Nu har ju den här tråden hamnat lite breved vad den började med.
Till trådstartaren vill jag säga. Om ni vill tänkt ta med present och hade en egen idé innan så gå på den. Om det besked ni fick om önskemål om pengar var officiellt och inte bara en gissning från deras andra vänner så tycker jag ni ska gå på deras önskan. Däremot kan ni ju ge något komplement som inte är så dyrt men som gör det roligare (som föreslagits innan). Tillexempel, en snöskyffel (att ha i bilen), en borste, en isskrapa, en reservdunk med bensin...ja det finns mycket roligt man kan ge till som ju inte skulle vara kul om de inte just tänkt köpa en bil.
Om att önska sig pengar i övrigt så tycker jag det käönns roligare när man önskar sig till något speciellt. Då är det ju lite som att skriva det på önskelistan men insé att de flesta inte har råd att ge en hel bil, en hel resa, en hel vad det nu än vara månde.
Vi förväntar oss inte att fölk ska ge oss saker men vet ju att de ändå kommer göra det. Läser ju till och med om att etiketten säger att man ska ge present även om man tackar nej.
Vi har gjort en önskelista på DUKA - tråkigt, javisst - men ingen risk att man får fel porslin osv. Hade tänkt göra en önskelista på IKEA men kände att det blir lite för dyra saker om man börjar sätta upp möbler.
Vi kommer även ha kompletterande önskelistor hos våra respektive mammor som ska ta emot svaren. De har alltså inte samma saker men vetskap om vad som står på hela listan. Vi hoppas dock att de låter det framgå att folk är välkomna med eller utan present och att de kan hitta på själva.
Vi ösnkar oss också bidrag till vårt resekonto på Ticket, antingen via presentkort eller insatt på kontot.
En sak som komer stå på önskelistan hos båda föräldrarna och även på vår sida här på BT är att gästerna gärna får ta med sig sin favoritbok (inte deras eget nötta exemplar, för det vill de väl ha själva) och skriva i boken eller på kompletterande kort varför det är en favorit. Det blir väldigt personligt och vi lär oss något om våra gäster. Hoppas många kommer nappa på det.
På så sätt har alla en möjlighet att hitta något på listan som tilltalar dem. Eller vara helt spontana. (Jag bara befarar vad min pappa kan hitta på i presentväg).
Jag tror däremot om man tänker efter att det alltid finns saker som man önskar eller behöver. Kruxet är att få gästerna att i så fall skaffa just rätt dammsugare. Och eftersom en mer specifik lista känns ännu mer som en kravlista så hemfaller många åt att "bara" önska sig pengar.
Nu tror jag att jag ska sluta tjöta och avsluta detta inlägg som blev mycket längre än jag tänkt.
elis