• Kattiz

South Beach Diet -3

Hejsan!

Öppnar ny tråd eftersom vår gamla "south beach-2" är stängd =/.

Hoppas ni får en bra helg alla. Fredag betyder pizza här hemma och jag åt en smarrig fetaostsallad med vinegrett, kokt blomkål och kallrökt lax..pizzan..inte ens sugen! Mkt belåten med min egen mat =)). Har sparat lite nötter till kvällen och då ska jag se Idol =)).

Trevlig helg alla SBD-are

• Svar på tråden South Beach Diet -3
  • Stina73

Hej!

Josie- Känner igen mig. Jag har själv haft perioder med ett jätte sötsug. Orsakerna, tror jag iaf, var att jag inte tålde vissa kolhydrater. Frukt t ex måste jag äta med protein till annars har jag ett ökat sug resten av dagen. Är även känslig för light-läsk. Dricker jag en cola light så kan jag räkna med att jag har ett ökat sug resten av kvällen. Däremot är jag mindre känslig för att använda sötningsmedel i maten. Konstigt... En annan orsak var att jag en period helt enkelt åt för lite!! Sötsuget var hungerskänslor! Jag hoppas att det här kanske kunde ge dig några idéer om vad det kan handla om i ditt fall. Hoppas att det ordnar sig för dig! Håller på dig!!

Malin- så klart du kan äta bönor o dyl. Ett tips är att läsa igenom denna och den tidigare SB-tråden. Där finns massor av bra tips och även förslag till andra sidor där du kan få info.

Toulose- hmm... intressant. Har ingen aning om varför det skulle vara så. Kanske kroppen inte får samma "chock". Eller, vilket är lätt hänt, så kanske man tappat en hel del muskelmassa under sin första viktminskning vilket gett en sämre förbränning vilket i sin tur leder till en långsammar viktnedgång. Ser fram emot att höra vad ni andra har för teorier!

Ha en bra dag!
    Stina

• Josie

Stina73, tusen tack för tipsen! Äter rätt så mycket lightläsk och frukt, gjorde jag inte i fas1 och då hade jag inte samma sötsug heller så det hänger nog ihop.. Får försöka dra ner på läsken och äta protein med frukten (har aldrig haft en tanke på att jag borde kombinera dom två tidigare, bra att du sa det!) helt enkelt och hoppas att det hjälper! :) Än sålänge har jag inte gått upp i vikt trots massa snesteg med sötsaker men inte heller fortsatt gå ner.. Antar att det blir bättre resultat om jag slutar äta så mycket godis! hihi.. Är dom sista kilona som ska bort, är relativt nöjd med min kropp som den är just nu, men som sagt, några kilo till skulle inte skada det minsta! :D

Hur går det för alla andra? Fortfarande samma strålande resultat som hittills? Hoppas det!!

• Sirap

Jag klev på fas 2 i måndags och det har inte gått så bra sen dess. Jag gick ner 3,5 kg i fas 1 och vill ner ungefär lika mycket till. Jag vet ju att det inte kommer att gå lika fort nu. I fas 1 så skärpte jag mej till 100%. Men nu blir det mera fusk när man får äta frukt o bröd mm. Är det någon som har några tips?

• _Maria_

Hej hopp! :)

Jag har inte ås bra resultat...men de beror nog på att jag, liksom du Josie gör alldeles för mycket snedsteg. Minst ett om dagen faktiskt. Har dock inte många kilon kvar att gå ner. Mitt BMI ligger just nu på ca 20,1 så ett par kilon till skulle inte kännas helt fel. då jag är väldigt stor i kroppen. Ajja!

Fy av kallt det var ute idag! de börjar vekrligen blikallt att cykla till jobbet Brr :)

Ha en bra dag alla SB:are och lycka till joise! :)

• Mrs. Robinson

Sirap:

Jovisst, FAR du ata dom grejerna, men ar du fortfarande lika sugen? SB funkar inte om man gar omkring och ar sugen hela tiden

Toulose:
    Jag gick pa SB i januari forra aret och har gatt ner 15 klilo som jag har hallt.
    Forra vecka borjade jag igen med fas1 da jag vill ga ner ett par till. Har gatt ner 2 kg (vatten) men det fungerar som det ska.

Kroppen svarar som den ska, ater man mindre kalorier sa gar man ner i vikt.

• Toulose

Mrs. Robinson:

Håller helt med dig, äter man mindre kalorier så går man ner i vikt. Inget att diskutera. MEN jag tror inte att den här typen av diet där man mer eller mindre utesluter en näringsgrupp (särskilt atkins) fungerar i längden därför att kroppen behöver kolhydrater. Så enkelt är det. Sen finns det ju andra aspekter som gör att de allra flesta, som jag förstått det har gått upp det som dom gått ner eftersom det är en typ av diet som är knepig att hålla om man vill leva ett normalt liv. Dessutom så försvinner både koncentration- och träningskapacitet mer eller mindre. Tror snarare det handlar om att lägga om sin kost till en sund kost där ALLA näringsgrupper ingår och inte hålla på med en massa mirakelkurer som gör att man går upp och ner som en jojo i vikt.Har dessutom läst om inte bara en på den här tråden som mer eller mindre blivit sjuk av att hålla den här typen av diet. Tror inte att det är särskilt många av de som går på den här typen av diet som har tänkt sig att hålla på med detta livet ut som den faktiskt förutsätter. Mao, det finns inga genvägar....tyvärr.

• Josie

Sirap och Maria, känner igen mig precis- gör också minst ett snesteg om dagen nuförtiden. Tycker också att det blev mycket svårare när man gick till fas 2, har mindre disciplin på migsjälv nu.. Men jag försöker på nytt varje dag och undviker iallafall fortfarande pasta, ris, potatis och vitt bröd. Skriver ofta upp vad jag ätit under dagen på kvällarna och så räknar jag ut points också för att se var jag ligger ungefär. Har gått med min mamma på viktväktarna förut så jag kan det där med att räkna points! ;) Är iallafall ett rätt bra sätt för mig att kombinera SBD och VV lite när det gått dåligt.. Det gör att jag inte ger upp hela dagen trots att jag ätit godis eller så, utan fortsätter att äta nyttigt istället så jag åtminstone inte äter för mycket points. Annars är risken att jag ger upp och äter massor onyttigt hela dagen och tänker att jag ska "börja om" igen nästa dag.. Låter lite krångligt kanske, men så funkar jag.. Kan ju vara ett tips för den som är lika "tokig" i sitt sätt att tänka, haha..! :D

Maria förrresten, ditt BMI låter ju super- även om inte kilona försvinner så fort nu så kan du ju vara helnöjd, finns ju ingen risk för hälsoproblem p.g.a övervikt direkt! :) Är själv inte heller direkt överviktig, men på gränsen. Dessutom ligger det i släkten, om man kan säga så, att vara överviktig så jag försöker passa mig extra noga..!

Hmm, funderar på att kanske gå tillbaka till fas1 igen, vad tror ni erfarna SBD:are om det??

Hoppas ni har en bra dag i kylan allihopa, själv är jag helt röd om kinderna efter en timmes promenad i snödrivorna! :)

• Bröllopstokiig

Josie: Jag gör exakt som dej. Om jag börjar fuska en dag så är det kört! Det gick bra de två första veckorna men nu står det stilla och jag fuskar mycket. Jag ska prova räkna points eller kalorier så jag håller mej inom gränsen. Det var ett bra tips. Vi får väl peppa varandra så det går åt rätt håll!

Kram och god natt

• _Maria_

Josie & Sirap:

Åhh vad glad jag blir att det finns mer som jag. Liksom dej sirap klarar jag mej utan kolhydraterna, men inte sockret.

Idag vet jag tex att jag kommer äta socker. Ska hem till mamma och baka pepparkakor å då åker det lätt ner ett par degbitar :) Mums! Jag känner att ju mer jag tänker på att jag inte får äta socker. Desto mer äter jag osv.

Josie: jag tycker inte att du ska gåt illbaka till Fas 1. Det är inte bra att exprimentera för mycket eftersom kroppen då kommer få chock igen. Jag tror att det rä bra när du kombinerar VV och SB. Så kämpa på. man får tänka så här: Även om det inte syns eller kanske inte ens känns så mår ju kroppen definitvit bättre!! Kämpa på! Du klarar det. Håller på dej!

Kramis på er!

• Sirap

God moron

Nu har jag ätit frukost bestående av havregrynsgröt, lättmjölk, äpple, 2 knäckebröd med kokt skinka. Får se nu då om jag håller mej till en bra kost rästen av dagen. Jag ska göra det!!! Jag vet ju själv hur bra jag mår när jag äter bra och går ner i vikt. Ändå är det så svårt att låta bli allt onyttigt! Konstigt!

Ha en bra dag

Svar på tråden South Beach Diet -3