• Stjärna

brudparet önskar sig BARA pengar...

Hej!

Vi fick en inbjudan till ett bröllop nu i sommar från min sambos gamla kompis. Det kändes oväntat men roligt.

Nu i helgen pratade vi med gemensama bekanta, som står brudparet närmare än vi gör och får höra att de bara önskar sig pengar i present. Inget annat. De hoppas på att få ihop pengar till en ny bil.

Fick också höra att bruden (som jag bara träffat en gång) är mycket dominant och kräsen. Våra vänner avrådde oss starkt från att köpa någon inredningspryl, men kände som vi, att de inte heller ville ge pengar.

Hur tycker ni vi ska göra?

• Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...
  • Mirra

Hm, det verkar vara en vass stämning i detta ämnet om att önska sig pengar i bröllopspresent!

Måste tillägga att Tant Pernilla har väldigt kloka tankar om gåvor, läs gärna hennes inlägg en gång till.

Då jag hör många brudpar prata om att de vill att bröllopet ska vara svenskt traditionsenligt och gammaldags blir jag förvånad över att så många ändå tycker att det är ok och "önska" sig pengar i bröllposgåva. Det har aldrig existerat i den svenska bröllopshistorien att önska sig pengar av sina gäster. Det skulle ansetts som tiggeri och vore inte värdigt.

Jag har varit tillsammmans med min sambo i 11 år vi har velat gifta oss i nio år! Men då vår ekonomi inte har tillåtit en så pass stor utsvävning som det bröllop vi önskar gör (ett normalstort kyrkobröllop med levande musik vid bjudningen), och vi inte ville gifta oss borgerligt eller ha ett väldigt litet bröllop för bara de allra närmaste, så väntade vi tills vi fick råd. För vi är helt eniga om att våra släktingar och vänner inte ska behöva betala vårt bröllop.

Har man inte råd till det stora bröllop man önskar får man avstå eller gifta sig borgerligt med en liten bjudning eller ingen bjudning alls!

För giftermålet är väl ändå något som är viktigast för brudparet och relationen dem emellan, och ska inte vara beroende av gästerna. Vi har givetvis alla olika ekonomiska förutsättningar men vi får ju för den skull inte kräva att våra drömmar ska gå i uppfyllelse genom andra.

Bröllop ska inte vara en förevändning för att kunna spara ihop till en bil eller dylikt.

Tack för ordet och ha en bra dag!

Med vänlig hälsning Mirra

• Umebruden

Som en av dem som önskar sig pengar känner jag att jag nu måste försvara vårt beslut lite grann, igen.
    Det skrivs att det tvivlas på om det kommer att gå till räkningar eller något annat. Jag kan säga som så att vi skulle aldrig önska oss pengar för att betala räkningar. Vi önskar oss pengar till bröllopsresan. För att vi vill ha ett minne för livet, just vad en bröllopsresa skulle vara för oss.

Anledningen till att vi önskar oss pengar och inte presentkort på ett reseföretag är att vi inte ska på klassisk charter. Vi ska tågluffa i Skottland, och förutom flygstolarna dit och hem, samt tågbiljetterna behöver vi rena pengar för att kunna betala för vandrarhem och mat medan vi är där. Vi är fattiga studenter som aldrig skulle ha råd att resa annars. Det skulle vara den bästa presenten för oss.

Jag antar att vissa tycker att det inte är "fint" att önska sig pengar, men vi vill verkligen inte ha saker. Vi bor i en lägenhet på 60 kvadrat, och de är alla lika proppfulla. Förrådet med. Vi har redan fått lägga visst husgeråd och böcker i förrådet som vi egentligen skulle vilja ha i lägenheten, bara för att de inte får plats. Så fler saker är ingen bra idé. Vi behöver dem verkligen inte, utan de skulle bara innebära bekymmer (t.ex. kostnaden för en ny bokhylla för att få plats med dem).

• Tant Pernilla

Kan ju säga att jag och min man bor i ett hus på ca 70 kvm, vi är båda en bra bit över 30 och har därför samlat på oss en hel del saker i livet, och min man har ännu inte flyttat alla sina saker från sin lägenhet till vårt hus.

Det är alltså rätt proppfullt hos oss med, men det kan ju vara kul att få lite finare saker - delar till en riktig servis eller så - när man gifter sig. Då kan man kanske rensa ut lite av sina gamla skruttiga saker. Lämna Ikea-vaser till loppis och njuta av en fin iittala-vas till exempel.

Jag förstår fullkomligt den situation som Umebruden t.ex. är i, men jag tycker ändå som jag tycker.

Det man får förlita sig på då är att man har så pass kloka vänner att de förstår att det är ressaker man behöver i stället för porslin. Eftersom grundprincipen är att givaren vill ge något som mottagaren uppskattar, så är det ju inte omöjligt att det blir hur bra som helst ändå.

Jag behöver väl inte säga att jag håller med Mirra i det hon skrivit ovan - jag tycker att det är klokt att vänta med en sådan jätteutgift som ett stort bröllop blir om man inte egentligen har råd med det och måste förlita sig på andra.

Nu ska jag inte debattera ämnet mer här, jag har ju, som ni sett, redan skrivit det jag tycker och jag respekterar de som inte håller med mig och hoppas att de kan respektera mig för mina åsikter.

Kram på er alla debattsugna!

• Bruja

Det verkar faktist vara het ämne, det här!
    Jag kan säga att jag skulle gärna önska mig pengar till bröllopsresan också (jag tror inte vi har råd för att åka dit vi skulle vilja göra det), men jag tror att, om det blir så, vi ska försöka dels lämna öppet för andra presenter också och dels göra det lite mer personligt, som till exempel dela resan i bitar så att gästerna kan välja. Till exempel:
    - 1 Natt på hotell (aprox. värde) (önskas t. ex 10 stycken, varav xx kvar)
    - 1 Middag på restaurang (likadant)
    - Flyggbiljet (2 dit och 2 tillbaka)
    etc. Kanske om gästerna ser vad de verkligen ger oss till present ser inte så illa ut. Vad tycker ni? Eller är det helt löjligt?

• Tolin

Läste någon annan som tänkte göra något liknande (var det du?) Tycker att det är en kul idé. Personligen skulle jag tycka att det var roligare att ge pengar om det var ordnat så. I tråden jag läste innan skulle brudparet sedan fotografera sig på exempelvis, hotellet, restaurangen och flyget och sedan skicka som tack till gästerna. Lite kul grej tycker jag eftersom det gör givaren mer delaktig i resan!

• Bruja

nej, det var inte jag, men det är en jättekul idé med bilderna! Jag ska skriva ner det i fall det blir bröllopsresan vi önskar oss.

• brudimaj

Helt ok tycker jag om man önskar sej pengar till resan som man då, om man vill han ge i landets valuta tex! Det gjorde vi själva.
    Det jag tycker känns sådär är när man önskar sej pengar till en möbel tex, visst här är 500:- till det.. men -fånigt jag vet- kanske blir det som det ofta blir för min man när han får extra pengar i handen, "oj inga pengar till mjöken jag ska betala nu. Äh, lånar av dom här"..kommer hem sent och inga pengar ute till taxin "-äh, lånar lite och lägger tillbaka när jag hämtat ut".
    Om man kan köpa ett presentkort eller uppgradera en resa eller så, så man vet att det kommer "dit det ska" är det bra tycker jag!

• Umebruden

Det var en jättebra idé! Har faktiskt varit inne lite på det själv, men vill samtidigt inte "tvinga" folk att ge ett visst belopp, så jag tror ändå att de får ge fritt men med garanti från oss att det går till resan.
    Jättebra idé också med tackkort från resan, det tror jag vi kör på i alla fall!

Jag har senaste timmen funderat mycket över det här och kommit fram till varför jag tycker som jag gör.
    Jag är uppfostrad i en familj som var lite "hippieaktiga" även om mina föräldrar aldrig skulle erkänna det :). Jag antar att de helt enkelt var barn av sin tid, men de har alltid poängterat att saker inte betyder något, utan det som betyder något är att man har kvalitetstid med sina nära och kära. Min pappa brukade säga "om du har en massa saker, vad hjälper det om huset brinner upp? Då skulle du nog ångra att du inte hade fina minnen istället."

Jag har trots allt blivit påverkad av dessa värderingar, och det är nog därför jag tycker det är viktigare att vi får en resa där vi börjar vårt äktenskap med gemensamma upplevelser än att vi får saker som trots allt är fögängliga (huset kan ju brinna upp).

För mig är saker helt enkelt inte viktiga. Likadant för min sambo (förutom hans gitarr). För oss skulle en servis inte betyda ett smack, tallrikar som tallrikar.

Jag försöker inte hacka på dem som tycker det är roligt med fina saker, missförstå mig rätt, men vad jag försöker säga är bara att för alla betyder inte saker så mycket. Ge sådana presenter till någon som uppskattar dem, slösa inte bort dem på mig som inte begriper mig på dem...

• timidimi

Mirra:

Du kan väl inte på fullt allvar mena att det är tiggeri att önska sig pengar till bröllopsresa eller whatever?!

• Mirra

timidimi :
    Du kanske bara ögnade igenom mitt inlägg men i texten står:

Det har aldrig existerat i den svenska bröllopshistorien att önska sig pengar av sina gäster. Det skulle ansetts som tiggeri och vore inte värdigt.

Där står inte att JAG anser det vara tiggeri.

Men jag anser, som du även kan läsa längre ner i texten, trots att vi alla har olika ekonomiska förutsättningar får vi ju för den skull inte kräva att våra drömmar ska gå i uppfyllelse genom andra.

TÄNK PÅ att detta är ett forum där man ska uttrycka sina åsikter och lämna tips osv för att alla ska kunna ta del av dem och därefter sortera ut det man vill anamma eller rata.

Med vänlig hälsning Mirra

• vanessa

En tanke är kanske att man skulle kunna ge resecheckar, om det finns nu för tiden?

• Nina75

Ja alla här verkar iaf vara överens med sin blivande om vad de vill ha. Jag är också inne på att önska pengar och hade en hel plan på hur de skulle överlämnas - i en spargris självklart. Dessa pengar ville jag ha till vårt hem, nya möbler till vårt GEMENSAMMA hem, just nu är det grejer som han fått ärva av olika människor då han flyttade hemifrån. Att jag flyttade in nästan samtidigt spelade ingen roll det var hans grejer och det är det fortfarande. Så nya gemensamma möbler till vårt nya gemensamma liv. (Resan får vi av våra föräldrar om det är nån som undrar, pengarna till den kommer två dar efter vi gift oss - skattepengar!)

Men så vill min blivande man inte alls ha det. Först så ville han inte önska något alls, tyckte det var tiggeri. Men nu skulle en ny mikro sitta bra och en ny vattenkokare kan vi ju behöva resonerar han. Mer får vi nog inte tror han. Nu är det ju inte så att jag tror att vi får ett helt möblemang - allt jag hoppas på är en ny soffa och ett nytt soffbord (vi bor i en etta utan sittbart kök så vi äter i soffan).

Vi gifter oss 14/8 i år och har ännu inte enats om önskelistan! Nu har hans mamma tagit tag i saken och jag vet att det kommer att bli tok av allt. Hon har noll koll och lyssnar ungefär lika mycket som en vägg!

Men jag skulle inte vara sniken (kanske mot en som jag vet är en snyltare och sitta och kolla hur mycket var och en lagt. Eller om de lagt något överhuvudtaget... Herregud det är ju ändå deras närvaro man vill ha, önskelistan är ju till för att de ska veta vad de kan ge OM de vill ge en present.

• Oktober2004

Hej! Jag och min sambo har bott tillsammans ett tag och har ALLTING till vår lägenhet. Vi vill inte ha en massa inredningsprylar, vaser och porslinsfigurer eftersom vi inte får plats! Det enda vi behöver är en ny soffa, och det kan man ju knappast önska sig. Därför önskar vi oss presentkort i en utvald möbelaffär och pengar till bröllopsresan om ett år.

• anelka

Vi var ett gäng kompisar som gick ihop och köpte samma present allihop. Nämligen 10 olika stekjärn i gjutjärn som brudparet hade önskat. Deras miner efterhand som de öppnade alla paketen var kul att se. Sist fick de ett kort med alla kvitto, givetvis på öppet köp så de kunde lämna tillbaka de de inte ville ha och behålla pengarna till sin resa. Kul tyckte vi och glada blev våra kompisar.

• westie

anelka: Den ideén skall jag spara. Det är ju en jätte rolig ide att lätta upp presentöppningspartiet, som lätt kan bli lite långtråkig om man har otur,hi,hi.

• Gittegumman

Vi har också allt vi behöver men känner att det stramar ordentligt i ekonomin efter alla utgifter till bröllopet. Vi önskar oss också pengar till hjälp till bröllopsresan, tycker det känns helt OK. Vi ha i och för sig önskat oss några prylar också för de som inte gillar att ge bort pengar......kanske ett alternativ??!

Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...