• Stjärna

brudparet önskar sig BARA pengar...

Hej!

Vi fick en inbjudan till ett bröllop nu i sommar från min sambos gamla kompis. Det kändes oväntat men roligt.

Nu i helgen pratade vi med gemensama bekanta, som står brudparet närmare än vi gör och får höra att de bara önskar sig pengar i present. Inget annat. De hoppas på att få ihop pengar till en ny bil.

Fick också höra att bruden (som jag bara träffat en gång) är mycket dominant och kräsen. Våra vänner avrådde oss starkt från att köpa någon inredningspryl, men kände som vi, att de inte heller ville ge pengar.

Hur tycker ni vi ska göra?

• Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...
  • Tuve04

Ge vad ni känner för. Inte bjuder man för presenternas skull.

• mapa

undrar en sak bara tessideluxe: du skulle med andra ord gå bakom ryggen på dina vänner om du fick 100 kr? att brudparet önskar sig pengar till en bil är ju en önskan, så om jag var dig sjärna skulle jag ge de pengar ni har råd med, som flera har sagt redan, många bäckar små.... om ni skulle vilja ge något annat, så gjorde min blivande man och jag så här på ett par vänner till oss: tog en trälåda, köpte en fin flaska vin som var lagringsbar, la vinet i lådan och satte ett hänglås på, sedan fick gästerna lägga i små lappar med meddelande på till brudparet. Om fem år får dem öppna lådan.

• Stjärna

Jag har inget direkt emot att ge pengar. Det är bara det att de ska gå till en BIL. En stor tingest som kommer att vara utsliten igen om bara några år. Inte som en matsalsmöbel till det gemensamma hemmet, en tavla eller bröllopsresan.

Om de önskar sig en bil, dra in på bröllopet och köp bilen, är min åsikt.

Inredningsprylar vågar man tydligen inte köpa till den här bruden. Hon är kräsen och slänger allt hon inte vill ha. Och man vill ju ge dem något de vill ha, men inte pengar till en bil!

Om vi hade råd skulle vi ha köpt en upplevelse grej till de. Fallskärmshoppning, luftballongsfärd eller islandshästsridning. Nu vet vi inte vad vi ska göra.

• tessideluxe

Nej, Mapa. Jag skulle inte gå bakom ryggen på mina vänner för att jag fick hundra kronor, men jag är i alla fall ÄRLIG nog att erkänna att jag skulle bli besviken om jag fick hundra kronor i bröllopspresent om jag sparade till en bil!

I min familj ger vi inte presenter till varandra. Anledningen är att vi är alla vuxna människor som kan försörja oss själva. Vill vi ha något då köper vi det.Har vi inte råd, så sparar vi ihop till det vi vill ha.
    Har vi fest så bjuder vi våra vänner förutsättningslöst och förväntar oss inget annat än deras trevliga sällskap i gengäld. När jag går bort på middag tar jag med mig en symbolisk present (en blomma eller en flaska vin). Om någon fyller år brukar jag bjuda hem/ut dem på middag.
    Detta har fungerat bra för mig. Pengar har förstört många förhållanden, och för vad kan man undra?

/Tessideluxe

• timidimi

tessideluxe:

Jag tror knappast att det är unikt för eran familj att ni sparar till det ni vill ha, bjuder era vänner förutsättningslöst till fest bara för att ni känner för det eller att du tar med en blomma eller en flaska vin när du går på middag?!

• Bruja

jag tycker också att det kan kännas lite tråkigt att bara ge pengar till brudparet, särkild om man står dem nära och vet om nånting annat som de skulle tycka jättemycket om. Men jag tycker ocgså att om det är vad de vill ha, varför inte? det som man kan göra är att försöka vara lite originell: kanske kan man göra en papper-bouquet, och några av blommorna är lappar istället? Det finns säkert massor med roliga saker som man kan göra med lite fantasi och som man kan faktist sätta pengar i som present. Då är det inte lika tråkigt och det blir säkert uppskatad!

• Tokan

Oj då, denna tråd drog igång en del gliringar.

Varför dividera över huvud taget. Dom önskar sig tydligen bara pengar, då måste dom ju åxå vara medvetna om att dom kanske bara får en 100 lapp av någon, så pass väl borde man ju känna sina gäster, och tycker det är ok.
    Jag förstår fullt ut att det är tråkigt att ge pengar om man har dåligt ställt, men är det det dom vill så!!
    Om man skall vara ärlig så ger man inte för så himla mycket pengar ändå om det inte är någon riktigt nära, eller hur (inte vi vanliga svensson i varje fall )?

Vi tillhör dom som önskar oss pengar till vår bröllopsresa i första hand men vet åxå att alla kanske inte vill ge det så vi har även lagt en lista på Cervera. Anledningen till att vi önskar oss pengar är för att vi flyttade ihop för två år sedan och hade därmed två kpl hem = finns inte mycket att önska.

• GoGau

Det ar lite lustigt att man sager att man vill garna ge nagot till paret som dom vill ha och sedan dividerar om vad man ska ge??? Om dom onskar sig pengar, ge dom pengar..eller strunta i att ge nagot!!Varfor odsla tid pa nagot annat?

Nar en av mina basta vanner gifte sig i Maj sa ville hon bara ha pengar till Brollopsresan. Jag kanner inte att jag maste ge nagot till mina vanner som bestar sa hon minns for alltid om hon inte vill ha det. Varfor insistera??

• kattaloppa

samma sak här. min bässta kompis och hennes man önskar sig bara pengar till deras resa.

men det känns inte rätt för mig att ge henne det. jag vill ge ett minne , inte nåt som lika väl kan gå till ica veckan efter.

Fler av våra vänner har samma uppfattning.

hur tycker ni att vi ska göra, ge dem pengar ändå eller något som vi vet att de behöver?

vi vill ju inte vara egoistiska.

• Rita

Om man flera så kan man väl samla ihop pengar tillsammans + ge någon minnesgåva.

Jag var på ett bröllop för flera år sedan där vi bjöd på rätt mycket av maten för att mitt ex jobbade med mat då. Men vi gav ändå en present, boken "män från mars, kvinnor från venus" som vi tyckte var lite symbolisk för att de inte skulle glömma bort att jobba för ett bra äktenskap.

Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...