• Stjärna

brudparet önskar sig BARA pengar...

Hej!

Vi fick en inbjudan till ett bröllop nu i sommar från min sambos gamla kompis. Det kändes oväntat men roligt.

Nu i helgen pratade vi med gemensama bekanta, som står brudparet närmare än vi gör och får höra att de bara önskar sig pengar i present. Inget annat. De hoppas på att få ihop pengar till en ny bil.

Fick också höra att bruden (som jag bara träffat en gång) är mycket dominant och kräsen. Våra vänner avrådde oss starkt från att köpa någon inredningspryl, men kände som vi, att de inte heller ville ge pengar.

Hur tycker ni vi ska göra?

• Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...
  • Stjärna

Hej!
    Ska försöka att förklara alla skäl till varför vi inte vill ge dem detta.

Dels tycker ingen av oss att pengar är roligt att ge bort, inte något vi har för vana att ge bort inom vår bekanskapskrets.

Min sambo och jag är båda studenter = fattiga. Bara resan dit och boendet gräver ett stort hål. Känns som att våran penninggåva kommer att bli mycket mindre än alla andras t.ex. ett jämngammalt par där båda jobbar...

Pengarna ska gå till en bil. Att ge ett bidrag till en bröllopsresa känns för mig helt "rätt" då är det något romantiskt, ett förhoppningsvis fantastiskt minne för livet. En bil är en förbrukningsvara som de kommer behöva skrota/sälja om några år. Inget minne som en resa eller en matsalsmöbel/tavla/vas osv.

Lutar ändå åt att ge dem pengar, som de nu vill ha. Men som någon tipsade om, ge bort dem lite roligt. T.ex. har jag sett en liten sparbössa i form av en bil.

• Umebruden

Det tycker jag låter som en bra idé, det där med sparbössan.
    Vi är också studenter och har jättedåligt med pengar (särskilt nu under sommaren), så jag förstår att ni känner att det kommer att se lite ut. Men å andra sidan så borde ju brudparet förstå er situation.

Många av våra vänner har inte gott om pengar och vi kommer inte att vänta oss några stora belopp av dem bara för att det är en bröllopspresent.

• Jeppson

Vett och etikett säger att man bör ge en gåva motsvarande värdet på det kuvert man bjuds.

Naturligtvis har alla inte råd att lägga kanske 500+ på en gåva, även om man skulle vilja. En del kommer runt det genom att ha kontakter på olika håll, och kanske kan få fram något värt 500+ för halva summan t.ex. Andra får helt enkelt lägga mindre.
    Om brudparet då bara önskat sig pengar så blir detta ännu mer tydligt. Därför tycker jag inte att man ska behöva tala om hur mycket man lägger, utan anonymt lägga pengarna i ett kuvert i en skål, eller in på ett konto. Om någon då känner att "jag vill att de ska veta hur mycket just JAG gav" så kan man ju berätta det efteråt.

Summa summarum:
    Att överlämna något oönskat är nonchalant, att inte lämna någonting alls "för sakens skull" är direkt elakt - då kanske man ska överväga om man verkligen vill vara gäst på bröllopet. Jag tycker också det är väl snålt att lägga 100 kronor i bröllopspresent, men har man inte råd med mer så har man inte, så enkelt är det.

• Nina O

Jeppson:
    Du har helt fel i att man ska lägga / ge bort en gåva i motsvarande värde för kuvertavgift!!!

Ska man ringa till det blivande brudparet och fråga "Blir det 3-rätters eller bara kaffe& tårta"?!!

Det är HELT upp till det givande paret/personen att ge vad den så vill!!

Förstår inte varför det tjatas så mycket om vad man ska ge brudpar...

Snälla nån ge vad de önskar sig eller ge vad du vill.

Stjärna:
    Tyker du att gå på deras bröllop gör ett för stort hål i plånboken Stanna då hemma!!

Och vad är det för fel att önska sig en bil.Det är kanske något nödvändigt ont som brudparet verkligen behöver i sitt vardagliga liv!! Varje gång de sätter sig i bilen så lär de ju tänka på att de har kunnat skaffa den tack vare sina fina vänner som bidrog med införskaffandet. Det är VARDAGS ROMANTIK!

Ärligt talat Stjärna så verkar du och din pojkvän inte gilla detta brudpar så varför inte göra dig/er en tjänst och tacka nej??

• Sessie

Jag tycker idén med sparbössan var kanon!

• MKK

Min bror och hans nyblivna fru önskade sig pengar och det tyckte jag var bra eftersom de nu har råd att resa på bröllopsresa...

• Jeppson

Nina O:
    Det är inte 'helt fel'. Jag sa heller inte att man 'ska', men det hör till traditionell vett och etikett, även om du kanske inte är bevandrad i ämnet. Men om du läste hela inlägget så såg du säkert också att jag själv inte förespråkade denna 'regel', eller ansåg att det är något som bör efterlevas. Citat: "har man inte råd med mer så har man inte, så enkelt är det."

Så tona ner utropstecknena lite, det är inte hjälpsamt mot Stjärna utan bara otrevligt.

• Nina75

Ge dem bara bil-sparbössan så kan alla andra lägga i sina pengar där

• Stjärna

Jeppson!
    Du slog huvudet på spiken! Tror just inte att detta brudpar har någon förståelse för vår situation.

Nina O
    Brudgummen var under flera år en nära vän till min sambo. När nu han, efter flera års avståndstagande och div. knepiga beteenden gentemot oss båda ändå bjuder in oss vill vi ändå gå. Han har betett sig både klumpigt och dumt, men har ju ändå som sagt betytt mycket för min sambo. Kanske kan förhållandet bli bättre? Kanske vill han komma närmare igen? Det var inte vi som avskärmade oss, utan han. Därför känns det viktigt att gå.

Om det är en bil de behöver kanske de skulle väntat med bröllopet, alternativt bjuda färre. Då kan jag undra varför vi är bjudna, när vi senast hade kontakt med dem för 1,5 år sedan, på vår inbjudan. Jag menar, om det är ett litet bröllop skulle jag inte i första hand prioriterat dem, tråkigt men sant.

• maddisen

jenniefredriksson

Vilken fin gest av dig/er att ha ett hjärta där gästerna kan lägga i sina pengar!
    Ska på ett bröllop snart där de önskar sig pengar och tipsen med trädet och burken var ju kanonbra idéer :) Kanske kommer fler, har bara kommit till sid.6.
    Till er som skriver att man är snål för att man ger lite pengar, att det ska täcka kuvertavgiften eller att ni blev besvikna över era bröllopspresenter. Har ni känt på hur det är att vara fattig? Tror inte det... Jag kämpar mycket med min ekonomi. Kommer få låna pengar till bensin för att ens kunna åka på bröllopen! Kommer antagligen få låna till present med. Kläder har jag fixat på annat sätt, hade tur! Vet inte hur jag ska kunna betala tillbaka det... Så, snål?! Nej, knappast. För en del är t.o.m. hundra kronor mycket, så kalla mig inte snål. Var nästan nära att tacka nej pga att jag inte hade råd med allt. Hur skulle det se ut? "Tyvärr, jag har inte råd med kläder eller present, så jag kan inte komma" Låter ju helt sjukt...
    Det där med missnöje över bröllopspresenterna då. Visst, ni önskade er pengar, men några ville visa sin uppskattnig på annat sätt. De gjorde nog knappast det för att vara elaka. Vad gör det om de får stå ocgh damma i skåpen? Vad glad för att ni är gifta, det är det som räknas!

Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...