• Stjärna

brudparet önskar sig BARA pengar...

Hej!

Vi fick en inbjudan till ett bröllop nu i sommar från min sambos gamla kompis. Det kändes oväntat men roligt.

Nu i helgen pratade vi med gemensama bekanta, som står brudparet närmare än vi gör och får höra att de bara önskar sig pengar i present. Inget annat. De hoppas på att få ihop pengar till en ny bil.

Fick också höra att bruden (som jag bara träffat en gång) är mycket dominant och kräsen. Våra vänner avrådde oss starkt från att köpa någon inredningspryl, men kände som vi, att de inte heller ville ge pengar.

Hur tycker ni vi ska göra?

• Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...
  • mapa

ärligt talat Stjärna verkar det ju inte precis som om ni vill gå på bröllopet. Jag skulle då inte vilja ha någon gäst på mitt bröllop som har så mycket negativt om mig att säga som du har om själva brudparet. Skit i att gå om det är så besväligt, om brudparet skulle se vad du skrivit om dem så skulle dem säkert be dig och din sambo att fara och flyga....

• Amathea

Stjärna:
    Jag hoppas innerligt inte att någon av våra bröllopsgäster resonerar som du.
    Stanna hemma om inget duger.
    Om dom önskar sej pengar och du ger dom det, så kan väl inte du sätta krav på va dom ska använda pengarna till?
    En bil är ju en jättebra grej.
    Lät på dej som om du inte hade råd om det gick till en bil, men till något så romantiskt som en bröllopsresa va helt okej!

• Tant Pernilla

Nu tycker jag ni är lite purkna mot Stjärna. Jag tycker inte att man som brudpar ska önska sig pengar alls. Det är vad jag tycker. Vi hade en önskelista med saker i alla prisklasser, några som man definitivt måste gå ihop för att få pengar till att ge bort, andra som kostade under hundralappen. Vi hade en önskelista för att våra gäster frågade efter det.

Några av de finaste presenterna var dock sånt som inte stod på listan: en fantastisk hemtovad kudde eller obegränsat antal ridlektioner, t.ex. Men gemensamt hade alla presenterna att de var givna med hjärtat, oavsett om givaren hade stor eller liten plånbok. Några kom med presentkort och andra var med och delade på en present.

Pengar fick vi av mina föräldrar och av min mans farföräldrar, för att de hade möjlighet att ge oss det och det var lite större summor. Det var inget vi önskade av dem utan det fick vi ändå.

Hur som helst så tycker jag i alla fall att det inte är snyggt att (bara) önska sig pengar. Jag vet att många inte håller med mig, men jag tycker så.

Jag tycker inte heller att det är snyggt av brudpar att gnälla över sånt de fått men inte önskat sig. Visst, vi fick en och annan sak som inte vi var överlyckliga över i sig, men vi vet ju att tanken bakom gåvan var varm, uppriktig och snäll, så det gläder oss även om saken i sig kommer att hamna i ett skåp.

En gåva är ju just en gåva. Det är givaren som bestämmer över gåvan, inte jag som mottagare. Givarens syfte är förstås att glädja mottagaren och därför vill den ju ge bort något som mottagaren kan tänkas uppskatta.
    Men att då bara önska sig pengar känns som att man som gäst förväntas betala för sig. Väljer jag som givare att ge bort pengar eller presentkort så ska det vara på mina villkor.

Att gåvan sedan ska motsvara kuvertavgiften...ja, det tycker jag känns som en ganska fånig idé. Hur prissätter man en upplevelse av en fantastisk fest (där maten var hemmalagad och kostade 50 kronor)? Vilket värde har egentligen en gåva man gjort själv och spenderat många timmar på? Sådant är ju faktiskt ovärderligt!

Det här är vad jag tycker. Jag hoppas att jag inte är ensam om dessa åsikter.

• mapa

Vem har rätt att säga vad man får önska sig?
    om jag så skulle önska mig ett hus så är det väl upp till mig, sen om jag får det eller inte är en annan sak.

Jag tror då inte att brudparet har skrivit " vi kräver pengar till en bil"

• Tant Pernilla

mapa: Om det var till mig du riktade din kommentar så vill jag bara påpeka att jag skrev att jag inte tycker man _ska_ önska sig pengar och att jag inte tycker att det är _snyggt_ att göra det. Inget om huruvida det var rätt eller inte rätt... Ba' så att du vet...

• Stjärna

mapa
    Givetvis har jag lite ångest. Dels hoppas jag ju att han ska vara trevlig mot min sambo den här gången, det betyder mycket för honom. Men visst vill jag gå! Om detta leder till en närmare kontakt, en bra kontakt så är ingen gladare än jag.

Amathea
    Jag förstår inte på vilket sätt mitt resonemang skulle vara otrevligt? Jag vill ju gärna ge dem något fint. Men det är ett motstånd inom mig att just ge dem pengar till en bil. Med de skäl som jag angav.

Vi kommer att få spara och lägga undan till presenten, vad det nu än blir. Men kan du inte förstå att det känns roligare att ge något man vill ge, än något man inte ser som ett litet lyx, något trevligt par-förknippat. Det är sådana presenter jag gillar att ge och få.

Slutligen lutar det nog åt en liten sparbössebil med pengar. Så blir iaf de nöjda.

• Skargardsbrud

Intressant lasning i denna trad, konstaterar att amnet vacker kanslor och att asikterna ar olika och manga.

Sjalv tycker jag att det ar upp till brudparet att onska sig vad det vill. Och att det ar upp till gasterna att ge vad de vill. For oss ar onskelistan en vagledning till vara gaster om de vill ge oss nagot som vi onskar oss, men absolut inget krav pa att de maste. Pa forsta plats onskar vi oss att de kommer. Pa sista plats onskar vi oss ett pengabidrag till nagra specifika saker. I min blivande makes hemland ar det den vanligaste 'presenten' att ge pengar. Det ar praktiskt for att det forenklar for mottagaren att sjalv kopa det man vill ha for pengarna och for givaren att inte riskera att kopa 'fel' saker. Och folk ger tydligen valdigt olika summor.

Stjarna, lycka till med ert presentbeslut. Tycker att ert viktigaste beslut ar fattat - att ga pa brollopet och mojliggora for vanskapen att fortsatta!

• Amathea

stjärna.

Förstår att det inte är roligt att ge dom pengar... men när valet att ge dom pengar ändå blir det du väljer så förstår jag inte varför du hänger upp dej på att dom vill köpa en bil.
    Det är väl ändå en bra grej att önska sej pengar till?
    Om dom så hade velat betala av studieskulder eller va sjutton som hellst.. tråkigt att hjälpa till med som gäst, men tänk va bra.

Jag tycker att idén om sparbössa va en bra grejj... eller varför inte en picknick korg med diverse godsaker?
    Att ge dom en present med en tanke bakom är aldrig fel, oavsätt om dom önskar sej pengar eller ej....

• CyberPet

Har faktiskt inte orkat läsa igenom hela denna tråd. Vi önskade oss ingenting alls och om någon nu var tvungen att ge oss presenter var det pengar i första hand vi önskade oss. Vi fick både pengar och presenter. Anledningen varför vi önskade ingenting eller pengar var att vi har en lägenhent fullt med prylar redan. Vi behöver inte mer prylar. Vi behöver MINDRE prylar (eller 100 kvm till att bo på). Så pengarna, om vi fick några, skulle isåfall gå till en resa till Kanada.

En tremänning (som vi har kontakt med) gifter sig i helgen och de har önskat sig pengar. Vi är inte bjudna på bröllopet men vi vill ändå överraska dem och är lättade över att de önskade sig pengar. Gjorde ett snyggt hemgjort kort och stoppade in pengar i kortet.

Petra

• brudimaj

Jag brukar inte ge pengar i bröllopspresent, opersonligt och tråkigt! Vem vet om det går till räkningar eller nåt speciellet som dom inte skulle unna sej själva!?
    Kan ni inte höra med tex värdparet, den som bjuder in till festen, tärnan eller annan angagerad vad dom önskar sej istället för att gå på vad en kompis sa?! Det hadde jag gjort!
    Eller så hade jag låsats som om jag inte hött nåt och köpt det jag tror passar paret!

Svar på tråden brudparet önskar sig BARA pengar...