• Stjärna

brudparet önskar sig BARA pengar...

Hej!

Vi fick en inbjudan till ett bröllop nu i sommar från min sambos gamla kompis. Det kändes oväntat men roligt.

Nu i helgen pratade vi med gemensama bekanta, som står brudparet närmare än vi gör och får höra att de bara önskar sig pengar i present. Inget annat. De hoppas på att få ihop pengar till en ny bil.

Fick också höra att bruden (som jag bara träffat en gång) är mycket dominant och kräsen. Våra vänner avrådde oss starkt från att köpa någon inredningspryl, men kände som vi, att de inte heller ville ge pengar.

Hur tycker ni vi ska göra?

• Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...
  • augusti -04

Några kompisar till oss önskade sig också pengar till bil i bröllopspresent. Vi tyckte det var trist, och svarade med trist humor:
    Presentkort på Statoil!
    På kortet skrev vi: First You marry, then you Statoil! Som reklamen, ni vet.. :)
    Fyndigt, tycker jag, och summan på presentkorten spelade ingen roll längre.

Tycker annars idén med tior och femmor är bra, skriv att det är parkeringspengar... :)

• Ansku

Ha, ha augusti -04 . Det tycker jag att var helt galet bra. Brudparet måste ju ha fått sig ett verkligt gott skratt.

• *Juniphé*

Tänk att komma till bröllopsfesten med ett mindre träd i kruka (för balkong el. trädgård ) och på det har man hängt upp 1-kronor och 50-öringar (till önskad summa).

På medförljande kort skriver man:
    "Vem sade att pengar inte växer på träd?"

:D

• Alyssa

*Juniphé*
    Precis ett sådant träd fick mamma i present en gång när jag var liten! Jag kommer ihåg att vi tyckte det var jätteroligt! De hade tejpat in alla småmynt väl i långa remsor som hängde över grenarna. Det tog ett bra tag att få loss tejpen och räkna.

• faster

Vi gifte oss för 2 vkr o hade önskat oss bara pengar till en diskmaskin..då d nu va andra ggn för oss båda, så har vi allt men numera e vi 6 st i fam o ingen gillar o diska..
    D flesta gästerna fick vi pengar av, o bla en diskborste med en 500:-sedel i som d stod i väntan på diskmaskinen!!Det var en kanonkul ide´!!
    Vad är det för fel med att ge pengar??
    Vi ville hellre ha det än en massa andra saker som bara står på hyllan o inte e til nån nytta..kanske fel tänkt men d borde väl va roligare o ge något som BRUDPARET önskar sej än som gör dem besvikna??

• Sjöjungfrun

Jag skulle absolut inte bli besviken om vi inte fick vad vi "önskade" oss !!!!!

Vi tar absolut inte förgivet att vi ska få något !
    Bara alla bjudna försöker att komma till vigseln och festen så blir vi lyckliga.

Vi önskar oss det som vi kan ha nytta av, sen blir det som det blir.

• Malina Molin

men bara för att man skall ge någon pengar så behöver det väl inte vara mycket.Många bäckar små vet ni...Är det så att jag tycker att jag kan uppfattas snål genom att skänka en hundring så kan jag väl i såfall skänka dem 100:- i en kronor så ser det iaf mer ut :) kanske i en spragris som någon föreslog Eller på ett träd. Sedan är ju en önskelista bara en vägledning som flera har sagt.

• eja

Tja, de flesta som skriver här kanske är som de påstår; tacksamma för hur mycket eller lite de än får. Jag skulle dock inte lita på det, med tanke på vad som skrivits om att ge motsvarande kuvertavgiften och inlägg om snåla gäster som bara köpte en 200 kr-present från inköps- förlåt, önskelistan.

JAG uppskattar inte som gäst att känna mig dum, bortgjord och utpekad som fattig, alternativt snål eller inte kreativ, för att brudparet ska få det de vill ha. Vilket ju också verkar vara omöjligt att veta, så många olika åsikter det finns om vad som är lämpligt i både pris och kreativitet.

Och snål och bortgjord känner jag mig om jag kommer med mindre pengar än de flesta, så är det bara, för det är alltid någon som tänker det. Tror ni det är kul att undra om brudparet tänker "Bara 200 kr? De måste ha det kämpigt, stackarna!" eller något annat som visserligen inte innebär att de tror att vi snålat men ändå känns nedvärderande för att det får dem att tycka synd om oss? DÄRFÖR är det skit-trist med penga-önskningar.

Jag tackar dock för alla fiffiga föslag jag fått på hur man kan ge bort pengar på ett roligare sätt. :)

• mulann

Fast Eja det är ju likadant med presenter! Någon köper dyrt andra mindre dyrt. Kanske du köper något som någon tycker är fult, för billigt m.m. Eller kanske flera köpt samma sak:(

Pengar behöver ju inte räknas upp på festen (har jag läst här :)) men en present kanske visas upp. Så är man fattig kanske det är bättre att ge pengar i alla fall?

• Sjöjungfrun

Jag tänker absolut inte att presenterna ska "täcka upp" kuvertavgiften.

Vi har lagt en budget för vad vi kan betala för vårt bröllop.
    Alla presenter är självklart välkomna, men jag tar absolut inte för givet att det ska vara speciella dyrbara presenter, utan det är ju faktiskt tanken som räknas.

Jag kan tycka att det är lite snålt att tänka att man ska "få igen" pengarna.
    Men har man kanske en taight ekonomi så underlättar det ju såklart att "få igen" lite pengar.

Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...