• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Soldemor

Lenblo: Är så roligt med utställning. Min lilla padda har bara sex cert kvar t Supreme men gick i strejk i februari och vill inte på några villkor visas upp. Hon blev skrämd av något på en utstjällning då och när vi försökte på nytt så hade hon typ 32 ben när vi försökte ta ut henne ur buren. Men min husis Isolde går från Bis till Bis och har har blivit DSM i år. Inte illa  jobbat av en liten tjejtrasa från en hem för övergivna katter!

• Lenblo
    Soldemor: Jaha, det är man ska göra för att bli DSM. Tungan ute Inte hålla på och strula med meriterade föräldrar, stamtavlor och annat.
    Min Snöis betraktade först ståhejet med upphöjt lugn. Jag satt med burdörren öppen och kliade henne bakom örat, läsandes en bok. Men efter första visningen lade hon sig i sanlådan och tjurade. Så mycket för mitt badande liksom. Fast det gick ju rätt bra ändå.

Chicita: Det finns en anledning till att ett bra narkosmedel inte bara bedövar utan ger minnesförlust också... Flört

Det där med att sköta allt intimt från en säng i korridoren, ja överbeläggningar är ett gissel. Även om en och annan landstingspolitiker samt sjukhuschefen med ja-sägare påstår att patienterna inte kommer att drabbas.

Fast jag fick en patient som verkligen borde åka hem från akuten att faktiskt göra det också genom att hota med att hon skulle hamna i korridoren. Inte dagrummet, förrådet eller något annat soft ställe.Oskyldig  Helt sant i och för sig, men jag hade nog verkligen försökt få till en lugn vrå om det inte vore så uppenbart att hon bara behövde fylla i sina diabeteslistor lite bättre och gå på de bokade återbesöken.

Du kanske skulle talat om för svågern att man inte kan påverka sin läkemedelskänslighet bara för att man VILL. Glad Med tanke på att du verkar svårsövd så är det inte omöjligt att det är många fler läkemedel som du egentligen skulle behöva dubbel dos av för att få normal effekt. Det går att göra tom gentester på sånt men det används tyvärr sällan i klinisk praxis.

• Chicita
    Lenblo hehe ja lite minnesförlust är nog bara bra efter att något sånt händer Flört

Ja jag får dåligt samvete om jag känner mig så dålig att jag måste åka till akuten - och sen var det inget, utan jag hade kunnat vänta till dagen efter.
    Att vissa åker in för att dom missköter sina mediciner. Eller för småsaker, tja det kan göra mig irriterad.
    Jag vet ju att det är olika läkare som tar hand om olika saker.
    Men när man sitter i väntsalen och har så ont att man inte kan räta på sig eller blöder ymnigt och det kommer någon och ser oförskämt pigg ut med lite öronvärk eller halsont och går före i kön... Tja då brukar det muttras en hel del i väntrummen Tungan ute 

De flesta gånger när någon säger "ta en alvedon och gå och vila så går det över" så hamnar vi i en låååång diskussion där jag förklarar om och om igen att det inte funkar.
    Jag har tuggat mig igenom halva apoteket i jakten på en värktablett som i alla fall kan hjälpa lite. Och den jag har fastnat för just nu är diklofenak. För den kapar i alla fall topparna på migränen och kan även hjälpa lite mot muskelvärk känns det som. 
    Men jag tuggar hellre i mig en 200 grams chokladkaka och dricker en halvliter cocacola eftersom jag vet att jag får ungefär samma effekt av det när det gäller mensvärk och sånt. Ibland till och med bättre effekt... Glad 
  • Lenblo
    Chicita: Om choklad + Coca Cola har samma effekt som Diklofenak vet jag vad jag skulle välja. Glad

En kompis till mig genomförde inte de kontrakterade passen som akuthyrläkare - för att det var för många vårdmissbrukare i den hålan. Jag är inte lika känslig på den punkten och övertog hans nio 16-timmarspass, varpå jag kunde betala bröllopsresan. Skrattande

Överhört från en dikterande kollega på akuten (samma håla).
    Patienten vet inte varför hon är här. Hon har inte ont någonstans. Mår inte illa. Säger åt henne att komma tillbaka om hon får ont någonstans. Diagnos: Z00.0 Allmän undersökning

Fast de som har dåligt samvete för att de kommer i onödan är sällan de som faktiskt kunde gått till sin vårdcentral imorgon. Och om en patient redan har provat en medicin och säger att den inte funkar så tycker jag gott att man kan lyssna och försöka hitta på något annat.
  • Chicita
    Lenblo En gammal klasskompis föreslog den kuren en gång när jag hade sån fruktansvärd mensvärk (någon gång på högstadiet) och helt plötsligt hade jag inte riktigt lika ont...
    Så jag har provat det flera gånger.
    Jag kan ofta stoppa migrän om jag hinner trycka i mig choklad och cola (konstigt nog eftersom jag vet att många istället kan få migrän av cola)
    Sen funkar det ju inte på allt Flört men riktigt bra mot mensvärk som sagt...

Oj jösses...
    Ja om man går till läkaren och inte ens vet varför man går dit så är det något som är fel Skrikandes 
    Kanske skulle skickat en remiss till psyk istället OskyldigTungan ute 

Jag brukar råka ut åt andra hållet... Exempel:
    Jag kryper längs väggarna och håller mig i allt jag kan, samt får panik när jag måste lägga mig ner eftersom att rummet då håller på att vända sig upp och ner - när jag väl tagit mig in på undersökningsrummet så säger läkaren (som knappt tittat på mig tidigare) du ser ju inte så yr ut, varför är du här egentligen?

Eller när jag kom tillbaka 2 veckor efter att ha dragit axeln ur led och det fortfarande gjorde skitont och jag kunde inte röra armen normalt.
    Läkaren säger att lite smärta får man väl tåla och att jag bör kunna sköta jobbet (bädda sängar, städa hotellrum osv) även om det gör lite ont och jag bara kan använda ena armen... Men att eftersom jag tjatar (? andra besöket på 2 veckor - där dom vid första besöket sa "kom tillbaka om det inte blir bättre snart") så kan han väl beställa en skelettröntgen...
    Tur att dom på röntgen insåg att jag inte hörde hemma där utan skickade en akut remiss till ortopeden så jag fick en akuttid för operation bara 2 dagar senare... 
  • daniiel

Jag bara snabbkastar in en fråga innan jag somnar om igen..

Mellanmål som dottern kan ta med till skolan och äta under fruktstunden, tips? En frukt räcker inte till, hon behöver mer energi under skoldagen än en frukt och lunchen.

• daniiel
    Lenblo skrev 2013-11-19 21:23:23 följande:
    Risifrutti?
    Har prövat, går inte hem. Vilket vi iofs hade förstått, då hon verkligen avskyr risgrynsgröt. Det har hon aldrig tyckt om och det är så pass att hon i princip kräks av en enda tugga. Det finns nog inget annat hon tycker är så dåligt :P Och jag som älskar det och vill äta det hela julen!!! haha
  • Chicita

Jag håller med din dotter daniiel Flört
    Risgrynsgröt är superäckligt Tungan ute Och svärmor som alltid envisas med att "jamen ris à la malta är inte aaaalls samma sak som risgrynsgröt. Det är ju vanilj, grädde och apelsiner i det" Hmm som om det gör saken bättre Tungan ute

Men risifrutti funkar för mig trots allt. Speciellt den nya med päronsmak.

Kan hon hålla mellanmålet kallt?
    I så fall kanske yogurt kan funka.
    Annars smörgås med något pålägg som inte är så värmekänsligt (eller om ni kan packa det med en kylklamp)