• Kattiz

South Beach Diet -3

Hejsan!

Öppnar ny tråd eftersom vår gamla "south beach-2" är stängd =/.

Hoppas ni får en bra helg alla. Fredag betyder pizza här hemma och jag åt en smarrig fetaostsallad med vinegrett, kokt blomkål och kallrökt lax..pizzan..inte ens sugen! Mkt belåten med min egen mat =)). Har sparat lite nötter till kvällen och då ska jag se Idol =)).

Trevlig helg alla SBD-are

• Svar på tråden South Beach Diet -3
  • Josie

Hallå allesammans!

Skönt att höra att det går så bra för er! Måste erkänna dock att jag halkat efter och slarvat lite senaste helgerna.. Men jag kommer igen nu, har inte gått upp något trots övertrampen (skönt!) så jag tänker fortsätta och hålla mig till dieten utan några utsvävningar i fortsättningen! ;) Började denna dag med fiberberikad havregrynsgröt och lågkaloriäppelmos- det är det bästa jag vet just nu!! Mumsfillibabba! :D

Kattiz, över jul hade jag faktiskt tänkt unna mig lite extra, tycker trots allt att bruna böner och skumtomtar behövs för julstämningen.. hihi.. ;)

Näpp, nu ska jag ut på promenad med en kompis! Hare gött allihopa!

• tass

Kattiz

Ja du julen blir en sak för sig...nej då..så faligt blir det nog inte...jag lyfter med plante till maroco den 20 dec...och blir borta över jul....det får väll bli gott marocanskt istället....ska inte tänka allas...säger jag nu ja....men känner jag mig rätt så tänker jag väll hela tiden...*skrattar*
    Har ju sätt allt gott dom har tillalag på tv från maroco.....
    Tass

• Stina73

Hej igen alla SBD:are!

Har personligen inte börjat tänka på julen men jag tror att jag kommer att göra som någon annan skrev. Att välja bort det som är "no-no". Det har fungerat vid andra tillfällen som tex midsommar.

Ammi: Jo, du kanske äter för lite kolhydrater. Det är lätt hänt att kroppen ställer in sig på svält med låg ämnesomsättning om den inte får tillräckligt med mat. Vad äter du för typ av kolhydrater? Alla är olika känsliga för olika typer av kolhydrater som t ex ris, pasta, bröd osv. Sen var det mellanmålen. Låt det inte gå för länge mellan målen utan ät ofta men lite för att behålla en hög ämnesomsättning.
    Men, viktigast av allt. Det tar tid! De första veckornas viktras är oftast bara vatten så man kan inte förvänta sig samma snabba viktnedgång efter fas 1. Tyvärr Någon sa nått i stil med "Det tar lika lång tid att gå ned sina överviktskilon som det tog att äta sig till dem"

Skönt att se att man inte är ensam om att vara ost-o-holic... kanske ska sätta mig själv på en avgiftningskur

Kan tipsa om att det snart börjar ett progam om Atkins på 5:an om en liten stund. Kan nog vara intressant!

Sköt om er! Skickar en STOR peppar-kram till alla som behöver!

• Stina73

Jag igen... så här på hösten så kan det vara gott men en värmande soppa. Jag gjorde precis den här och det var mumma!!!
    Fräs hackad gul lök och pressa vitlök. Rör ned krossade tomater och lite mjölk. Krydda med salt, massor av chilipulver, torkad basilika och oregano samt en skvätt balsamvinäger och lite sötningsmedel. Jag serverade min soppa med en STOR klick aioli och räkor. Hur gott som helst!

Allt för mig. Nu ska jag fortsätta att se på dokumentären om Atkins.

• shabbichic

Vad är South Beach diet?
    Skulle gärna hänga på jag oxå...
    Behöver gå ner c:a 10 kg!
    Skriv gärna "regler" vad man får äta & inte...
    Hur mkt går man typ ner i veckan?

Tacksam för svar!

• _Maria_

Stina 73:

Åh vad skönt, då är jag inte ensam på den här tråden att frossa i ost. Det känns super :)

Tjejer, jag har ett litet problem. Är rädd för att SB har förstört min mage. Igår tänkte jag för första gången koka mig lite fullkornspasta. 2.5 dl pasta skulle vara en portion. Jag kokade 1.5 dl. Eftar att ha ätit ungefär hälften så fick jag sån ENORM magknip. Och likadant hände förra veckan när jag skulle äta fullkornsbröd. Jag har inte vågat äta bröd sedan dess. Jag är nu så himmla orolig att min mage är förstörd för alltid. Sen mår man ju inte heller bättre efter att ha sett dokumentären igår om Aktins...som påminner rätt mkt om just SB.

Är det nån mer här som har samma problem?

En sak till, min emns har börjat strula sen ajg började med SB, trots att jag äter P-piller, nån mer med samma problem?

Ajja..måste säga att den här sidan är toppen.

Ha en bra dag tjejer!
    Kram på er alla!

• Kattiz

_maria_

Du har inte nån form av glutenintolerans då? Jag har inte märkt av nåt spec. med magen. Och mensen..tja svårt att säga jag fick mens en vecka för tidigt senaste gång men det kan ha att göra med p-pillren som jag just börjat med (är inne på min 3:e karta). Tänkte aldrig på att det kunde ha att göra med SBD?!
    Hoppas det reder upp sig med din kropp.

• Stina73

Hej alla!

Maria: Jag blir faktiskt lite orolig över det du beskriver. Kattiz kan ha rätt i att du har blivit mer känslig för gluten efter att ha varit utan. Du kanske ska pröva med kolhydrater som inte innehåller gluten eller i mindre mängder. Har du prövat med t ex havregrynsgröt eller couscous alt. bulgur? Nu vet jag inte om couscous och bulgur innehåller gluten men det går ju alltid att kolla upp. Hoppas iaf att du mår bättre. Sedan det där med att din mens börjat strula. Det kan, observera att jag skriver kan, vara tecken på att du inte gett din kropp tillräckligt med näring. Jag prövade Nutrilett för en herrans massa år sedan och fullkomligt rasade i vikt. Det första som hände var just att min mens uteblev. Orsaken enl min gynekolog var just att jag hade satt min kropp i svält.

Såg också programmet om Atkins igår och det bara stärkte min uppfattning att South Beach är betydligt mer hälsosamt. Folk i min omgivning vill ofta få det att jag äter enl Atkins men då protesterar jag! För det första så är inte kolhydrater förbjudet utan det handlar om att äta rätt sorts kolhydrater. Det samma gäller protein och fett. Grönsaker och frukt är inte bannlyst utan du uppmanas att äta grönsaker för att få i dig vitaminer och mineraler. Jag skulle heller beskriva South beach som en diet som mer liknar en GI-diet än Atikins. Vad tycker ni andra?

Shabbichic: Välkommen hit! Du kan få svar på dina frågor i den här och tidigare South Beach tråden. Det finns även adress till ett mycket bra amerikanskt forum där du kan hitta massor med bra information om vad du får och inte får äta. Lycka till.

Nä, nu ska jag börja bege mig hemmåt. Kikar nog in när jag kommit hem- svårt att låta bli för även jag tycker den här sidan är toppen!

Kramar Stina

• _Maria_

Kattiz och stina73:

Ni är för goa!:) Tack för att ni bryr er. Jaa det där med laktos kan ju faktiskt stämma. Första gången jag fick ont i magen trodde jag att det berodde på att min kropp inte var van med kolhydrater..men det stämmer alltså inte? Jag ska nog testa havregrynsgröt imorgon. Man gör på vanligt sätt eller?

Idag har jag ring och bokat tid på kvinnomottagnigen..får dock inte komma dit förnts 13 december..men men!

Nog om mej. Hur gre för er andra? Stina; hur länge har du hållt på nu? du rä i fas tre antar jag? Sköt om er tjejer!

Kramisar :)

• Stina73

He, he, he...det går inte att hålla sig här ifrån speciellt en kväll som denna. Mannen är nämligen bortrest- igen, och man har all tid i världen att hänga här

Så klart vi bryr oss! För att svara på din fråga Maria så har jag levt på "beachen" sedan i juni (tror jag det var). Har väl egentligen nått min målvikt men jag skulle vilja gå ned ett par kilon till innan jag går över på fas 3.
    Jag lagar min havregrynsgröt precis som vanligt. Äter den med minimjölk och massor av kanel. Lägger sig som bomull i magen

Go natt kramar,
    Stina

Svar på tråden South Beach Diet -3