• Jeppson

Finns det några augusti 2005-brudar här??

Hallå där, alla blivande brudar!

Är det någon mer än jag som har siktet inställt på augusti 2005?

Och har ni påbörjat planeringen än?

Själv är jag helt uppe i gasen, och skissar och listar i full fart. Vore kul att dela lite tips, idéer, nedräkning och nervositet med er!

/Jeppson

• Svar på tråden Finns det några augusti 2005-brudar här??
  • Jeppson

Min mamma ringde igår. Hon bor i Helsingborg, och är som jag sagt innan helt nipprig över bröllopet. Nu har hon gått till sin chef och begärt ledigt. För NÄSTA augusti! Hihi!

• Assjo05

jag får sån ångest.
    jag trodde i min enfald att jag var tidigt ute när jag har börjat i smyg planera brölopp. men här är ni redan i full gång! Vi har inte ens förlovat oss än utan gör det i augusti nu i år och då planerar vi att inviga resten av bekantskapskretsen. Och först efter det börja på allvar att planera....jag ligger långt efter här...

• CoolJen

Assjo05:
    Du ligger inte så långt efter, det är bara de här galna brudarna som är lite tokiga;)
    Jag själv har inte heller förlovat mig än(då jag vill gifta mig inom ett år)
    Däremot så kollade jag upp lokalen igår och den var ledig då! däremot översteg det min budget rejält, men hoppas fortfarande på att pengarna ska ramla ner från himlen

Jeppson:
    Vilken gullig mamma! :)

Förresten kollade in en sajt nån tipsa mig om här ang. bröllopstårtan.
    Där fanns det vanliga(jättefina) tårtor, typ likadant garnerade som bröllopstårtorna, grejen är den att de kostar 23kr/bit och Btårtan 40kr/bit.
    Tror ni man kan gå in och beställa en vanliga tårta för säg 50 pers och be att få den i en bröllopsställning??

• CoolJen

Assjo05:
    Du ligger inte så långt efter, det är bara de här galna brudarna som är lite tokiga;)
    Jag själv har inte heller förlovat mig än(då jag vill gifta mig inom ett år)
    Däremot så kollade jag upp lokalen igår och den var ledig då! däremot översteg det min budget rejält, men hoppas fortfarande på att pengarna ska ramla ner från himlen

Jeppson:
    Vilken gullig mamma! :)

Förresten kollade in en sajt nån tipsa mig om här ang. bröllopstårtan.
    Där fanns det vanliga(jättefina) tårtor, typ likadant garnerade som bröllopstårtorna, grejen är den att de kostar 23kr/bit och Btårtan 40kr/bit.
    Tror ni man kan gå in och beställa en vanliga tårta för säg 50 pers och be att få den i en bröllopsställning??

• Tilde-76

CoolJen: har du länken till den sidan?? Med tårtorna alltså?? Tror definitivt att det du kan beställa vanliga tårtor och sen hyra ställningen. Definitivt värt ett försök.

Jeppson: Låter ju både jättekul men kanske farligt oxå att din mamma blir så engagerad - fast bra oxå för då kan man få mycket praktiskt hjälp därifrån :) Är du enda dottern eller bara den första ut att gifta sig?

• Jeppson

Assjo05:
    Not to worry! Vi är som CoolJen säger lite mer galna än vanligt här inne, men jag är övertygad om att det kommer lägga sig något vad det lider. Men något som däremot är bra att göra tidigt är att boka festlokal och kyrka, om du är ute efter de "populära" platserna. Då är det bra att vara ute ett år i förväg. Resten kan man ju sen vänta med rätt länge. Jag tänkte börja handla småsaker redan nu, för att sprida kostnaderna lite, men det är sånt som det inte är nån risk att jag ångrar mig med (vilket annars är fullt möjligt). :D

CoolJen:
    Tror säkert man kan be ex Konsum om en tårtställning till "vanliga" tårtor (fast det kostar ju säkert). Annars brukar ibland festlokalen ha såna där fat på fot, olika höga, som man kan använda. Eller så kan man hyra på ex. Westmans i Bromma; 125:- för 5st inkl. moms.

Tilde:
    Nejdå, det är ingen fara. :) Då jag inte har växt upp med henne så är hon mer som en riktigt god vän, och hon skulle aldrig göra nåt som jag inte ville. Nej, hon kommer vara en bra avlastning, och hon kommer komma upp några dagar i förväg och hjälpa till med dukning, kanske tårta, och allt sånt "pyssel". Det känns jätteskönt!
    Jag är enda dottern. Men då jag har två familjer (pappa och hans fru också ju), så har jag ändå två systrar som ska vara tärnor. Krångligt va? :D

Ska ni ha tärnor? Har ni tänkt någonting på kläder till dem?
    Min m2b har bestämt sig för att han inte vill ha någon bestman. Blir inte det konstigt om jag har två tärnot? Blir ju lite som att han helt "dissar" sina vänner - att ingen av dem duger liksom...?

• Tilde-76

Jeppson:
    Tycker att det låter himla trist att din m2b inte vill ha en bestman. Finns det ingen han kan tänka sig?

Själv har jag tänkt ha två tärnor och en näbb. Kommer att ha min närmaste kompis som "huvudtärna" - vad man nu kallar det på svenska. Sen ska min yngre syster vara med i följet och hålla koll på systerdottern (som kommer att vara 2 år då). Det kan nog behövas tror vi

Har frågat lillasyster men inte min kompis än. Hade tänkt vänta till i sommar när vi har spikat datum. Då ska min blivande prata med sin tilltänkta bestman oxå.

• CoolJen

Tilde-76:
    här kommer länken
    www.gourmandise.se
    bara mousse tårtor(jag gillar ju inte marsipan och m2b gillar inte grädde)
    Hittade en annan sida förut som verkade bättre, men den låg ju i Roslagen(finns länk på BT)
    Ska du köpa tårta Tilde?

Tack Jeppson, ska kolla den där i Bromma(nära å bra oxå:) ) tror ni att det finns såna där spiraltrapp-ställningar att hyra då? och kanske konditoriet börjar undra när man ber att få tårtorna i olika storlekar, haha.

Jag hade visst lovat min kompis på fyllan för längesen att vi skulle vara varandras första tärnor men det var oxå helt ok, för det var ju henne som jag i första hand hade tänkt att fråga. Funderar även på ifall jag skulle ha en till tärna, men vet inte. Kläderna har vi bestämmt att båda ska få va med och bestämma(då hon har jätte bra smak, så tvivlar jag inte på att det blir bra) men jag har sagt att jag kan inte stå för hennes klänning oxå, tyvärr...men det var nog ok oxå. Hur ska ni göra, köpa kläder till tärna/bestman??

Nu har jag bokat lokalen! Wiie! Min m2b blev glad med. Har vart rädd att han tycket det är jobbigt med allt mitt babbel om bröllop(då vi inte ens har förlovat oss än) men han tycker bara att det är kul....än så länge;)
    han hinner nog tröttna på mig så småningom, det kommer ju faktiskt bli bröllopssnack i 16 månader till!

• Tilde-76

Grattis CoolJen - gud va skönt att det är bokat och klart. Blev det kastellet??

Vi kommer att köpa tårtan - varifrån har jag ingen aning om idag, hänger ju lite på om vi kommer att vara i norrland eller här i Stockholm. Priserna är lite lägre där uppe så jag tror det är värt att köpa.

Om du beställer en "vanlig tårta" i olika storlekar så fattar de nog.. men de är garanterat inte ovanligt att det händer.. Va tusan - de har ett pris du köper massor. Vad ska de säga?? Ibland blir jag trött på alla ställen som bara för att det är "bröllopsbukett" "bröllopstårta" etc så blir det så mycket dyrare.... Det är en enorm business detta med bröllop - helt klart.

//T

• CoolJen

Jepp kastellet it is!
    Kollade vad det kostar för att "frakta" över gästerna, det visade sig vara ganska dyrt. 80kr pp tur&retur men det gällde bara om alla åker samtidigt. Hmm...det blir närmare 4000kr bara för att få gästerna över vattnet 100meter=(
    Är det alldeles för oförskämt att låta gästerna betala detta själv?

Mmm visst känns det, bara för att det heter bröllop innan och då höjer de priset till det dubbla om inte mer:(

Jeppson:
    Den enda Westmans jag hitta i Bromma höll på med isolering..? det var väl inte den du menade?
    Hittade däremot nåt Westmans.se där de hyr ut massa grejer däremot inget bröllopstårtaställning, oj vilket långt ord det blev;)

Svar på tråden Finns det några augusti 2005-brudar här??