Hallå alla nya och gamla beach:are!
Guuuuud vad kul att vi blivit så många!! Har inte haft tillgång till internet under helgen och jag blev mäkta förvånad när det inte bara har blivit en ny tråd utan den redan har två sidor! Så skoj!!
För er som jag inte "träffat" förr så har jag ätit enl SBD sedan i juni och har aldrig mått bättre! Hade en liten svacka efter semestern, gick upp ett par kilo men är nu tillbaka på rätt spår! Och nu har jag lagt min handduk på stranden för att stanna!
Vad duktiga ni har varit allihopa som har kunnat motstå diverse frestelser och lockelser under den gångna helgen. För egen del blev det en hel del alkohol då jag varit bortrest... Men, trots det hade jag gått ned ett par hekto. Fattar ingenting!
Vaniljextrakt går att köpa på Gray's precis som någon sa men en pytteliten flaska kostar kring 75 kr så då är det billigare att göra egen. Har inte recepet här just nu men man lägger vaniljstänger i vanlig sprit, t ex Vodka, och låter det ligga i ett par månader.
Ammi- jag antar att jag är lite sen men är är ett recept på linfröpannkakor. Riktigt gott men förvänta dig inte att det ska smaka som vanliga pannkakor för då blir du besviken.
Vispa ihop 2 ägg, 3 msk krossade linfrön, 1 tsk bakpulver, lite salt, sötningsmedel och vaniljextrakt. Låt smeten vila och tillsätt lite vatten om för tjock. Stek som vanligt. Det blir två stycken ganska stora pannkakor.
Ett annat bra linfrö recept är linfrömuffins, en personlig favorit!
Vispa 3 ägg, drygt 0.5 dl vaniljyoghurt (sockerfri!), 0.75 dl sötningsmedel, 2 msk olja, 2 msk vatten, 1 tsk bakpulver och 1 tsk baksoda samt 2 msk kanel och 1 tsk salt. Låt smeten vila i 5 min. Ös ned i 8-10 oljade muffinsformar. Grädda i 175 grader i 12-15 min.
När jag ändå är inne på recept så ville Sparwen ha förslag på broccoliomelett. Så här gör jag:
Micra broccolibuketter tills genomvarma. Skär i bitar och fräs i stekpanna ett par min. Under tiden blandar jag 1 ägg, 1 äggvita med lite mjölk samt kryddar med salt och krossad torkad mejram. Häll över broccolin och stek tills ovansidan fortfarande är lite krämig.
För er som fortfarande är i Fas 1 och saknar frukt och bär kan jag tipsa om att rabarber är tillåtet. Pröva ljummen rabarberkräm smaksatt med sötningsmedel och kanel med lite sockerfri vanilj som dessert eller mellis.
Hoppas att det var till hjälp!
Ha en bra dag allihopa!