• Stjärna

brudparet önskar sig BARA pengar...

Hej!

Vi fick en inbjudan till ett bröllop nu i sommar från min sambos gamla kompis. Det kändes oväntat men roligt.

Nu i helgen pratade vi med gemensama bekanta, som står brudparet närmare än vi gör och får höra att de bara önskar sig pengar i present. Inget annat. De hoppas på att få ihop pengar till en ny bil.

Fick också höra att bruden (som jag bara träffat en gång) är mycket dominant och kräsen. Våra vänner avrådde oss starkt från att köpa någon inredningspryl, men kände som vi, att de inte heller ville ge pengar.

Hur tycker ni vi ska göra?

• Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...
  • Umebruden

Vi kommer att önska oss pengar till bröllopsresan. Utan bidrag skulle vi aldrig kunna åka på någon sådan, och det känns viktigt att ändå få göra en liten tripp.

Jag blir så klart glad vad vi än får, men jag skulle faktiskt bli lite besviken om folk inte "vill" ge oss pengar till resan med motivet att de vill ge en minnessak.

Jag personligen tycker att resor ger mycket mer minnen än en sak som står i bokhyllan. Men det är jag, det.
    Om de vill ge oss en diskmaskin eller en servis eller något sånt, så visst. Vi blir glada för det också. Men vi behöver det inte lika mycket som att få komma bort tillsammans.
    En diskmaskin och en servis går förr eller senare sönder (alt. samlar damm för att man inte törs använda den), medan ett minne från en resa består. Därför vill vi ha pengar till en resa - det har man kvar hela livet.

• annica

Excuse me, men det var ett jäkla tjafsande i denna tråd tycker jag! Om brudparet hellre vill ha råd att bjuda in massor med folk till bröllopet och kanske även kunna ha lite bättre/dyrare underhållning, så kommer det att kosta pengar. Personligen så tycker jag att det är fantastiskt om gästerna skulle sätta in pengar på ett konto istället för att släpa med en massa presenter, som säkert inte är något man behöver. För att inte tala om vilken party-killer det är med paketöppning!!!! Och vad enkelt det blir för oss som har rätt taskig fantasi när det gäller presenter! Tycker faktiskt det är respektlöst att inte följa parets önskningar (om det nu tydligt har uttryckts att de hellre vill ha pengar).

• NYCsvensk

Tycker annica later logisk. Om folk vill ha pengar, ge dem pengar.

Jag fattar inte varfor det ar sa himla farligt att ge pengar. Alla vet hur mycket ett glas fran Orrefors kostar.

Ge folk pengar om de vill ha pengar, det ar val inte sa himla farligt???

Jag kan arligt saga att jag vill faktiskt inte ha sa mycket saker som jag kan minnas. Jag minns festen och att ni kom. Om ni sedan har knapat ihop nagot kul ar det jattekul, men jag skulle bli minst lika glad for pengar eftersom det ar det vi behover just nu. Varfor skulle man bli gladare for en present an en annan?? Jag vill bara att folk kommer och har kul.

Glad midsommar pa er alla, och ge era vanner det som de vill ha, inte det som ni vill ge. Lat manniskor fa vara lite sjalviska pa sin brollopsdag for Christ sake!!

• Texas

Jag tycker man skall respektera vad brudparet vill ha oavsett om det är saker eller pengar. En minnes sak är inte alltid en bättre present. Vi fick några minnes saker då vi önskat oss pengar till resa. Några av dessa minnes prylar står nu i källarförådet och enda gången jag ser dem är då vi flyttat och då förbannar jag dem. Vill personligen rätt gärna slänga dem för att jag inte har plats och andvänding av dessa grjeor och alldrig kommer att ha det.

• emy

Jaha, du vill inte ge pengar till en bil. Men det är ju det de vill ha. Varför skulle det vara bättre att ge något som varar längre, när de inte vill ha det? För att de alltid ska minnas att de fick den där saken de inte ville ha av dig?

Förstår faktiskt inte heller snacket om att brudparet skulle tycka att man är snål om man stoppar en hundring i kortet. Varför skulle man tycka det? Förmodligen känner man till sina vänners och släktingars ekonomiska situation. Inredningsprylar är det många som inte välkomnar, utan att vara "dominant och kräsen". Man kanske redan har för mycket prylar och försöker rensa ut, t.ex. Prydnandssaker, linne och köksprylar vill vi absolut inte ha, det har vi rensat bort massor de senaste åren. Öht är vårt problem att få bort grejer så att vi får ordning på vår bostad. Dessutom är jag ingen vän av prydnadspryttlar annars heller, vilket antagligen betyder att jag är "dominant och kräsen". Väldigt korkat att ha en egen smak om vad som ska stå framme i ens eget hem

• Sofia 23/8-03

Ha ha ha! Bra skrivet Emy!

• Secret

Ibland verkar det som om folk inte vill ge pengar för att de ser en present som ett sätt att uttrycka sig, om ni förstå vad jag menar. Och det är ju riktigt bra.Jag själv uppskattar de riktigt personliga presenter som har tanke bakom Men om man vet om brudparet vill ha pengar för ett viss ändamål borde man ju kunna avstå från sin kreativitet för att göra de lyckliga och ge de exakt det de önskar sig.

• elliek

Mitt råd är att ge dem pengar eller inget alls. Vi skall gifta oss i september och har önskat oss pengar till bröllopsresan men eftersom vissa (mest brudgummens släkt) konsekvent vägrar att ge pengar har vi lagt ut en önskelista på DUKA samt önskat pengar till välgörande ändamål. Detta är i och för sig bra saker men nu sitter vi i situationen att vi kanske måste låna pengar till resan för att sedan äta på Rörstrandtallrikar när vi kommer hem....

• Stjärna

Min sambo tycker att vi drar det så långt som till att inte ge dem något alls!

De var nämligen på 25-års kalas hos oss för några år sedan. Med mat, dryck och underhållning utan att ge minsta symboliska sak.

Tycker det är att vara lite snarstucken, men det skulle helt klart lösa problemet!

• Umebruden

Jag skulle nog också spontant säga att det är lite snarstucket att inte ge något alls. Man behöver ju inte sjunka till samma nivå själv, så att säga.
    Bortsett från det så förstår jag fortfarande inte riktigt vari problemet ligger. Varför vill ni absolut inte ge dem pengar, bortsett från att ni inte tycker att det känns roligt?

Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...