• Stjärna

brudparet önskar sig BARA pengar...

Hej!

Vi fick en inbjudan till ett bröllop nu i sommar från min sambos gamla kompis. Det kändes oväntat men roligt.

Nu i helgen pratade vi med gemensama bekanta, som står brudparet närmare än vi gör och får höra att de bara önskar sig pengar i present. Inget annat. De hoppas på att få ihop pengar till en ny bil.

Fick också höra att bruden (som jag bara träffat en gång) är mycket dominant och kräsen. Våra vänner avrådde oss starkt från att köpa någon inredningspryl, men kände som vi, att de inte heller ville ge pengar.

Hur tycker ni vi ska göra?

• Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...
  • eja

Jag tycker pengar är tråkigt för att det bara finns ett sätt att med pengar visa omtanke: att ge mycket. Jättetrist.

• nalle puh

jag ska gifta mig i september och vi kommer oxå att bara önska oss pengar eller presentkort på en resebyrå för vi vill få hjälp med bröllopsresan vi ska på i januari.idag så har man ju oftast levt ihopa ett bra tag innan man gifter sig och har då nästan allt man behöver till ett hem så då är det väl bättre att få hjälp med något men verkligen önskar sig hur tråkigt det nu än är.

• Mie

Men det är trots allt bara en ÖNSKElista!
    Jag tycker inte det är särskilt trevligt att ge bort pengar, vill gärna ge något mer varaktigt!
    Kan ni inte tex köpa ett fint vin som ska drickas lagom till 10 årsdagen?

• Tolin

För min del är det mycket mer okej att ge presentkort till en bröllopsresa eller annat i stället för att komma med några hundralappar. Kanske är löjlig, men jag vill inte att min bröllopspresent används till blöjor, mat eller annan "vardaglig förbrukning". Ska jag vara med och finansiera något så vill jag gärna att det ska vara något "ordentligt". Vet inte varför, men det är min magkänsla...

• lovina

Gud vad tråkigt:( Det ska verkligen inte kännas så...
    Jag menar vi önskar oss också helst ett litet bidrag till bröllopsresan men vi blir minst lika glada om vi får en present som gästerna tycker representerar oss...
    Men kan ni inte prata med brudparet och fråga om det verkligen inte finns nånting annat som de önskar sig?
    Och tala om att ni inte tycker det är bekvämt att ge pengar i bröllopspresent..?

• Stjärna

Tack för alla snabba inlägg och råd.

Vår ekonomiska situation är tyvärr inte så bra just nu. Jag är sjukskriven och min sambo är snart arbetslös. Troligtvis (hoppas! ) kommer han ha arbete till hösten, men vad hjälper det när bröllopet är mitt i sommaren, när det är som svårast? Det är ett dilemma att bara skrapa ihop till kläderna och resan dit. Min sambo ska låna kostym, jag ska köpa en billig klänning(har ingen). Vi kommer troligtvis att tälta på stadens billigaste camping. Bara för att ha råd. Inte har vi 500 kr över att lägga i "kollekten" så att säga.

• Tant Pernilla

Som jag skrev på en annan tråd här på BT: jag tycker att det är oförskämt när brudpar förväntar sig - näst intill kräver - presenter/pengar. Det måste alltid vara så att en gåva är på givarens villkor. Man kan inte ordna bröllop för att finansiera en ny bil. Då är det bättre att gifta sig i det lilla och använda pengarna till att köpa en bil för.

Däremot tycker jag väl att det ska gå att ge pengar också, mina föräldrar och min m2b:s farföräldrar kommer ge oss pengar i stället för en pryl. Men vi förväntar oss inte att våra vänner ska ge oss pengar eller presenter (ja, inte att våra föräldrar/släktingar ska göra det heller). Vi är glada att de vill komma på bröllopet över huvud taget.

Vill ni ge dem pengar så kan ni göra som någon annan föreslog - att ni går ihop några stycken så att det kanske blir till en tusenlapp, fast varje individuell del kanske bara är 100-300 kronor (det ni tycker är rimligt). Eller ge dem nån bilpryl. Rattmuffen som eja föreslog var väl kul?!

• Dea

Det är ju bara en önskning... Det är ju ni som bestämmer vad ni ger. Vi önskar oss också pengar. Men det är ju bara ett förslag.

• Secret

jag och min blivande planerar att be pengar i present för bröllopsresan. Vi har varit sambos i snart 5 år och behöver ej några saker för hemmet.
    vi planerar inte att kräva pengar (förstår inte hur detta går till) men säga att vi önskar oss detta.
    Presenter är för de som man ger de till och inte för de som köper presenter.

• Nikki27

Nej men, vad håller folk på med egentligen?? Det finns en anledning till att det heter Ö N S K E lista. Jag håller med TantPernilla, behöver dom en bil kanske dom ska använda bröllopspengarna till det istället.

Stjärna:
    Ge dom något annat, något som ni vill ge. Bitchar bruden någon gång så tycker jag inte att du ska skämmas över att säga "att sin egen bil får ni finansiera själva"! Blä!

Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...