• Cotterpin

Maj 2005 Del 2

Då öppnar vi del två eftersom dom stängt vår första tråd :)

• Svar på tråden Maj 2005 Del 2
  • mrs Kuparinen

Hej alla maj-brudar!
    Hoppas att det är oki om man kommer in så här lite på slutet å snackar.
    Jag har inte hunnit läsa igenom alla inläggen, det har ju blivit några stycken.
    Jag ska gifta mig den 7 maj i Växjö Domkyrka, vilka är det mer som har det datumet och var ska ni gifta er för någonstans???
    Hur långt har ni kommit i planeringen (ni andra får naturligtvis svara ni oxå)???

Många pirriga kramar Mrs Kuparinen

• HansiBansi

mrs Kuparinen
    Vi bestämde 7:e maj idag! Hoppas bara att kyrkan är ledig då, jag ska ringa i morgon! Har inte kommit långt alls, det var egentligen tänkt att vi skulle gifta oss i december men av olika anledningar bestämde vi istället 7:e maj, så nu är det helt plötsligt lite mer brottom =) =)
    Vi gifter oss i Dalby kyrka, utanför Lund. Kyrkan blir det oavsett, det är i såfall datumet som får ändras fall det skulle vara upptaget den dagen.

Hur långt har du kommit i din planering då?

• jazzkatten

Hallå nytillkomna brudar! Välkomna! Här är vår lista över oss majbrudar som Ejlis sammanställt.

Uppdaterad variant:

** 30 april (med-fest-i-maj) **
    WhiteBride

** 5 maj **
    Lejdii
    Novia- i Mölle/Helsingborg

** 7 maj **
    Majhumlan
    Uppsalabo
    Magy
    Majbrud 05
    Satine
    mrs Kuparinen
    HansiBansi

** 14 maj **
    Cilia
    JNY
    Ejlis - Adelsö
    14maj
    Lyckligaste i världen

** 21 maj **
    Raskan
    Emzer

** 28 maj **
    Skratt-Maja
    Jazzkatten -Kinnekulle
    Snart Brud
    Vicky 2005
    Saris
    Cotterpin
    Vero

• mrs Kuparinen

HansiBansi
    Jag började planera mitt bröllop redan i oktober 2003 (när jag fångade buketten på min kompis bröllop) så vi har väl kommit rätt långt kan jag tänka mig.
    Har skickat inbjudningarna
    Köpt klänningen och kläder till honom
    Bokat kyrka, lokal och catering
    och mycket annat små plock

• Ejlis

Välkomna, HansiBansi och Mrs(?) Kuparinen!
    Inte är det vl "på slutet" än?!
    Det är ju nu det börjar ju!!

Vi gifter oss 14/5 på Adelsö. Vi skall försöka få lite sagokänsla över vigsel och fest. Färgerna skall vara silver och blått och vi skall vara på Rastaborgs slott. Inbjudningarna skall skickas ut lagom till Alla Hjärtans Dag. Tant Prnilla här ifrån BT skall sy min klänning (Vi träffades här). Det skall bli en lite Éowyn-inspirerad klänning. Enkel klänning med långärmad "kappa" med släp. (Tror jag.) Min blivande man skall också bära vitt. Utgångsmusik blir en variation på "The King of the Golden Hall" på orgel och nyckelharpa.

Nu skall jag gå in och se om fler lagt upp ilder på vår bildsida!

• jazzkatten

Jag gick igenom vår "att göra inför bröllopet"-lista. Hjälp! Vi har fixat 6 av 35 saker!! Vi har bokat kyrka, lokal och musiker, och det mesta i klädväg, frisör och florist är bokat. Men jag har inga som serverar, ringen måste fixas, jag ska hitta sömmerska som kan sy in min klänning. Vi har ingen präst(det viktigaste!) maten är inte bokad, vi måste fixa dukar och en del porslinet, vi måste fixa vår transport samt transport till gästerna(buss från hotellet till kyrkan och sedan till festen), vi måste göra alla trycksaker mm mm...
    Och bröllopsresan som vi hadebokat känns inte så lockande längre, vi skulle bo på ett drömhotell på stranden på Bali men eftersom Indonesien drabbats värst i katastrofen känns det som att hela landet kommer vara i sorg och kaos. Nu funderar vi på att ta en tågluff i europa istället... Vad tror ni om det?

Vårat "tema" på bröllopet kommer vara 30-40-tals filmstjärne glamour med inslag av skog och vilt. Färgerna går i creme/champagne(pärlor), brunt(fjädrar), lite gammelrosa och grönt(mycket blad och växter). Vi har köpt små leksaksplastdjur (rådjur, ekorrar och älgar) som vi ska dekorera med, vi ska ha mossa i glasskålar med värmeljus i. Kom gärna med mer förslag.....

• Vero

Vi börjar också inse att tiden går fort!

Vi har fixat:
    - festlokal (sedan i våras, och tur det, jag fick enda lediga lördagen i maj!)
    - vigselförrättare till kl 15.30
    - fiolmusikanter under vigseln, fördrinken och till tårtan/kaffet
    - tärna (min syster)
    - värdinna (en väninna som bor i stan)
    - toastmaster (en kille som gillar att hålla låda, och har erfarenhet av det också)
    - sånganförare (fantastisk jazzsångare)
    - tårta (en kille som jobbar på slottet ska göra den åt oss)

Det som börjar kännas bråttom att fixa är:
    - kock. Vi vet nämligen vem vi skulle vilja ha, hon är helt otroligt duktig.
    -Inbjudningskorten! Jag har inte ens börjat fundera på hur de ska se ut.
    - Gästlistan. Vi måste spika den nu, men var drar man gränsen mellan vilka bekanta man bjuder eller inte?

Man borde kanske boka frisör, florist och hotell till bröllopsnatten också, så man är säker på att få vad man vill ha. Problemet är att jag inte har nån aning om vilka som är bäst i Uppsala...

Idag ska jag ta och ringa till botaniska trädgården och höra att det är okej att vi håller till där också. Annars får vi problem...

Servis ordnar sig, det känns inte som nån panik med det, dukningen är inte heller nån brådska. Menyn har jag däremot börjat fundera på. Ring har jag mest bara tittat på i skyltfönstren, men jag ska börja titta mer seriöst nu.

Klänning ska jag och mamma åka och prova i Stockholm i mars, jag får väl koncentrera mig på att gå ner i vikt tills dess.

Ja, oj, mycket är det att tänka på. Det känns som om vi fixat en hel del stora grejer dock. Men vilken musik vi ska ha är ju fortfarande en stor grej att fundera på... Det måste ju verkligen kännas rätt.

God fortsättning på er.

• 2005maj

Uppdaterad variant:

** 30 april (med-fest-i-maj) **
    WhiteBride

** 5 maj **
    Lejdii
    Novia- i Mölle/Helsingborg

** 7 maj **
    Majhumlan
    Uppsalabo
    Magy
    Majbrud 05
    Satine
    mrs Kuparinen
    HansiBansi
    2005maj
    ** 14 maj **
    Cilia
    JNY
    Ejlis - Adelsö
    14maj
    Lyckligaste i världen

** 21 maj **
    Raskan
    Emzer

** 28 maj **
    Skratt-Maja
    Jazzkatten -Kinnekulle
    Snart Brud
    Vicky 2005
    Saris
    Cotterpin
    Vero

• uppsalabo

Håller med dig Ejlis om att vi inte är inne på sluttampen riktigt än - då hade jag definitivt varit superstressad!!

Som det är nu så känner jag mig (konstigt nog) ganska lugn. Dock vet jag alltför väl att fyra mån går fort, väldigt fort så det är lika bra att försöka ligga i och fixa så mkt som möjligt i förväg.

Vi har:
    *bokat kyrka och festlokal
    *bokat catering, bestämt mat/dryck, bokat blommor (var men inte vad), bokat hår/make up åt mig, beställt brudklänning och köpt de flesta tillbehören (skor, underkläder etc), bokat fotograf, bokat hotell för bröllopsnatten
    *idéer om men ännu inte bokat bröllopsresan
    *gjort inbjudningskorten klara, ska skicka dem någon gång under månaden.
    *ordnat med musik till vigseln och festen
    *tärna och toastmaster är klart, liksom servering

Tror att det är ungefär allt... Nuvarande projekt är att leta ring (har fem förslag att välja mellan - svårt!!!) och att sy tärnklänning samt att ändra brudklänningen (beställd - kommer i veckan). Tänkte gå förbi floristen i veckan och min blivande ska titta på kläder.

Vero:
    Några tips på frisör etc. eftersom jag också bor i Uppsala (vet dock inte resultatet eftersom jag inte har gift mig ännu men det här är vad jag har bokat).

Florist: Flitiga Stinas blommor i Saluhallen. Verkar jättebra!

Till hår och make up bokade jag Emma Nors kollega Cissie som kommer hem till mig på bröllopsdagen. Jätteskönt att slippa stressa iväg!

• Rainred

hejsan!
    vill in på listan! har idag bokat kyrka och präst den 14 maj kl 14.00
    Jippi!!!!

Svar på tråden Maj 2005 Del 2