så ingen tycker jag e dum bara för att jag inte skriver här något mer och gör någon orolig.

kan säga att jag har ätit choklad nu i veckan, igen, mår skit. och jag mår fruktsanvär dåligt, utav att inte ha något jobb, nu känns det som att min sambo som jag älskar väldigt mkt, betalar med sin lön, så att jag får mat osv, jag vill ju kunna klara mig på egen hand, som jag och min sambo pratade om i går att jag äter nog choklad eller nåt gott, för det e det ända roliga man gör när man sitter hemma, att få äta något, då gör man nåt, och vi pratade om, att vi har bara 200kr kvar till lön, fast jag köper choklad, att man alltid kan skramla fram pengar,dom där 200kommer gå till bensin.
    ja i dag hade jag skramlat i hop ett 50kr rör med 1kronor, köpte godsaker, men även mjölk, och morötter. nu när jag ätit choklad känns det inte bra, men bra för stunden, hopplöst.
    jag vill varje dag att jag ska tag i mitt liv, men sitter man hemma utan någon blir det ett sånt här helvete.

Jag hoppas hoppas hoppas verkligen att få komma ut på praktik snart både jag och min sambo tror att jag kommer må mkt bättre att komma ut.
    jag är som en helt annan person nu, jag känner att jag inte e mig själv.

Hon på af börja krångla men jag sa i från den här gången.
    Så ska jag plugga till hösten, känns som något positivt i mitt liv.

Jag är i en deprisson och det är inte så lätt att gå ner i vikt,
    men jag SKA gå ner i vikt, på egen hand, eller om jag väljer vk eller nåt, men jag vet att jag kan, gick ju ner 3kg på egen hand förut, så jag kan.

Nu får jag önska er allt gott!!!

Kommer inte att komma hit nåt mer förrän jag gått ner 28kg.

Hej då.

• Ellte

Måste bara göra ett tillägg till alla mrs recept :D

Jag skulle faktiskt föreslå att smultronet INTE äter de söta recepten på iallafall tre veckor. Nog för att de är bättre än "vanligt godis" men de kommer fortsätta hålla ditt sockerbehov starkt. Strunta HELT i socker, godis och kakor... Det tar minst 7, troligen 14 dagar att bli av med det FYSISKA beroendet av socker...det psykiska ska vi inte tala om. Kroppen BEHÖVER inget socker!

• Ellte

smultronet: JA jag vill verkligen hjälpa dig och NEJ du kommer inte klara det på egen hand. Kanske är det inte din kost du ska börja med...kanske du ska uppsöka en psykolog eller terapeut. Du verkar ha fler underliggande problem och att göra om ytan kommer bara ha viss påverkan på detta. Att bli smalare kommer dock inte göra dig till en annan människa... Snälla snälla snälla, för din egen skull, GÅ nu och prata med en läkare som kan hjälpa dig!

• Kickii

Jag måste helt hålla med Ellte där!
    Känner du att det är akut sök psyk akuten så kan dom hjälpa dig annars finns det folk att prata med på vårdcentralen men jag är rädd att kön där kan vara lång.

Det finns nog privata med och som har kortare köer men dem är nog dyrare.

Lycka till!!

• Ellte

..och vännen... Jag är ledsen att säga det men du måste träffa folk!!! Gå en kurs! Gå med i en förening! Börja i en kör! Gör en "efterlysning" här på BT efter folk i V-ås som vill gå på powerwalks med dig några dagar i veckan :)

Det funkar! Jag har träffat en mycket god vän här på BT när hon efterlyste en VV-kompis för några år sedan :D

Allt hänger inte på arbete eller plugg, det är svårt men kanske ska du börja nån annanstans. Du kan inte sitta hemma och deppa fram till skolorna börjar i höst. Du har ju BESTÄMT dig för att ha gått ner 20 kilo till sommaren! :) Då måste du igång nuuuuu! Det kommer att gå! Du HAR stöd här, lämna det inte för att du inte är överens med precis alla...det är man aldrig ;) Stanna, lyssna på goda råd för det har du fått många här! Om du vill kan du maila mig... brud17augusti@hotmail.com ...jag ger inte upp om dig i första taget ;)

Som sagt...ut och träffa folk! Det är pissjobbigt när man inte har vanan inne men det är ju allt och det GÅR ändå om man pushar sig själv! Och du måste pusha dig själv för att komma ur detta självförakt!

// Linda

• mrs.

Smultronet,

Snälla, jag vet att det är jobbigt för dig, men du måste bara ta dig i kragen.

Du vill väl inte utsätta din sambo för en dramatisk förlust, sverige är drabbat utav dödlighet i stor mängd utav feettma och förkalkning.

Jag vet att det är inget stöd när vi klandrar dig. Men jag vet att om du tar och hoppar över det dåliga och läser det possitiva tex recepten, linkarna så kommer du få bra hjälp.

Jag vet att vara rund/tjock är jobbigt, men du! Man måste hjälpa sig själv, jag kunde, så kan du.

Jag skulle kunna börja storäta nu, men jag KAN INTE göra så mot mig själv, det hjälper INTE tex min svärfar (han ringde igår, han har leukemi som går fort fram och kommer inte ha lång tid kvar), eller min moster som fick reda på för några veckor sedan att hon har obotlig cancer.... livet är hårt, men jag vill inte dö utav "självorsakade sjukdomar", alla dör vi en dag, men jag vill inte bara ge upp och vänta, och därför låter jag inte min make häller börja tröstäta, för det HJÄLPER INTE jag gick upp över 20kg när min bror dog, och vilket helvete det var att inte bara sörja utan svika sig själv och sedan kämpa med att sluta.

Jag ber dig smultronet logga in där, där finns andra som sitter i samma båt, dom förstår dig och dom kommer inte klandra dig om du faller (om du går på debaten) utan ger förslag osv.
    Motivera dig, att göra detta du kan göra det i smyg hemmifrån och överraska alla, när du i sommar kommer kanske 10kg lättare

Ta hand om dig!
    Jag bryr mig, och vill verkligen DITT bästa.

Svar på tråden Hatar at vara tjockis.