• Kattiz

South Beach Diet -3

Hejsan!

Öppnar ny tråd eftersom vår gamla "south beach-2" är stängd =/.

Hoppas ni får en bra helg alla. Fredag betyder pizza här hemma och jag åt en smarrig fetaostsallad med vinegrett, kokt blomkål och kallrökt lax..pizzan..inte ens sugen! Mkt belåten med min egen mat =)). Har sparat lite nötter till kvällen och då ska jag se Idol =)).

Trevlig helg alla SBD-are

• Svar på tråden South Beach Diet -3
  • Josie

Ammi, har inte provat råggröt än- tänkte köpa det där "diet"äppelmoset först, men jag glömmer det hela tiden! Ska göra det i veckan dock, är sugen som tusan! :)

Kattiz, jag fattar inte heller riktigt grejen med muffinsarna.. Men jag har iofs bara gjort ett försök, dessutom utan att ha alla ingridienser, så jag kanske inte ska uttala mig.. haha.. Får se vad linfrömuffinsfreaksen har att säga! ;)

Usch, mår illa! Har haft ätardagar, blev två stycken (!) för det fanns sååå mycket god mat över efter gårdagens fest.. t.ex. världens godaste chokladmoussetårta.. ajajaj!! INTE bra! Menmen, imorgon är en ny dag och då går jag tillbaka till min vanliga kost, längar faktiskt dit! Det här illamåendet man nästan alltid får efter man ätit för mycket sötsaker (jag saknar tyvärr förmågan att äta lagom av sådant..) är ingenting jag saknar. Sallad är underskattat!! hihi.. :D

Hoppas alla haft en härlig helg!!

• Stina73

Hallå!

Det är linfrömuffinfantasten som kollar in lite snabbt Jo, det där med saltet... Jag tycker att det ger lite bättre smak men om man vill så kan man givetvis ta mindre och pröva sig fram. Vaniljyoghurten är istället för osötad äppelmos och vaniljextrakt. Det ursprungliga recepet finns på south_beach forumet... Kan bara rekommendera att ni testar. Förvänta er inte riktiga muffins bara för det är det inte! Men de är goda tillsammans med en kopp kaffe som mellis och så håller de magen i trim!

Annars så har jag haft en skitdag idag! Varit småsugen hela tiden och jag vet inte varför. Har ialla fall lyckats hålla mig ifrån "onyttigheter" men det blev en hel del ost Har kanske inte berättat det men jag är en ostälskare! Ja, ja det blir nya tag imorgon!!

Ha en fortsatt trevlig söndag alla beachare!

• Kattiz

Stina73:

Nej men det går ju inte att äta så SALTA muffisar även fast man är sugen. Det smakade trolldeg så salt var det!! Kan aldrig tro att du lägger 1tsk själv!? Ska helt klart pröva igen men då med ytterst lite salt. De luktade gudomligt gott iaf. Läste runt lite på nätet att man kan använda olia nötter oxå.. Ska pröva 50/50 mandel/linfrön...

Kanske du har mens påG?? Eller ÄL, då brukar man ju avra konstant sugen. Tror att man ibland bara är mer känslig helt enkelt och helt sugenfri kan man knappast vara varje dag ;). MEN jag tror det är lättare att jobba emot nu....

Hoppas du har en bättre dag idag!

• _Maria_

Hej alla glada!

Nu är jag frädig med 1. Har gått ner c 3 kg..men inte en enda cm :( Men men. I freags va det fest. Tyvärr introducerade jag nog på tok för mkt. Det slutade med att jag spydde. Magen är verkligen inte van :(

Men nu är det nya tag. åt fullkornsris igår. Mmm..de va ju jätte gott! Ska dock försöka att inte äta det allt för ofta! Nee nu ska jag arbeta vidare! Ha en bra dga allihopa!

• ninna82

5:e dagen i fas 1. Går jättebra! Ska egentligen inte väga mig förrän på fredag men kunde inte motstå...2kilo lättare. Men rätta veckoresultatet syns som sagt på fredag!

Det känns så bra att slippa gå omkring och vara hungrig, den här dieten - eller kostomläggningen - är den allra bästa!

• Kattiz

Min första rejäla tabbe:

Hällde upp "cola light" åt mig i ett glas..dricker fryra klunkar när jag märker faaan vad konstigt det smakar, kollar på flaska och jag har fått makens VANLIGA cola istället =((((((. Hur mkt har jag sabbat nu då? Nåja bara att ta tjuren vid hornen och inse sitt misstag och fortsätta kämpa. Surt som fan känns det! *tvi,tvi*

• Josie

Kattiz, kan omöjligt tro att fyra klunkar cola skulle förstöra allt? Nejnej, låter helt orimligt, fortsätt som vanligt bara så är det garanterat ingen fara! :)

Måste varna alla för ätardagar!! Hade som jag tidigare nämnt en ätardag i söndags (den inkluderade bland annat fyra skivor mörkt bröd, chokladtårta och massa frukt). På söndagnatten vaknade jag av fruktansvärda magsmärtor, de höll i sig i flera timmar så tillslut åkte vi till akuten.. På vägen dit lugnade det som tur var ner sig och vi åkte hem igen. Hade dock ont hela nästa dag, en slags kramp som inte ville släppa, hela vägen bak på ryggen (kanske var det njurarna som spökade?!). Otäckt! Men nu är det bra iallafall, har ätit normal SBDmat både idag och igår (igår blev det bara en liten portion dock, vågade inte äta mer!), samt varit på spinningpass idag. Skööönt att vara tillbaka på gamla spåret, ätardagar funkar inte för mig. En liten varning till er alla som funderar på att ha en..

Kramelikram på alla som försöker vara hälsosamma i denna sockervärld! :D

• _Maria_

Känner samma sak med ätardagar. Hade som sagt en i fredags. Åt både lite popcorn, drack vin, åt i princip 1/4 portion pasta och åt två sockerkaksskivor. Kvällen slutade med att jag låg över toaletten och spydde! Så en varning till alla.

Jag mår verkligen inte bra. Min mage krånglar som fan. Ångrar nästan att jag gav mig in i det här..för det känns nästan som om det inte är värt allt det här.:(

Ajja ha en bra dag allesammans!

• Stina73

Hej alla!

Så klart det inte ska vara 1 tsk salt utan 1/2 tsk i muffinsreceptet!!!!! Förstår ifall det smakade trolldeg!!! Förlåt alla där ute som gjort salta muffins. Iband går det lite väl fort när jag skriver och läser inläggen och ibland, som nu, så blir det väldigt fel.... *skäms* Men, jag står fast vid att jag tycker att de är goda. Smaken är som baken- delad antar jag

Kattiz- ha för guds skull inte dåligt samvete för de få klunkarna Coca Cola som du drack häromdagen. Det har absolut ingen betydelse! Jag lovar!!!

Hur går det annars för er i fas 2? Mitt sug som jag hade häromdagen var förhoppningsvis bara tillfälligt för de senaste dagarna har varit helt OK. Jag har tidigare haft svårt att hålla motivationen uppe då jag börjar närma mig min målvikt. Man har liksom ingenting att kämpa med längre. Någon som förstår vad jag försöker säga?

Nä, nu börjar det dra ihop sig till lunch.
    Ha en underbar dag allihopa!
    /Stina

• Ammi

Hej på er alla,

Ja, då är man inne i andra veckan på fas 2 och det flyter på riktigt bra. Något större sötsug har jag inte problem med.

Jag har dock fallit för frestelsen att köpa lite sockerfritt godis i lösvikt ett par gånger. Det smakar ju så gott, men jag vet ju att jag får så extremt ont i magen efteråt - så varför kan jag inte låta bli??? Jag tror väl varje gång att det kanske var något annat som gjorde att jag fick ont i magen, men nu borde jag ju ha lärt mig.

Jag har inga problem att låta bli vanligt godis ellar andra sötsaker. Jag bakade till och med bullar häromdagen till min barns stora förtjusning. Jag smakade inte en enda - förstår knappt själv att det är sant.

Jag håller mig till mina linfrömuffins med banan, kanel och kardemumma. Jag tycker de är så goda, men jag har nog bara en fjärdedels tesked med salt, en extra matsked kanel och en tesked kardemumma i och en banan förstås. Jag fryser in dom och tar fram en i taget och värmer i micron, så blir de som nybakade. Bullar bakade jag till barnen, för att de hela tiden åt upp mina linfrömuffins ;)

Har hittat ett intressant recept på pannkaka (pancakes), där man använder mixade havregryn och keso i smeten. Är det någon som testat det? Jag kan berätta om resultatet när jag provat.

Finns det någon form av redning man kan använda, som är tillåten i fas 2? Någon som vet? Det börjar bli lite jobbigt att laga dubbla maträtter hela tiden.

Ni får alla ha en fin dag!

Svar på tråden South Beach Diet -3