• Kattiz

South Beach Diet -3

Hejsan!

Öppnar ny tråd eftersom vår gamla "south beach-2" är stängd =/.

Hoppas ni får en bra helg alla. Fredag betyder pizza här hemma och jag åt en smarrig fetaostsallad med vinegrett, kokt blomkål och kallrökt lax..pizzan..inte ens sugen! Mkt belåten med min egen mat =)). Har sparat lite nötter till kvällen och då ska jag se Idol =)).

Trevlig helg alla SBD-are

• Svar på tråden South Beach Diet -3
  • Josie

Hallå!

Ammi, vi började nog exakt samtidigt, är också på dag 4 i fas2, kul. Låter gott med gröt och äppelmos, ska börja med det jag också! :) Hittills har mina frukostar bestått av lättfil naturell smaksatt med blåbär och lite sötningsmedel. Rätt mumsigt det också!
    Har köpt ett yogurtbröd med lågt GI som jag ska prova så småningom.. Drar mig lite för att börja med bröd igen, känns som jag äntligen vant mig av med det så jag vet inte riktigt om jag vill börja igen.. Men det vore inte helt fel med en sådan macka med fettfri majonnäs (för det är väl okej om man inte tar för mycket?!), ägg och räkor på! hehe.. :D

Kattiz, skönt att det inte var plus på vågen iallafall, tant röd till trots! Viktminskningen kommer nog igång när hon dragit, är jag helt säker på! ;)

Hmm, på lördag har jag bestämt mig för att ha en ätardag. Jag hade inte tänkt ha någon sådan först, men jag och min mamma ska ha gemensamt 60-årskalas (jag har fyllt 20, hon fyller 40) och då vill jag bara ha kul och äta/dricka vad jag känner för. Tänker inte "föräta" mig, men ett och annat glas vin lär ju slinka ner.. Maten är inget större beskymmer dock, vi ska ha exotisk planka, mycket kött, frukt och grönsaker.. Mums! :D Någon här som har erfarenhet av ätardagar? Som har haft eller hört nåt? Positivt/negativt?

Keep on fighting allihopa!!

Kraaam

• sparwen

Hej alla.

efter en lång tids pause nu från dieten tänker jag börja om.
    Jag har sådant problem med att variera frukosten, det blir för det mesta ägg vilket man tröttnar på väldigt fort!

Ni som kör eller har kört fas 1, hur mycket går/gick ni ner?

Pussar till er alla!

• Stina73

Hej hopp!

Vad kul att det går så bra för er allihopa! Jag själv fullkomligt ääääääälskar min morgongröt! Finns inget bättre sätt att starta dagen på än havregrynsgröt med massor av kanel (som även sänker blodsockret!) Men, konstigt nog kan jag inte äta gröt på kvällen för då får jag sötsug men det funkar bra på morgonen. Någon som har en förklaring till det? Eller det kanske bara är så att jag är mer kolhydratskänslig på kvällen?!

Kattiz- oro dig inte! Jag går upp mellan 1-2 kg varje månad när jag har mens så du kommer med säkerhet ha gått ned ytterliggare när veckan är över. Jag lovar!!

Ammi- ibland så blir man lite less på grönsaker men försök att ändra tillagningssättet, kryddning eller pröva på nya grönsaker som du inte prövat förr. Här kommer iaf recept på blomkålsmos (som jag gör det):

Koka (helst färsk) blomkål delad i buketter i lite lättsaltat vatten tills de är riktigt mjuka. Låt rinna av ordentligt. Mixa med lite mjölk (eller mager grädde om det är fest) till purée liknande konsistens. Salta och peppra efter smak. Pröva med lite muskot om du gillar det.

Quiche gör jag helt enkelt som jag brukar men utan pajskalet. Se bara till att smörja formen ordentligt!

Har själv aldrig haft några "ätardagar" - inte planerade ialla fall Men, jag har unnat mig fester med både alkohol och god mat. Skillnaden från tidigare är att jag försöker göra "bra" val. Dvs vitt vin istället för drinkar, öl eller dylikt. Jordnötter istället för chips och dip. Frukt och vispgrädde istället för tårta. Kanske inte låter så himla nyttigt men det har fungerat för mig. Hoppas att du får en trevlig kväll och grattis i efterskott!!

Ha en fortsatt trevlig kväll! Nu ska jag njuta av min middag!
    /Stina

• Mrs. Robinson

Josie:

Du kommer inte att ga upp i vikt av nagra glas vin. Nar jag var i fas 1 och tva hade jag bara en helg utan alskohol, den forsta. Sen blev det trakigt och tog ett glas, da slappte stirret om att jag inte fick dricka och jag var inte sa sugen langre.

Nagon fragade om Cola light, naturligtvis kommer du inte att ga upp i vikt av det.

Man gar liksom inte upp i vikt av kolhydraterna i sig sjalv, man gar upp for att man inte haller sig matt pa tomma kolhydrater och resultatet ar att man ater mer. Vilket i dig sjalv betyder att man kanner suget som ar boven i det hela.

• ninna82

Körde SB i våras, bara för att testa. Tror att jag gick ned 6 kilo på 2 veckor. Men sen spårade det ur av någon konstig anledning. Körde igång i går igen och kom ihåg hur mycket bättre jag mår utan så mkt kolhydrater. Så, det är väl bara att köra på!!

• tass

Hallojsan goa vänner!!
    Nu är jag på min 6 dag i Fas 2...Men Fy F*n va svårt att lägga till något...Jag liksom känner att det är bra som det är..Men vet att jag måste..Har väll lagt till lite rivna äpplen i min sallad...men sen då??vill inte ha bröd...Trodde inte att övergången till Fas 2 skulle vara så här svår...inget söt sug har jag heller..Bakade en jätte satts med bullar till mannen härom dan....men inte ett dugg sugen...Och jag har gått ner 1 kg till...så allt som allt 6 kg...
    Jag har fått min bok nu....så jag får väll gå igenom den och kolla in recepten för att se ifall jag hittar något gott jag kan laga nu när jag är i fas 2..

Ha en trevlig helg:O)

• Stina73

Hallå!

Hittade "Whole Wheat" tortilla bröd igår och hade tänkt göra kycklingtortillas. Men, tyvärr läste jag inte innehållsförteckningen i affären utan upptäckte först när jag kommit hem att det innehåller mestadels vetemjöl! Åååå, jag blir så arg!!! Både på mig själv men även för att jag känner mig lurad!

Hur som helst, följden av det här är att jag inte vet vad jag ska hitta på till middag ikväll... Kycklingfiléerna ligger redan på upptining men det råder idétorka i mitt huvud. Så snälla, någon som sitter inne på ett gott kycklingrecept?

Tack på förhand,
    Stina

• Ammi

Josie:

Ja, vi började tydligen på SBD exakt samma dag ;)
    Hoppas att ni hade ett riktigt trevligt kalas.
    Har du testat råggröt till frukost ännu?

Stina73:

Jag tror inte att jag skulle klarat den här dieten utan dina linfrömuffins. Jag testade att ha i en banan sist jag bakade muffinsen - det kan jag verkligen rekomendera - så gott! Hoppas att det löste sig med din kycklingmiddag. Jag gjorde som du sa med Quichen och det har blivit en ny favorit. Har testat med bara grönskaer, grönsaker & svamp, spenat och räkor och allt funkar. Testade blomkålsmoset också och jag tyckte verkligen om det, tack för tipset!

Jag har fortfarande inte köpt boken, trots att jag varit på väg att beställa den flera gånger, det verkar finnas så många olika upplagor och det känns som om man hittar den mest uppdaterade informationen på nätet.

Ha det bra allihop - kämpa på!

Men det känns inte som att man kämpar längre, man är aldrig hungrig, sötsuget är borta och man mår bättre med sig själv. Nästan för bra för att vara sant!

• Kattiz

Linfrömuffins..

Tänkte pröva mig på dessa..men NÄR ska man äta dem då? Är det typ snack eller vad? Är det en/dag som gäller?
    Vad använder ni för vaniljyoghurt?

Jaja är verkligen misstänksam till dessa *asg*

Förresten tjuvvägde mig idag ;) -0.9kg första veckan i Fas2 =))

• Kattiz

Men hallååå!??!

Alltså jag har nog aldrig smakat nåt så förfärligt illa som linfrömuffins. Är receptet verkligen rätt på sid 7???? De är inte alls goda, salta o. äckliga!! Det kan aldrig vara möjlgit att man ska lägga 1TSK salt??!?!?!

Svar på tråden South Beach Diet -3