• smultronet

Hatar at vara tjockis.

Hatar att vara en riktig tjockis!!
    Varför lät jag jag mig bli såhär, jag som hade blivit så fin. Jag vägde mig som mest 77kg till mina 1,65cm, sen ville jag gå ner i vikt, min mamma hade börjat med en pulver diet, hon hade mycket övervikt.
    Då när jag såg reultat på henne, så ville jag med prova, det var inte kul, och det smakade verkligen inte gott, men jag gick ner 10kg på 2 veckor, *hurra* jag var verkligen fin då.
    Sen Efter någon månad började jag äta onyttigt, och gick inte upp något, sen fotsatte jag äta, sen sa det pang, och nu 1 år senare väger jag mellan 96-100kg.
    har fått gropar på bena, har fått fula röda sträck på magen under armarna, ser för jävlig ut, har försökt gå ner till antal massa högtider, typ först skulle jag gå ner till sommaren, det gick inte sen till midsommar icke sa nickr, sen en fest, nope, sen till min mammas bröllop, jag var tärna, nix, sen nu till ett julbord nope nej nix, gått ner typ 2-3kg men inte kommer jag i några vackra kläder, jag mår så illa över detta.
    jag har inget jobb, är delvis deppremerad utav det, men ennu mer utav att vara instängd i en kropp jag inte vill vara i.
    Det här är det hemska jag varit med om.

//Olycklig!

• Svar på tråden Hatar at vara tjockis.
  • blivande fru J

smultronet: dina sovvanor verkar inte så sunda. Går och lägger dig efter 2 och är vaken vid 6 igen. Sömn är också viktigt för att kropen ska återhämta sig från träning mm

• smultronet

Ellte!
    Stoppa shakern vid ditt öra när du blandat färdigt, så hör du att det låter frätande, men det e inte frätande i magen, (tror jag) det pulvret är inget jag och 2 vuxna till är och rekomendera.
    jag har kollat länken mrs skrev om.

blivande fru J!

Vad e det frågan om?
    Jag gick och lade mig lite efter kl 22:00, sen vaknade jag 01:50. och gick till datan, brukar sova dåligt ofta, sen gick jag och la mig.
    ska till af nu, därför går jag upp tidigt.

• mrs.

God Morgon´!

Får jag fråga varför du inte kan svara om du har kollat in ännu på sidan jag skicka?

Jag tycker pulverdieter är lite svåra de verkligen lockar fram suget när man tröttnar på dem, så kan vara bättre med mat!

Man kan gå ner väldigt fort genom äta bra oxå.

• mrs.

Är det ingen annan som tycker att Hon borde kolla upp sidan????

Eller har jag uppfattat fel, att du vill gå med i vk eller vv, men har ont om pengar... och därför skjuter på det hela!?!

Jag menar inget illa, men jag bara funderar....

• blivande fru J

mrs jag håller med.. men smultronet verkar bara höra det hon vill höra och blir upprörd över annat som sägs. Vi vill ju bara hjälpa till... men vad får vi för det?

• Ellte

smultronet :D Men snälla nån det är klart att det blir bubblor när du shakar nåt *kan inte hålla tillbaka fnissningar*

:) Sluta skyll på pulvret nu och inse fakta!

Vad bra att du kollat länken! Vad tyckte du? Gjorde du testerna? Har du blivit medlem?

• Jisan

Jag tycker att Smultronet ska vara glad att det är så många som engagerar sig i hennes liv & viktnedgång..Se det som nått bra Smultronet, att alla vill hjälpa dig Se det inte som att folk hoppar på dig..Utan bara vill dig väl.

Det jag inte förstår det är att du inte kan låta bli godiset å all onyttig mat. Om du rör på dig så kommer du inte vilja sabba det bra du gjort genom att äta en massa chocklad tex...
    Ta en dag itaget, du kommer klara det här, om du bara ger dig den på att det ska gå.
    Jag har själv kämpat med vikten, det är inte alltid lätt, långt ifrån, men det går. Man får som sagt ta en dag i taget. Det har tagit mig 2 år att gå ner 26 kilo, men nu å andra sidan så håller jag vikten.

• vixen not a tramp

Jisan
    Starkt jobbat! Måste kännas jättebra, hur gjorde du?

• mrs.

Tack,

Jag känner mig som Elaka Tanten (25år, men...) när jag tjatar om denna sida.

Ja namnet låter tråkigt överviktig, det låter inte alls som man vill in där, men är vikt VÄKTARNA bättre ord i öronen väktare eller vikt klubben, eller vad allt det nu finns....
    Men alla som vill gå ner är då överviktiga (frånsitt eget ideal iallafall).

Jag vet att den är gratis och jag har kört på den själv, så därför rekom. jag den, så du får gratis vara med och få hjälp att räkna dina dagliga matvanor, första veckan kommer du vilja fuska och inte fylla i allt, men du kan göra så att du i början har ett papper och en penna i köket och fyller i allt du tar i mun och fyll i sen när du har tid, du blir överraskad hur snabbt endel produkter ger fett och andra ger nästan inget, man måste inte vara exakt, det tar tid att lära sig att äta bra och hålla staplarna men... du lär dig.

Smultronet, hör du mig/läser du?
    Jag vet att du bla läst SB-sidor, har du provat någon utav deras maträtter tex muffins/maränger- de är nyttiga och goda, så prova.

Pulver är dyrt och det lurar du dig nog själv bara på, eller om du vill så varför inte göra en STOR soppa, ha i påse frysta grönsaker (valfri-efter vad du gillar), ha i tex tomatburk-krossad, lök, potatis, köttfärs-om du vill eller hotdogs el likn. eller kanske en kålgryta, eller annat, soppor finns supergoda.

Gillar du spenatsoppa eller rynkar du på näsan, (ha i en svätt funlight) låter knäppt men den ger lite sötsmak och jag själv älskar det, ingen stor skvätt. Man måste försöka hitta lösn. på maträtter som är nyttigt och lura sig själv liksom ..... om det är svårt med vissa saker :)

vi hjälper dig alla GÄRNA om du är villig att ta emot info, när du kommit igång ordentligt så kommer du tycka att vi är vänligare, eftersom då ser du att VI försöker oxå, och vi försöker hjälpa dig samtidigt som hålla hårt grepp om oss själva.

Varje dag är en kämpa, även fast man vänjer sig, så ska man hålla hårt i att inget godis hemma (nåja jag har, men det är min makes, och jag är hård att inte röra sådant som jag vet är hans ;) iallafall i detta fall *hahhaaaa* asgarv)
    det betyder att inga kakor inga kex, bullar, vitt bröd och annat sådant som är byggt utav socker i stor mängd. När din kropp vänjer sig med mindre socker och naturligt -druvsocker kommer din kropp 1. minska snabbt i vikt, 2. ditt sötsug minskar hela tiden.

Men glöm aldrig att ställa sig bland godishyllorna för att testa sig är inget bra, för.... en människa är vad vi är och vi är inte såååå starka trotts allt när frestelsen blir stor

Har du någon kommentar smultronet?

Förstår du att jag vill dig väl, även om jag tjatar?!!!

• mrs.

här kommer nyttiga recept:

Kryddig köttfärssoppa med pasta

300 g nötfärs (max 10%)
    1 tsk flytande margarin
    1/2 tsk paprikapulver
    1/2 tsk chilikrydda
    1/2 tsk oregano
    1 gul lök
    1 burk (400g) krossade tomater
    2 msk tomatpuré
    1 liter buljong (av tärning eller fond)
    3/4 dl röda linser
    3/4 dl minipasta, t ex stelline (små stjärnor)
    2 salladslökar
    salt, peppar

Hacka lök. Bryn köttfärsen smulig i margarin, tillsätt lök och låt fräsa samman ett par minuter. Krydda väl. Rör ner krossade tomater, tomatpuré och tillsätt buljong. Koka upp och rör ner pasta och linser. Låt puttra samman under lock tills pastan och linserna mjuknat. Späd ev med mer buljong till önskad konsistens. Strö över skivad salladslök och servera.

Ugnsstekt-äpple
    Per portion | POINTS värde 1
    Portioner | 4

4 äpplen
    1 tsk kanel
    4 tsk mörk sirap

Vaniljsås:
    2 dl naturell yoghurt
    1 tsk vanila (koncentrat)
    2 msk vaniljsocker

Ugn 200°. Kärna ur äpplena men behåll skalet. Ställ dem i en ugnsform. Strö lite kanel ner i kärnhushålet. Ringla över sirap. Baka äpplena mjuka i ugnen ca 20 min. Blanda under tiden till en vaniljsås av naturell yoghurt smaksatt med vanila (som ger såsen de karakteristiska små svarta vaniljprickarna) och vaniljsocker. Låt såsen dra i kyl en stund. Servera äpplena ljumma med vaniljsåsen.

Pastasallad med linser och kyckling
    Per portion | POINTS värde 4
    Portioner | 4

1/2 (300 g) grillad kyckling utan skinn
    2 salladslökar
    1 bit gurka
    1 paprika
    2 dl mixade salladsblad
    2 tsk olivolja
    1 lime
    1 msk vatten
    2 msk hackad basilika
    5 dl kokta pastaskruvar
    2 dl kokta röda linser
    salt, chilipeppar

Skär kycklingköttet i bitar. Skiva salladslöken tunt. Hacka gurkan och skär paprikan i bitar. Blanda samman olivolja, droppar av lime, vatten, basilika, salt och chilipeppar. Häll det över pastaskruvarna. Tillsätt grönsaker, kyckling och linser. Rör om.

grekisk sallad
    per portion | 3 POINTS
    portioner | 4

1 gul lök
    2 gröna paprikor
    6 tomater
    ca 10 cm gurka
    3 dl sallad
    2 msk hackad basilika eller persilja
    120 g fetaost (max 16 %)
    12 svarta oliver

Salladssås:

1 msk vinäger
    salt och svartpeppar
    1 vitlöksklyfta
    1 msk olja
    1 msk vatten
    dragon

Skär lök i tunna ringar. Skär paprika, tomat och gurka i bitar. Blanda grönsaker, sallad och hackad persilja. Rör samman ingredienserna till såsen, dragon efter smak. Häll såsen över salladen. Skär fetaosten i bitar och strö den och oliver över salladen. Gott till brytbröd eller som tillbehör till stekt eller grillat kött.

Chilispätta med räkor
    Per portion | POINTS värde 3
    Portioner | 4

8 skinnfria plattfiskfiléer, tex spätta, flundra, ca 600 g
    peppar, salt
    dill
    2 msk citronsaft + 1 msk vatten
    1 burk fraiche
    1 msk tomatpuré
    1 msk hummerfond
    1 dl skalade räkor
    dillkvistar, citronskivor

Bred ut filéerna så att sidan som skinnet suttit på ligger uppåt - så hänger rullarna fint ihop. Peppra och salta mycket lätt och klipp över dill. Rulla ihop filéerna och lägg dem i låg vid panna med skarven nedåt. Droppa över citron spädd med lite vatten. Lägg på lock och sjud på svag värme tills rullarna är vita och fasta, 5-6 min.

Blanda fraiche, tomatpuré och hummerfond, och ringla den över fisken och runtom. Lägg på lock och låt allt stå och bli varmt, eftervärmen brukar räcka. Strö på räkor, stick i dill och citron. Servera med pressad potatis och gärna en blandad grönsallad.

kasslerburgare hawaii
    per portion | 7,5 POINTS
    portioner | 1

2 kasslerskivor utan fett (ca 90 g)
    1 ring ananas
    salladsblad
    gurkskivor
    skivad tomat
    1 st hamburgerbröd

Dressing:

2 msk fraiche (max 8%)
    1 tsk fransk senap
    1 krm curry
    salt och peppar

Värm kassler i mikron. Blanda samman dressingen. Lägg kassler, ananas, sallad, gurka och tomat på ena bröddelen. Ringla över dressingen och lägg på andra halvan bröd.

kålpudding
    per portion | 3,5 POINTS
    portioner | 4

800 g vitkål
    2 gula lökar
    400 g nötfärs, max 10 %
    1 burk krossade tomater
    1 tsk salt
    1 krm vit- eller svartpeppar
    1 tsk timjan
    1/2 dl hackad persilja

Sätt ugnen på 225°. Skölj och strimla vitkålen. Skala och skiva löken. Förväll kål och lök i lättsaltat vatten i en kastrull på ganska svag värme 5-8 min. Häll av kokvattnet. Blanda färsen med tomaterna, salt, kryddor och persilja. Varva sedan kål och lök med färsen i en ugnssäker form, översta lagret skall vara kål. Täck formen med aluminiumfolie och grädda puddingen i ugnen tills kålen blivit mjuk och färsen kokt, ca 30 min. Ta av folien och höj ugnsvärmen till 250°. Låt rätten stå i ugnen tills ytan fått fin färg, ca 10 min. Servera med inlagd gurka, kokt potatis och lingon

Medelhavspasta
    Per portion | POINTS värde 1
    Portioner | 4

1 squash
    1 aubergine
    2 tsk salt
    2 tsk olja
    1 skivad gul lök
    1 pressad vitlöksklyfta
    1 burk (400 g) hela tomater
    2 dl tomatjuice
    1/2 dl blandade örtkryddor
    8 svarta oliver
    2 msk balsamvinäger
    salt, peppar

Skiva squash och aubergine. Lägg skivorna på en bricka och strö över salt. Låt stå tills de har vätskat sig. Ta bort överflödig vätska med hushållspapper och skär dem i mindre bitar. Fräs löken mjuk i olja, tillsätt squash och aubergine som får fräsa med ett par minuter. Skär de hela tomaterna i grova bitar och lägg i. Tillsätt tomatjuicen.
    Krydda med salt och peppar, låt alltsammans puttra ihop, ca 10 minuter. Lägg i oliver. Smaka av med balsamvinäger. Servera med pasta och en sallad.

Tips! Servera med grillad kyckling.

skördewok
    per portion | 3,5 POINTS
    portioner | 4

1 litet blomkålshuvud
    1 stånd broccoli
    1 röd & 1 gul paprika
    3 stjälkar blekselleri
    1 aubergine
    1 liten squash
    1 rödlök
    2 vitlöksklyftor
    2 msk olja
    2 msk jordnötssmör
    1 msk såsredning
    1 dl grönsaksbuljong
    1 msk soja
    1 msk färsk riven ingefära
    1 dl cashewnötter (15 st)

Skär alla grönsaker i bitar, strimlor och/eller klyftor. Hacka vitlöken. Fräs samtliga grönsaker samt vitlök i oljan. Tillsätt jordnötssmöret. Rör ut såsredningen i grönsaksbuljongen. Häll buljongen över grönsakerna. Smaksätt med soja, ingefära och salt. Låt puttra någon minut. Strö över cashewnötter, rör om. Servera med nudlar.

Morotssoppa med curry
    Per portion | 2,5 POINTS
    Portioner | 4

2 medelstora gula lökar, hackade
    1 vitlöksklyfta
    500 g morötter, rivna
    1 äpple rivet
    1/2 tsk mald ingefära
    2 tsk flytande margarin eller olja
    ca 2 msk vetemjöl
    1 msk curry
    1 liter grönsaksbuljong
    1,5 dl matlagningsgrädde
    1 äggula
    3 nypor salt
    1 knippa gräslök
    4 citronmelissblad

Bryn hackad lök och vitlök. Blanda i morötter, äpple och ingefära ? stek 1 minut. Pudra över mjöl och curry. Späd med buljong. Koka under lock i 10 min. Rör ut äggulan i 3 msk matlagningsgrädde. Vispa ner resten av grädden i buljongblandningen. Ta av från värmen. Tillsätt den utspädda äggulan. Strö över hackad gräslök. Lägg på citronmelissblad.

soppa från landet
    per portion | 3 POINTS
    portioner | 4

ingredienser

1 gul lök
    200 g champinjoner
    1 msk olja
    1 grönsaksbuljongtärning
    500g krossade tomater
    1 pkt broccolibuketter (275g)
    1/2 tsk salt
    200 g köttbullar, av oxfärs
    persilja
    1 tsk mejram

Skala och hacka löken. Ansa champinjonerna och skär dem i skivor. Fräs lök och svamp i olja utan att de tar färg. Smula över grönsaksbuljongen och tillsätt krossade tomater, vatten och broccolibuketter. Koka upp ca 5 min. Krydda med salt och mejram. Lägg ner köttbullar och hetta upp. Garnera med persilja. Servera gärna ett bröd till soppan.

gazpacho med selleri
    per portion | 1,5 POINTS
    portioner | 4
    ingredienser

3 röda paprikor
    1 kg tomater
    1 liten gurka
    1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    2 kvistar oregano
    1 msk balsamvinäger
    1 nypa socker
    salt
    1-2 tsk sambal oelek
    2 msk olivolja

Garnering

blekselleri
    basilika

Dela paprikor på mitten, ta bort kärnor, lägg halvorna på en plåt med skalet upp, rosta i ugn 250° tills skalet är svart. Spola halvorna i kallt vatten, tag bort skalet. Sätt ett snitt i botten på varje tomat, sänk ner i kokande vatten, tag upp efter någon minut. Skölj i kallt vatten, skala.

Skär paprika, tomater, gurka, lök och vitlök i bitar. Kör tillsammans med oregano i en mixer. Smaka av med vinäger, socker, salt, sambal oelek och olivolja. Servera med en selleristav och basilika

tunnbrödsfavoriter
    per portion | 6 POINTS
    portioner | 4
    1 paket renskav (ca 240 g)
    2 msk flytande margarin
    2 schalottenlökar
    salt, vitpeppar
    1 klyfta isbergssallad
    2 tomater
    4 msk gräddfil
    2 msk lättfil
    1 msk riven pepparrot
    4 tunnbröd à 40 g

Stek renskav enligt anvisning på paketet. Hacka schalottenlöken, tillsätt denna till renskaven (som ska stekas nästan knaprig). Krydda med salt och peppar. Strimla salladen, hacka tomaterna. Blanda gräddfil, fil och pepparrot. Fördela renskav med lök, sallad, tomat på tunnbröden. Klicka på pepparrotsfil. Rulla ihop. Förpacka i folie eller plast.

Pizzabullar
    Per portion | 3 POINTS
    Antal | 40 st
    Jäsning | 30 + 20 min

Sommar i förskott.

Ibland är det skönt att få en känsla av sommar även om termometern utomhus visar minus. Ta med detta sommarfräscha recept på din resa till en smalare, skönare sommar. Du har ?råd? att ta ut glädjen i förskott!

Ingredienser

Deg:
    50 g margarin eller 1/2 dl olja
    5 dl lättmjölk
    50 g jäst
    1 tsk salt
    1 msk socker
    1 ägg
    ca 13 dl vetemjöl

Rör ut jästen i fingervarm mjölk. Tillsätt de andra ingredienserna. Låt jäsa övertäckt i 30 min. Dela sedan degen i 2 delar. Kavla ut varje del och fördela följande fyllning på.

Fyllning:
    2 dl ketchup
    2 pkt bacon i bitar
    ca 4 dl riven ost, max 17%
    2 msk pizzakrydda

Rulla ihop degen med fyllningen i som en rulltårta och skär i 40 bitar. Lägg varje bit på en smord form. Låt jäsa i 15-20 min. Pensla med 1 uppvispat ägg och strö över oregano. Grädda i 225° i 8-10 min. Dessa bullar kan serveras med en vitkålsallad.

Tipset! Bullarna är utmärkta att frysa och ta fram när det är dags för picknick. Prova också att variera fyllningen, byt t.ex. ut baconet mot rökt hackad skinka.

billiga moussen

per portion | 1,5 POINTS
    portioner | 4
    ingredienser

4 äggvitor
    4 msk socker
    4 msk kakao
    1 apelsin

Vispa äggvitan styvt, tillsätt sockret i omgångar. Tillsätt kakao och vispa smeten jämn. Bör inte sparas för länge, max några timmar. Skär bitar av apelsin att servera till.

exotisk fruktsallad
    per portion | 1,5 POINTS
    portioner | 4
    /2 melon t ex Cantaloupe eller Honung
    1/2 mango
    1 kiwi
    1/2 papaya
    1/2 apelsin
    10 jordgubbar
    pressad citron

Gröp ur en del fruktkött ur melonen, skär frukten i bitar. Fyll melonen med frukten. Pressa över citron.

Svar på tråden Hatar at vara tjockis.