• Kattiz

South Beach Diet -3

Hejsan!

Öppnar ny tråd eftersom vår gamla "south beach-2" är stängd =/.

Hoppas ni får en bra helg alla. Fredag betyder pizza här hemma och jag åt en smarrig fetaostsallad med vinegrett, kokt blomkål och kallrökt lax..pizzan..inte ens sugen! Mkt belåten med min egen mat =)). Har sparat lite nötter till kvällen och då ska jag se Idol =)).

Trevlig helg alla SBD-are

• Svar på tråden South Beach Diet -3
  • Stina73
    Eehhh.... så klart det ska vara linfrö i linfrömuffinsarna... Så jag tar det igen....

Linfrömuffins

Vispa 3 ägg, drygt 0.5 dl vaniljyoghurt (sockerfri!), 0.75 dl sötningsmedel, 2 msk olja, 2 msk vatten, 1 tsk bakpulver och 1 tsk baksoda samt 2. dl krossade linfrön, 2 msk kanel och 1 tsk salt. Låt smeten vila i 5 min. Ös ned i 8-10 oljade muffinsformar. Grädda i 175 grader i 12-15 min.

När jag ändå är här så kan jag tipsa om hommus (kikärtsröra) med grönsaksstavar som mellanmål! Passar perfekt istället för chips eller godis när man har fredagsmys i soffan!

Trevlig helg allihopa! Ni är jätteduktiga!
  • Stina73

Det var väl attans.... det blev ändå fel!!!

2.5 dl krossade linfrön
    det vill säga...
    Två och en halv deciliter krossade linfrön

Skönt att det äntligen är fredag så man får vila hjärnan lite....

• Ammi

Tack Stina73, nu finns det inget som kan stoppa mig längre ;)

• Kattiz

Rejält sur idag!! :( Var och tränade hårt igår och tog i extra mkt på step passet för jag kände jag hade massor att ge. Det straffade sig friskt idag, har rejält öm punkt på magen bredvid ärret. Gissar att mitt snittärr har tagit stryk så nu har maken gett mig träningsförbud om jag inte blir bättre under helgen *blä*!
    Nåja det är ju trots allt freeeedag :)! Har ätit en supergod ugnslax med färskost på och till det ugnsgrat. grönsaker och ett glas light cola, fortsättningsvis itne ett smack avis på makens och dotterns pizza...

Trevlig helg alla!!
    kram

• Erica78

hej allesammans!

Maria
    Ja det känns skönt att det äntligen började visa sig på vågen.. bara att kämpa vidare nu..

Alla, vart får ni tag på fett fri yoghurt? Jag hittar ingen sån i affären..
    Ha en trevlig kväll, och helg!

• Josie

Vägning på söndag!!

Då ska det ske minsann, får se om det blivit nån viktminskning eller inte.. är rätt nervös faktiskt, är skeptisk (vill ju inte bli besviken..). Hoppas att det gått bra! Några andra som tänkte kolla resultat i helgen? Berätta i så fall, alltid kul att höra hur det går för er allihop!

Efter söndag går jag in i fas två.. Har börjat plugga på fasen, men det är mycke frågetecken fortfarande. T.ex. om det finns några bra såser man kan äta? Om man nu ska börja med fullkornspasta exempelvis..? Nån expert som har några goda råd inför fas två? Om jag inte minns fel är vi väl några stycken som strax är där och kan behöva lite tips! En sak jag ser fram emot och längtat efter är iallafall äpplen! Har varit en riktig äppelkrossare (familjens påhitt!) så det ska bli skönt att få sätta tänderna i ett, haha.. Fast jag ska ta det lite lugnare nu än innan, får ju tänka på fruktsockret och sånt.. :D

Erica78, skulle också vilja veta vilken yogurt som är bäst egentligen, svårt att hitta nån som både är socker- och fettsnål. Och hur är det med lättfil, is it ok?

Hoppas alla har en göörbra helg med nötter, linfrömuffins och annat trevligt.. hihi.. ;)

• Kattiz

Josie:

Lycka till idag med vägningen!! Vägde mig i torsdags...-4kg och totalt -8cm (10dgr fas1) i midjan!
    Har börjat plugga in tvåan och har fått hem SBD boken =))). Det jag läst mig till är att man ska börja med en frukt t.ex och köra den 1g/dag 4-5dgr och sedan plockar du in fullkornsbröd skiva tex.

Erica78:

Fettfri naturellyoghurt har vi här..tyvärr vet jag inte om det finns hos er. Det går lika bra med fettfri fil. Naturell yoghurt får du inte helt sockerfri för att mjölk i sig innehåller mjölksocker men det påverkar inte varken hit eller dit. Det du inte ska ta är sockrad yoghurt.

• Rapunsel

Hallå vänner!

Jag har - hör och häpna - klarat tre hela dagar och snart en halv till utan minsta lilla bakslag eller fusk! Oh, vad jag är nöjd! Suget håller sig på plats - dvs försvinner när jag håller emot...
    Idag ska vi på födelsedagskalas och även det ska gå. Bara kaffe - Mums!

Tack för peppeningen av att ha er här!

Korven som jag hittat är finsk och förmodligen lite för fet så det får inte bli ofta man äter den, men den innehåller i alla fall inte stärkelse eller potatismjöl som de flesta svenska vanliga. Jag har ätit den en gång hittills men har inte kvar förpackningen. När jag ser den igen ska jag se vad den heter.

Problemet för mig är "förstoppningen", men jag tror magen har kommit igång nu...

Mina favoriter som jag vill tipsa om:
    * Mager kesella blandat med mineralvatten till önskad konsistens med keso! Inte lika stabbigt som bara keso eller bara kesella. Detta kan jag äta med nötter eller frön eller bara som det är.

* Mager kesella blandat med lightläsk (har bara provat sprite light) till önskad konsistens. Gott som efterrätt eller bara nåt gott.

* Osten! Den absolut bästa är Arlas Delite! Den är bara 5 % fett men har mycket smak! Förut har jag kört med Västan men den är inte mycket smak i tycker jag.

* Mina enklaste mellanmål är en halv morot och hamburgerköttskivor och ovanstående ostskivor eller en burk makrill i tomatsås.

* Hommus - åååh, vad gott det är! Måste göra en ny sats i morgon! Jag har läst receptet så många gånger och inte vetat förrän nu hur mycket jag verkligen tycker om det.

Ha en riktigt bra lördag! Håll er till planerna! Lycka till alla som ska vägas i helgen. Själv väntar jag till onsdag då det gått en vecka.

/ Rapunsel

• Ammi

Ja, då var man nästan klar med fas 1 på SBD. Det känns bra, men samtidigt lite jobbigt för man har börjat få så bra koll på vad man får äta och så vidare. Det känns tryggt helt enkelt. På måndag är det dags för fas 2 och jag känner verkligen att man skulle behöva lite tips och support.

Jag tänkte tipsa om en sak som jag tycker är gott - jag wokar grönsaker, lök och champinjoner, kryddar och har på skattande kon som får smälta ner i woken. Jättegott till grillat kycklingbröst tycker jag (kryddade med curry, lite salt, peppar, timjan, basilika och lite olivolja)

Hoppas vi kan fortsätta att stötta varandra, så att fas 2 går lika bra som fas 1. Jag är bara orolig att man inte skall fortsätta att gå ner i fas 2 när man börjar äta mer olka saker.

• busiga_mamman

Hejsan Tjejer..
    Ser att ni pratar mkt om ostar, men de får man väl käka??
    Håller på själv med GI metoden, o där får man då käka hur mkt ost man vill,, man ska hålla kolhydrater nere o proteinet ska man frossa i, vad är de för skillnad, nån som vet

Svar på tråden South Beach Diet -3