• Stjärna

brudparet önskar sig BARA pengar...

Hej!

Vi fick en inbjudan till ett bröllop nu i sommar från min sambos gamla kompis. Det kändes oväntat men roligt.

Nu i helgen pratade vi med gemensama bekanta, som står brudparet närmare än vi gör och får höra att de bara önskar sig pengar i present. Inget annat. De hoppas på att få ihop pengar till en ny bil.

Fick också höra att bruden (som jag bara träffat en gång) är mycket dominant och kräsen. Våra vänner avrådde oss starkt från att köpa någon inredningspryl, men kände som vi, att de inte heller ville ge pengar.

Hur tycker ni vi ska göra?

• Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...
  • Leona

Men varför förutsätta att det enda alternativet till kontanter är en för brudparet ful skål som de inte gillar och därför säljer på loppis?!? Har ni verkligen aldrig fått en present, "oönskad" alltså, som ni tyckt om och uppskattat?!? Låter för mig osannolikt att det enda som kan uppskattas är kontanter...

Att jag inte skulle bry mig om nån bara för att jag inte köper en present från en önskelista är självklart helt fel.
    Jag anser mig definitivt inte vara en oengagerad eller hänsynslös givare, tvärtom. Men jag väljer allt som oftast att hitta på en "egen" present. Har gett bort slottsweekend till 1:åriga bröllopsdan till ett par som inte önskat sig det men som verkligen uppskattade det. Ett annat par fick varsitt par inlines vilket de gillade ( används flitigt! ) fast det inte hade önskat sig det.

Kontentan av det hela är: JAG tror faktiskt att man kan bli glad för något som man får även det inte var något som man inte önskade sig från början!

/Leona

• Mrs Eire

Vi önskade oss bara pengar och resecheckar för att kunna åka på bröllopsresa. Trots detta fick vi en elektrisk wok, en toaster, en klocka 3 ramar, en ljuskrona, olika glas och 5 flaskor champange mm mm. Vi dricker ej champange, har en toaster, behöver ingen ljuskrona eller elektrisk wok. Varför kan folk inte respektera att man vill ha pengar. varför köpa saker som paret inte önskat sig? Vi har bott ihop i 8 år och har det mesta. Det vi behöver kosatar mer än vad tex ett par "ger i bröllopspresent" så därför ville vi ha pengar för att åka på en resa, köpa ny tv mm

• jalle

Jag och min man vill helst av allt ha resecheckar eftersom vi så gärna vill åka på solsemester men har inte råd att lägga ut dom pengarna själva så vi har önskat oss checkar.Men jag har några kompisar som tycker att det är trevligare att köpa saker så då har jag gått och kollat ut vad jag ändå kanske nån dag framöver hade tänkt köpt.Jag har önskat mig 2 tavlor från gallerix,dom ryms inte nu men vi ska flytta till hus nästa sommar och då ska dom sitta i mitt nya vardagsrum.Dom är super snygg!Sedan är det alltid kul att få lite finare sängkläder att fummla runt i.Är lite snål på att köpa sådant dyrt.

• Elfva

Jag tycker att en önskelista är en önskelista, och att man ändå för räkna med att folk kommer köpa andra saker än det man önskat säg. Många (kanske framförallt äldre) vill inte ge bort pengar utan vill istället ge en gåva, en sak som minne till brudparet.

Om man har ett hem fullt med prylar kanske man ska vara tydlig med att man inte önskar inredningssaker, men ändå skriva upp några saker man önskar sig utöver det man helst vill t ex pengar.

Om man inte vill ge bort pengar och inte vet någon sak att köpa så kan man ju ge bort en upplevlse t ex kurbad på ett spa, ballongtur, teaterbesök, biobesök e dyl beroende på vad plånboken tål. man kan ju också plocka ihop en temakorg t ex italienkorg fylld med italienska delikatesser, musik cd, levande ljus, en duk osv. Ett presentkort på en middag på en bra restaurang kanske också är en bra idé. Om paret har trädgård kan det vara trevligt att ge bort (och få) t ex ett frukträd eller en bärbuske, jordgubbsplantor eller något i den stilen.

Lycka till!

• less is more

Visst får man önska sig pengar, presentkort osv, det är väl inget fult med det.

Visst får man ge även sånt som brudparet inte önskat sig, om man inte tycker att det är kul att ge det som står på listan. Det är ändå gåvor, något som man själv väljer, ingen betalning för festen eller beställningar från brudparet.

• Ninja1

Förstår hellre inte varför det är så svårt att ge pengar som present, om dom nu önskar sig det. Eller det gör jag kanske, dom som reagerar kanske skäms att ge pengar, eftersom dom tycker att det är lite dom ger i sina egna ögon.
    Jag menar: ge 100:- i ett kuvert känns kanske fjuttigare, än en skål för samma pengar. Det är ju ingen som vet vad den kostar. Därför tror jag dom flesta undviker att ge pengar, eftersom dom inte kan ge så mycket. Jag menar alla bäckar är små. Det kvittar väl. Jag har fler gäster som frågade vad vi önskar och så sa vi: helst av allt är det pengar, men OM ni inte önskar att ge oss pengar så finns det en önskelista. -Oj, pengar var bra! Då slipper vi springa runt och leta efter present. Det var en skön inställning tycker jag.

• tessideluxe

Jag tror inte att trådstartaren inte vill ge pengar. De skulle säkert ge pengar om de kunde. Alla pratar om hur oförskämt det är att ge brudparet något de inte vill ha, och att man inte respekterar deras vilja. Men hur oförskämt är det inte att önska sig pengar och inte ha en tanke på att vissa människor faktiskt är FATTIGA. Alla ni som säger att ni skulle bli glada för 100 kronor i ett kuvert ljuger. Ni skulle förmodligen säga att ni är glada men nog skulle ni bakom ryggen på dessa människor säga "gud vad snålt. Nog hade de väl råd med mer än hundra kronor. Och vi som lagt ner så mycket pengar på mat och sprit"
    Jag håller också med om att har man inte råd med en bil men väljer att gifta sig så kanske man inte ska åka bil. Om du bara väljer att gifta dig av kärlek behöver du inte ha någon stor och dyr middag efteråt och då kan du ha både äktenskapet och bilen. Vill man inte ha en massa onödiga prylar borde man undanbe sig gåvor över huvud taget.
    Slutligen en sak om Magdalena Ribbing. Hon är förfärligt överskattad. Hon har till exempel gett råd där hon säger att det är ohövligt av folk att inte komma i frack till en fest och att man inte borde bjuda dem i fortsättningen. Men hur många har råd att hyra/köpa frack? Och hur många har en hemma. Personligen tycker jag att det är förfärligt mycket mer ohövligt att sätta ribban så högt för en fest att gästerna känner sig obekväma.

• GoGau

Jag haller inte med om att man ljuger nar man sager att man vill ha pengar som tessideluxe sager.
    Vi har fatt nagra grasliga vaser redan innan brollopet och jag ar HELT ARLIG nar jag sager att jag skulle hellre vilja ha pengar i ett kuvert for samma summa som vaserna kostade.

• timidimi

tessideluxe:

Det kanske är din uppfattning att folk inte blir glada för 100:- i ett kuvert, men som en av dem som har önskat sig pengar till bröllopsresan i present, kan jag säga att du har helt fel. Vi blir jätteglada om vi får 100:-, många bäckar små vet du. Det skulle aldrig falla oss in att prata bakom ryggen på folk för att de har lämnat 100 kronor. Det kanske finns de som reagerar så, men det är fel att ha påstå att detta är en allmän vedertagen uppfattning. Det är faktiskt tom så att vi inte förväntar oss mer än så av gästerna, och jag vet inte, det kanske bara är vi som är såna, men jag skulle inte tro det.

• Amathea

Om någon av mina vänner eller någon annan som inte vill/kan ge mer än 100 kroner blir jag jätteglad ändå.
    Många bäckar små....

det är dessutom tanken som räknas.

Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...