• Stjärna

brudparet önskar sig BARA pengar...

Hej!

Vi fick en inbjudan till ett bröllop nu i sommar från min sambos gamla kompis. Det kändes oväntat men roligt.

Nu i helgen pratade vi med gemensama bekanta, som står brudparet närmare än vi gör och får höra att de bara önskar sig pengar i present. Inget annat. De hoppas på att få ihop pengar till en ny bil.

Fick också höra att bruden (som jag bara träffat en gång) är mycket dominant och kräsen. Våra vänner avrådde oss starkt från att köpa någon inredningspryl, men kände som vi, att de inte heller ville ge pengar.

Hur tycker ni vi ska göra?

• Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...
  • Jj?

MAgdalena Ribbing brukar vara MYCKET noga med att påpeka att presenten INTE är en betalning för festen utan något som gästen ger för att lyckönska brudparet!

• eja

Lägger väl in det här med då.

"Kostnaden för en gåva ska aldrig vara så hög att givaren förefaller betala för sig; man ska inte med sin present försöka täcka värdfolkets utgifter. Då blir alltihop fel."

Skrivet av Magdalena Ribbing, här:
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=13573&previousRenderType=1

• BettyBoop

Vad ska brudparet önska sig så att det é okej om inte pengar é bra nog?

• Female

Ja då får vi väl alla börja köpa tallrikar för 100 spänn till alla och envar! Man kanske rentav kan fynda någon vas på Överskottsbolaget eller Rusta till nästa bröllop man ska på?

Skämt åt sido så skriver Ribbing faktiskt i sin bok detta med kuvertavgiften. Och det är ju inte samma som att täcka samtliga utgifter för en själv som gäst.

Å andra sidan så vill väl inget vettigt bröllopspar att givaren ska välta sin ekonomi för bröllopspresentens skull. Jag skrev bara detta om kuvertavgiften när det handlade om rena summor som man ju inte vill ska verka för futtiga eftersom det blir så tydligt när det är rena pengar så att säga.

• Tuve04

I vår önskelista har vi skrivit att vi önskar oss reskassa till bröllopsresan och att brudparets föräldrar vet kontonumret. Gästerna behöver alltså inte visa för oss hur mycket de ger till oss. Bland mina kompisar ger vi alltid 500 kr per par vid hötidliga tillfällen, t.ex. bröllop eller 30-årsfest.

• Alyssa

Vi önskade oss också bidrag till vår bröllopsresa i present. Men vi hade också tipsat vår toastmaster om några få andra presenter. Vi hade också ordnat med ett konto gästerna kunde sätta in pengar på utan att vi visste hur mycket de satte in. Men självklart var inte pengar eller present något "krav".
    Vi fick faktiskt pengar från nästan allihop. Endel satte in på kontot men andra hittade på andra sätt att ge pengar; tex i en peningpung, i en spargris, i en liten skattkista blandat med chokladpengar, enbart i småmynt, dollar osv.
    Andra gav oss upplevelser. Självklart blev vi glada för både presenter och pengar, hur små eller stora biddragen än var. Alla har ju olika förutsättningar, endel var studenter eller arbetslösa och endel har välbetalda jobb. Några gav oss ingen present alls, men det gör absolut inget, för jag blev jätteglad för att de kom! Det var ju det som var viktigast för oss!

Anledningen att man önskar sig ett ekonomiskt bidrag är ju oftast att man inte vill ha en massa saker som tar plats och som man känner sig tvungen att ha framme fast man kanske inte gillar dem.

Jag tror inte att det finns något brudpar som anordnar ett bröllop för att dra in pengar till något. Då hade de nog struntat i att ha fest, eftersom den ändå oftast kostar betydligt mer än man får i presenter. Man annordnar naturligtvis festen för att man vill ha sina gäster där att fira dagen med sig! Sedan struntar varje fall jag i om jag får presenter.

Kolla upp så att brudparet inte har ett konto du kan sätta in på eller hitta på något roligt sätt att ge pengar. Det enda sättet att visa omtanke är väl inte mängden pengar utan kanske hur mycket man anstränger sig. Visa att ni bryr er på något annat sätt; t.e.x. genom att hålla ett tal eller sjunga en sång på middagen.
    Eller ge dem en upplevelse eller något de kan förbruka.
    Eller ge bidrag till bilen på annat sätt; t.e.x en rattmuff som någon sade tidigare, startkablar, en doftgran, bilvax, vägatlas, fönsterskrapa.

• Hannita

Vi onskar oss pengar for vi kan inte ta med en massa grejer tillbaka med oss till USA ((brollopet ar i Sverige, men vi bor i USA), sa vi kommer stalla fram en urna sa far falk lagga i ett kuvert med vad de vill, pengar, bara en halsning, presentkort kasnke, ja, nat som itne tar plats. Dessutom har vi alla inredningsprylar vi kan onska oss (efter Amerikanska wedding showers har man det mesta!!) och absolut ingen mer plats i var lilla lagenhet. Sa folk far finna sig i att ge pengar.

Men vi skall absolut inte oppna kuvert och saga vem som ger vad!!! Alla bidrag mottages lika tacksamt.

Om de onskar sig pengar sa tycker jag att det ar bast att ge det, fast vinet ar ju ett bra forslag for det ar ju nat man kan "anvanda".

• lottan

Om ni ska ge pengar kan ni ju göra något roligt till exempel köpa en plastbil och fylla den med tiokronor, så känn det lite kul och inte såå "obvious" hur mycket ni lämnar!

• carameel

Det är väl inget fel att önska sig pengar till en bil? Det är väl istället en jättebra grej tycker jag!

Då använder de pengarna de fått till att köpa något de verkligen vill ha och behöver, något de kommer använda varje dag och ofta tänka tillbaka på alla underbara gäster som hjälpte dem så de hade råd att köpa denna bil. Dessutom måste det väl vara kul för gästerna att veta vad pengagåvorna kommer användas till.

Det är väl inte sagt att det enbart kommer vara de pengar de får från bröllopet som kommer användas till att köpa denna bil? De kanske tom skulle ha råd att köpa den ändå? Men eftersom de inte vill ha onödiga prylar vill de kunna minnas sitt bröllop och sina vänner varje gång de använder bilen... Varför inte se det positiva med denna önskan?

• jenniefredriksson

Allvarligt talat så tycker jag om brudparet önskar sig pengar till tex resa så e det klart att man ger det istället för en sak som hamnar längs in i skåpet ialla fall.. jag som vän/släkting til brud paret vill väll att de ska njuta av min present.. Och sen är det väl inte ett måste att ge bort en massa pengar utan man lägger ju så mycket som man vill..

Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...