• Limba

Bröllop 2014?

2014 BRUDAR!

Här kan ni bomba med bilder på klänningar, men även gärna ringar, inspiration m.m!

En plats att dela med sig av allt virrvarr i huvudet,
    kika på andras val och hjälpas åt med råd och tips längst med vägen till den stora dagen!!

Vi slår på stort sommaren 2014, och det vore jättekul att se hur andra tänker och önskar!

BILD-BOMBA gärna!

{#emotions_dlg.flower} 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-09 14:01
    Detta är alltså tänkt som en sidotråd till Brudar 2014, fast med bilder!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-05 12:58
    ~ VI GIFTER OSS 2014! ~

25 januari ~ PoS på Värmdö, Stockholm

25 januari ~ Josefin o Micke i Sollentuna, Stockholm

11 februari ~ MH2014 i Västerås

3 Maj~ Jeanettejohansson i Hästveda, utanför Hässleholm

24 Maj ~ xMariax, Eskilstuna

31 Maj ~ Mrs Lindahl 2014 i Hästveda

6 juni ~ Power of Love i Karlstad

7 juni ~ Csve i Jönköping

7 juni ~ Larssonmaria86 i Glostorp, utanför Malmö

7 juni~ Sandrajavisst, Nyköping

28 juni ~ Ebbaa i Karlstad

28 juni ~ Sandra01 i Stockholm

5 juli ~ HubbaBubba i Stockholm

26 juli ~ Kakbakaren i Österbotten, Finland

2 augusti ~ Sandra Elisabet i Göteborgsområdet

16 augusti ~ Schmock i Göteborg

Augusti ~ Limba någonstans i Sverige

Augusti ~ A ring on my finger i Helsingborgsområdet

18 oktober ~ Ponduss i Västerås

6 december ~ Winterwonderland i Göteborg
  • Svar på tråden Bröllop 2014?
  • Lenaerik86

Jag är som Amerika troende men kanske inåt speciellt religiös. Jag tror på gud men inte på bibeln. Jag är uppväxt inom kyrkan med kyrkans barntimmar, miniorer och konfirmation. Alla mina skolavslutningar var i den kyrkan. Så jag gifter mig inte i kyrkan för att det är en vacker lokal, det betyder någonting för mig att stå där och lova min blivande evig kärlek.

• Katarina

Hoppas inte att nån missförstod mig, jag har full respekt för de som väljer kyrkan som plats för sitt bröllop om de minst halva brudparet är troende! Det är när det som kyrkan står för glöms bort som jag tycker det blir fel.

• amerika
    Katarina skrev 2013-08-22 09:15:22 följande:
    Hoppas inte att nån missförstod mig, jag har full respekt för de som väljer kyrkan som plats för sitt bröllop om de minst halva brudparet är troende! Det är när det som kyrkan står för glöms bort som jag tycker det blir fel.
    Jag förstod vad du menade och håller med dig!
  • Ello
    Katarina
    Jag tror inte att någon tog illa upp, bara förklarade varför man valde kyrkan. Glad
  • SandraElisabet

Jag menar ingen något illa med mitt inlägg, det är upp till var och en att tro, tänka och agera som man vill, men jag vill delge min åsikt kring kyrklig vs borgerlig vigsel. Jag är själv döpt och konfirmerad men utöver en period i tonåren är jag inte troende.

Är man inte troende kristen ska man inte gifta sig i kyrkan.

Det är hyckleri att stödja en institution som man inte tror på, särskilt med tanke på att det är en institution som är världsomspännande med stor makt och som i vissa delar av världen fortfarande utövar denna makt på oetiskt sätt.

Att aktivt utföra ceremonier av tradition och inte övertygelse visar tyvärr på oförmåga till eftertanke och oförståelse för konsekvenser detta kan få för framtida generationer. Detta är min starka åsikt som jag tillämpar i alla aspekter av mitt liv; såväl politiskt som religiöst och moraliskt.

• amerika
    SandraElisabet skrev 2013-08-22 17:20:48 följande:
    Jag menar ingen något illa med mitt inlägg, det är upp till var och en att tro, tänka och agera som man vill, men jag vill delge min åsikt kring kyrklig vs borgerlig vigsel. Jag är själv döpt och konfirmerad men utöver en period i tonåren är jag inte troende.

Är man inte troende kristen ska man inte gifta sig i kyrkan.

Det är hyckleri att stödja en institution som man inte tror på, särskilt med tanke på att det är en institution som är världsomspännande med stor makt och som i vissa delar av världen fortfarande utövar denna makt på oetiskt sätt.

Att aktivt utföra ceremonier av tradition och inte övertygelse visar tyvärr på oförmåga till eftertanke och oförståelse för konsekvenser detta kan få för framtida generationer. Detta är min starka åsikt som jag tillämpar i alla aspekter av mitt liv; såväl politiskt som religiöst och moraliskt.
    Håller med dig i princip och det var väl även så Katarina menade med sitt inlägg (så som jag uppfattade det i alla fall). 
    Sen tycker inte jag att en sådan här tråd i detta forum är rätt ställe att diskutera religioners vara eller icke vara över huvud taget. Det får stå för var och en.

Sen bor vi i ett kristet land. Vi firar jul, gifter oss i kyrkan, låter döpa våra barn och tycker om att sjunga Den blomstertid nu kommer på skolavslutningarna (som helst oxå ska vara i kyrkan) och det är inte många som reflekterar över det. Rätt eller fel, men det har blivit en inkorporerad del av kulturen.

Däremot har jag ytterligt svårt att förstå varför man vill ha en ceremoni med brudöverlämning! Är vi inte självständiga kvinnor idag? Och detta är ett nyare påfund i Sverige, vill jag påstå. Jag har bevistat närmare 20 bröllop mellan 1980 och 2010, borgerliga såväl som kyrkliga, samkönade såväl som tvåkönade och ingen gång har det förekommit brudöverlämning! Influenserna är tydligt amerikanska och over there är man ju betydligt mer traditionsbundna än vad vi är...
  • stephelf
    Plättis skrev 2013-08-20 17:32:11 följande:
    Angående det här med kyrkligt och borgerligt, jag har sagt att jag inte vill gifta mig i kyrkan, men min sambo skulle nog vilja göra det. Min familj vill definitivt att jag gifter mig i kyrkan eftersom de är troende, men jag klarar inte av att stå och lova saker inför gud när jag inte tror själv. 

Just nu har jag bara ont i magen för att det känns som att jag borde gifta mig i kyrkan för familjens skull, men samtidigt kommer det inte kännas som att det är på riktigt när det inte är på mina villkor. 

Är det någon annan som tänkt i liknande banor? 
    Jag har också haft de tankarna, men kom fram till att det verkligen inte kändes rätt att stå och lova inför en gud jag inte tror på men som min familj tror på. Jag hade kännt mig som en hycklare då jag är ganska "anti". Är din sambo troende eller vill han gifta sig i kyrkan för att det är så de flesta gör? 

hoppas ni kommer fram till något som känns bra i magen för er båda! : ) 
  • Plättis
    stephelf skrev 2013-08-22 17:50:21 följande:
    Jag har också haft de tankarna, men kom fram till att det verkligen inte kändes rätt att stå och lova inför en gud jag inte tror på men som min familj tror på. Jag hade kännt mig som en hycklare då jag är ganska "anti". Är din sambo troende eller vill han gifta sig i kyrkan för att det är så de flesta gör? 

hoppas ni kommer fram till något som känns bra i magen för er båda! : ) 
    Han är inte troende, utan ville göra det eftersom det är tradition. I höstas var vi på barndop för hans kusinbarn, och jag var helt paff bara av att se hans familj i kyrkan. Pappan till barnet sjunger i ett dödsmetall-band {#emotions_dlg.djavulsk} 

Jag tror absolut att det löser sig. Min fina karl vill helst göra det som han vet att jag mår bäst av, så jag ska bara fråga honom vad det är  
    amerika skrev 2013-08-22 17:43:42 följande:
    Sen tycker inte jag att en sådan här tråd i detta forum är rätt ställe att diskutera religioners vara eller icke vara över huvud taget. Det får stå för var och en.

Däremot har jag ytterligt svårt att förstå varför man vill ha en ceremoni med brudöverlämning! Är vi inte självständiga kvinnor idag? Och detta är ett nyare påfund i Sverige, vill jag påstå. Jag har bevistat närmare 20 bröllop mellan 1980 och 2010, borgerliga såväl som kyrkliga, samkönade såväl som tvåkönade och ingen gång har det förekommit brudöverlämning! Influenserna är tydligt amerikanska och over there är man ju betydligt mer traditionsbundna än vad vi är...
    Min tanke när jag ställde frågan om vad andra tänkt var bara för att se om någon tänkt på samma sätt som mig, inte att starta en stor diskussion om det. 

Jag håller med dig om brudöverlämning, det är ju en tradition som handlar om att kvinnan var omyndig och ansvaret för henne gick från pappan till maken i och med bröllopet. I och med det skulle jag aldrig gå med på att bli överlämnad, även om jag vet att min pappa gärna skulle vilja ge bort mig vid vigseln.
    När jag pratade med min sambo om det sa jag "Egentligen borde ju din mamma ge bort dig till mig istället, det vore mer rättvisande!" men då blev han lite upprörd, så vi har inte pratat mer om det Drömmer
  • amerika
    Plättis skrev 2013-08-22 18:25:06 följande:
    Min tanke när jag ställde frågan om vad andra tänkt var bara för att se om någon tänkt på samma sätt som mig, inte att starta en stor diskussion om det. 
    Nej, nej, oj, nu skulle det kunna bli fel här, så tolkade jag det inte alls heller!! Jag har själv gjort reflektionerna kring detta mer än 1 gång genom åren, men jag har för det mesta låtit dem stanna hos mig då jag förstår att folk tycker att kyrkan står för fina traditioner, inte religion.

Vi bjöd kompisar till våra barns dop (jag är ju troende som sagt) vilket de tackade nej till med motiveringen: Vi tror inte på det det som dopet står för och det skulle därför kännas olustigt att delta i. Respekt! 

Men det är inte lätt att bryta traditioner som är så intimt förknippade med religion, nedärvt sedan generationer. Likadant inom andra religioner. Min blivande är muslim, han är ungefär lika religiös som den sekulariserade svensken, men visst ska det vara fest när ramadan tar slut och han äter inte fläskkött. Av tradition som är sprungen ur religion...  

Jag känner mig trygg i Svenska kyrkan, som sagt, så för mig är det spännande och utmanande att ordna med en borgerlig vigsel....
  • Plättis
    amerika skrev 2013-08-22 19:05:19 följande:
    Jag känner mig trygg i Svenska kyrkan, som sagt, så för mig är det spännande och utmanande att ordna med en borgerlig vigsel....
    Jo, utmaningen kan jag reflektera till Jag tänkte försöka ta kontakt med kommunen och se om man kan få titta på lokalen de tillhandahåller, och kanske se om alla ryms eller om vi måste prioritera vilka som får komma på själva vigseln. Nödlösningen är utomhus i en park precis bredvid lokalen, men eftersom det är svårt att styra över vädret (och att jag har redan nu extrem ångest över att folk jag inte känner ska titta på mig i klänningen och ta bilder...) känns utomhus inte som en bekväm lösning!
    Det finns en scen i parken med tak över, så det skulle ju gå att jag och min karl står där, resten sitter på bänkar nedanför med paraplyer i regnet. 

Nu kommer jag inte kunna sova för att jag måste åka och titta på parken för att se om det går lösa Tungan ute 
Svar på tråden Bröllop 2014?