• Stjärna

brudparet önskar sig BARA pengar...

Hej!

Vi fick en inbjudan till ett bröllop nu i sommar från min sambos gamla kompis. Det kändes oväntat men roligt.

Nu i helgen pratade vi med gemensama bekanta, som står brudparet närmare än vi gör och får höra att de bara önskar sig pengar i present. Inget annat. De hoppas på att få ihop pengar till en ny bil.

Fick också höra att bruden (som jag bara träffat en gång) är mycket dominant och kräsen. Våra vänner avrådde oss starkt från att köpa någon inredningspryl, men kände som vi, att de inte heller ville ge pengar.

Hur tycker ni vi ska göra?

• Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...
  • Ave Maria

Om brudparet önskar sig pengar....då ger jag dem pengar. Svårare än så är det (väl) inte.
    Sen sätter jag mig nog ner och funderar en stund _hur_ jag ger dessa pengar.
    Bara i ett kuvert är lite tråkigt... :)

En god vän önskade sig pengar i 30-års present. Ska gå till en resa.
    Skulle jag då gett honom en vas eller en flaska vin bara för att jag av någon outgrundlig anledning inte skulle vilja ge honom pengar?????
    Näääää. Presenten är ju faktiskt till honom, inte till mig.
    Jag tog en vacker lite gammaldags glasburk med lock, ni vet en sådan "gammelfarmor" hade hårda godisar i . I botten la jag ett antal 10-kronor och lite 5-kronor. Sedan fyllde jag på med ljusgele. (Finns på panduro)
    Resultatet blev ett riktigt snyggt geleljus med en summa pengar i botten. Färdiga att användas när ljuset brunnit ut. På burken skrev jag med tuschpenna "busspengar" då han bla. kommer resa med buss.

Köp du en spargris i form av en bil och fyll den med skramlande mynt.
    Det är inte hur mycket man ger som räknas.

• elis

Nu har ju den här tråden hamnat lite breved vad den började med.

Till trådstartaren vill jag säga. Om ni vill tänkt ta med present och hade en egen idé innan så gå på den. Om det besked ni fick om önskemål om pengar var officiellt och inte bara en gissning från deras andra vänner så tycker jag ni ska gå på deras önskan. Däremot kan ni ju ge något komplement som inte är så dyrt men som gör det roligare (som föreslagits innan). Tillexempel, en snöskyffel (att ha i bilen), en borste, en isskrapa, en reservdunk med bensin...ja det finns mycket roligt man kan ge till som ju inte skulle vara kul om de inte just tänkt köpa en bil.

Om att önska sig pengar i övrigt så tycker jag det käönns roligare när man önskar sig till något speciellt. Då är det ju lite som att skriva det på önskelistan men insé att de flesta inte har råd att ge en hel bil, en hel resa, en hel vad det nu än vara månde.

Vi förväntar oss inte att fölk ska ge oss saker men vet ju att de ändå kommer göra det. Läser ju till och med om att etiketten säger att man ska ge present även om man tackar nej.

Vi har gjort en önskelista på DUKA - tråkigt, javisst - men ingen risk att man får fel porslin osv. Hade tänkt göra en önskelista på IKEA men kände att det blir lite för dyra saker om man börjar sätta upp möbler.

Vi kommer även ha kompletterande önskelistor hos våra respektive mammor som ska ta emot svaren. De har alltså inte samma saker men vetskap om vad som står på hela listan. Vi hoppas dock att de låter det framgå att folk är välkomna med eller utan present och att de kan hitta på själva.

Vi ösnkar oss också bidrag till vårt resekonto på Ticket, antingen via presentkort eller insatt på kontot.

En sak som komer stå på önskelistan hos båda föräldrarna och även på vår sida här på BT är att gästerna gärna får ta med sig sin favoritbok (inte deras eget nötta exemplar, för det vill de väl ha själva) och skriva i boken eller på kompletterande kort varför det är en favorit. Det blir väldigt personligt och vi lär oss något om våra gäster. Hoppas många kommer nappa på det.

På så sätt har alla en möjlighet att hitta något på listan som tilltalar dem. Eller vara helt spontana. (Jag bara befarar vad min pappa kan hitta på i presentväg).

Jag tror däremot om man tänker efter att det alltid finns saker som man önskar eller behöver. Kruxet är att få gästerna att i så fall skaffa just rätt dammsugare. Och eftersom en mer specifik lista känns ännu mer som en kravlista så hemfaller många åt att "bara" önska sig pengar.

Nu tror jag att jag ska sluta tjöta och avsluta detta inlägg som blev mycket längre än jag tänkt.

elis

• Stjärna

Tant Pernilla!!

Har hört ryktes vägen att det är precis för att finansiera en ny bil de önskar sig pengar.

Som min gode sambo just påminde mig, det var EN person som inte gav någon present alls på hans 25års kalas. Gissa vem? Just det...

• Stjärna

Jag tror att jag hade känt annorlunda om de hade haft några alternativ till pengarna eller om pengarna skulle gått till en bröllopsresa. Inte som nu, till en bil. Den kommer ju slitas på några år och sedan kasseras.

• Eddie

Ett förslag är att om brudparet önskar sig fickpengar till resa så växla pengarna till aktuell valuta. Lite roligare än att "bara" ge pengar.

//Eddie

• Frk Cattis

Finns en önskelista skulle jag nog försöka följa den... I detta fall är det pengar och då skulle jag ge det. Tyvärr tycker jag ofta att människor vill ge något "mer personligt", men sådana presenter tenderar ofta att passa givarens smak bättre än mottagarens. Inredningsdetaljer är jättesvårt att köpa åt någon annan eftersom tycke & smak är så olika.

• Magnus flikka

Varför vill ni inte ge brudparet pengar?

Oftast har man ju allt annat till hemmet, och inredningsattiraljer vill man ju ändå köpa tillsammans så att det passar både personlighet och hemmet i övrigt!

• Bubbla

Har inte brudparet sagt till er att de bara önskar sig pengar är det väl inget att bry sig om?

• Rut

Jag fattar inte hur man kan vilja ge brudparet något de inte vill ha! Ge dem pengar istället! Om det däremot är så att ni börjar bli giriga och tänka i banor som att "de gav ingen 25-årspresent den gången..." så tycker jag inte ni ska gå på bröllopet över huvudtaget.
    Vi fick en massa skit på vårt bröllop som bara står och tar plats i skåpen. Hade gästerna följt vår önskelista hade det aldrig hänt och vi hade varit betydligt gladare. Visst, det är tanken som räknas men det är väldigt trist att få saker man sagt iffrån att man inte ville ha också.

• Amathea

Vi önskar oss pengar när vi gifter oss, vi skrev på informationsbladet att under våra år tillsammans har vi samlat på oss väldigt mycket, och skulle hellre ta emot en peng som gåva.

Vi behöver "uppdatera" våran säng, kanske vill resa osv...
    och varje krona utifrån kan ju hjälpa oss påväg...

Sen att det kanske är tråkigt att ge, det är en sak.... men hellre ge något som personen önskar sej, än en personlig gåva, som kanske inte alls faller i smak.

Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...