• Stjärna

brudparet önskar sig BARA pengar...

Hej!

Vi fick en inbjudan till ett bröllop nu i sommar från min sambos gamla kompis. Det kändes oväntat men roligt.

Nu i helgen pratade vi med gemensama bekanta, som står brudparet närmare än vi gör och får höra att de bara önskar sig pengar i present. Inget annat. De hoppas på att få ihop pengar till en ny bil.

Fick också höra att bruden (som jag bara träffat en gång) är mycket dominant och kräsen. Våra vänner avrådde oss starkt från att köpa någon inredningspryl, men kände som vi, att de inte heller ville ge pengar.

Hur tycker ni vi ska göra?

• Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...
  • Stjärna

Hej!
    Ska försöka att förklara alla skäl till varför vi inte vill ge dem detta.

Dels tycker ingen av oss att pengar är roligt att ge bort, inte något vi har för vana att ge bort inom vår bekanskapskrets.

Min sambo och jag är båda studenter = fattiga. Bara resan dit och boendet gräver ett stort hål. Känns som att våran penninggåva kommer att bli mycket mindre än alla andras t.ex. ett jämngammalt par där båda jobbar...

Pengarna ska gå till en bil. Att ge ett bidrag till en bröllopsresa känns för mig helt "rätt" då är det något romantiskt, ett förhoppningsvis fantastiskt minne för livet. En bil är en förbrukningsvara som de kommer behöva skrota/sälja om några år. Inget minne som en resa eller en matsalsmöbel/tavla/vas osv.

Lutar ändå åt att ge dem pengar, som de nu vill ha. Men som någon tipsade om, ge bort dem lite roligt. T.ex. har jag sett en liten sparbössa i form av en bil.

• Umebruden

Det tycker jag låter som en bra idé, det där med sparbössan.
    Vi är också studenter och har jättedåligt med pengar (särskilt nu under sommaren), så jag förstår att ni känner att det kommer att se lite ut. Men å andra sidan så borde ju brudparet förstå er situation.

Många av våra vänner har inte gott om pengar och vi kommer inte att vänta oss några stora belopp av dem bara för att det är en bröllopspresent.