Nu tycker jag ni är lite purkna mot Stjärna. Jag tycker inte att man som brudpar ska önska sig pengar alls. Det är vad jag tycker. Vi hade en önskelista med saker i alla prisklasser, några som man definitivt måste gå ihop för att få pengar till att ge bort, andra som kostade under hundralappen. Vi hade en önskelista för att våra gäster frågade efter det.
Några av de finaste presenterna var dock sånt som inte stod på listan: en fantastisk hemtovad kudde eller obegränsat antal ridlektioner, t.ex. Men gemensamt hade alla presenterna att de var givna med hjärtat, oavsett om givaren hade stor eller liten plånbok. Några kom med presentkort och andra var med och delade på en present.
Pengar fick vi av mina föräldrar och av min mans farföräldrar, för att de hade möjlighet att ge oss det och det var lite större summor. Det var inget vi önskade av dem utan det fick vi ändå.
Hur som helst så tycker jag i alla fall att det inte är snyggt att (bara) önska sig pengar. Jag vet att många inte håller med mig, men jag tycker så.
Jag tycker inte heller att det är snyggt av brudpar att gnälla över sånt de fått men inte önskat sig. Visst, vi fick en och annan sak som inte vi var överlyckliga över i sig, men vi vet ju att tanken bakom gåvan var varm, uppriktig och snäll, så det gläder oss även om saken i sig kommer att hamna i ett skåp.
En gåva är ju just en gåva. Det är givaren som bestämmer över gåvan, inte jag som mottagare. Givarens syfte är förstås att glädja mottagaren och därför vill den ju ge bort något som mottagaren kan tänkas uppskatta.
Men att då bara önska sig pengar känns som att man som gäst förväntas betala för sig. Väljer jag som givare att ge bort pengar eller presentkort så ska det vara på mina villkor.
Att gåvan sedan ska motsvara kuvertavgiften...ja, det tycker jag känns som en ganska fånig idé. Hur prissätter man en upplevelse av en fantastisk fest (där maten var hemmalagad och kostade 50 kronor)? Vilket värde har egentligen en gåva man gjort själv och spenderat många timmar på? Sådant är ju faktiskt ovärderligt!
Det här är vad jag tycker. Jag hoppas att jag inte är ensam om dessa åsikter.