• Stjärna

brudparet önskar sig BARA pengar...

Hej!

Vi fick en inbjudan till ett bröllop nu i sommar från min sambos gamla kompis. Det kändes oväntat men roligt.

Nu i helgen pratade vi med gemensama bekanta, som står brudparet närmare än vi gör och får höra att de bara önskar sig pengar i present. Inget annat. De hoppas på att få ihop pengar till en ny bil.

Fick också höra att bruden (som jag bara träffat en gång) är mycket dominant och kräsen. Våra vänner avrådde oss starkt från att köpa någon inredningspryl, men kände som vi, att de inte heller ville ge pengar.

Hur tycker ni vi ska göra?

• Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...
  • Sjöjungfrun

Med mitt inlägg ovan vill jag poängtera att vi själv inte har så mycket pengar, men vi tänker ändå inte i dessa banor, att få igen det vi lagt ut.

• eja

mulann jag håller inte med. 200 kr i pengar blir just bara 200 kr. 200 kr tyg t ex kan bli ett lapptäcke till sängen. 200 kr ull kan man göra ett par mysiga mössor av. Som ett gäng lyxvaror i matbutiken skulle det kunna bli världens frukost för dem, eller något annat som visar min _omtanke_ och inte min ekonomi. Som givare skulle jag känna mig betyderligt mindre obekväm av något sådant. Men det kanske inte spelar så stor roll om gästerna trivs i sin roll? ;)

Alla önskar sig ju vad de vill. Det här är bara en reflektion över givarens dilemma och bör inte tas som mer än en avvikande åsikt. :)

• jenniefredriksson

Vi har önskat oss pengar till bröllopsresa alla tycker det är en bra ide..
    vi ska ha ett stort hjärta som jag ska göra själv där man kan lägga pengarna eller bara en hälsning till oss på så sätt vet vi inte vem som gett vad, så behöver ingen känna sig snål. Tycker det är en bra lösning.

• Leona

Nån skrev nånting i stil med "varför vill man ge brudparet nåt de inte vill ha?" Men är det verkligen så att det man inte önskat sig INTE är något man vill ha alla gånger?!? Inte för mig iaf.
    Det händer väl i princip alltid att man blir glatt överraskad av all ev. uppvaktning!?! Själv så har jag nog aldrig i hela mitt vuxna skrivit en önskelista och mig veterligen ingen av mina vänner heller! Förhoppningsvis så känner man väl sina vänner så pass väl att man vet vad som uppskattas... Min absolut höjdrädda bästa vän kommer alltså aldrig få ett fallskärmshopp av mig i present!

Och har man inte råd att köpa bil men TAR sig råd att gifta sig, jaa... då tycker jag personligen att man får åka buss!
    Ge dem biobiljetter eller nåt i den stilen, det torde väl uppskattas av de flesta...

Kan också bara berätta att vi, som så många andra här anser oss ha allt vi behöver, har skrivit i inbjudan "I händelse av att Ni på vårt bröllop önskar uppvakta oss med en gåva ser vi tacksamt fram emot ev. bidrag till t.ex. Läkare utan gränser och Stadsmissionen!"
    Så förenar vi förhoppningsvis nöje med lite nytta också!!!

• skagenbrud

Man blir ju nästan mörkrädd när man läser vissa inlägg...

Om de nu önskar sig pengar till en bil. Vad är det för fel med det??
    Tycker det är samma sak som om man önskar sig pengar till en diskmaskin eller en bröllopsresa. Det är ju något som brudparet känner att de behöver/ vill ha!!

Sedan tycker jag det är fel att säga att "har man inte råd med bil men tar sig råd för gifta sig, då kan man åka buss" Då är man ju helt ute och cykla...För det första gifter man ju inte sig för presenterna eller för bröllopsresan utan för kärleken (och kanske iviss mån juridiken)

Undrar vem är det som avgör vad som är rätt att önska sig i ena stunden för i nästa så är det fel??
    Som så många andra har påpekat tidigare så är det fortfarande bara en önskelista.

• jenniefredriksson

hej skagenbrud!

Blev oxå mörkrädd, förstår inte vissa människor som finns här inne. Skönt att det e mer än jag som tycker att det e fullt normalt att önska sig pengar.

• Secret

skagenbrud , Jag håller helt med dig!

Varför är det så svårt att acceptera att brudparet vill köpa en bil? Jag tror inte att de förväntar sig att kunna köpa bilen med bara pengar som de skulle få av gäster.
    För det första är det bara en önskning från deras sida
    För det andra, får de bestämma själva vad de vill ha.

Det var en aning elakt att säga "har man inte råd att köpa bil men TAR sig råd att gifta sig, jaa... då tycker jag personligen att man får åka buss!"

Istället för att irritera sig på andras önskningar borde man helt enkelt acceptera situationen.

• Leona

Istället för att irritera sig på situationen borde man helt enkelt acceptera att inte alla kan tycka lika i presentfrågan! Jaa, jag undrar också vem det är som avgör vad som är rätt att önska sig!?! Bara ni med en från mig avvikande åsikt kanske...

Kalla mig ( antar/förutsätter att de senaste inläggen var riktade som kritik till mitt inlägg ) elak om ni vill, själv anser jag mig dock bara vara ärlig och stark nog att framhäva en, enligt er iaf, avvikande och kanske något kontroversiell åsikt.

/Leona

PS! Skagenbrud, helt rätt när du skriver att man ( de flesta av oss iaf ) gifter oss för kärlekens skull! Men då undrar jag varför det ändå är så viktigt med presenterna... Varför man som gäst måste/bör följa en önskelista? Om det nu verkligen inte spelar nån roll utan det enda som betyder nåt är kärleken ( och lite det juridiska )...

• timidimi

Leona:

Du undrar varför man som gäst måste följa en önskelista. Det måste man inte, men det kan ju vara trevligt om man bryr sig om brudparet. Det är väl snällt att försöka ta hänsyn till vad de önskar sig, om man nu bryr sig om dem. Presenten är ju inte till för dig som gäst, den är väl till för att glädja brudparet.

• Ei saa peitää

Är det inte bättre att ge brudparet pengar om det är det de mest av allt vill ha så de kan köpa precis vad de vill för pengarna än att ge bort en skål eller prydnadssak som ändå kanske kommer att samla damm i nåt skåp eller värst av allt bli inbytt eller såld på loppis p g a att de inte har plats för den eller tycker den är ful? En present är ju till för brudparet och inte för den som ger.

Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...