Det var en jättebra idé! Har faktiskt varit inne lite på det själv, men vill samtidigt inte "tvinga" folk att ge ett visst belopp, så jag tror ändå att de får ge fritt men med garanti från oss att det går till resan.
Jättebra idé också med tackkort från resan, det tror jag vi kör på i alla fall!
Jag har senaste timmen funderat mycket över det här och kommit fram till varför jag tycker som jag gör.
Jag är uppfostrad i en familj som var lite "hippieaktiga" även om mina föräldrar aldrig skulle erkänna det :). Jag antar att de helt enkelt var barn av sin tid, men de har alltid poängterat att saker inte betyder något, utan det som betyder något är att man har kvalitetstid med sina nära och kära. Min pappa brukade säga "om du har en massa saker, vad hjälper det om huset brinner upp? Då skulle du nog ångra att du inte hade fina minnen istället."
Jag har trots allt blivit påverkad av dessa värderingar, och det är nog därför jag tycker det är viktigare att vi får en resa där vi börjar vårt äktenskap med gemensamma upplevelser än att vi får saker som trots allt är fögängliga (huset kan ju brinna upp).
För mig är saker helt enkelt inte viktiga. Likadant för min sambo (förutom hans gitarr). För oss skulle en servis inte betyda ett smack, tallrikar som tallrikar.
Jag försöker inte hacka på dem som tycker det är roligt med fina saker, missförstå mig rätt, men vad jag försöker säga är bara att för alla betyder inte saker så mycket. Ge sådana presenter till någon som uppskattar dem, slösa inte bort dem på mig som inte begriper mig på dem...