Vi önskade oss också bidrag till vår bröllopsresa i present. Men vi hade också tipsat vår toastmaster om några få andra presenter. Vi hade också ordnat med ett konto gästerna kunde sätta in pengar på utan att vi visste hur mycket de satte in. Men självklart var inte pengar eller present något "krav".
Vi fick faktiskt pengar från nästan allihop. Endel satte in på kontot men andra hittade på andra sätt att ge pengar; tex i en peningpung, i en spargris, i en liten skattkista blandat med chokladpengar, enbart i småmynt, dollar osv.
Andra gav oss upplevelser. Självklart blev vi glada för både presenter och pengar, hur små eller stora biddragen än var. Alla har ju olika förutsättningar, endel var studenter eller arbetslösa och endel har välbetalda jobb. Några gav oss ingen present alls, men det gör absolut inget, för jag blev jätteglad för att de kom! Det var ju det som var viktigast för oss!
Anledningen att man önskar sig ett ekonomiskt bidrag är ju oftast att man inte vill ha en massa saker som tar plats och som man känner sig tvungen att ha framme fast man kanske inte gillar dem.
Jag tror inte att det finns något brudpar som anordnar ett bröllop för att dra in pengar till något. Då hade de nog struntat i att ha fest, eftersom den ändå oftast kostar betydligt mer än man får i presenter. Man annordnar naturligtvis festen för att man vill ha sina gäster där att fira dagen med sig! Sedan struntar varje fall jag i om jag får presenter.
Kolla upp så att brudparet inte har ett konto du kan sätta in på eller hitta på något roligt sätt att ge pengar. Det enda sättet att visa omtanke är väl inte mängden pengar utan kanske hur mycket man anstränger sig. Visa att ni bryr er på något annat sätt; t.e.x. genom att hålla ett tal eller sjunga en sång på middagen.
Eller ge dem en upplevelse eller något de kan förbruka.
Eller ge bidrag till bilen på annat sätt; t.e.x en rattmuff som någon sade tidigare, startkablar, en doftgran, bilvax, vägatlas, fönsterskrapa.