• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Chicita
    Lenblo jag har faktiskt sytt "sko-strumpor" att ha just för det här tillfället.
    Men den tunna lädersulan som sitter på ute-skon håller ju inte för några längre promenader och jag behöver gå en bit (ja inte jättelångt, kanske 700 meter) från bussen till jobbet. Och då måste jag upp för en lång ute-trapp och sen ner för en brant backe så det sliter ju lite extra Flört 

Jag får inte på mig sandalerna ens när jag är barfota om jag inte tar i och spänner åt. Och det känns som sagt inte riktigt bra att ha foten i spänn på så sätt.

Nåväl nu har jag pratat med både läkaren och försäkringskassan.
    Läkaren sjukskrev mig 2 veckor för han var överens med mig om att jag inte kan jobba (speciellt inte när jobbet kräver att jag är mobil och på fötterna nästan hela tiden) med en så svullen fot.
    Och försäkringskassan sa att det är helt ok att sjukskriva mig själv (utan läkarintyg) på nytt på måndag nästa vecka om jag vill prova att jobba lördag och söndag nu.
    Om jag bara klarar ena dagen så behöver jag inte göra en ny sjukskrivning utan då fortsätter jag bara på samma läkarintyg som tidigare. Och då är det ju sak samma Skrattande 
    För jag vill verkligen jobba nu i helgen. Jag känner att jag måste försöka - om jag så ska jobba i strumplästen eller i min väldigt färgglada "inomhus-sko-strumpa" Flört 
  • snowstars

Nu hoppar jag in och skriver bara om mig själv. Har läst allt ni andra har skrivit under tiden som gått men inte kommenterat då det är så drygt på telefonen. Har inte så mycket att tillägga om vårdcentraler och dylikt, men ni ska veta att jag känner med er på alla vis :) 

I alla fall: har lämnat in en uppgift i vardera kurs som jag läser och blivit godkänd på båda. Så himla bra för självförtroendet! Idag lyckades jag göra klart allt plugg som var planerat den här veckan, på EN dag. Känns så himla bra att slippa stressa som en galning jämt. Dessutom håller det på att lugna sig på jobbet också inför jul. Känns så bra.

Hittade ägg i kylskåpet där datumet hade gått ut. Så jag har ägnat kvällen åt att göra ugnspannkaka, paj med äggstanning och så muffins :)  Nu är det bara två ägg kvar, och dem ska jag nog hinna använda upp.

Mailade till hotellet vi har bokat för vår nyårsresa. Ville få bokningen bekräftad så vi inte står i London utan boende på nyår. Lyckades få till några meningar på stapplig engelska, fastän jag faktiskt har studerat på universitetsnivå och knåpat ihop en 30 sidor lång uppsats på hyfsat fin och formell engelska. Nu låste det sig bara. Men jag hoppas de förstår vad jag menar.  

• Chicita
    snowstars Vad kul med kurserna. Skönt nu till jul också att ha lite sånt klart Glad

haha ja jag åt äggröra flera dagar här hemma bara för att vi köpte för mycket ägg sist jag skulle baka Tungan ute

Jag vet vad du menar med att det låser sig. Jag pratar ju engelska nästan varje dag jag jobbar (eller mailar på engelska). Men ändå när det kommer någon och ska checka in så kan det låsa sig totalt och man glömmer vad hiss heter, eller något liknande Tungan ute
  • Aniara4
    snowstars skrev 2013-12-04 20:13:44 följande:
    I alla fall: har lämnat in en uppgift i vardera kurs som jag läser och blivit godkänd på båda. Så himla bra för självförtroendet! Idag lyckades jag göra klart allt plugg som var planerat den här veckan, på EN dag. Känns så himla bra att slippa stressa som en galning jämt. Dessutom håller det på att lugna sig på jobbet också inför jul. Känns så bra.
    Bravo! Skål

När det gäller ägg så brukar de hålla i flera veckor efter datumet, så det är förmodligen ingen brådska. Men jag har också stått där och vispat någon gång när jag haft en hel kartong med gammalt datum!
  • Lenblo

Jag var en gång utbytesstudent i Wien. Där övade jag för det mesta på min tyska, men en gång råkade jag tilltala en av de andra utbytesstudenterna på det också. Hans tyska var rätt skral så han påminde mig lite lätt om att han gärna talade engelska. Jag fick i ögonblicket svårt att ställa om, han märkte det och sa då vänligt att jag gärna fick fortsätta på tyska om jag ville. Då låste det sig totalt och jag fick inte fram ett ord på något språk på minst 30 sekunder. Skäms

Chicita: Om du klarar av att jobba i helgen men ändå sjukskriver dig efteråt hoppas jag verkligen du slipper karensdagen. Hur hade du tänkt ta dig till bussen då? Inte barfota i sandalen hoppas jag. Något hållbart som du bara sätter snören i?

Bravo, snowstars!

• Chicita
    Lenblo I helgen får jag skjuts med maken. Jag jobbar lördag eftermiddag och söndag morgon så han skjutsar dit mig på lördag efter lunch och hämtar mig på söndag när jag slutat Glad Det är fördelen med att jobba på hotell. Man kan sova kvar på jobbet utan att behöva "lida" för det Flört
    Pratade med chefen och hon sa att det var ok att ha det jag får på mig på fötterna - oavsett om det blir att jobba i strumplästen (så får jag ju bara undvika att gå in i köket då)...

Jag har inga pass uppskrivna än nästa vecka förrän lördag + söndag då också, så jag kan ju helt enkelt bara stämpla om jag vill också och så får jag jag ta den smällen ifall dom ringer och erbjuder mig jobb... 
  • Aniara4

Men visst kan du få sjukpenning om du har varit schemalagd att arbeta vissa dagar men inte kan pga sjukdom? Det är ju lite knepigt som timvikarie, men kan man visa att man varit inbokad att jobba ska det gå! (Däremot vet jag av erfarenhet att det är knepigare att visa att de ringt och man tackat nej, eller ännu värre - att de inte ringer eftersom de vet att man är sjuk.)

• Lenblo
    Chicita: Vad skönt att det går att lösa så flexibelt!

Själv övernattade jag på akutens vilrum (för anhöriga/chockade) en gång. Jag hade glömt lägenhetsnycklarna 40 mil bort och vaktmästaren ville en väl tilltagen summa för att komma på jourtid. Off topic: När han sedan låst upp och det var dags att betala så tittade han konstigt på mig, på leg:et en gång till och sa: Det är gratis. Oklart vad han egentligen tänkte. Tungan ute
  • Chicita

Foten var ju inte så jätteglad i måndags. Men det har gått bra.
    Och ännu bättre är att jag hittade ett par stövlar som jag glömt bort att jag köpte förra vintern.
    Dragkedjan går ända ner till sulan där och när jag plockade bort innersulan så får jag plats med min svullna fot och det går (relativt) smärtfritt att få på sig stöveln tack vare att jag inte behöver klämma foten genom någon "krök" mellan skaft och fot Glad 
    Och tanken är att man ska kunna ha raggsockor i dessa, så det är ju rätt bra om plats i fot-delen också Glad 
    Så nu har jag till och med åkt buss till och från jobbet denna vecka.
    Har fått hoppa in och jobba ca 4 timmar både tisdag och onsdag (i tisdags var jag först där på möte på morgonen, hann bara hem och sen ringde dom och frågade om jag kunde komma tillbaka och hjälpa till på kvällen några timmar) och i går fick hon som jobbade lov att gå hem kl 12 för att hon hade sjuka barn och hennes make kunde inte vara hemma hela dagen pga inbokade möten...
    I dag har vi haft kurs.. Och så ska jag jobba i helgen igen Glad 

Det känns ju... Men det är inte värre än att jag överlever liksom Solig 

Hehe Lenblo det där är ju så himla typiskt Tungan ute 

• daniiel

Varning, gnäll!!! Blev sjuk måndag/tisdag förra veckan och kan bara vara influensan känns det som. Är fortfarande inte av med febern, hostan, halsont, snuvan osv. Jag missade dotterns kalas i helgen, orkar inte slå in hennes sista paket till idag (hennes födelsedag idag). Jag har inte orkat julpynta och alla klappar är inte klara. Utöver det har jag foglossning osv. Jag är inte jätteglad och känner inte direkt någon julglädje... Hoppas det är bättre med er andra :)